Kejsersnit - den lette løsning?

Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Æble » 25. aug 2016, 07:46

HappyHippo skrev:I øvrigt er jeg aldrig revnet. Har ikke fået et eneste sting forneden. Det er det jeg ofte hører at folk der vælger kejsersnit er bange for.

Jeg forstår ikke man fravælger fødslen og tilvælger et ar på maven, når man kunne have undgået ar, sting osv.


Og 50% nøjes ikke med at få et ar, men får også en skøn lille "pølse" på maveskindet. Og det er uanset om man er tyk eller tynd man kan få det.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. aug 2016, 08:05

Nogle gange tror jeg det handler om historik i familien, hvis man ved at ens mormor, mor, eventuelle søstre har haft hårde komplicerede fødsler, evt. med komplikationer, så kan det godt være en stor bekymring at skulle gå igennem det samme, så hellere tilvælge noget hvor man er bekendt med risici, omfang af gener m.m.

Og så tror jeg en anden tungtvejende årsag er kontrol.
Kontrol over tid, over hvor hvad der skal ske med ens krop og i hvilket omfang, kontrol over smerter (operation er måske mere valid årsag til smertedækning efterfølgende) ordnede kontrollerede forhold, hvor der formodentligt ikke opstår noget akut og kompliceret, man udsættes ikke for at skulle håndtere veer og stærke smerter - og at skulle deale med sig selv, mand, omgivelser når man er i dette.
Man slipper for bekymringen for hvad ens underliv eventuelt udsættes for, og følgerne heraf, - for det er jo ikke nogen hemmelighed at ens underliv godt kan få en hård medfart i forbindelse med en fødsel.


Jeg har selv 4 vaginal fødsler i bagagen, og ja jeg frygtede også KS i langt højere grad end at skulle føde selv.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Bøtte » 25. aug 2016, 08:09

Jeg har et potentielt ks i udsigt, da min moderkage pt blokerer fødselskanalen. Så er der ikke andre veje ud end med ks. Statistikken taler for at den flytter sig, og jeg kan føde vaginalt.
Jeg forholder mig ikke det store til ks endnu, da jeg hverken kan gøre fra eller til og venter og ser til den scanning, der viser om den har rykket sig eller ej.

Men lige da jeg fik beskeden, tænkte jeg er ks var fint, nemt i forhold til planlægning i fht. vores datter, jeg slap for at sidde fast midt i motorvejsbyggeri med veer, min mand ville ikke først skulle køre 100 km for at være hjemme. Det ville være nemt med et ks. Sidste fødsel var ingen fest - vestorm, koblede veer, lang pressefase, stjernekigger, blodtab, operation, efterforløbet. Jeg fik ikke lov at holde vores datter særligt længe, fordi jeg skulle opereres, jeg var ikke en del af undersøgelserne, og jeg skiftede ikke ble før hun var tre dage gammel pga svimmelhed efter blodtabet.
Det forløb ønsker jeg ikke igen.
Men jeg kunne virkelig godt tænke mig at opleve en helt almindelig vaginal fødsel, hvor der er ro på, jeg får barnet op på maven og jeg er en del af undersøgelserne efterfølgende, hvor vi kan komme hurtigt hjem.
Selvfølgelig er der ingen garantier, men chancerne er formentlig størst ved en vaginal fødsel.

Men jeg må vente 8 uger endnu, inden jeg ved hvad det ender med.
0
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Muuh » 25. aug 2016, 08:35

Jeg valgte selv pks anden gang og på en måde var det måske lidt den nemme løsning. Det var i hvert fald den løsning, der gav mig ro i sindet og som fik mig til at turde gennemfører endnu en graviditet. Havde jeg ikke haft den mulighed, havde ældstesønnen været enebarn

Min første fødsel var et mareridt, hvor jeg endte med at gå i kramper og miste bevidstheden. Heldigvis havde jeg lige født hoved ved hjælp af kop inden jeg mistede bevidstheden, men resten af min søn er hevet ud. Selv har jeg ingen erindringer fra min fødsel.

Jeg var ganske enkelt skrækslagen for for tanken om at skulle igennem det en gang til. Og derfor valgte jeg at få et pks anden gang.
Ikke fordi jeg var bange for smerterne, for der er bestemt lige så mange, hvis ikke flere smerter ved at pks. Men fordi jeg var bange for, at det skulle ende endnu værre end første gang og at det måske ville gå udover barnet. Jeg turde simpelthen ikke føde vaginalt
3
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Lulu » 25. aug 2016, 09:01

Jeg tvivler på at ks er en nem løsning.

