Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bøtte » 28. aug 2016, 22:20

zembra1986 skrev:Jeg er ligeglad hvad andre gør, men hvis jeg får en dag får en datter vil jeg overvejende iklæde hende lilla, rød, pink og lignende "pige"farver og hvis jeg får en dreng vil jeg iklæde ham blå, grøn osv.. Det har jeg det bedst med

Det kan jeg nu ikke se at der er noget galt i :gruble:


Det er der heller ikke. :)

Min datters tøj er også primært 'pigetøj' og 'pigefarver'. Men overtøjet er som sagt ':drengefarver', da det er svært at opdrive noget neutralt farvet overtøj til små piger.
Jeg synes bare neutraltfarvet overtøj er pænest og mere praktisk.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. aug 2016, 22:56

Jeg er STOR fan af traditionelle kønsroller og kønsidentiteter, og hvis jeg var forælder ville min dreng selvfølgelig få drengefarver/neutrale farver samt drengelegetøj, ligesom min pige naturligvis ville få pigefarver/neutrale farver samt pigelegetøj.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Novella » 29. aug 2016, 02:22

Bøtte skrev:Min venindes dreng må ikke få en dukkevogn for sin far. Det er pigelegetøj. :rulle: Jeg kan slet ikke have de mennesker, der har det sådan. Den eneste grund til de ikke må, er at faderen har en frygt for at dukkevogn = homoseksuel søn om 15 år.
/Fordom off

Fordi det kun er mødre, der skubber rundt med sådan en? Har veninde spurgt sin mand, om han er bekymret for, at sønnen bliver en nærværende og omsorgsfuld far, når han vokser op?

Pigetøj er 95 procent ubrugeligt lort, yndigt rosa tyl og slørstof, som kun kan bruges til at lave perleplader og tegne i. Hvis man vil have et barn, der er det mindste aktivt ude på legepladsen, skal man satse på drengetøj. Piger skal åbenbart være nogle små søøøøde nogen, mens drengene klatrer i træer og løber rundt i mudder. No way, at jeg ville udsætte mine børn for den slags hæmmende kønschauvinisme, så de har naturligvis været iført sorte og mørkeblå bukser og solide trøjer.
11
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf hotlips » 29. aug 2016, 03:30

:gammel:
zembra1986 skrev:Jeg er ligeglad hvad andre gør, men hvis jeg får en dag får en datter vil jeg overvejende iklæde hende lilla, rød, pink og lignende "pige"farver og hvis jeg får en dreng vil jeg iklæde ham blå, grøn osv.. Det har jeg det bedst med

Det kan jeg nu ikke se at der er noget galt i :gruble:


Det tror jeg ikke du skal være bekymret for, det er i praksis et særsyn at børn ikke er plastret til med de traditionelle farver og det er mere sjældent med piger i cowboybukser end i tylskørter uanset vejret.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Allmost_Famous » 29. aug 2016, 05:25

Min søn (som foretrækker rødt tøj, og har længere hår end flere af pigerne i klassen) har så absolut aldrig udvist tegn på ikke at kende sin identitet eller selvværd. Det kræver kugler at insistere på det lange når for voksne mennesker kalder hans hår "pigehår".

Og jeg har intet problem med, at børn overvejende går i visse farver. Problemet opstår når det er fordi forældrene er så fastlås på kønsroller, at pigerne slet ikke må komme i blåt, og drengene godt kan glemme alt om den røde bluse.
9
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bøtte » 29. aug 2016, 06:28

Novella skrev:
Bøtte skrev:Min venindes dreng må ikke få en dukkevogn for sin far. Det er pigelegetøj. :rulle: Jeg kan slet ikke have de mennesker, der har det sådan. Den eneste grund til de ikke må, er at faderen har en frygt for at dukkevogn = homoseksuel søn om 15 år.
/Fordom off

Fordi det kun er mødre, der skubber rundt med sådan en? Har veninde spurgt sin mand, om han er bekymret for, at sønnen bliver en nærværende og omsorgsfuld far, når han vokser op?

Pigetøj er 95 procent ubrugeligt lort, yndigt rosa tyl og slørstof, som kun kan bruges til at lave perleplader og tegne i. Hvis man vil have et barn, der er det mindste aktivt ude på legepladsen, skal man satse på drengetøj. Piger skal åbenbart være nogle små søøøøde nogen, mens drengene klatrer i træer og løber rundt i mudder. No way, at jeg ville udsætte mine børn for den slags hæmmende kønschauvinisme, så de har naturligvis været iført sorte og mørkeblå bukser og solide trøjer.


Hjemme hos dem er det vist primært moderen der skubber med barnevognen og laver mad og vasker tøj. Han er en af de fædre der ind i mellem passer sine egne børn :tie:


Min datter elsker kjoler og de kan både bruges til at lave perler i og sidde i mudderpøle :-D At få bukser på er noget nær en straf for hende :lol:
3
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf BlueBunny » 29. aug 2016, 06:37

(Jeg ved ikke hvorfor jeg pludselig ikke kan oprette en ny tråd? Men jeg kan ikke finde "knappen". Er der evt en anden der kan oprette en tråd om pige- og drengefarver? - Jeg deltager gerne :D )
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 29. aug 2016, 06:45

BlueBunny skrev:(Jeg ved ikke hvorfor jeg pludselig ikke kan oprette en ny tråd? Men jeg kan ikke finde "knappen". Er der evt en anden der kan oprette en tråd om pige- og drengefarver? - Jeg deltager gerne :D )

:)

Billede
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14666
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf sigge » 29. aug 2016, 06:57

Det var meget nemmere i 70'erne, hvor vi børn uanset køn gik i brun, gul, orange og grøn. :tie:

Jeg har dog en mistanke om, at min sære tiltrækning til lyserød her som voksen bunder i, at jeg aldrig fik lov til at udleve min lyserøde prinsessedrøm som barn. Jeg regner dog med at komme stærkt igen og have lyserødt hår som 80-årig.

