Hvad er forskellen?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Slettet bruger » 25. aug 2016, 16:03

Culpøs skrev:
eks-Maupassant skrev:
Culpøs skrev:
eks-Maupassant skrev:
Culpøs skrev:Ja, det ved jeg da godt de er - altså ligeglade. Bare sjovt fordi generelt er folk med juridisk baggrund enige med EMD's afgørelser. Men med denne dom rammer de helt forbi målet. Endvidere er det ikke argument, at de har "opfundet" menneskerettighederne, eftersom disse regler gælder for alle.

Tvivler ligeledes med de har 500 jura professorer, som klapper i deres hænder over den afgørelse.
:D


De har jo et argument i, at når vores samfund ikke har indført adskillelse af kirke og stat, samt vi ikke har fuld lighed (Margrethe har flere rettigheder end os andre dødelige), så er det dem der skal give os lektioner i MR, og ikke den anden vej rundt.

Endvidere tvivler jeg kraftigt på at du ved hvordan den EMD dom blev modtaget i det juridiske miljø Frankrig. Det vil undre mig svært hvis det juridiske miljø skulle have problemer med laicite. Det står i artikel 1 i deres grundlov at de er en sekulær stat. Det må man formode at franske jurister ved, men åbenbart er man ikke klar over det i det danske juridiske miljø.


Det er SLET ikke dem, som skal give os nogen former for lektioner i menneskerettigheder, hvilket deres love viser ganske fint.
Endvidere har Frankrig underlagt sig EMRK, så hvis EMD havde sagt NO GO så havde Frankrig formentlig fulgt trop. Det var dig som havde en påstand at 500 juridiske professorer bakkede loven op. Så den skal du ikke tørre af på mig.

" men åbenbart er man ikke klar over det i det danske juridiske miljø" Påstand - bevis?


Det var nu ikke ment bogstaveligt :) Jeg ved ikke hvor mange juraprofessorer de har.

Kan du ikke svare på det med dronning Margrethe og mgl. på religionsfrihed her tillands? Du lader bare som ingenting.

All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.


Det strider med vores kongedømme. Vi er ikke født lige med rettigheder her i landet.

Når du er ude i "hvis EMD havde sagt dit og det, hvilket de ikke gjorde" ja who cares. Frankrig vandt sagen og vi er videre.


Kan vi ikke skrive rigsdansk, så kan det være jeg kan forstå, hvad du prøver at sige.

MGL? Tillands?


Jeg gør mit bedste for at forklare dig hvordan tingene hænger sammen, men nu er mine evner jo begrænsede. Det kan nu en gang ikke lade sig gøre at forklare alt til alle; hvis jorden er gold og ufrugtbar vil planten ikke gro. C'est la vie!
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Ado » 25. aug 2016, 17:34

Min åndsamøbe af en fætter argumenterede med: "De skal ikke kunne gemme noget under de klude". Han så i øvrigt heller ikke sammenligningen med nonner. Men altså, hvem kan forhindre en terrorist i at tage nonneklæder på og gemme bomber under? Eller en sarong. Eller en maxikjole.

Stop nu og lad folk gå i det tøj de vil. Dette er tåbeligt.
2
Donna Martin Graduates!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Slettet bruger » 25. aug 2016, 18:32

Lol nu er DR i gang med at desinformere også. Det er svært at kritisere indlægget præcist fordi argumentationen er så løs. Noget i retning af "nogle katolikker for 100 år siden mente at en badedragt skulle ligne en burkini, derfor skal de anti-religiøse folk i dag også mene det er OK."

Vil pointere at historikeren ikke forstår sekulariseringsbegrebet. Ejheller er hun klar over at der skam også foregik indædt kamp mod katoliscismens indflydelse i samfundet i Frankrig for 100 år siden. I 1905 konfiskerede de f.eks. al kirkens ejendom. Det er sådan nogen ting historikere og journalister burde have styr på.

