Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Slettet bruger » 28. aug 2016, 09:51

Der er opstået en ny klasse i samfundet - tænkte det kunne være skægt at høre hvor mange herindefra der er med i den.


http://politiken.dk/debat/ECE3358594/nu ... lasse-sig/

Globaliseringen har skabt et skred på arbejdsmarkedet og en helt ny samfundsklasse: prækariatet. Vi taler om mennesker, som rykker ud og ind af midlertidige jobs, og som bliver presset mere og mere på rettigheder og løn. Klassen består af personer fra den gamle arbejderklasse, af indvandrere og af unge akademikere, der ikke kan regne med at få et job med fast løn, sociale rettigheder og pension som forældregenerationen. De er ramt af eksistentiel utryghed. Lige nu ser de ikke sig selv som en klasse. Men det vil ændre sig. Min forventning er, at de inden for de næste fem år vil rejse sig i progressivt oprør. Bare vent!«.

Fire følelser er fælles for prækariatet: angst for at blive marginaliseret, fremmedgørelse over, at man ikke kan få lov til at bruge sine kvalifikationer ordentligt, desillusion over, at snakken om social mobilitet og meritokrati viser sig at være tomme ord og frem for alt: vrede!

e lever et usikkert og omflakkende arbejdsliv, hvor de rykker fra det ene midlertidige job til det andet uden mulighed for at få foden indenfor noget sted. Det ved de. Derfor føler de sig ikke som borgere, som en del af samfundet. De føler heller ikke, at de tilhører et fællesskab eller en særlig samfundsgruppe. De er frustrerede enkeltindivider, der står og kigger ind på samfundet. Og hele tiden frygter de, at de skal dumpe ned i underklassen. Det er meget stressende«.

Prækariatet må gøre en masse arbejde (work) for at få et arbejde (labour). På dansk er de to ord ens. Men i prækariatet må du lave en masse arbejde, som ikke er lønnet, for at holde dig selv i spil til et eventuelt job. Du skal skrive ansøgninger, kontakte arbejdsgivere, udfylde bureaukratiske skemaer, møde til kontrolsamtaler, efteruddanne dig og dyrke netværk. Det stressende ved at være i prækariatet er, at du ikke ved, hvad der er det bedste at gøre. Skal jeg netværke lidt mere? Tage en efteruddannelse? Få nye venner, der kan introducere mig til et job? Du er konstant under pres, og du har ikke kontrol over din tid. Du arbejder faktisk hele tiden – uden at få løn for det. En stor del af prækariatets tid går med at vente. ’Nej, jeg tager ikke på det kursus, for tænk nu, hvis jeg fik et job i morgen?’.

»Det særlige ved prækariatet er, at man ikke kan sætte sit liv ind i en fortælling om fremtiden. Jeg er blevet interviewet af mange unge journalister, som siger: ’Jeg ved ikke, om jeg er journalist i næste måned eller til næste år’. Og typisk sætter fotografen også kameraet ned og siger: ’I taler altså også om mig’. Forestillingen om, at man udvikler sig i sit arbejde, findes ikke i prækariatet«.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Hunkat » 28. aug 2016, 10:20

Både ja og nej.

Med en bacheloruddannelse og to års praktik og nu en 6 måneders stilling er jeg klart i en kategori som nemt kunne komme til at være en del af prækariatet. Men de stillinger jeg søger og som jeg nu er blevet uddannet til de sidste to år er klart af en mere fast karakter og den sektor jeg er uddannet indenfor er også en sektor som gør sig i lange ansættelse.

Så umiddelbart er min forventning at jeg snart falder uden for kategori igen. Men man ved jo aldrig.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. aug 2016, 10:21

Nej.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Wizzze » 28. aug 2016, 10:43

Ikke nu nej, men hvem ved om 10år? :gruble:

http://www.business.dk/oekonomi/saa-gru ... -foraeldre
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf dgd2007 » 28. aug 2016, 11:04

eks-Maupassant skrev:Der er opstået en ny klasse i samfundet - tænkte det kunne være skægt at høre hvor mange herindefra der er med i den.
[...]

Nej, jeg er trådt tilbage fra arbejdsmarkedet. :gammel:
Men inden for IT-branchen kunne jeg godt se den heldige udvikling i retning af mere daglejer-agtige forhold frem for faste ansættelser.
Jeg har også indtryk af, brugen af vikarbureauer til alt muligt er stærkt stigende.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. aug 2016, 11:43

Er ikke en del af den nej....
Har heller aldrig været det, jeg har altid været i jobs med overenskomstbestemt løn, og mulighed for at blive organiseret.