Jeg har termin om Ca 2 mdr og håber at kunne få en fødsel som første gang, altså temmelig ukompliceret vaginal fødsel. Det var hårdt og jeg var træt bagefter. Men der gik ikke mange timer efter fødslen før jeg var på højkant igen.
Jeg er endda fast besluttet på at skulle jeg have en sædefødsel i udsigt vil jeg forsøge at føde sådan fremfor ks.
Jeg skulle virkelig igennem et hårdt fødselsforløb før jeg så meget som ville overveje at få et pks. Og dette er sidste graviditet for mit vedkommende så det kommer ikke til at ske.

At andre vælger "den nemme løsning" kan ikke få mit pis i kog, men at nogen vælger et pks fremfor en vaginal fødsel fordi de tænker det er mindre slemt end en vaginal fødsel forstår jeg ikke.

Jeg forstår i øvrigt heller ikke at man kan få sig selv til at komme med en kommentar om at man ikke er en rigtig mor eller kvinde hvis man ikke har født vaginalt men kun ved ks. Det er da latterligt og ændrer da ikke på at man er ligeså meget mor eller kvinde som alle andre af det kvindelige køn.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf LaScrooge » 25. aug 2016, 15:05

HappyHippo skrev:I øvrigt er jeg aldrig revnet. Har ikke fået et eneste sting forneden. Det er det jeg ofte hører at folk der vælger kejsersnit er bange for.

Jeg forstår ikke man fravælger fødslen og tilvælger et ar på maven, når man kunne have undgået ar, sting osv.


Altså, der er jo en hel del der brister under fødslen, nogle med varige komplikationer til følge. Inkontinens (begge typer afføring), problemer med sexlivet og så videre. Det er inklusive ar og sting. Der kan være masser af gode grunde til at vælge kejsersnit. Jeg synes det er vigtigere at give kvinden en tryg fødsel end at hævde et naturlighedsdogme.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Moxy-lady » 25. aug 2016, 16:26

Jeg mener ikke at man er hverken mere eller mindre mor fordi man føder selv/ikke føder selv, ammer/ikke ammer. At være mor er omsorg og det at tage sig af et barn, ikke omstændighederne omkring det. Så langt, så godt.

Men jeg har det selv ret stramt med pks, som udelukkende finder sted fordi kvinden er bange for at briste/ikke tror at hun kan håndtere smerten (altså, disclaimer: Hvis man tidligere har haft en skrækkelig vaginal fødsel/endte i AKS, hvis der er forskellige ricici ved vagiinal fødsel eller lignende, så er det IKKE det jeg hentyder til nu, mkay? :D)

Jeg synes at det er.... underligt.... at man kan vælge at få pks af kosmetiske grunde eller pga en uunderbygget frygt. Min svigerinde fik det. Og hun havde den holdning fra dag 1 at hun ikke havde lyst til at føde selv, for det havde hun ikke lyst til. Hun mente at hun havde for lav en smertetærskel. Og på intet tidspunkt blev hun tilbudt nogen form for hjælp, samtale eller blev forsøgt at tale fra det. Det var som at vælge pommes frites, frem for en bagt kartoffel, bare et valg der blev accepteret uden spørgsmål. Og det undrede mig rigtig meget.

Jeg er også hunderæd for at skulle føde (forhåbentligt) på et tidspunkt. Men det er jo bare sådan det er. Det er det min krop er skabt til. Og for mig er (frivilligt, planlagt) ks bare ikke en mulighed.
1
My world 12-10-18 :lun:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Karkluden » 25. aug 2016, 16:32

LaScrooge skrev:Jeg forstår ikke problemet med at vælge en nem løsning? Alt, der ikke er en fuldstændigt uhjulpen fødsel, er grader af det samme: fra mild smertelindring ved fx massage og akupunktur over epidural og så til kejsersnittet, som stadig er smertefuldt. Det hele handler om at komme igennem fødslen på en måde, man føler sig tryg ved.