Mega irriterende at DR altid skal desinformere det og få det til at se ud som om alle var 100% katolske for 100 år siden. Luk DR. Desinformation kan fås gratis.

http://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/ana ... a-stranden
1
Brugeravatar
Peter Post
Indlæg: 64
Tilmeldt: 9. aug 2016, 12:57
Kort karma: 5
Likede indlæg: 87

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Peter Post » 25. aug 2016, 18:34

eks-Maupassant skrev:En franskmand ville svare (forestil dig en stærk fransk accent):

Og dertil vil jeg svare (med stærk sønderjysk accent) :)

eks-Maupassant skrev:"Og i har love mod racisme, men det kan heller ikke udrydde racehad, oui?

Nej, det kan en lov ikke. Men der er ingen lov som forbyder mig at gå ned gennem hovedgaden iført en nazi T-shirt.

eks-Maupassant skrev:Men de er vigtige for at sikre lighed non?

Nej, for love sikrer ikke lighed. Lighed kræver respekt. Det er noget som opstår mennesker imellem hvis man har viljen.

eks-Maupassant skrev:Og i har ikke adskilt kirke og stat, og alle er tvunget til at registrere fødsler i den protestantiske kirke, oui?

Begrundelsen for det er ene og alene praktisk-historisk. Fra gammel tid - før kommuneinddelinger, folkeregistre osv. - var præsten den, der stod for al registrering i sognet. Der var ikke som i dag kommuner men kun sogne, og alle fødsler, dødsfald, vielser m.v. blev registreret hos præsten som havde de store kirkebøger, hvor alle hændelser blev ført ind, og den måde at gøre det på har vist sig så sikker, at vi i Danmark er fortsat med at gøre det på den måde. Kun i Sønderjylland gøres det anderledes, da Sønderjylland kører efter de tyske regler, som stammer fra den tid, hvor Sønderjylland var tysk. I Sønderjylland registreres en fødsel hos folkeregistret.

eks-Maupassant skrev:Er det religionsfrihed?

Efter Grundlovens § 67 har alle ret til at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, kun begrænset af hensynet til sædeligheden og den offentlige orden. Så ja.

eks-Maupassant skrev:Og i har har en dronning der er født til sin plads, oui?

Dronningen er ansvarsfri og arver sin stilling i modsætning til en republik, hvor statsoverhovedet vælges for en bestemt periode. Monarkiet er således på mange måder et levn fra fortiden, men det nuværende kongehus er populært i befolkningen, og politisk har man udviklet en måde til at få systemet til at fungere uden problemer.

eks-Maupassant skrev:Vi tror på egalite, lighed. Og liberte, frihed.

Hvis liberté, egalité, fraternité er franske værdier som man bekender sig til, så kan det undre mig at man har indført fascistiske love som begrænser folks liv.

eks-Maupassant skrev:Derfor har vi skabt une republique magifique, og det er på tide i gør det samme og overtager vores vidunderlige værdier."

Såsom massakren i My Trach og brugen af tortur under den algeriske uafhængighedskrig.

eks-Maupassant skrev:De er meget oppe på de høje nagler med principper. Det er meget anderledes end vores mere praktiske tilgang til tingene.

Fascisme er langt fra at være en udenlandsk import, men har faktisk sine intellektuelle og politiske rødder i fransk jord.


Frihed, lighed og broderskab? Min bare røv. Jo, hvis du heder Jacques, går med baskerhue og æder frølår.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Slettet bruger » 25. aug 2016, 18:43

Sønderjysk accent holder!
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Slettet bruger » 25. aug 2016, 19:02

Peter Post skrev:
eks-Maupassant skrev:En franskmand ville svare (forestil dig en stærk fransk accent):

Og dertil vil jeg svare (med stærk sønderjysk accent) :)

eks-Maupassant skrev:"Og i har love mod racisme, men det kan heller ikke udrydde racehad, oui?

Nej, det kan en lov ikke. Men der er ingen lov som forbyder mig at gå ned gennem hovedgaden iført en nazi T-shirt.

eks-Maupassant skrev:Men de er vigtige for at sikre lighed non?

Nej, for love sikrer ikke lighed. Lighed kræver respekt. Det er noget som opstår mennesker imellem hvis man har viljen.

eks-Maupassant skrev:Og i har ikke adskilt kirke og stat, og alle er tvunget til at registrere fødsler i den protestantiske kirke, oui?

