Pige- og drengefarver

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Lulu » 29. aug 2016, 10:03

Det er oftest min mand der henter vores søn i vs. Og eftersom han er i forsvaret henter han jo vores søn i uniform. Der er godt nok mange af pædagogerne der har kigget op og set lidt flove ud når Emil har været en af de hurtige og er nået hen til prinsesseudklædningen først og har fået en prinsesse kjole på.
Jeg ved ikke om de andre forældre reagerer på det når de henter deres børn i institutionen, men både min mand og jeg kunne ikke være mere ligeglade om han er i ført den prinsessekjole eller ej. Hvis de har gang i en leg og han hygger sig, så er jeg da fuldstændig ligeglad min mand ligeså.

Det samme gælder forøvrigt tøj. Pædagogerne har godt nok undskyldt mange gange for at Emils tøj er blevet møgbeskidt mm. Vi har en søn der elsker at lege vildt og udfordre verden - specielt spændende er mudderpøle og at hoppe i vandpytter. Emil ejer ikke noget tøj (og kommer ikke til det) som ikke kan tåle at blive beskidt og ødelagt. Går det i stykker eller kan ikke blive gjort ordentligt rent så ryger det ud og så må vi jo købe nyt. Hellere at han får hygget sig og leget igennem med de ting han ny engang synes er sjove end at han bliver nødt til at sidde stille for ikke at ødelægge sit tøj.
4
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 29. aug 2016, 10:41

Jeg er STOR fan af traditionelle kønsroller og kønsidentiteter, og hvis jeg var forælder ville min dreng selvfølgelig få drengefarver/neutrale farver samt drengelegetøj, ligesom min pige naturligvis ville få pigefarver/neutrale farver samt pigelegetøj.

I Mads & Monopolet hører man indimellem dilemmaer, der handler om hvorvidt knægten skal have lov at tage neglelak på, kjole på eller medbringe dukker, når de skal i daginstitution eller i skole. Det ville jeg aldrig tillade min dreng.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Karkluden » 29. aug 2016, 11:29

Lemonella skrev:Min ældste søn var, fordi farmand insisterede, primært iklædt drengefarver. Det forhindrede dog ikke folk i, at sige "sikke dog en køn pige, hvad hedder hun"? Hvorefter jeg kunne svare "han hedder Peter". :lol:
Han (farmand), fik nok sagt en del om røde kontra blå farver til knægten. I hvert fald udtalte sønnike en morgen, hvor jeg ville give ham et par røde strømper på, at "de er tøsefarvede strømper, dem kan du give lillebror på, for jeg vil ikke have dem på"!

Jeg oplevede også, at drengenes far helst så de legede drengelege og han gik totalt i panik da den ældste søn havde vundet en meget fin dukke i børnehaven, hvor der havde været et "lillebror lotteri".
Far var sikker på, det ville "ende galt". Jeg sagde, han var et sludrehoved og det sikkert allerede lå i generne, hvis knægten blev homoseksuel og det nok ikke skyldtes dukken han legede med.

Begge drenge har haft rødt tøj på og de har begge leget med dukker. De er begge gift og har børn og de har begge været og er, dejlige og omsorgsfulde fædre. :lun:

Til det markerede: Seriøst? :tie:
Gud, hvor er det en... klam bemærkning fra drengens far. At det at være homoseksuel er at noget er "endt galt". Føj.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Sangius » 29. aug 2016, 11:31

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg er STOR fan af traditionelle kønsroller og kønsidentiteter, og hvis jeg var forælder ville min dreng selvfølgelig få drengefarver/neutrale farver samt drengelegetøj, ligesom min pige naturligvis ville få pigefarver/neutrale farver samt pigelegetøj.

I Mads & Monopolet hører man indimellem dilemmaer, der handler om hvorvidt knægten skal have lov at tage neglelak på, kjole på eller medbringe dukker, når de skal i daginstitution eller i skole. Det ville jeg aldrig tillade min dreng.


