Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf dgd2007 » 28. aug 2016, 16:05

Hunkat skrev:Hehe, ja det kommer jo nok også an på hvordan man definerer unge/yngre. Hvis vi snakker alt under 45 så er det måske også liiiige at ramme bredt nok.

Jeg fik lige tilføjet: "Du har sikkert ret, i at det begyndte tidligere (nok allerede så småt i 1980'erne)."
Men da havde du allerede nået at svare :)
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Torn » 28. aug 2016, 17:44

Ja, jeg har ind til videre været i tre forskellige midlertidlige stillinger. Fastansættelse ligger sandsynligvis mange år ude i fremtiden. Det bremser mine købelyst og lysten til at købe ejendom. Børn bliver ligeledes startet senere. Det er en stor frustration for mig og en usikkerhed på jobfronten, som jeg har svært at håndtere. Jeg arbejder ellers under ordnede forhold og er medlem af fagforening - de varetager bare ikke rigtigt mine interesser (en fastansættelse!).
1
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf A 7 » 28. aug 2016, 18:59

Jeg synes, det er en stor misforståelse, hvis man tror at fagforeninger sikrer deres medlemmer fastansættelse. Fagforeninger har som mål at forhandle lønnen op over det niveau, som den ville blive på et frit arbejdsmarked. Og dermed er der nødvendigvis nogle, der bliver arbejdsløse. Jo højere lønnen bliver forhandlet op, des større arbejdsløshed. DERFOR er der nogle, der må tage til takke med vikariater/projektansættelser, hvilket trods alt er bedre end at være arbejdsløs.

En anden stor fejlslutning er - som det hævdes i linket i startindlægget - at det skulle være globaliseringen, der skaber den her situation med folk, der ikke kan få (fast) job. Det er det ikke. Globaliseringen skaber derimod vækst, velstand og jobs.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. aug 2016, 19:21

dgd2007 skrev:Jeg ved ikke, om det har rettet sig lidt op igen, men for nogle år siden var det stor mode at fyre IT-medarbejdere i klaser og udlicitere til Indien. Så jeg tror din opfattelse af, hvordan IT-folk kan vælge og vrage og sætte deres individuelle betingelser er en halv snes år for gammel. :gruble:

Nogle kan selvfølgelig stadigvæk. Og de indiske eventyr har vist heller ikke altid været særlig vellykkede. Men der har været store fyringsrunder af IT-folk i KMD, banker, postvæsen, teleselskaber osv.


En anden har svaret, men vil gerne svare :)
Men nej min opfattelse er bestemt ikke for gammel, den er ganske nutidig - mange en gang er vores aftensmad afbrudt af et rekrutterings bureau, der gerne så min mand til samtale hos en eller flere af deres kunder, - han er blevet kontaktet i et sådan omfang at han p.t. har gjort sit cv/profil inaktivt.
Og på hans arbejdsplads (en bank ;) ) der er de lige så sultne efter kvalificeret arbejdskraft, hvilket så bliver lig med konsulenter.

østen er ikke længere en farlig konkurrent, og branchen er vokset eksplosivt, og alle mangler folk med rette kvalifikationer, og kommer til at gøre det en årerække frem, så at tage sig en uddannelse inden for it, herunder udvikling, så har man rigtig gode jobmuligheder.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 29. aug 2016, 00:46

Ja, heldigvis har jeg altid været medlem af prækariatet. Jeg ville dø tre gange om dagen hvis jeg skulle være fastansat. Først var jeg i en del år freelancekonsulent, de seneste år har jeg været selvstændig. Prækariatet er også gladere end de fastansate slaver.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21850

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Purple Haze » 29. aug 2016, 02:13

Vlad Kalashnikov skrev: Prækariatet er også gladere end de fastansate slaver.


