Hvad er en psykopat?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf LadyFox » 27. aug 2016, 07:57

Fru Sunshine skrev:
LadyFox skrev:
cola skrev:En psykopat er når folk er fuldstændig normale, og alle ser dem som fredelige og rolige og folk omkring dem tror ikke på de kan gøre noget forkert, men bag huset fire vægge, banker de kæresten gul og blå, skærer små børn i tern eller planlægger det næste angreb på noget stort.
Det er en psykopat, alle andre der ter sig åndsvagt og folk kan se det, de er bare åndsvage og de folk der tillader dem at te sig sådan er sådan set i samme kategori.

Så hvis man er psykopat så er man voldelig?

Nu findes der flere typer vold end fysisk. Psykisk vold er lige så slemt.

Så hvis man er psykopat så er man voldelig psykisk?
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf LadyFox » 27. aug 2016, 07:58

Fru Sunshine skrev:
LadyFox skrev:
Fru Sunshine skrev:
LadyFox skrev:
Fru Sunshine skrev:Gennemførte røvhuller har psykopatiske træk. Eller er psykopater.

Det er min holdning. Man kan ikke være et virkelig dumt svin, hvis man fungerer helt rigtigt i hovedet.

Hvornår er man et virkelig dumt svin?

Sådan et, hvor man tænker psykopat?
Det er man når man opfører sig som ham i bedrag-tråden.

Men altså, udover det?
Der må da være nogle kriterier man skal opfylde for at være et dumt svin, hvis dumt svin = psykopat.
Altså, hvad et dumt svin egentlig er, er vel rimelig subjektivt, altså hvad den ene opfatter som et virkelig dumt svin, kan vel sagtens blive opfattet som en idiot af en anden?

Det dummeste svin jeg kender, synes jeg er det dummeste svin hun kender - hvem har ret, eller er vi begge psykopater?

Det ved jeg da ikke. Jeg kender jo ingen af jer.

Og nu slår jeg lige fast, at det her er min personlige indstilling.

Nej, men hvis kriteriet er at man er et dumt svin, og vi begge hver især synes den anden er et dumt svin - så er vi vel begge?
0
...
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf A 7 » 27. aug 2016, 08:03

LadyFox skrev:
A 7 skrev:
LadyFox skrev:Nu er jeg hverken psykolog eller psykiater - og jeg er ikke selv psykopat, selvom jeg ville være det i følge den anden tråd. Så jeg har ikke rigtig lyst til at gå ind i det med ud fra hvilke kriterier man stiller diagnosen, for det er jeg ikke kompetent til.

Men jeg synes en væsenlig forskel er at man godt kan være et dumt svin, nogengange. Eller bare være et røvhul overfor nogle enkelte, men ikke overfor andre. Mig bekendt kan man ikke være psykopat, nogengange. Enten er man psykopat, eller også er man det ikke.


Du blander tingene sammen. Et af de vigtigste træk ved psykopater er netop at de kan være utrolig indtagende, charmerende og omgængelige overfor de mennesker, hvor psykopaten selv får en fordel ud af det. Det er også derfor psykopater tit er populære og derfor kan slippe godt afsted med at være modbydelige over for bestemte personer. Her tænker jeg ikke så meget i parforhold, men mere i større grupper, fx blandt kolleger på en arbejdsplads.

Det siger jeg da heller ikke? Jeg siger faktisk slet ikke at det er et krav at behandle folk røvhuls-agtigt for at være psykopat.
Altså, selvom en psykopat er omgængelig, og ikke render rundt og gør ubehagelige ting, så er et jo ikke fordi psykopaten pludselig er symptomfri, personen er jo stadig psykopat, og kan have f.eks. stadig have svært med det med at sætte sig ind i andres sted.
Hvor jeg kan jo sagtens behandle dig rigtig nederdrægtigt, og så bagefter være oprigtigt, forstående overfor en veninde.


Så misforstod jeg. Du skrev: "..Eller bare være et røvhul overfor nogle enkelte, men ikke overfor andre.", og der troede jeg, du mente at en psykopat ikke kunne være et røvhul overfor nogle, men ikke overfor andre. Og det kan en psykopat netop godt, det er faktisk nærmest indbegrebet af psykopati.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf LadyFox » 27. aug 2016, 08:08

A 7 skrev:
LadyFox skrev:
A 7 skrev:
LadyFox skrev:Nu er jeg hverken psykolog eller psykiater - og jeg er ikke selv psykopat, selvom jeg ville være det i følge den anden tråd. Så jeg har ikke rigtig lyst til at gå ind i det med ud fra hvilke kriterier man stiller diagnosen, for det er jeg ikke kompetent til.