Op til hvilken alder? Ville du virkelig forhindre din 16årige knægt i at tage det tøj på, han selv ønsker? :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Annione » 29. aug 2016, 11:34

Nu har jeg ikke læst den oprindelige tråd... Men jeg ville altså ikke købe en rød og hvid-stribet dragt til min mands nevø. Den jeg købte var blå og hvid-stribet. Fordi det er en dreng.

Og så lister jeg lige ud af tråden igen :-D
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Charly » 29. aug 2016, 11:38

Jeg er barn af 70'erne og gult, grønt, brunt tøj og legetøj der ikke var kønsbestemt. og der var legetøj, min far ikke syntes var ok (f.eks. et sminkehoved) - i dag elsker jeg kjoler, lyserød og lilla, neglelak og sko og tasker :-D Jeg blev enormt irriteret på min far, når han kom hjem med skovmandsskjorter, når nu det jeg ønskede mig allermest var en blondebluse med broderier. Jeg ville gerne have lov til at vælge selv.

Min søn har gået mest i de traditionelle "drengefarver", men også i rød - og skulle han gerne ville have lyserødt tøj, må han selvfølgelig gerne det. Han har da også leget med dukker og kjoler, det har bare ikke fanget ham på samme måde som sværd og pirater osv. Men det vigtige for mig er egentlig, at han selv har haft valget, han har aldrig fået at vide at noget legetøj eller nogle farver ikke kunne bruges, fordi han er en dreng.
Senest rettet af Charly 29. aug 2016, 11:39, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf POCKETKITTEN » 29. aug 2016, 11:38

Jeg blev bombet med Barbies sommerhus, hestetrailer og luksusyatch(!) og fine (uhyggelige) dukker til fødselsdage og jul, fordi jeg var en pige, men jeg brugte meget mere tid på at lege med Motormus fra Mars, Micro Machines, almindeligt Lego og Power Rangers.

Jeg håber virkelig, jeg vil holde mig for god til at lave kønsstereotype ønskesedler til mine børn. Når det kommer til tøjfarver, tror jeg ikke, jeg kan undgå, at de på et eller andet tidspunkt vil lære om pige- og drengefarver i institutionerne, og de er heller ikke fy-ord herhjemme, for jeg kan sagtens selv bruge dem i mangel af bedre. Det kunne dog ikke rage mig mindre, om min fiktive dreng vil have en lyserød trøje eller neglelak på i skole, men jeg vil da heller ikke forsøge at overtale ham til det, hvis han synes, at det er ulækre pigeting.

Skal jeg være helt ærlig, vil jeg nok være ærgerlig over, hvis min lige så fiktive pige slet ikke vil have tylskørter - men kun bukser. Men det er jo bare fordi, jeg selv er kjolepige og elsker nuttet tøj. Det skal være ønsker, der kommer fra dem selv.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Ficus » 29. aug 2016, 12:13

Jeg kalder ikke farver for drenge- eller pigefarver, sikkert fordi mine forældre var rimelig neutrale i deres opdragelse af mig. Havde nok en lige fordeling af "drengetøj" og "pigetøj", altså tøj der hang i hver sin kønsbaserede afdeling i hvilken en butik det end måtte være. Fik også både biler, legetøjspistoler og barbie sager til jul og fødselsdage. Fordi jeg ønskede mig biler, legetøjspistoler og barbie sager. Ikke fordi mine forældre tvang en kønsneutral sæk ned over hovedet på mig.