Altså udover at det har adskillige risici for barnet på både kort og lang sigt (bl.a. øget risiko for overvægt, tarmproblemer og respiratoriske sygdomme), større risici for moderen både på lang og kort sigt, og som udgangspunkt er dyrere end en "normal" vaginal fødsel?
Kejsersnit er en vidunderlig operation, der skal anvendes,når det er nødvendigt - ligesom alle andre operationer. Jeg er meget stor fortaler for operationer - men netop som dét. Operationer. Der er nødvendige for at redde liv, undgå potentielt farlige situationer osv.
Og det giver vildt god mening at få en kejsersnit, hvis ens moderkage ligger ned i skeden, hvis fødslen slet ikke rykker, hvis barn eller mor er truet, hvis barnet ligger på bestemte måder og ikke kan vendes, hvis man har haft uterusruptur osv osv.

men det er simpelthen ikke (i min verden) et godt argument at få kejsersnit, fordi man ikke vil "flække om i røven" eller "blive ulækker og stor forneden" eller "adr, mit barn skal ikke komme ud af fissen". Og ja, alt det har jeg hørt x mange da jeg arbejdede med gravide. I min verden skulle man selv betale for den slags kejsersnit. Ligesom man selv betaler for større bryster, større læber, mindre talje osv.
For i Danmark må vi nemlig ikke nægte nogen et kejsersnit. Vi kan sende dem lang helvede i vold efter det, og vi kan overbevise dem i uger og måneder, men hvis de vil have et kejsersnit skal de have et kejsersnit, sådan som sundhedsloven er. Og jeg synes sgu, det er helt kuk, at samfundskassen skal betale for en operation (som "åbenhedsmæssigt" er en af de større operationer der findes med dertilhørende efterforløb) og efterforløb, fordi nogen synes, det er klammo at barnet kommer ud gennem fissen...
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Karkluden » 25. aug 2016, 16:34

Jeg synes til gengæld ikke, man er mere eller mindre mor eller har født rigtigt/forkert, bare fordi man har fået kejsersnit. Jeg synes heller ikke, at fødsler uden smertelindring er mere rigtige.
Det hele er fødsler, og alle der har er et barn er mor/far.
Jeg synes udelukkende, det er problematisk at udsætte barnet og sig selv for veldokumenterede risici (som altså ikke er bittesmå) OG statskassen for et så meget større forløb, hvis det ikke handler om medicinske eller reelle psykiske årsager. Det kan SIMPELTHEN ikke komme bag på særligt mange, der bliver gravide, at det her barn skal fødes.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Ekliptika » 26. aug 2016, 06:08

Jeg forstår ikke, at man kan referere til et kejsersnit som "den nemme løsning". Jeg kender ikke nogen, som har fået kejsersnit, som syntes, at det var "nemt", og det vidner udsagn i denne tråd fra folk, der selv har prøvet det, også om.
Jeg tror på, at dem der vælger kejsersnit "på mors ønske" har en dybere årsag til at ønske det. En årsag, som andre måske ikke forstår eller bifalder, men dog stadig en årsag. Og jeg synes ikke, at man kan være bekendt at sige til dem, at de vælger "den nemme løsning". I min optik er "den nemme løsning" de naturlige fødsler, hvor alt glider, som det skal (også beskrevet i denne tråd), men det er ikke alle forundt at kunne opleve eller gennemføre dette.
Hvis mor ønsker kejsersnit, så tror jeg på, at det er den bedste løsning for den konkrete mor og det konkrete barn. og så synes jeg, at man skal støtte op om det på empatisk vis, istedet for at pådutte folk dårlig samvittighed over deres valg med udsagn omkring, at det pålægger samfundet en økonomisk byrde, eller at det kan være skadeligt for barnet, eller at man ikke har født "rigtigt" eller at man vælger "den nemme løsning".
Jeg har selv 3 kejsersnit bag mig - 2 akutte og et planlagt. Der var ingen af dem, der var "nemme".
2
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Lilleluftballon » 26. aug 2016, 06:15

Ekliptika skrev:Jeg forstår ikke, at man kan referere til et kejsersnit som "den nemme løsning". Jeg kender ikke nogen, som har fået kejsersnit, som syntes, at det var "nemt", og det vidner udsagn i denne tråd fra folk, der selv har prøvet det, også om.
Jeg tror på, at dem der vælger kejsersnit "på mors ønske" har en dybere årsag til at ønske det. En årsag, som andre måske ikke forstår eller bifalder, men dog stadig en årsag. Og jeg synes ikke, at man kan være bekendt at sige til dem, at de vælger "den nemme løsning". I min optik er "den nemme løsning" de naturlige fødsler, hvor alt glider, som det skal (også beskrevet i denne tråd), men det er ikke alle forundt at kunne opleve eller gennemføre dette.
Hvis mor ønsker kejsersnit, så tror jeg på, at det er den bedste løsning for den konkrete mor og det konkrete barn. og så synes jeg, at man skal støtte op om det på empatisk vis, istedet for at pådutte folk dårlig samvittighed over deres valg med udsagn omkring, at det pålægger samfundet en økonomisk byrde, eller at det kan være skadeligt for barnet, eller at man ikke har født "rigtigt" eller at man vælger "den nemme løsning".
Jeg har selv 3 kejsersnit bag mig - 2 akutte og et planlagt. Der var ingen af dem, der var "nemme".