Jeg tvivler på det holder i DK.
Kan godt forstå at det måske er rigtigt i andre lande, men en af grundene til at DK så ofte score højt på div lykke-barometre er jo netop pga stabilitet og sikkerhed bla på arbejdsmarkedet.

Talte lidt med en kollega fra UK som er en del af prædikatet, og 100% dagsløn som hun, og en del andre kolleger derovre får, det lyder ret trist.
Du får løn for de dage du er på arbejde, slut!
Der er ingen betalt ferie, sygedage, regler for opsigelse eller ekstra betaling ved overarbejde, rejser og lignende. Generelt ikke rigtig nogen af de rettigheder mange af os tager for givet i DK.

Jeg kan opsige mit job med en måneds varsel, har et halvt år med løn hvis jeg bliver fyret, 7 ugers betalt ferie, løn under sygdom og kunne gå på betalt barsel i et år ca hvis jeg skulle få lyst til det (for alle mine børn), betalt pensionsopsparing og det forventes ikke at jeg flytter hvert halve år.
Så jeg er ret fint tilfreds med at være "slave".

Der er jo også ret stor forskel på at være en del af "prædikatet" som det beskrives i startoplægget og på at være ekspat.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21850

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Purple Haze » 29. aug 2016, 02:24

Hunkat skrev:Jeg synes godt nok det er lidt for nemt bare at sige at 'de unge' ødelægger det for sig selv. Ca. 70% af arbejdsstyrken er i fagforening, det er altså ikke kun de yngste 30% der har meldt sig ud.

Og det er sjældent 'de unge' som har fundet på at det da er meget billigere kun at bruge vikarer og betale mindsteløn udenfor overenskomst. Tværtimod er det som regel 'de unge's forældres generation som er arbejdsgiverene for de nye generationer.


Desuden skal man vist også være fx dansk statsborger eller have fast bopæl i Danmark for at være medlem af en dansk fagforening.

Så hvis man fx arbejder i udlandet for et dansk firma, og bor i pågældende land, ikke er dansk statsborger og i øvrigt forventes at flytte mindst en gang om året, så. KAN man slet ikke være medlem af en fagforening.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf fisken80 » 29. aug 2016, 05:23

A 7 skrev:Jeg synes, det er en stor misforståelse, hvis man tror at fagforeninger sikrer deres medlemmer fastansættelse. Fagforeninger har som mål at forhandle lønnen op over det niveau, som den ville blive på et frit arbejdsmarked. Og dermed er der nødvendigvis nogle, der bliver arbejdsløse. Jo højere lønnen bliver forhandlet op, des større arbejdsløshed. DERFOR er der nogle, der må tage til takke med vikariater/projektansættelser, hvilket trods alt er bedre end at være arbejdsløs.

En anden stor fejlslutning er - som det hævdes i linket i startindlægget - at det skulle være globaliseringen, der skaber den her situation med folk, der ikke kan få (fast) job. Det er det ikke. Globaliseringen skaber derimod vækst, velstand og jobs.


Det er så ret meget noget sludder. Det afhænger da fuldstændig af fagforening. Min kører f.eks. sager hvert eneste år, der resulterer i fastansættelse af medlemmer frem for konstante forlængede årsvikariater.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf fisken80 » 29. aug 2016, 05:25

Vlad Kalashnikov skrev:Ja, heldigvis har jeg altid været medlem af prækariatet. Jeg ville dø tre gange om dagen hvis jeg skulle være fastansat. Først var jeg i en del år freelancekonsulent, de seneste år har jeg været selvstændig. Prækariatet er også gladere end de fastansate slaver.


