Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

TomKah
Indlæg: 4201
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4330

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf TomKah » 28. sep 2015, 06:37

Jeg synes ikke det er fair at hun skal betale SFO alene fordi hun har behov for den og du ike har. Hvis det skal være fair i mine øjne skal SFO betales af ydelsen og derefter kan resten deles mellem jer.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6468

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf Stars » 28. sep 2015, 07:08

Jeg synes, fordelingen lyder rimelig, men jeg forestiller mig, at det i praksis vil være et helvede med: overtøj, fodtøj, frisør osv må vi aftale fra gang til gang
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3992
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5231

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf girl_beat » 28. sep 2015, 08:06

Skumfidusen skrev:Så jeg slipper åbenbart ikke for bøvlet alligevel og jeg er faktisk lidt træt af det, så jeg tænker at det nu er på tide at se på den fordeling. Egentlig ikke så meget fordi jeg vil have flere penge, som fordi jeg vil have at min eks kan se i hvor høj grad jeg har hjulpet hende økonomisk.


Måske du bare skal holde op med at hjælpe hende økonomisk? Jeg tror ikke ligefrem, du skal forvente et stort tak, fordi du gennem årene har ædt en masse udgifter uden at gøre opmærksom på det. Børnene skal selvfølgelig have, hvad de har brug for, men det behøver ikke betyde en blanco-check fra deres far :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf Thestral » 28. sep 2015, 08:18

Marott skrev:
Stars skrev:Jeg synes, fordelingen lyder rimelig, men jeg forestiller mig, at det i praksis vil være et helvede med: overtøj, fodtøj, frisør osv må vi aftale fra gang til gang



Den del kan min lillebror og ekskone ikke blive enige om, selvom han er bopælsforælder. Hun er en Moloforælder, så hun har klaget til Statsforvaltningen over, at deres barn går i Bilkatøj og på sigt kan tage skade af det. De har afvist det, men stadigvæk. Det ville jeg slet ikke turde binde an på, når I i forvejen har det lidt anstrengt med økonomien. :)

Det gjorde min eks også fordi jeg købte HM tøj til vores datter i stedet for det dyre mærketøj han gerne så hende i. Det er jo egentlig lidt komisk
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3992
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5231

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf girl_beat » 28. sep 2015, 08:21

Skumfidusen skrev:
girl_beat skrev:Måske du bare skal holde op med at hjælpe hende økonomisk? Jeg tror ikke ligefrem, du skal forvente et stort tak, fordi du gennem årene har ædt en masse udgifter uden at gøre opmærksom på det. Børnene skal selvfølgelig have, hvad de har brug for, men det behøver ikke betyde en blanco-check fra deres far :)


Hun forstår vist slet ikke hvor meget hjælp hun får fra mig. Hun er virkelig ikke god til tal og oven i købet så har hun en definition på retfærdighed der går ud på at det er retfærdigt at hun får flere penge og uretfærdigt hvis hun får færre. Allerværst hvis hun får færre og jeg får flere, for jeg har jo SÅ mange penge. Og bevares, jeg har mange flere penge end hende. Det er hvad der sker når man ikke bruger hver en krone hver måned og låner når man mangler, men i stedet sparer op og bliver ved med det i mange år.

Børnene skal nok få hvad de har brug for. Mine unger mangler ikke noget.


Men så har du jo også selv løsningen; lad være med at hjælpe hende økonomisk. Så finder hun nok ud af det hen ad vejen :)
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf Thestral » 28. sep 2015, 08:24

Jeg er enig med girl_beat. Jeg synes du skal holde op med at betale ud over til dine børn. Hvad du ellers har af penge i din husholdning kommer ikke hende ved
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Akehurst2
Indlæg: 14181
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf Akehurst2 » 28. sep 2015, 08:29

Har du prøvet at lave et regnskab, hvor du viser sort på hvidt, hvad du har af udgifter, så hun kan forstå det? Evt. tilbagevirkende, så hun kan se, hvor meget du har trukket læsset.

Det lyder måske lidt nedeladende, men jeg kan ikke lade være med at tænke Luksusfælden, hvor der er mange, der mener, de slet ikke bruger penge og ikke kan forstå, hvor de bliver af, før det bliver præsenteret meeeeeget pædagogisk.
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf MOGA » 28. sep 2015, 08:47

Jeg er rimelig hård i filten.
Jeg ville meddele hende, at hvis hun ikke afholder sin del af forsørgelsespligten, så ser du dig nødsaget til at søge om børnebidrag. Det fastsættes normalt ikke ved 7/7, men ses netop i de situationer, hvor samværsforælder ikke bidrager på lige fod med bopælsforælder. Mon ikke hun så hellere vil betale busbillet og SFO?

Jeg tror ikke der kommer noget godt ud af at dele alle udgifter, det vil I kun få flere diskussioner af. Ligeledes tror jeg heller ikke det hjælper at vise hende regnskabet, for som du beskriver hende, er hun temmelig ignorant i den henseende.
1
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf MOGA » 28. sep 2015, 09:03

Det er det, jeg mener. Altså, hvis hun ikke på den blide måde kan forstå, at hun selv må spytte i kassen, så må du gøre hende opmærksom på, at du så går efter den hårde måde. Mon så ikke hun trods alt foretrækker at betale busbillet og SFO?
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf MOGA » 28. sep 2015, 09:20

Skumfidusen skrev:
MOGA skrev:Det er det, jeg mener. Altså, hvis hun ikke på den blide måde kan forstå, at hun selv må spytte i kassen, så må du gøre hende opmærksom på, at du så går efter den hårde måde. Mon så ikke hun trods alt foretrækker at betale busbillet og SFO?