Begrundelsen for det er ene og alene praktisk-historisk. Fra gammel tid - før kommuneinddelinger, folkeregistre osv. - var præsten den, der stod for al registrering i sognet. Der var ikke som i dag kommuner men kun sogne, og alle fødsler, dødsfald, vielser m.v. blev registreret hos præsten som havde de store kirkebøger, hvor alle hændelser blev ført ind, og den måde at gøre det på har vist sig så sikker, at vi i Danmark er fortsat med at gøre det på den måde. Kun i Sønderjylland gøres det anderledes, da Sønderjylland kører efter de tyske regler, som stammer fra den tid, hvor Sønderjylland var tysk. I Sønderjylland registreres en fødsel hos folkeregistret.

eks-Maupassant skrev:Er det religionsfrihed?

Efter Grundlovens § 67 har alle ret til at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, kun begrænset af hensynet til sædeligheden og den offentlige orden. Så ja.

eks-Maupassant skrev:Og i har har en dronning der er født til sin plads, oui?

Dronningen er ansvarsfri og arver sin stilling i modsætning til en republik, hvor statsoverhovedet vælges for en bestemt periode. Monarkiet er således på mange måder et levn fra fortiden, men det nuværende kongehus er populært i befolkningen, og politisk har man udviklet en måde til at få systemet til at fungere uden problemer.

eks-Maupassant skrev:Vi tror på egalite, lighed. Og liberte, frihed.

Hvis liberté, egalité, fraternité er franske værdier som man bekender sig til, så kan det undre mig at man har indført fascistiske love som begrænser folks liv.

eks-Maupassant skrev:Derfor har vi skabt une republique magifique, og det er på tide i gør det samme og overtager vores vidunderlige værdier."

Såsom massakren i My Trach og brugen af tortur under den algeriske uafhængighedskrig.

eks-Maupassant skrev:De er meget oppe på de høje nagler med principper. Det er meget anderledes end vores mere praktiske tilgang til tingene.

Fascisme er langt fra at være en udenlandsk import, men har faktisk sine intellektuelle og politiske rødder i fransk jord.


Frihed, lighed og broderskab? Min bare røv. Jo, hvis du heder Jacques, går med baskerhue og æder frølår.


Mht T-Shirt.

Vil tro det faktisk ER ulovligt at tage en T-shirt på med påtrykt tekst af et af de udsagn som den ene og den anden er dømt for racisme på.

Mht kirke og stat er de ligeglade hvad begrundelsen er, enten er det skilt, eller også er det ikke, og det skal skilles og det kan ikke gå for langsomt. Do med kongedømmet. Popularitet er ingen undskyldning, men en ansporing til særlig gloire når man vinder!

Yes, Algeriet er noget man kan rive dem i næsen :)

Formentlig også rigtigt med fascismens udspring i Frankrig. De politiske liv der har siden 1789 basically været en kamp mellem republikanske/sekulære og så katolsk/traditionelle/.

Sekulariseringen er noget republikanerne gør. Det er dem vi skal heppe på. De katolsk-traditionelle ELSKER religion og religiøse dragter, så meget at de i ren begejstning vil lade katoliscismen præge hele samfundet. De har f.eks. haft på programmet at afskaffe skilsmisser.


Frihed, lighed og broderskab? Min bare røv. Jo, hvis du heder Jacques, går med baskerhue og æder frølår


Nej nu må jeg lige bede om lidt sætten sig ind i tingene! Deres tidligere (og måske kommende) præsident Nicolas Paul Stéphane Sárközy de Nagy-Bócsa, søn af Pál István Ernő Sárközy de Nagy-Bócsa er ungarsk andengenerationsindvandrer. Og sådan kan man finde masser af tilvandrere der har gjort det godt. Vi kan også nævne den succesfulde politiker Patrick Devedjian (Armenian: Պատրիկ Դևեջյան;), armensk andengenerationsindvandrer.