Men man kan vel godt spekulere over om stigningen i kejsersnit på moderens ønske er en uhensigtsmæssig tendens, skabt fx af de meget travle tider der er i svangreomsorgen pt? Når fødselsforberedelse bliver aflyst, jordemoderbesøg udsat og man generelt godt kan se frem tilsat skulle klare en vaginal fødsel alene det meste af tiden, kan jeg da faktisk godt forstå at tallene stiger. Måske nogle af de mødre ville have haft rigtig gode, nemme, vaginale fødsler, havde de fået støtten og modet til at prøve.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Sangius » 26. aug 2016, 06:16

Ekliptika skrev:Jeg forstår ikke, at man kan referere til et kejsersnit som "den nemme løsning". Jeg kender ikke nogen, som har fået kejsersnit, som syntes, at det var "nemt", og det vidner udsagn i denne tråd fra folk, der selv har prøvet det, også om.
Jeg tror på, at dem der vælger kejsersnit "på mors ønske" har en dybere årsag til at ønske det. En årsag, som andre måske ikke forstår eller bifalder, men dog stadig en årsag. Og jeg synes ikke, at man kan være bekendt at sige til dem, at de vælger "den nemme løsning". I min optik er "den nemme løsning" de naturlige fødsler, hvor alt glider, som det skal (også beskrevet i denne tråd), men det er ikke alle forundt at kunne opleve eller gennemføre dette.
Hvis mor ønsker kejsersnit, så tror jeg på, at det er den bedste løsning for den konkrete mor og det konkrete barn. og så synes jeg, at man skal støtte op om det på empatisk vis, istedet for at pådutte folk dårlig samvittighed over deres valg med udsagn omkring, at det pålægger samfundet en økonomisk byrde, eller at det kan være skadeligt for barnet, eller at man ikke har født "rigtigt" eller at man vælger "den nemme løsning".
Jeg har selv 3 kejsersnit bag mig - 2 akutte og et planlagt. Der var ingen af dem, der var "nemme".


Hvad med f.eks. Amalies årsag til planlagt kejsersnit? At hun ikke vil 'presse 4 kg ud af tissemissen', eller hvordan hun nu formulerede det.

Jeg tror det er de færreste der får planlagt kejsersnit af direkte dårlige årsager. Men jeg har nu hørt historier fra folk der har arbejder med gravide og fødende, og nogen af de grunde synes jeg godt er lidt langt ude. Som f.eks. et behov for at kontrollere fødselsdagen.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Lilleluftballon » 26. aug 2016, 06:20

Æble skrev:
Lilleluftballon skrev:
LaScrooge skrev:Jeg forstår ikke problemet med at vælge en nem løsning? Alt, der ikke er en fuldstændigt uhjulpen fødsel, er grader af det samme: fra mild smertelindring ved fx massage og akupunktur over epidural og så til kejsersnittet, som stadig er smertefuldt. Det hele handler om at komme igennem fødslen på en måde, man føler sig tryg ved.


Der er intet i vejen med en nem løsning, hvis det da bare VAR en nem løsning. For langt de fleste gravide vil den vaginale fødsel bare være nemmere og mindre smertefuld end kejsersnittet på den lange bane. Så det er da ærgerligt hvis det får et ry som nemt, og derved får nogle kvinder til at vælge kejsersnittet frem for vaginal fødsel.

Tror også en del tiltrækkes af det forudsigelige i kejsersnittet. Og det kan jeg da godt forstå - jeg er også ved at gå ud af mit gode skind pt over at gå og vente på at gå i fødsel. Er dog mere bange for at få skåret min mave op.

Dertil kommer så at det er bedst/sundest for barnet at komme til verden ved en (ukompliceret) vaginal fødsel.


Til det sidste så er det ikke en hel sandhed. I problemfrie fødsler vs KS så skal barnet oftere have hjælp til at trække vejret ved KS. Til gengæld er der langt færre babyer der dør eller får alvorlige gener under et KS end en vaginal fødsel.