Er 90'er barn, men mindes ikke at jeg har hørt drengefarve eller drengelegetøj brugt derhjemme :gruble:


I dag er jeg vel stadig ret meget et mix af lidt fra hver stereotype rolle. Jeg elsker at se nogle, i andres øjne, mærkelige og upigede, sportsgrene, men jeg kan samtidig godt lide blonder, sløjfer og flæser, særligt kjoler. Der er virkelig mange mennesker, som regel voksne, som føler behov for at kommentere på hvor underlig jeg er :lol2: :lol2:


Når det kommer til fremtidige børn, så vil jeg gerne videreføre den holdning. Man kan få det man vil have/kan lide, når man er gammel nok til at vælge. Hvis det så er en pige, der kun vil glimmer og lyserødt, så kører vi med det. Hvis det er en dreng der synes det er fedest med lyserød, så ville jeg synes det var a-ok, min kæreste ville nok have det lidt sværere, men jeg har lidt tid endnu, til at få ham til at se lyset. Ville kun have det halvstramt hvis hun/han kommer til at kunne lide orange. Den farve har jeg aldrig kunne lide :P
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Ficus » 29. aug 2016, 12:19

Noget andet om farver til babyer og børn.

Følger en instagrammer/blogger. Hende og hendes mands lever stort set i mine yndlingsfarver = gråtoner/sort/hvid og det er så viderebragt til deres (pige)barn. Og hold nu op der er mange mennesker der nærmest mener at det er mishandling at barnet ikke er klædt i pangfarver, pigefarver eller bare pink/lyserød, der er uforskammet mange mennesker der synes de kan tillade sig at skrive SÅ grimme ting til det her par. Jeg bliver lige forarget hver gang.

Hun har også givet udtryk for at det er møgsvært at finde babytøj i neutrale farver på sort/grå siden, for hvis man kigger unisex/neutrals, så er de tit gule, grønne, beige/brune.

Min baby kommer til at have masser af mine yndlingsfarver på, plus dybe bordeaux, marineblå og mørkegrønne farver. Fordi jeg kan lide dem, ikke fordi det er piget eller drenget, eller neutralt.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 29. aug 2016, 12:23

Sangius skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Jeg er STOR fan af traditionelle kønsroller og kønsidentiteter, og hvis jeg var forælder ville min dreng selvfølgelig få drengefarver/neutrale farver samt drengelegetøj, ligesom min pige naturligvis ville få pigefarver/neutrale farver samt pigelegetøj.

I Mads & Monopolet hører man indimellem dilemmaer, der handler om hvorvidt knægten skal have lov at tage neglelak på, kjole på eller medbringe dukker, når de skal i daginstitution eller i skole. Det ville jeg aldrig tillade min dreng.


Op til hvilken alder? Ville du virkelig forhindre din 16årige knægt i at tage det tøj på, han selv ønsker? :)


Kun så længe han ønsker at bo under mit tag, hvor mine regler gælder.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf lillebjoern » 29. aug 2016, 12:31

Det er virkelig ikke noget der hidser mig op. Jo, det ville hidse mig op hvis nogen forbød deres dreng eller pige at gå i bestemte farver, men ja. Mine (hypotetiske) børn må gå i det, de har lyst til.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Allmost_Famous » 29. aug 2016, 12:48

Jeg er, som det vist også tydeligt fremgik i den anden tråd, stor modstander af at placere og fastholde børn i stereotype kønsroller.

Det er slet ikke på den der "kom nu, lad os alle være intetkøn!"-måde. Det er mere en irritation over forældre, hvis børn hæmmes for at passe ind i de mønstre. Hvis en pige f.eks. elsker at klatre i træer, hæmmer det hende at insistere på tuttenuttet tøj, hun ikke kan klatre i.
Børn skal have lov til at være børn, og de skal have lov til at have præferencer uanset køn. Hvis en pige tilfældigvis elsker Disneyprinsesser og tylskørter, så skal hun da bare give den gas med det. Det samme med drenge, der elsker superhelte og racerbiler. Jeg har ikke et eller andet ønske om, at drenge skal presses til at have neglelak på, og piger til at klæde sig ud som Batman. De skal bare have lov til at smage på det uden primitive forældre, der pådutter dem bestemte farver, legesager og aktiviteter, alene baseret på deres køn.

