Dieselbil kontra benzinbil
- Anlewi
- Indlæg: 2612
- Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
- Kort karma: 178
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Likede indlæg: 3908
Dieselbil kontra benzinbil
Står for at skulle købe ny bil, men støder ind i flere dieselbiler.
Hvad er forskellen og hvad er bedst når det i dagligdagen er ture på omkring 15-30 km
Hvad er forskellen og hvad er bedst når det i dagligdagen er ture på omkring 15-30 km
0
selvom man er tyk kan man godt have tynd mave
Re: Dieselbil kontra benzinbil
Anlewi skrev:Står for at skulle købe ny bil, men støder ind i flere dieselbiler.
Hvad er forskellen og hvad er bedst når det i dagligdagen er ture på omkring 15-30 km
Diesel biler har generelt bedre kørselsøkonomi, kan typisk køre længere på en liter diesel, end man kan på en liter benzin. Dog er dette ikke så markant mere, som tidligere, efter de små økonomiske benzin biler er kommet.
Diesel er generelt dyrere i indkøb, og dyrere i afgifter/forsikring end benzin. Diesel skal helst ud og luftes igennem, det er en langturs motor, mange korte ture aka bykørsel er ikke godt for en diesel motor. Men med 15-30km om dagen, så er det ikke et problem der burde bekymre.
0
Do as I say!
- landsbytossen
- Indlæg: 4088
- Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
- Kort karma: 204
- Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
- Likede indlæg: 5659
Re: Dieselbil kontra benzinbil
Det kan give dyre reparationer på dieselbilen, hvis du kun skal køre korte ture og har meget by- og køkørsel. En diesel skal jævnligt ud på en tur, hvor motoren får lov at arbejde.
0
Min mening står ikke til diskussion.
"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Re: Dieselbil kontra benzinbil
Generelt er dieselbiler dyre i almindeligt vedligehold.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
- Anlewi
- Indlæg: 2612
- Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
- Kort karma: 178
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Likede indlæg: 3908
Re: Dieselbil kontra benzinbil
Tak det var som jeg selv havde tænkt, så må lede efter benzinbil eller hybrid
0
selvom man er tyk kan man godt have tynd mave
Re: Dieselbil kontra benzinbil
Wizzze skrev:Anlewi skrev:Står for at skulle købe ny bil, men støder ind i flere dieselbiler.
Hvad er forskellen og hvad er bedst når det i dagligdagen er ture på omkring 15-30 km
Diesel biler har generelt bedre kørselsøkonomi, kan typisk køre længere på en liter diesel, end man kan på en liter benzin. Dog er dette ikke så markant mere, som tidligere, efter de små økonomiske benzin biler er kommet.
Diesel er generelt dyrere i indkøb, og dyrere i afgifter/forsikring end benzin. Diesel skal helst ud og luftes igennem, det er en langturs motor, mange korte ture aka bykørsel er ikke godt for en diesel motor. Men med 15-30km om dagen, så er det ikke et problem der burde bekymre.
Det med afgifterne er nu en sandhed med modifikationer. Mange nye dieselbiler kører så langt på literen, at de er nærmest gratis i grøn afgift. Min koster fx 260 kr. om året.
0
Re: Dieselbil kontra benzinbil
Hvor langt skal man generelt køre, for at diesel kan betale sig (og for at det er "godt" for motoren? Jeg kører ca 8 km bykørsel om morgenen, hvilket jeg godt kan regne ud er for kort til en dieselbil. Men om eftermiddagen kører jeg så en 25 km på motorvej og aften kører jeg så ca. 30 km på motorvej. Er det nok langtur til at diesel vil være et godt valg?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
- Onkel Reje
Re: Dieselbil kontra benzinbil
JoyNips skrev:Hvor langt skal man generelt køre, for at diesel kan betale sig (og for at det er "godt" for motoren? Jeg kører ca 8 km bykørsel om morgenen, hvilket jeg godt kan regne ud er for kort til en dieselbil. Men om eftermiddagen kører jeg så en 25 km på motorvej og aften kører jeg så ca. 30 km på motorvej. Er det nok langtur til at diesel vil være et godt valg?
Så lyder diesel ikke helt ved siden af, de skal gerne ud på mindst 25-30 km jævnligt. Vi kører 2x22 km dagligt, og det er lige i underkanten af hvad der er godt for en diesel, så dit mønster lyder umiddelbart fint. Dog mener jeg ikke det er nok til at Diesel ville være det overlegent gode valg i forhold til benzin, det er sådan lidt fifty fifty i mit hoved..