Du laver da en noget vild generalisering der. Jeg kan med sikkerhed sige, at de kolleger jeg har, der er ansat i årsvikariater jubler, hvis de opnår fastansættelse.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Oveditlevsen » 29. aug 2016, 07:52

A 7 skrev:Jeg synes, det er en stor misforståelse, hvis man tror at fagforeninger sikrer deres medlemmer fastansættelse. Fagforeninger har som mål at forhandle lønnen op over det niveau, som den ville blive på et frit arbejdsmarked. Og dermed er der nødvendigvis nogle, der bliver arbejdsløse. Jo højere lønnen bliver forhandlet op, des større arbejdsløshed. DERFOR er der nogle, der må tage til takke med vikariater/projektansættelser, hvilket trods alt er bedre end at være arbejdsløs.

En anden stor fejlslutning er - som det hævdes i linket i startindlægget - at det skulle være globaliseringen, der skaber den her situation med folk, der ikke kan få (fast) job. Det er det ikke. Globaliseringen skaber derimod vækst, velstand og jobs.

Fagforeningerne kan ikke diktere et lønniveau, da det jo sker igennem en forhandling.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2016, 08:07

Jeg er ikke medlem af prækariatet, fastansat i en god offentlig stilling som jeg er.

Men jeg kan godt overveje, om det kan fortsætte for evigt. Som udviklingen er i dag med disruption og kunstig intelligens og så videre, så er det nok utopisk at forestille sig, at de her livstidsansættelser kan blive ved med at eksistere. På et tidspunkt kommer jeg og andre i min situation nok til at genopfinde os selv og vores arbejdsliv. Der er jo længe til jeg skal på pension.
0
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf pisimodvind » 29. aug 2016, 15:20

Purple Haze skrev:
Hunkat skrev:Jeg synes godt nok det er lidt for nemt bare at sige at 'de unge' ødelægger det for sig selv. Ca. 70% af arbejdsstyrken er i fagforening, det er altså ikke kun de yngste 30% der har meldt sig ud.

Og det er sjældent 'de unge' som har fundet på at det da er meget billigere kun at bruge vikarer og betale mindsteløn udenfor overenskomst. Tværtimod er det som regel 'de unge's forældres generation som er arbejdsgiverene for de nye generationer.


Desuden skal man vist også være fx dansk statsborger eller have fast bopæl i Danmark for at være medlem af en dansk fagforening.

Så hvis man fx arbejder i udlandet for et dansk firma, og bor i pågældende land, ikke er dansk statsborger og i øvrigt forventes at flytte mindst en gang om året, så. KAN man slet ikke være medlem af en fagforening.


Hvor har du den opfattelse fra?

Jeg tænker på udlændinge som enter arbejder på metroen eller afslutter en uddannelse i Danmark og melder sig ind i en fagforening
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21850

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Purple Haze » 29. aug 2016, 16:55

pisimodvind skrev:
Purple Haze skrev:
Hunkat skrev:Jeg synes godt nok det er lidt for nemt bare at sige at 'de unge' ødelægger det for sig selv. Ca. 70% af arbejdsstyrken er i fagforening, det er altså ikke kun de yngste 30% der har meldt sig ud.

Og det er sjældent 'de unge' som har fundet på at det da er meget billigere kun at bruge vikarer og betale mindsteløn udenfor overenskomst. Tværtimod er det som regel 'de unge's forældres generation som er arbejdsgiverene for de nye generationer.


Desuden skal man vist også være fx dansk statsborger eller have fast bopæl i Danmark for at være medlem af en dansk fagforening.

Så hvis man fx arbejder i udlandet for et dansk firma, og bor i pågældende land, ikke er dansk statsborger og i øvrigt forventes at flytte mindst en gang om året, så. KAN man slet ikke være medlem af en fagforening.


Hvor har du den opfattelse fra?

Jeg tænker på udlændinge som enter arbejder på metroen eller afslutter en uddannelse i Danmark og melder sig ind i en fagforening


Fx min ene kollega kan ikke være medlem af en dansk fagforening selvom hun arbejder for et dansk firma, da hun ikke er dansk statsborger eller bor i DK.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Chichu » 29. aug 2016, 17:07

Purple Haze skrev:
pisimodvind skrev:
Purple Haze skrev:
Hunkat skrev:Jeg synes godt nok det er lidt for nemt bare at sige at 'de unge' ødelægger det for sig selv. Ca. 70% af arbejdsstyrken er i fagforening, det er altså ikke kun de yngste 30% der har meldt sig ud.