Jeg har en dreng, der tilfældigvis har en forkærlighed for rødt tøj og langt hår. Især håret har både han og jeg hørt for i årevis. For min skyld kan han have det hår som han vil, så længe, det er rent og praktisk. Er det virkelig tilstedeværelsen af en penis, der skal afgøre den acceptable hårlængde? Passende legetøj? Favoritlege? Farver? Det synes jeg ikke. Og jeg har ondt af de børn, der aldrig får lov til at finde frem til deres egne præferencer forsi mor eller far har et primitivt syn på køn.
9
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Novella » 29. aug 2016, 14:50

Jeg synes, at man mangler et eller andet udsyn eller indhold i sit liv, hvis man har tænkt sig at gå op i, om ens søn går med neglelak.

Lyserødt, lyseblåt og andet pastelfarvet tøj er pisseirriterende og upraktisk, når man har børnehavebørn, hvilket de åbenbart stadig kan være i 11-årsalderen. Jeg er imod alt lyst børnetøj helt generelt.

Mine unger har interesseret sig for blandt andet brandbiler, stjernekikkerter, neglelak, playmobil, lego, barbiedukker, fysikforsøg, kemisæt, orange, grøn, sort, lyserød, hårspænder, tektoniske plader, heste, køer, kaniner, kampsport, indvolde, iskerneboringer og lort. De har primært været klædt i drengebukser, indtil de var 7-8 år. Nu går de primært i grå og sort og sneakers. Jeg tror ikke, at de er specielt svære at kønsbestemme eller har ret meget identitetskrise. Hvis de vælger at blive maskinmestre, er det fint (det ville nok passe bedst til den lille, men jeg er zen). Hvis de vælger at blive frisører, er det også fint.
2
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Torn » 29. aug 2016, 14:57

Jeg har det stramt med det. Det er lige før, at jeg ikke vil kende barnets køn under min (fiktive) graviditet alene i frygt for, at andre vil pådutte mit (fiktive) barn deres opfattelse af kønnet. Skulle barnet senere hen ønske lyserød kjole eller blå hættetrøje, ser jeg ikke noget problem i det. Uanset biologiske køn.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Mani » 29. aug 2016, 17:28

JoyNips skrev:Jeg bliver personligt ret provokeret af drenge- og pigefarver (og drenge- og pigeaktiviteter i institutioner! Don't even get me started). Jeg hidser mig altid lidt op i LEGO-butikken over, at LEGO friends er SÅ lyserødt og Lego City er SÅ blåt. Der er jo ingen tvivl om, hvilke målgrupper LEGO satser på, også selvom der er flere og flere kvindelige LEGO minifigures i City... Og jeg fik da overtalt min svigermor (som er pædagog i en børnehave) til at tage op med lederen, at børnehaven ikke skulle have "skovtur, klatren i træer og snobrød over bål" for drengene og "dansedag" for pigerne, men lade børnene vælge deres aktiviteter selv. Jeg var i hvert fald totalt udendørstypen og ville have hadet dansedag og elsket skovtur og klatren i træer, og det er der sikkert andre små piger, der også gør. Heldigvis så hun hurtigt, at det faktisk var lidt at låse ungerne fast i kønsroller.

Omvendt tvivler jeg nu på, at jeg kommer til at klæde min baby i lyserød fra top til tå hvis det viser sig at være en dreng - og omvendt med lyseblå hvis det er en pige. Mest fordi jeg nok kommer til at gå rimelig mama bear på den stakkel, der kommer til at fejlvurdere ungens køn! :lol: Men jeg kommer næppe til at gå vildt meget op i at en pige KUN kan være klædt i pigefarver og en dreng KUN i drengefarver.

Jeg synes bare det er fedt, at det endelig er lykkedes for LEGO at lancerer en linie, som fanger en del af de piger, som tidligere ikke gad LEGO. De piger (mig selv inklusiv), der ikke er til LEGO Friends universet har jo et væld af andre muligheder - dem der er til den slags har tidligere bare ikke leget med LEGO.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Generelt"