Men jeg synes en væsenlig forskel er at man godt kan være et dumt svin, nogengange. Eller bare være et røvhul overfor nogle enkelte, men ikke overfor andre. Mig bekendt kan man ikke være psykopat, nogengange. Enten er man psykopat, eller også er man det ikke.


Du blander tingene sammen. Et af de vigtigste træk ved psykopater er netop at de kan være utrolig indtagende, charmerende og omgængelige overfor de mennesker, hvor psykopaten selv får en fordel ud af det. Det er også derfor psykopater tit er populære og derfor kan slippe godt afsted med at være modbydelige over for bestemte personer. Her tænker jeg ikke så meget i parforhold, men mere i større grupper, fx blandt kolleger på en arbejdsplads.

Det siger jeg da heller ikke? Jeg siger faktisk slet ikke at det er et krav at behandle folk røvhuls-agtigt for at være psykopat.
Altså, selvom en psykopat er omgængelig, og ikke render rundt og gør ubehagelige ting, så er et jo ikke fordi psykopaten pludselig er symptomfri, personen er jo stadig psykopat, og kan have f.eks. stadig have svært med det med at sætte sig ind i andres sted.
Hvor jeg kan jo sagtens behandle dig rigtig nederdrægtigt, og så bagefter være oprigtigt, forstående overfor en veninde.


Så misforstod jeg. Du skrev: "..Eller bare være et røvhul overfor nogle enkelte, men ikke overfor andre.", og der troede jeg, du mente at en psykopat ikke kunne være et røvhul overfor nogle, men ikke overfor andre. Og det kan en psykopat netop godt, det er faktisk nærmest indbegrebet af psykopati.

Jeg mente mere at psykopati ikke nødvendigvis handler om handlinger - det er en sygdom med symptomer, og noget man er hele tiden - uanset hvordan man opfører sig.
Dumt svin handler til gengæld 100% om handlinger, man er et dumt svin udfra de ting man gør, og dumt svin er ikke nødvendigvis en kronisk tilstand man er hele tiden - ofte handler det om kontekst.

Er man psykopat er man det hele tiden - også selvom man opfører sig ordenligt. Man er ikke et dumt svin når man opfører sig ordenligt :)
1
...
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf A 7 » 27. aug 2016, 08:13

Flere af jer taler om psykopater som beregnende og kolde, og det mener jeg er forkert. Psykopater mener jo helt oprigtigt at det er de andre, det er galt med, og psykopater kan ikke selv se at de gør noget forkert. Tværtimod føler de sig som regel hævet over andre pga. deres høje moralske standarder og indtagende og charmerende væsen. Og det er jo bl.a. det, der gør dem farlige.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43835

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf paint » 27. aug 2016, 08:27

achillaxedprune skrev:En psykopat er en, der kender forskellen på ret og uret, sort og hvidt, rigtigt og forkert, men bare er ligeglad... Psykopaten kan godt forstå reglerne, men gider ikke overholde dem. Helt uden skrupler og dårlig samvittighed.

Jeg tror, at der er langt flere røvhuller end psykopater derude i Danmark, og jeg tror på man bruger ordet om mennesker, der ikke er det. Fordi det forklarer en ligegyldig opførsel.


Det er der helt sikkert. Der er 5.784.000 danskere i Danmark, og man må formode at de alle er udstyret med den nævnte legemsdel.. SÅ mange psykopater er der næppe. ;)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf Anilara » 27. aug 2016, 08:37

En psykopat mangler at kunne føle empati. Han (oftest "han") vil og kan muligvis godt fake det, til egen fordel, og foregive at være empatisk, men har egne interesser for øje. Altid. Og så tror jeg de helst undgår folk, eller har svært ved at tackle, folk, som er kede af det.

Men jeg ved det sgu ikke.

Jeg tror oprigtigt min eks var psykopat. Han prøvede at ligne en der kærede sig om andre, men det gjorde han vitterligt ikke. Hverken søskende, forældre, kæreste(r), venner, arbejde... Men det tog tid før man kunne se det. Nogle får succes med at være sådan, men han er en stakkel som et konstant rastløs efter succes og anerkendelse. Hans mål var ikke at være ondskabsfuld.
Senest rettet af Anilara 27. aug 2016, 08:42, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf Fru Sunshine » 27. aug 2016, 08:48

LadyFox skrev:
Fru Sunshine skrev:
LadyFox skrev:
cola skrev:En psykopat er når folk er fuldstændig normale, og alle ser dem som fredelige og rolige og folk omkring dem tror ikke på de kan gøre noget forkert, men bag huset fire vægge, banker de kæresten gul og blå, skærer små børn i tern eller planlægger det næste angreb på noget stort.
Det er en psykopat, alle andre der ter sig åndsvagt og folk kan se det, de er bare åndsvage og de folk der tillader dem at te sig sådan er sådan set i samme kategori.