0
Re: Dieselbil kontra benzinbil
Tux skrev:JoyNips skrev:Hvor langt skal man generelt køre, for at diesel kan betale sig (og for at det er "godt" for motoren? Jeg kører ca 8 km bykørsel om morgenen, hvilket jeg godt kan regne ud er for kort til en dieselbil. Men om eftermiddagen kører jeg så en 25 km på motorvej og aften kører jeg så ca. 30 km på motorvej. Er det nok langtur til at diesel vil være et godt valg?
Så lyder diesel ikke helt ved siden af, de skal gerne ud på mindst 25-30 km jævnligt. Vi kører 2x22 km dagligt, og det er lige i underkanten af hvad der er godt for en diesel, så dit mønster lyder umiddelbart fint. Dog mener jeg ikke det er nok til at Diesel ville være det overlegent gode valg i forhold til benzin, det er sådan lidt fifty fifty i mit hoved..
Jeg har egentlig heller ikke nogen præference for det ene eller det andet, men jeg har til gengæld et behov for jævnligt at køre med hestetrailer + hest, og der er en 4-hjulstrukken diesel-kampvogn bare det oplagte valg.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
- Onkel Reje
Re: Dieselbil kontra benzinbil
For så korte ture ville jeg helt klart vælge en benzin bil - når man ser på koldstart og korte ture.
Tanken bag det er, at det stort set er passé med den tid, som jeg iøvrigt også er lidt skeptisk overfor, hvor diesel-motore efter sigende krævede mere vedligeholdelse end benzin motorer.....Men intet ord om at mange store diesel motorer havde mange flere drifttimer end benzinmotorer.
Men den vigtigste pointe er at dieselmotorer kører med lavere langsommere forbrænding, hvilket betyder mindre varme og mindre tryk(færre udvidelsestakter) der kommer på olien,olien er længere tid om at blive mindre tyndtflydende, hvilket kan betyde at der kommer større mekanisk slid på cylinder/cylinder gang - hvilket er dyrt og træls.
Tanken bag det er, at det stort set er passé med den tid, som jeg iøvrigt også er lidt skeptisk overfor, hvor diesel-motore efter sigende krævede mere vedligeholdelse end benzin motorer.....Men intet ord om at mange store diesel motorer havde mange flere drifttimer end benzinmotorer.
Men den vigtigste pointe er at dieselmotorer kører med lavere langsommere forbrænding, hvilket betyder mindre varme og mindre tryk(færre udvidelsestakter) der kommer på olien,olien er længere tid om at blive mindre tyndtflydende, hvilket kan betyde at der kommer større mekanisk slid på cylinder/cylinder gang - hvilket er dyrt og træls.
Senest rettet af kokkenok 27. aug 2016, 12:43, rettet i alt 1 gang.
1
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Re: Dieselbil kontra benzinbil
JoyNips skrev:Tux skrev:JoyNips skrev:Hvor langt skal man generelt køre, for at diesel kan betale sig (og for at det er "godt" for motoren? Jeg kører ca 8 km bykørsel om morgenen, hvilket jeg godt kan regne ud er for kort til en dieselbil. Men om eftermiddagen kører jeg så en 25 km på motorvej og aften kører jeg så ca. 30 km på motorvej. Er det nok langtur til at diesel vil være et godt valg?
Så lyder diesel ikke helt ved siden af, de skal gerne ud på mindst 25-30 km jævnligt. Vi kører 2x22 km dagligt, og det er lige i underkanten af hvad der er godt for en diesel, så dit mønster lyder umiddelbart fint. Dog mener jeg ikke det er nok til at Diesel ville være det overlegent gode valg i forhold til benzin, det er sådan lidt fifty fifty i mit hoved..
Jeg har egentlig heller ikke nogen præference for det ene eller det andet, men jeg har til gengæld et behov for jævnligt at køre med hestetrailer + hest, og der er en 4-hjulstrukken diesel-kampvogn bare det oplagte valg.
Det er næsten det eneste valg med mindre, man er ude i noget med en stor V8'er benziner eller lignende.
Kokkenok er inde på noget af det rigtige. Det handler ikke så meget om antal kørte km, men mere om driftstemperatur og hvor hurtigt denne opnås. Dieselmotoren bliver pga. dens virkemåde generelt langsommere driftsvarm og kræver derfor oftest en længere køretur for at opnå optimal forbrænding. Får den ikke disse ture, så kokser skidtet til med risiko for dyre reparationer til følge. Det er bare ikke ret meget anderledes for en benziner andet end at den ofte opnår optimal driftstemperatur hurtigere. Gentagende meget korte ture i en benziner med mange koldstarter vil også på sigt tage livet af denne på samme måde som en diesel. Det samme gør sig gældende med en stor benzin V8'er, der pga. sin størrelse generelt er længere tid om at blive varm end en lille turbomotor. Så skal du bruge et kraftværk til at trække en tung trailer, så har du ikke rigtig noget valg uanset. Motoren skal have en god lang arbejdstur med jævne mellemrum for ikke at kokse til.