Jeg tror desværre at årsagen til fagforeningernes eksistens, og forståelse for nødvendigheden af disse, ikke helt er feset ind på lystavlen hos mange unge mennesker. I stedet vægtes økonomien.
Jeg har flere gange højlydt diskuteret med såkaldte gule fagforeninger når de står i indkøbscentre for at hverve medlemmer.
Ja man er lige så godt sikret i a-kassen, men sgu ikke i fagforeningen, det er ikke dem der forhandler overenskomster, arbejdstidsregler, overenskomster m.m. der sikrer os som ansatte. Og det skaber den her klasse, at der er nogle der er villige til at sætte sig udelukkende på arbejdsgivers brædt, og tage til takke med hvad der tilbydes, frem for hvad der måtte være ret og rimeligt.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. aug 2016, 11:46

dgd2007 skrev:
eks-Maupassant skrev:Der er opstået en ny klasse i samfundet - tænkte det kunne være skægt at høre hvor mange herindefra der er med i den.
[...]

Nej, jeg er trådt tilbage fra arbejdsmarkedet. :gammel:
Men inden for IT-branchen kunne jeg godt se den heldige udvikling i retning af mere daglejer-agtige forhold frem for faste ansættelser.
Jeg har også indtryk af, brugen af vikarbureauer til alt muligt er stærkt stigende.



Der er bare to poler i det her...

I IT-branchen der skriger de efter folk, og mangler dem, og ville hellere end gerne ansætte dem.
Det giver gunstige forhold hvis man ønsker at være freelancer, og man kan takke nej til en fastansættelse til en god løn og generelt rigtig gode vilkår, og i stedet tage en fed timeløn på konsulentbasis.

I servicebranchen, og håndværkerbranchen, der er det nemmere at være f.x. ufaglært, og der er mange om buddet, derfor er de der gerne vil tilbyde arbejdskraften også nødt til at sælge sig selv, og det gør de så ved at sænke forventninger til rettigheder, vilkår, arbejdsmiljø og løn.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf dgd2007 » 28. aug 2016, 11:57

DD_81 skrev:Der er bare to poler i det her...

I IT-branchen der skriger de efter folk, og mangler dem, og ville hellere end gerne ansætte dem.
Det giver gunstige forhold hvis man ønsker at være freelancer, og man kan takke nej til en fastansættelse til en god løn og generelt rigtig gode vilkår, og i stedet tage en fed timeløn på konsulentbasis.

I servicebranchen, og håndværkerbranchen, der er det nemmere at være f.x. ufaglært, og der er mange om buddet, derfor er de der gerne vil tilbyde arbejdskraften også nødt til at sælge sig selv, og det gør de så ved at sænke forventninger til rettigheder, vilkår, arbejdsmiljø og løn.

Jeg ved ikke, om det har rettet sig lidt op igen, men for nogle år siden var det stor mode at fyre IT-medarbejdere i klaser og udlicitere til Indien. Så jeg tror din opfattelse af, hvordan IT-folk kan vælge og vrage og sætte deres individuelle betingelser er en halv snes år for gammel. :gruble:

Nogle kan selvfølgelig stadigvæk. Og de indiske eventyr har vist heller ikke altid været særlig vellykkede. Men der har været store fyringsrunder af IT-folk i KMD, banker, postvæsen, teleselskaber osv.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf girl_beat » 28. aug 2016, 13:02

dgd2007 skrev:
DD_81 skrev:Der er bare to poler i det her...

I IT-branchen der skriger de efter folk, og mangler dem, og ville hellere end gerne ansætte dem.
Det giver gunstige forhold hvis man ønsker at være freelancer, og man kan takke nej til en fastansættelse til en god løn og generelt rigtig gode vilkår, og i stedet tage en fed timeløn på konsulentbasis.

I servicebranchen, og håndværkerbranchen, der er det nemmere at være f.x. ufaglært, og der er mange om buddet, derfor er de der gerne vil tilbyde arbejdskraften også nødt til at sælge sig selv, og det gør de så ved at sænke forventninger til rettigheder, vilkår, arbejdsmiljø og løn.

Jeg ved ikke, om det har rettet sig lidt op igen, men for nogle år siden var det stor mode at fyre IT-medarbejdere i klaser og udlicitere til Indien. Så jeg tror din opfattelse af, hvordan IT-folk kan vælge og vrage og sætte deres individuelle betingelser er en halv snes år for gammel. :gruble:

Nogle kan selvfølgelig stadigvæk. Og de indiske eventyr har vist heller ikke altid været særlig vellykkede. Men der har været store fyringsrunder af IT-folk i KMD, banker, postvæsen, teleselskaber osv.