Og sådan kunne man blive ved og ved og ved og ved og ved og ved med baskerhueløse tilvandrere der klarer sig fint.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf FruitFly » 25. aug 2016, 20:06

Vlad Kalashnikov skrev:Der har heller ikke så vidt jeg ved været noget nonner der har begået religiøst motiveret massemord i Nice for nyligt.

Din implicitte sviner til muslimer i burka her er ulækker. Det behøver du ikke at tage dig af, men jeg skulle lige ud med det.
3
#Klimatosse
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 26. aug 2016, 00:16

FruitFly skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Der har heller ikke så vidt jeg ved været noget nonner der har begået religiøst motiveret massemord i Nice for nyligt.

Din implicitte sviner til muslimer i burka her er ulækker. Det behøver du ikke at tage dig af, men jeg skulle lige ud med det.
Ulækker? Din argumentation er på niveau med en 11-årig. Men ingen tvivl om at muslimer i burkaer i Vesten repræsenterer en ideologi jeg syntes er frastødende på linje med nazisme – blot langt mere relevant.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Peter Post
Indlæg: 64
Tilmeldt: 9. aug 2016, 12:57
Kort karma: 5
Likede indlæg: 87

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Peter Post » 26. aug 2016, 07:31

eks-Maupassant skrev:
Vil tro det faktisk ER ulovligt at tage en T-shirt på med påtrykt tekst af et af de udsagn som den ene og den anden er dømt for racisme på.

Mht kirke og stat er de ligeglade hvad begrundelsen er, enten er det skilt, eller også er det ikke, og det skal skilles og det kan ikke gå for langsomt. Do med kongedømmet. Popularitet er ingen undskyldning, men en ansporing til særlig gloire når man vinder!

Nej nu må jeg lige bede om lidt sætten sig ind i tingene! Deres tidligere (og måske kommende) præsident Nicolas Paul Stéphane Sárközy de Nagy-Bócsa, søn af Pál István Ernő Sárközy de Nagy-Bócsa er ungarsk andengenerationsindvandrer. Og sådan kan man finde masser af tilvandrere der har gjort det godt. Vi kan også nævne den succesfulde politiker Patrick Devedjian (Armenian: Պատրիկ Դևեջյան;), armensk andengenerationsindvandrer.

Og sådan kunne man blive ved og ved og ved og ved og ved og ved med baskerhueløse tilvandrere der klarer sig fint.


Jeg vil ikke afvise at en sådan T-shirt kan overtræde straffelovens § 266b, men mon ikke vi skal langt ud i ekstremerne.

Kirke og kongehuset er jo nævnt i Danmarks Riges grundlov og derfor er der nogle andre forhold der gør sig gældende i Danmark end i Frankrig. Men er meget enig med dig.

Nu skal du ikke tage min bemærkning så bogstavligt. I en debat må man godt provokere og sætte ting lidt på spidsen. ;)

Jeg kan bare ikke se noget rationelt argument for at folk ikke må gå klædt som de har lyst til.
1
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Jasmin » 26. aug 2016, 08:21

Frankrigs højeste administrative domstol skal tage stilling til en anmodning om en ophævelse af et omstridt forbud mod den islamiske burkini-badedragt.

Myndighederne i Nice siger, at forbuddet kom, fordi burkinien "viser tilknytning til en religion på et tidspunkt, hvor Frankrig og hellige steder er mål for terrorangreb".


Over til et ukendt sted i Mellemøsten.

Ali. Har du set hvad der står i denne franske avis?

Muḥammad: Ja, de vil undertrykke vores ret til at praktisere den rette tro.

Ali: Vi er nød til at kæmpe for vores frihed.

Muḥammad: Vi finder et sted hvor der er mange franskmænd samlet og springer en bombe.

Så indfører vesten flere religiøse forbud.

Over til et andet ukendt sted i Mellemøsten.

Abdul: Hey Bishr, Fahad, Hussein og Jalaal – se lige hvad der står i avisen!

Så………………………………
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Peter Post
Indlæg: 64
Tilmeldt: 9. aug 2016, 12:57
Kort karma: 5
Likede indlæg: 87

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Peter Post » 26. aug 2016, 08:47

Jasmin skrev:Frankrigs højeste administrative domstol skal tage stilling til en anmodning om en ophævelse af et omstridt forbud mod den islamiske burkini-badedragt.