For nylig så jeg to søde små pige iklædt lyserøde kjoler og glimmersko, der lystigt klatrede rundt en kombineret bænk/klatrestativ/installation. Det var ganske befriende, syntes jeg.
5
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf BlueBunny » 29. aug 2016, 07:00

Jeg har lavet en anden tråd om pige og drenge farver - hvis I vil være med der? :)
4
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 29. aug 2016, 07:24

sigge skrev:Det var meget nemmere i 70'erne, hvor vi børn uanset køn gik i brun, gul, orange og grøn. :tie:

Jeg har dog en mistanke om, at min sære tiltrækning til lyserød her som voksen bunder i, at jeg aldrig fik lov til at udleve min lyserøde prinsessedrøm som barn. Jeg regner dog med at komme stærkt igen og have lyserødt hår som 80-årig.

For nylig så jeg to søde små pige iklædt lyserøde kjoler og glimmersko, der lystigt klatrede rundt en kombineret bænk/klatrestativ/installation. Det var ganske befriende, syntes jeg.

Jeg vil have lilla hår. Ligesom Violet Winther.

Min tøs var forresten også totalt prinsesse, mens storebror hellere ville være batman.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Lulu
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2760

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lulu » 29. aug 2016, 09:50

Bøtte skrev:Min venindes dreng må ikke få en dukkevogn for sin far. Det er pigelegetøj. :rulle: Jeg kan slet ikke have de mennesker, der har det sådan. Den eneste grund til de ikke må, er at faderen har en frygt for at dukkevogn = homoseksuel søn om 15 år.
/Fordom off


Jeg kan heller ikke tæller alle de kommentarer vi fik af folk da vi havde inviteret til to års fødselsdag og Emil ønskede sig en dukke. Vi havde købt en klapvogn til ham tidligere på genbrug og nede i vuggestuen var dukker det helt store hit omkring hans to års fødselsdag så jeg tænkte han selvfølgelig skal ønske sig en dukke hvis han gider lege med den. Alle syntes det var sejt at vi som forældre turde at ønske os en dukke til ham. Jeg har stadig ikke forstået det seje. Men han fik forøvrigt ingen dukke.
1
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aspargsen » 29. aug 2016, 11:19

Smiling_Goat skrev:Nå, det er måske i virkeligheden en diskussion til en anden tråd, men spændende er det :)


og den kan du finde lige her
viewtopic.php?f=5&t=4688
2
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dykkersild » 30. aug 2016, 06:34

Jeg gider næsten ikke spørge til endnu en ny sygdom hos dig - kære kollega.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 30. aug 2016, 12:26

Jeg synes at regeringen kræver og kræver af de unge, men er ikke villige til at give igen. (De kræver sikkert også af andre grupper, men nu tager jeg lige udgangspunkt i de unge :P)
De vil have at vi skal tage en uddannelse. Og helst så hurtigt som muligt. Gud forbyde at vi skulle have lyst til at taget at par sabbatår - som jo så nedværdigende er blevet kaldt "fjumreår". Vælger vi alligevel at gøre dette, bliver vi straffet ved ikke at få samme belønning som de hurtige, der kan gange deres snit op.
Vi skal hurtigt igennem uddannelsen - vi må helst ikke blive forsinket, og bestemt ikke mere end et år! Samtidig får vi hele tiden at vide at vi skal behandle vores studie som et fuldtidsjob og bruge 37 timer på det om ugen. Men samtidig skal vi have et studiejob ved siden af for at kunne overleve. Det studiejob skal helst være relevant for studiet, for at vi senere nemmere kan få et job. Kan vi ikke få det, må vi jo i stedet tage en ulønnet praktikplads, der ofte også er et fuldtidsjob. Bare uden penge, så vi skal samtidig stadigvæk beholde vores studiejob, for at overleve.
Samtidig skal vi have børn. Mange børn. I hvert fald to, og vi skal helst have dem når vi er 25. Hvis ikke tidligere. Venter vi for længe er vi egoistiske fordi børn skal ikke have gamle forældre, og så det kan jo blive sværere for os at få børn, og det går udover samfundet. Men DK er ikke ligefrem et børnevenligt land, ift nedskæringer i børnehaver der gør at de har mindre fleksible tider.
Når vi så endelige er færdige, skal vi helst have et job med det samme, selvfølgelig. Får vi ikke det, er det for dårligt at vi er på dagpenge og samtidig er kræsne og ikke har lyst til at tage et kassejob nede i Netto. På trods af at det helst sikkert vil gå udover fremtidige karrieremuligheder, hvis man "spilder" sin tid, på et ikke-relevant job.
Der bliver sparer på uddannelserne. Skåret ned på undervisningstimerne. Boliger bliver dyrere og dyrere, samtidig mens at SU'en bliver skåret ned på, eller lavet om til et halvt lån.
Men Gud forbyde at vi unge skal brokke os over det her. Og det må jeg faktisk ikke sige - for så er jeg bare et curlingbarn, med en krævementalitet. For vi er jo ret heldige her i DK, ift andre lande. Og det er vi sikkert. Jeg synes bare det er uretfærdigt at der bliver skåret ned og sparet på vores uddannelser, der bliver krævet mere og mere af os, men vi må ikke kræve igen. Vi skal bare være taknemmelige.
37
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Generelt"