Det er vist nærmere din indsigt, der er blevet for gammel. IT-sektoren har for manges vedkommende erkendt, at kvaliteten af arbejdet i fx Indien halter efter den danske, og man ansætter nu igen rigtig mange - på rigtig gode individuelle vilkår :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf dgd2007 » 28. aug 2016, 13:06

girl_beat skrev:Det er vist nærmere din indsigt, der er blevet for gammel. IT-sektoren har for manges vedkommende erkendt, at kvaliteten af arbejdet i fx Indien halter efter den danske, og man ansætter nu igen rigtig mange - på rigtig gode individuelle vilkår :)

Nå, det lyder godt :) Det var også helt absurd til tider.

Men jeg er for øvrigt enig i DD's advarsel om, at mange - især yngre - løber en betydelig risiko ved at ofre jobsikkerhed og ordnede forhold for en øjeblikkelig gevinst under en højkonjunktur.
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf D.itsen » 28. aug 2016, 13:10

Niks, vi er for længe om at blive lært op, så det er alt for dyrt i længden. Så medmindre reglerne bliver lempet (og det gør de næppe), så sker det heller ikke umiddelbart.
Nogen vælger dog at blive selvstændige, og så blive projektansat. Det er mere usikkert men konsulentlønnen er også det bedre.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf lulu-p » 28. aug 2016, 14:41

Ja og nej.

Jeg har altid arbejdet under overenskomst med ordnede forhold vedr pension osv. Men på trods af at have været færdiguddannet kandidat i snart 15 år og haft arbejde næsten lige så længe, har jeg endnu aldrig prøvet at være fast ansat. Det er en kæmpefrustration.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Hunkat » 28. aug 2016, 15:49

Jeg synes godt nok det er lidt for nemt bare at sige at 'de unge' ødelægger det for sig selv. Ca. 70% af arbejdsstyrken er i fagforening, det er altså ikke kun de yngste 30% der har meldt sig ud.

Og det er sjældent 'de unge' som har fundet på at det da er meget billigere kun at bruge vikarer og betale mindsteløn udenfor overenskomst. Tværtimod er det som regel 'de unge's forældres generation som er arbejdsgiverene for de nye generationer.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf dgd2007 » 28. aug 2016, 16:01

Hunkat skrev:Jeg synes godt nok det er lidt for nemt bare at sige at 'de unge' ødelægger det for sig selv. Ca. 70% af arbejdsstyrken er i fagforening, det er altså ikke kun de yngste 30% der har meldt sig ud.

Og det er sjældent 'de unge' som har fundet på at det da er meget billigere kun at bruge vikarer og betale mindsteløn udenfor overenskomst. Tværtimod er det som regel 'de unge's forældres generation som er arbejdsgiverene for de nye generationer.

Pyha! Godt jeg kun sagde "yngre" :)
"Yngre" er jo trods alt ældre end "unge" (hvordan det så ellers er gået til :gruble:)
Men altså, der er da set et skred i spørgsmålet om at være i fagforening, sammenlgnet med da jeg kom på arbejdsmarkedet. Det lgger helt fast.
Du har sikkert ret, i at det begyndte tidligere (nok allerede så småt i 1980'erne).
Senest rettet af dgd2007 28. aug 2016, 16:04, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Hunkat » 28. aug 2016, 16:04

dgd2007 skrev:
Hunkat skrev:Jeg synes godt nok det er lidt for nemt bare at sige at 'de unge' ødelægger det for sig selv. Ca. 70% af arbejdsstyrken er i fagforening, det er altså ikke kun de yngste 30% der har meldt sig ud.

Og det er sjældent 'de unge' som har fundet på at det da er meget billigere kun at bruge vikarer og betale mindsteløn udenfor overenskomst. Tværtimod er det som regel 'de unge's forældres generation som er arbejdsgiverene for de nye generationer.

Pyha! Godt jeg kun sagde "yngre" :)
"Yngre" er jo trods alt ældre end "unge" (hvordan det så ellers er gået til :gruble:)
Men altså, der er da set et skred i spørgsmålet om at være i fagforening, sammenlgnet med da jeg kom på arbejdsmarkedet. Det lgger helt fast.



Hehe, ja det kommer jo nok også an på hvordan man definerer unge/yngre. Hvis vi snakker alt under 45 så er det måske også liiiige at ramme bredt nok.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"