Myndighederne i Nice siger, at forbuddet kom, fordi burkinien "viser tilknytning til en religion på et tidspunkt, hvor Frankrig og hellige steder er mål for terrorangreb".


Over til et ukendt sted i Mellemøsten.

Ali. Har du set hvad der står i denne franske avis?

Muḥammad: Ja, de vil undertrykke vores ret til at praktisere den rette tro.

Ali: Vi er nød til at kæmpe for vores frihed.

Muḥammad: Vi finder et sted hvor der er mange franskmænd samlet og springer en bombe.

Så indfører vesten flere religiøse forbud.

Over til et andet ukendt sted i Mellemøsten.

Abdul: Hey Bishr, Fahad, Hussein og Jalaal – se lige hvad der står i avisen!

Så………………………………
Og sådan kan man køre rundt i ring :stoned:
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 26. aug 2016, 09:04

Jasmin skrev:Over til et ukendt sted i Mellemøsten.

Ali. Har du set hvad der står i denne franske avis?

Muḥammad: Ja, de vil undertrykke vores ret til at praktisere den rette tro.

Ali: Vi er nød til at kæmpe for vores frihed.

Muḥammad: Vi finder et sted hvor der er mange franskmænd samlet og springer en bombe.

Så indfører vesten flere religiøse forbud.

Over til et andet ukendt sted i Mellemøsten.

Abdul: Hey Bishr, Fahad, Hussein og Jalaal – se lige hvad der står i avisen!

Så………………………………
Og over til et andet ukendt sted i Mellemøsten.

Abdul. Har du set hvad der står i denne engelske avis?

Achmed: Ja, de vil undertrykke vores ret til at praktisere FGM (indsæt: flerkoneri, barnebrude, afhugning af hænder, stening, forbud mod tegneserier med Muhammed - efter behov) som er krævet af den rette tro.

Mohammed: Vi er nød til at kæmpe for vores frihed.

Sadam: Vi finder et sted hvor der er mange franskmænd samlet og springer en bombe.

Så indfører vesten flere religiøse forbud.

Over til et andet ukendt sted i Mellemøsten.

Osama: Hey Bishr, Fahad, Hussein og Jalaal – se lige hvad der står i avisen!

Så………………………………

Så fuck dem. Vesten skal ikke indrette sin lovgivning efter hvad personer i mellemøsten kan spasse ud over.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43829

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf paint » 26. aug 2016, 09:17

Jasmin skrev:Frankrigs højeste administrative domstol skal tage stilling til en anmodning om en ophævelse af et omstridt forbud mod den islamiske burkini-badedragt.

Myndighederne i Nice siger, at forbuddet kom, fordi burkinien "viser tilknytning til en religion på et tidspunkt, hvor Frankrig og hellige steder er mål for terrorangreb".


Over til et ukendt sted i Mellemøsten.

Ali. Har du set hvad der står i denne franske avis?

Muḥammad: Ja, de vil undertrykke vores ret til at praktisere den rette tro.

Ali: Vi er nød til at kæmpe for vores frihed.

Muḥammad: Vi finder et sted hvor der er mange franskmænd samlet og springer en bombe.

Så indfører vesten flere religiøse forbud.

Over til et andet ukendt sted i Mellemøsten.

Abdul: Hey Bishr, Fahad, Hussein og Jalaal – se lige hvad der står i avisen!

Så………………………………


Forbud, af dén type, er altid problematiske. Men i Frankrig, har der siden terroraktionen i Paris, og senere dét i Nice samt halshugningen af en præst i en kirke, været betragteligt øgede spændinger mellem muslimer og etniske franskmænd. De er vrede og frustrerede. Politikerne er nødt til at gøre ét eller andet, for at dæmpe frustrationerne - formentligt også affødt af den stigende tilslutning til Marine le Pen og Front National, som i dén grad vil gøre det hele endnu værre og gøre det nærmest umuligt for muslimer at leve i Frankrig.