Så hvis man er psykopat så er man voldelig?

Nu findes der flere typer vold end fysisk. Psykisk vold er lige så slemt.

Så hvis man er psykopat så er man voldelig psykisk?

Næh, men hvis man systematisk er voldelig, er man sandsynligvis psykopat.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43835

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf paint » 27. aug 2016, 09:02

Man bruger ikke betegnelsen 'psykopat' i lægelige/diagnostiske sammenhænge mere. I stedet bruger man et varierende udbud af andre betegnelser, især fordi der er forskellige opfattelser af, hvad det egentlig er og om en given person, er det 100%.

Betegnelser som 'sociopat' eller ' Dyssocial personlighedsstruktur/forstyrrelse ', karakterafvigelse, eller den amerikanske APD (antisocial personality disorder), bruges ofte.

Mennesker, der lider af dette, føler absolut ikke at de lider. De kan sagtens færdes i sociale sammenhænge, og ofte med en vis succes. De har ofte en IQ, over middel - formentlig fordi de ikke er belastet af følelser, men handler stringent logisk. De føler det ikke, men kan sagtens være yderst indtagende og vise empati. Men det er kun noget ydre, som ikke bunder i rigtige følelser. De har lært, hvordan man omgås andre, hvad man skal sige/gøre osv. for fx at charmere andre mennesker.

De er ofte meget selvovervurderende og føler sig hævet over andre mht. intelligens og egenskaber i øvrigt. Man vil ofte finde typen i sammenhænge, hvor de sidder med en vis magt over andre. Dette skyldes som regel, at de bruger andre mennesker som redskaber til at nå deres egne mål, som altid (og som regel uden undtagelse) udelukkende er til gavn for dem selv

På en arbejdsplads, vil de ofte være ledere. Dette skyldes ovenstående karaktertræk. Sidder de i en underordnet position, vil de ofte have en helt klar strategi for, hvordan de kan få en eftertragtet lederpost. Strategien, er som regel præget af stringent logik (uden følelser). Er der fx nogle personer, som er i vejen for den eftertragtede post, vil de ved hjælp af manipulation, intriger, direkte løgn etc. udmanøvrere rivalerne, og det lykkes ofte, fordi andre (normale mennesker) slet ikke havde forestillet sig at de kunne være så beregnende og asociale. I realiteten, er sidstnævnte, deres stærkeste kort. Andre tror de reagerer, føler etc. som dem selv, men det gør de ikke.

Det er ikke noget, der kan helbredes, fordi det er selve karakteren som er skadet. Det er ikke symptomer, som der kan arbejdes med, Det er selve deres karakter, der er sådan (og man kan ikke fjerne folks karakter eller personlighedsstruktur)

Ofte vil de have en kreds omkring sig af mennesker, som er ramt af diverse psykiske symptomer (stress, angst, depression osv.) Mens de selv, har det glimrende. Det kan fx være på en arbejdsplads, og finder man dette, vil man også ofte (men naturligvis ikke altid) finde en (for nemheds skyld) psykopat, der sidder og trækker i trådene og bruger de andre som redskaber til egne, helt ekstremt egoistiske formål.

Desværre tror, denne personlighedstype at andre er som dem selv og forstår ikke deres 'blødsødenhed'.

Som én af mine gamle lærere i psykiatri sagde. Den éne bliver kirurg, en anden bliver slagter. Det afhænger af deres funktionsniveau, uddannelse og den tilhørende kreds de bevæger sig i, og så naturligvis om de overhovedet, har den lidelse.
Senest rettet af paint 27. aug 2016, 14:09, rettet i alt 1 gang.
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf girl_beat » 27. aug 2016, 09:19

icelady skrev:For mig er en psykopat en, der uden samvittighedskvaler manipulerer folk omkring sig, så de opnår noget for/til dem selv. Det kan være materielt, men lige så meget den psykiske fryd ved at knægte andre.

Det er en person, der er ligeglad med at påføre andre smerter (både fysisk og psykisk).

En psykopat er en, der er fuldstændig kold overfor egne handlingers påvirkning af andre, bare han/hun får sine lyster/ønsker/behov opfyldt.

Jeg har levet sammen med en; godt nok ikke "officiel" diagnostiseret som psykopat, men han var det.