Det bestemmer jeg jo selv. Jeg sender hende bare girokortet på sfo'en og betaler hun ikke, så ryger pladsen jo. Periodekortet er hun også nødt til at købe, for ellers kommer de jo ikke i skole. Og jeg har også fuld råderet over børne-unge-ydelsen og kan bare lade være med at overføre pengene til hende. Jeg vil bare helst være fri for at det skal blive så stejlt. Det kunne fint have været afværget i sidste uge hvis hun ikke havde været så stålsat. Havde hun holdt mund over for børnene ville jeg måske endda have ladet det fare, men fårk, hun gjorde mig rasende der.


Helt så nemt er det desværre ikke. Hvis girokortet ikke bliver betalt, bliver børnene ikke meldt ud. Pengene trækkes i stedet fra børnefamilieydelsen, ergo kommer du til at betale alligevel. Bare så du er opmærksom på den del.

Det er også unfair af hende at inddrage børnene, virkelig! Min eks har gjort det engang "jeg har jo ikke råd til at lave noget med dig, fordi jeg betaler så mange penge til din mor", det var hvad min søn måtte lægge ører til. Jeg var rasende, især fordi han da er virkeligt naiv, hvis han tror at halvdelen af gildet bliver betalt af børnebidraget.
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf MOGA » 28. sep 2015, 09:30

Jeg er også alene, og betaler hver en krone.
Der er ikke samvær, så jeg står for alt i hverdagen + alt hvad der hedder fornøjelser, udflugter, ferier osv. Deres far er en holden mand, men desværre ikke af indtægt, så han slipper med netto at betale ca 1800 kr. om måneden for to børn. Vi mangler heldigvis intet, men det er ikke hans fortjeneste ;)
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3992
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5231

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf girl_beat » 28. sep 2015, 13:02

Dikus skrev:
Skumfidusen skrev:
Dikus skrev:Men hvis I skal til at dele, så bliver jeres økonomi jo netop sovset ind i hinanden?


Ja, for jeg kan jo ikke undgå det længere, uden at skulle blive ved med at hoste op, ser det ud til.


Min (ringe) erfaring siger mig nu, at den bedste måde at undgå uendelige mængder af uenigheder er, hvis man tager den store uenighed en gang for alle - og fastsætter et børnebidrag og derefter lader den ene forældre om alle udgifterne.


Det er også min/vores erfaring. Da børnenes mor pludselig selv skulle afholde alle udgifter, var det sjovt nok slut med mærketøj, og nu får de stort set kun fra H&M... På den måde lærer man også noget om økonomi ;)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf Fru Sunshine » 28. sep 2015, 16:34

Skumfidusen skrev:Jeg anerkender jeres erfaringer - det ville blive skyttegravskrig herfra og til børnene har børnebørn hvis jeg gør det.

Jeg er også ret overbevist om, at det ville føre til åben krig, hvis du gør det.
Men vil det egentlig ikke også det, hvis du laver om på de for hende ret så fordelagtige aftaler?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf MOGA » 28. sep 2015, 19:39

Skumfidusen skrev:
MOGA skrev:Jeg er også alene, og betaler hver en krone.
Der er ikke samvær, så jeg står for alt i hverdagen + alt hvad der hedder fornøjelser, udflugter, ferier osv. Deres far er en holden mand, men desværre ikke af indtægt, så han slipper med netto at betale ca 1800 kr. om måneden for to børn. Vi mangler heldigvis intet, men det er ikke hans fortjeneste ;)


Jeg har ingen indsigelser mod at klare mig uden børnepenge. Fik jeg pigerne 12/2 (som jeg havde en stor del af sidste år) så betalte jeg gladeligt hvad det koster og det uden at blinke. Jeg har aldrig haft børnene mindre end 7/7, men i årevis har jeg haft 9/5 og 10/4. Jeg har aldrig søgt børnepenge. Jeg kan sagtens dække mig af med børnefamilieydelsen og min indkomst. Børnefamilieydelsen er jo faktisk ganske gavmild. Og jeg gider virkelig ikke sovse min økonomi mere ind med min eks end højst nødvendigt - det har aldrig givet andet end ulykker.


Hvis ikke min eks betalte børnebidrag, ville det koste ham lige præcis 0 kr. pr. måned året rundt at have sat to børn i verden. Det synes jeg alligevel er for billigt sluppet, og de penge gør, at vi fx kan komme på ferie. Jeg tager imod dem uden snert af dårlig samvittighed, og da han stoppede med at betale, søgte jeg om at få dem gennem Udbetaling Danmark. Det koster at have børn, basta.

Jeg forstår ikke helt, at du er så stålsat, men det er jo dit valg, og der er sikkert en grund til det, så fred være med det.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19074

Re: Fordeling - børne/unge-ydelse og udgifter

Indlægaf Flora » 28. sep 2015, 19:48

Måske har jeg misforstået noget, men hvis du får børnefamilieydelsen og den går ca. lige op med dine udgifter til børnene og mor får ingenting men har stadig udgifter til større hus, mad, tøj osv., er det så ikke hende der har den største udgift?
0

Tilbage til "Forældre"