Halshugningen af den gamle præst i kirken, har medført at (nogle) folk opfatter det som et religiøst betinget angreb. At gå ind i en kirke og hugge hovedet af præsten, er voldsomt provokerende. Og man kan ikke forvente at folk bare bøjer nakken og finder sig i det. Jeg kunne sagtens forestille mig, at burkini-jagten, er et led i en forsøg på at dæmpe, både religiøse og andre gemytter i Frankrig, inden det hele kører uhjælpeligt af sporet. Med endnu værre følger end et burkini-forbud.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Jasmin » 26. aug 2016, 11:49

Vlad Kalashnikov skrev:Så fuck dem. Vesten skal ikke indrette sin lovgivning efter hvad personer i mellemøsten kan spasse ud over.

Så er man vist uden for pædagogisk rækkevidde! :stoned:
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Jasmin » 26. aug 2016, 11:50

paint skrev:
Jasmin skrev:Frankrigs højeste administrative domstol skal tage stilling til en anmodning om en ophævelse af et omstridt forbud mod den islamiske burkini-badedragt.

Myndighederne i Nice siger, at forbuddet kom, fordi burkinien "viser tilknytning til en religion på et tidspunkt, hvor Frankrig og hellige steder er mål for terrorangreb".


Over til et ukendt sted i Mellemøsten.

Ali. Har du set hvad der står i denne franske avis?

Muḥammad: Ja, de vil undertrykke vores ret til at praktisere den rette tro.

Ali: Vi er nød til at kæmpe for vores frihed.

Muḥammad: Vi finder et sted hvor der er mange franskmænd samlet og springer en bombe.

Så indfører vesten flere religiøse forbud.

Over til et andet ukendt sted i Mellemøsten.

Abdul: Hey Bishr, Fahad, Hussein og Jalaal – se lige hvad der står i avisen!

Så………………………………


Forbud, af dén type, er altid problematiske. Men i Frankrig, har der siden terroraktionen i Paris, og senere dét i Nice samt halshugningen af en præst i en kirke, været betragteligt øgede spændinger mellem muslimer og etniske franskmænd. De er vrede og frustrerede. Politikerne er nødt til at gøre ét eller andet, for at dæmpe frustrationerne - formentligt også affødt af den stigende tilslutning til Marine le Pen og Front National, som i dén grad vil gøre det hele endnu værre og gøre det nærmest umuligt for muslimer at leve i Frankrig.

Halshugningen af den gamle præst i kirken, har medført at (nogle) folk opfatter det som et religiøst betinget angreb. At gå ind i en kirke og hugge hovedet af præsten, er voldsomt provokerende. Og man kan ikke forvente at folk bare bøjer nakken og finder sig i det. Jeg kunne sagtens forestille mig, at burkini-jagten, er et led i en forsøg på at dæmpe, både religiøse og andre gemytter i Frankrig, inden det hele kører uhjælpeligt af sporet. Med endnu værre følger end et burkini-forbud.
Det er statens opgave at forhindre at borgere griber til selvtægt.

Du kender godt til konflikttrappen, formoder jeg.

De sidste tre trin på konflikttrappen er fjendebilleder, åben fjendtlighed og polarisering. Det er den røde konflikt. Konflikten bliver til krigsførelse, hvor vi retter anklager og destruktive angreb mod hinanden. Den oprindelige sag er glemt. Et burkini-forbud virker ikke på mig som om vi bevæger os ned af trappen.

Hvis de franske muslimer bliver presset til at acceptere beslutninger, de ikke selv har taget del i at udforme, vil de blot føle sig manipuleret. Det gør det sværere for os at skabe nye alliancer i kampen mod radikalisering. Tving ikke folk, overbevis dem om visioner og konkrete forslag. Det vigtigste er at vinde folks hjerter og sind. Man kan kun forene folk, hvis man er rede til at dele ansvar og vise respekt. En ting er i hvert fald helt sikker. Vi vinder ikke ved at stigmatisere en hel befolkningsgruppe og lade vores vrede gå ud over uskyldige mennesker, alene fordi de tilhører en bestemt religion. Det vil blot skabe endnu mere frustration og grobund for at rekruttere nye spirer blandt utilpassede unge mænd i ghettoerne.
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"