Alternativ kan man med mellemrum købe additiver til at rense ud i motoren eller med fordel køre en tankfuld af benzinselskabernes "superbenzin" igennem, da disse ofte indeholder rensende additiver. Man kan også på en længere køretur lade motoren løbe godt ud i omdrejningerne under acceleration for så på den måde at blæse motoren igennem, men det skal man altså kun gøre når skidtet er oppe i arbejdstemperatur. Det er den først helt sikkert efter en 20 minutters kørsel og kølevandstermometeret er IKKE en retvisende indikator for motorens arbejdstemperatur i den sammenhæng.
0
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
- Lover-Moses
- Indlæg: 449
- Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
- Kort karma: 19
- Geografisk sted: Næstved
- Likede indlæg: 498
Re: Dieselbil kontra benzinbil
JoyNips skrev:Hvor langt skal man generelt køre, for at diesel kan betale sig (og for at det er "godt" for motoren? Jeg kører ca 8 km bykørsel om morgenen, hvilket jeg godt kan regne ud er for kort til en dieselbil. Men om eftermiddagen kører jeg så en 25 km på motorvej og aften kører jeg så ca. 30 km på motorvej. Er det nok langtur til at diesel vil være et godt valg?
Det er ganske fint. Nu ved jeg ikke om du har en, eller leder efter en ny diesel, men det kan med fordel svare sig at gå efter en med tilskudsvarme i kølevandet. Jeg havde det i mine gamle Mitsubishi Carismaér 1.9 DI-D (Renault motor), og det virker rigtig godt. Efter 3-4km i frostvejr spyttede den varme ud af blæseren. Det hjælper også på problemet med at de soder til.
0
Re: Dieselbil kontra benzinbil
Jeg kunne måske forestille mig, at diesel får et hak i afgiften, for at gøre det mindre attraktivt. Præcis som i Frankrig, hvor benzin og diesel vil komme til at koste det samme.
0
Re: Dieselbil kontra benzinbil
JoyNips skrev:Hvor langt skal man generelt køre, for at diesel kan betale sig (og for at det er "godt" for motoren? Jeg kører ca 8 km bykørsel om morgenen, hvilket jeg godt kan regne ud er for kort til en dieselbil. Men om eftermiddagen kører jeg så en 25 km på motorvej og aften kører jeg så ca. 30 km på motorvej. Er det nok langtur til at diesel vil være et godt valg?
brændstof økonomisk starter det med det samme, jeg kan ikke umiddelbart se nogen initial betingelser. så det er mere eller mindre fra den først km
Hvis det er en bekymkring, og brændstof økonomi ikke er, er forvarmere(word?) opfundet.
Holder bilen i en lukket opvarmet garage hjælper det også.
På vejen kan du,i de første minutter køre i lavt gear og med høje omdrejninger.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Re: Dieselbil kontra benzinbil
Falstria skrev:
Det skal gemmes til der er opnået drifttemperatur, hvilket som du selv også har nævnt tager længere tid at opnå med en diesel, fordi den er mere effektiv (mindre spildvarme). Hvis motoren har turbo, kan det blive rigtig dyrt at køre en kold motor ud i gearene dagligt.
Specielt hvis det er en fransk bil Men benzinbiler med turbo er noget den onde har skabt. på en god dag ganske vist, men stadig noget man skal passe på.
Turboen er nok også ligeglad med hvilke betingelser den starter under.
Men fejl og havari i turboen skyldes sjældent mekaniske fejl, men i min. 90 % af tilfældende at at turboerne ikke får skiftet olie, filtre mm hyppigt nok eller indsug af udefra kommende objekter.
Hell, en turbo kan køre hvad, 40.000 rev/min - i tomgang. Hvis lejerne ikke der, er mættede af olie, som lejerne kan glide på, så skal havariet nok komme. Så høje omdrejninger i en turbo, kan jeg ikke se skulle være et problem.
Men for at passe på turboen kan man gøre følgende:
ᴏ skift af olie/filtre/slanger hyppigt, måske for hver 15.000 km - da er den bedste garant for at undgå skader og haveri på en turbo.
ᴏ turboen skal stå et par minutter når man har parkeret bilen og tager nøglen, da en 900 gr. varm turbo - virkeligt, virkeligt gerne vil have noget olie.
ps: når jeg læser lidt imellem linjerne i nogle af teksterne og tegningerne, får jeg det indtryk af turboer er dimensioneret til et bestemt antal accelerationer - som er en forsimplet måde at sige, at man ikke skal accelerere konstant med en turbo på mtoroen - men faktisk køre ret defensivt.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."