Jeg har arbejdet for én og har i store træk samme opfattelse som Icelady.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55657
Kontakt:

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf Ado » 27. aug 2016, 09:26

Jeg ved det ikke. Hvis jeg vidste det, ville det da være dejligt.
Der findes mange idiotiske og/eller ondskabsfulde mennesker og mange af dem, får prædikatet: "Psykopat" af dem, de har såret. Og det er jo forkert. Og der er gået "mode" i at udnævne ovenstående mennesker til at være psykopat.
Det sidste eksempel jeg så var i en singlegruppe jeg er med i, hvor en kvinde havde haft en date med en mand, som havde sagt til hende, at de ikke blev et par - og en måneds tid senere var han på en ny date. Hun var rasende og slog et opslag op i gruppen, hvor hun advarede andre kvinder mod manden, fordi hun oprigtigt mente han var psykopat.

Stop nu. Eks-kærester kan vi hade af mange gode og valide grunde, men de er ikke alle psykopater.


Jeg har en eks, som slog mig gennem flere år og som holdt mig nede psykisk. Det var modbydeligt og det vil for altid sidde i mig. Men han er ikke psykopat. Han har problemer, ja. Men de skyldes andre ting end en personlighedsforstyrrelse.

Nogle mennesker er bare dumme svin m/k. Plain and simple. Og de er ekstremt ubehagelige at ende i kløerne på. Men det er ikke ensbetydende med de er psykopater.
4
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43835

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf paint » 27. aug 2016, 09:45

Ado skrev:Jeg ved det ikke. Hvis jeg vidste det, ville det da være dejligt.
Der findes mange idiotiske og/eller ondskabsfulde mennesker og mange af dem, får prædikatet: "Psykopat" af dem, de har såret. Og det er jo forkert. Og der er gået "mode" i at udnævne ovenstående mennesker til at være psykopat.
Det sidste eksempel jeg så var i en singlegruppe jeg er med i, hvor en kvinde havde haft en date med en mand, som havde sagt til hende, at de ikke blev et par - og en måneds tid senere var han på en ny date. Hun var rasende og slog et opslag op i gruppen, hvor hun advarede andre kvinder mod manden, fordi hun oprigtigt mente han var psykopat.

Stop nu. Eks-kærester kan vi hade af mange gode og valide grunde, men de er ikke alle psykopater.


Jeg har en eks, som slog mig gennem flere år og som holdt mig nede psykisk. Det var modbydeligt og det vil for altid sidde i mig. Men han er ikke psykopat. Han har problemer, ja. Men de skyldes andre ting end en personlighedsforstyrrelse.

Nogle mennesker er bare dumme svin m/k. Plain and simple. Og de er ekstremt ubehagelige at ende i kløerne på. Men det er ikke ensbetydende med de er psykopater.


Det er præcis derfor, at man er gået væk fra betegnelsen i kliniske/diagnostiske sammenhæng. Engang var 'Åndssvag' og 'Sindssyg' kliniske diagnoser. det er de ikke mere, fordi de alle er endt op som generelle skældsord.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf Anilara » 27. aug 2016, 09:56

Jeg vil vove den påstand, at hvis man er følelseskold overfor alle, fordi man ikke forstår følelser, og derfor forsøger at imitere dem, og ingen skrupler har med det, så er der mere galt end blot at være en ualmindelig idiot.
Jeg kender dumme idioter. Men de er sjældent dumme overfor samtlige og de er endnu mere sjældent ikke i stand til at sætte sig i bare nogle andres sted.
Men ja, jeg er jo ikke ekspert.
1
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf cola » 27. aug 2016, 11:14

LadyFox skrev:
cola skrev:En psykopat er når folk er fuldstændig normale, og alle ser dem som fredelige og rolige og folk omkring dem tror ikke på de kan gøre noget forkert, men bag huset fire vægge, banker de kæresten gul og blå, skærer små børn i tern eller planlægger det næste angreb på noget stort.
Det er en psykopat, alle andre der ter sig åndsvagt og folk kan se det, de er bare åndsvage og de folk der tillader dem at te sig sådan er sådan set i samme kategori.

Så hvis man er psykopat så er man voldelig?

nej du læser ikke helt hvad jeg skriver.
0
Mingapigen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13. apr 2016, 18:23
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf Mingapigen » 31. aug 2016, 18:36

En psykopat er et menneske som sviner de folk til, som reelt set burde være deres nærmeste, og når de sidder grædende i hvert deres hjørne, kan sætte sig til at sove med ro i sjælen.

Overfor andre som ikke kender hans svagheder er han charmerende som dagen er lang.

Ja jeg taler om et familiemedlem, som ikke er specielt festlig at være sammen med for nærmeste familie. Men Hey! Det bedste forsvar er jo et angreb, og hvor er det bare bedst, når man har kørt folk psykisk helt derned, hvor man kan kontrollere dem ;) :puke:
0

Tilbage til "Livets forhold"