Jeg har lidt efter evidensen for det her udsagn. Kan finde et enkelt studie, hvor man finder at apgar scoren generelt er lidt lavere ved vaginalt fødte børn, men ingen hvor det er linket til sundhed på længere sigt for barnet. Derimod er der mange studier af at kejsersnitbørn bliver mere indlagt, og at de er mere modtagelige for sygdomme på længere sigt. Ligesom med amning vs flaske er det dog værd at bemærke at det ER små effekter, og det er super kompliceret at bevise noget, fordi der er så mange confounding factors der spiller ind.
1
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Ekliptika » 26. aug 2016, 07:26

[Men man kan vel godt spekulere over om stigningen i kejsersnit på moderens ønske er en uhensigtsmæssig tendens, skabt fx af de meget travle tider der er i svangreomsorgen pt? Når fødselsforberedelse bliver aflyst, jordemoderbesøg udsat og man generelt godt kan se frem tilsat skulle klare en vaginal fødsel alene det meste af tiden, kan jeg da faktisk godt forstå at tallene stiger. Måske nogle af de mødre ville have haft rigtig gode, nemme, vaginale fødsler, havde de fået støtten og modet til at prøve.[/quote]

Det er jeg helt enig i. Og det er jo rigtig synd, at det er sådan noget, der skal være årsagen til, at folk vælger et kejsersnit. Men så er der efter min mening også en årsag, som man må respektere. Problemet er, at det måske er svært at sidde og sige til en jordmoder, at man ikke tør føde, fordi man ikke har tillid til systemet - det er vel lidt at underkende deres arbejde. Så er det måske lettere at "opfinde" andre grunde.
2
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Ekliptika » 26. aug 2016, 07:41

Sangius skrev:
Ekliptika skrev:Jeg forstår ikke, at man kan referere til et kejsersnit som "den nemme løsning". Jeg kender ikke nogen, som har fået kejsersnit, som syntes, at det var "nemt", og det vidner udsagn i denne tråd fra folk, der selv har prøvet det, også om.
Jeg tror på, at dem der vælger kejsersnit "på mors ønske" har en dybere årsag til at ønske det. En årsag, som andre måske ikke forstår eller bifalder, men dog stadig en årsag. Og jeg synes ikke, at man kan være bekendt at sige til dem, at de vælger "den nemme løsning". I min optik er "den nemme løsning" de naturlige fødsler, hvor alt glider, som det skal (også beskrevet i denne tråd), men det er ikke alle forundt at kunne opleve eller gennemføre dette.
Hvis mor ønsker kejsersnit, så tror jeg på, at det er den bedste løsning for den konkrete mor og det konkrete barn. og så synes jeg, at man skal støtte op om det på empatisk vis, istedet for at pådutte folk dårlig samvittighed over deres valg med udsagn omkring, at det pålægger samfundet en økonomisk byrde, eller at det kan være skadeligt for barnet, eller at man ikke har født "rigtigt" eller at man vælger "den nemme løsning".
Jeg har selv 3 kejsersnit bag mig - 2 akutte og et planlagt. Der var ingen af dem, der var "nemme".


Hvad med f.eks. Amalies årsag til planlagt kejsersnit? At hun ikke vil 'presse 4 kg ud af tissemissen', eller hvordan hun nu formulerede det.

Jeg tror det er de færreste der får planlagt kejsersnit af direkte dårlige årsager. Men jeg har nu hørt historier fra folk der har arbejder med gravide og fødende, og nogen af de grunde synes jeg godt er lidt langt ude. Som f.eks. et behov for at kontrollere fødselsdagen.


Jeg mener ikke, at Amalie er repræsentativ for alle de kvinder, der ønsker kejsersnit på mors ønske. Eller for dens sags skyld andre besynderlige årsager til, at folk vælger som det gør. Jeg tror stadig, at i langt de fleste tilfælde, der er en valid grund, og det mener jeg godt, vi kan respektere i et samfund som vores. At der så er et par stykker, der slipper igennem med mere eller mindre absurde begrundelser, det kan jeg godt leve med. Problemet er jo, at det er svært for andre mennesker at gøre sig til dommer over, at Yrsas argument for at ønske kejsersnit er mindre validt end Kirstens. Det handler vel om, hvor dybt problemstillingen ligger hos den enkelte. Og vi ved jo ikke, hvadd er ligger bag Amalies begrundelse. At det bliver udtrykt på en provokerende måde behøver jo ikke betyde, at der ikke ligger en mere alvorlig grund bag hendes valg.
3
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.

Tilbage til "Graviditet"