Og det er sjældent 'de unge' som har fundet på at det da er meget billigere kun at bruge vikarer og betale mindsteløn udenfor overenskomst. Tværtimod er det som regel 'de unge's forældres generation som er arbejdsgiverene for de nye generationer.


Desuden skal man vist også være fx dansk statsborger eller have fast bopæl i Danmark for at være medlem af en dansk fagforening.

Så hvis man fx arbejder i udlandet for et dansk firma, og bor i pågældende land, ikke er dansk statsborger og i øvrigt forventes at flytte mindst en gang om året, så. KAN man slet ikke være medlem af en fagforening.


Hvor har du den opfattelse fra?

Jeg tænker på udlændinge som enter arbejder på metroen eller afslutter en uddannelse i Danmark og melder sig ind i en fagforening


Fx min ene kollega kan ikke være medlem af en dansk fagforening selvom hun arbejder for et dansk firma, da hun ikke er dansk statsborger eller bor i DK.


Det giver jo sådan set også fin mening, at man enten skal være dansk statsborger eller arbejde i landet :)

Ift spørgsmålet så er jeg så heldig (i kombination med dygtig), at jeg har et fast arbejde. Det er jeg virkelig glad for. Jeg tror ikke, at jeg ville kunne klare det psykisk med al den usikkerhed og "nu skal jeg præstere" som følger med livet som løst ansat. Vores samfund mangler helt sikkert en bedre beskyttelse af mennesker med den slags beskæftigelse.

Der passerer fra tid til anden mennesker uden fast arbejde igennem min arbejdsplads. Nogle få er "frie sjæle", som trives med den arbejdsform og med at skulle performe og være på mod den frihed, som det jo også giver. Andre har jeg bare fornemmelsen af, at de ikke er dygtige nok. Altså dem, der egentlig gerne vil have et fast arbejde. Det er i hvert fald min personlige erfaring med det felt, jeg arbejder i.
1
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf pisimodvind » 29. aug 2016, 18:34

Purple Haze skrev:
pisimodvind skrev:
Purple Haze skrev:
Hunkat skrev:Jeg synes godt nok det er lidt for nemt bare at sige at 'de unge' ødelægger det for sig selv. Ca. 70% af arbejdsstyrken er i fagforening, det er altså ikke kun de yngste 30% der har meldt sig ud.

Og det er sjældent 'de unge' som har fundet på at det da er meget billigere kun at bruge vikarer og betale mindsteløn udenfor overenskomst. Tværtimod er det som regel 'de unge's forældres generation som er arbejdsgiverene for de nye generationer.


Desuden skal man vist også være fx dansk statsborger eller have fast bopæl i Danmark for at være medlem af en dansk fagforening.

Så hvis man fx arbejder i udlandet for et dansk firma, og bor i pågældende land, ikke er dansk statsborger og i øvrigt forventes at flytte mindst en gang om året, så. KAN man slet ikke være medlem af en fagforening.


Hvor har du den opfattelse fra?

Jeg tænker på udlændinge som enter arbejder på metroen eller afslutter en uddannelse i Danmark og melder sig ind i en fagforening


Fx min ene kollega kan ikke være medlem af en dansk fagforening selvom hun arbejder for et dansk firma, da hun ikke er dansk statsborger eller bor i DK.


Ved ikke om der er særlige regler indenfor dit fag eller din kollega er et helt specielt tilfælde
Umiddelbart kan jeg ikke se nogen hindring

https://www.prosa.dk/bliv-medlem/nyudda ... atsborger/

https://www.3f.dk/bjmf/aktuelt/nyheder/ ... iserer-sig
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"