Men hvordan formulerer jeg det så?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1806
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 621
Likede indlæg: 8507

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf englishchannel » 28. sep 2015, 17:18

Har du en fornemmelse af, hvorvidt det er en høhø-joke fra hans side, der måske mest siges af vane, eller om der stikker noget dybere under som så maskeres af en stikpille/joke?

Jeg spørger fordi mange mænd af den generation, som jeg fornemmer at din svigerfar tilhører, godt kan have en tendens til at maskere ting bag stikpiller eller jokes, fordi de ikke er vant til at tale følelser. Det, jeg konkret tænker (når jeg sammenligner med min egen far, der netop har den tendens), er, at han måske på et plan er lidt ked af, at I ikke står tidligere op, så I kan spise morgenmad sammen og (i hans verden) få mere ud af dagen. Og i stedet for at sige: "Jeg ville egentlig gerne have, at I stod lidt tidligere op, så vi kunne være mere sammen." bliver det til "Nå, I sover godt nok længe! Skal vi ikke sende børnene ind?".

Ej, jeg ved ikke, om jeg overfortolker helt, men når min far kommer med den type gentagne stikpiller, har jeg lært at træde et skridt tilbage og huske, at det for det meste egentlig handler om noget andet. Nu kan det være, at din svigerfar er helt anderledes, men min tilgang ville nok være noget med: "Ole, jeg har bemærket, at du meget tit kommenterer på, at vi sover længe, når vi er her. Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er en joke eller om det af den ene eller anden grund går dig på, at vi sover længe. Jeg ved ikke, om jeg bare overfortolker, men jeg vil være ked af, hvis vi taler forbi hinanden."

(Ja okay, det skal så måske formuleres bedre og mindre girafsprogsagtigt, men jeg håber, at pointen er nogenlunde klar :) )
Senest rettet af englishchannel 28. sep 2015, 17:35, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Aima » 28. sep 2015, 17:31

"Ole, nu kom du med sådan en kommentar til hvor længe vi sover igen, hvorfor gør du egentlig dét? :) "
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf HappyPaww » 28. sep 2015, 18:20

Jeg et tilpas konfliktsky, især overfor svigerfamilien, til at jeg ville bede kæresten sige noget til sine forældre, hvis det generede mig sådan :blush:
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Zombie » 28. sep 2015, 19:29

I min familie spænder vi henover ekstreme A-mennesker der vågner kl. 5.30 og gerne vil i gang med dagen senest kl. 8, og ekstreme B-mennesker, der helst sover til kl. 11-13 stykker i hverdagen.

Derfor har jeg vænnet mig til, at man forventningsafstemmer allerede når besøget aftales. Hvornår man står op, altså. Og forventes det, at man spiser fælles morgenmad eller hvordan?

Jeg kan godt se det fra deres side. Hvis de forventer familiehygge, hvor man spiser morgenmad sammen alle mand, så er det træls at sidde og mangle 1/3 af selskabet. Men så burde de også melde det ud. "Lisa og Henrik, vi spiser morgenmad kl. 8 og jeg ville gerne, at I var med og sad med os andre, det giver sådan en hyggelig start på dagen!"
Det ville også give jer mulighed for at sige, at I måske hellere ville sove lidt længere, så de ikke stod og var skuffede.


Jeg synes, det lyder lidt som om I går forbi hinanden, så jeg synes Aima's tilgang med at spørge ind til det er rigtig fin, og ellers have ovenstående i baghovedet, at det måske handler om, at de gerne vil hygge med jer om morgenen og derfor føler sig lidt tilsidesat.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf vibbsen » 28. sep 2015, 19:49

Min mor er nærmest ekspert i den slags udtalelser..De samme udtalelser hver evig fucking eneste gang vi er sammen...Og min kære mand er nærmest ekspert i at tacklet det (Me, not so much)



Over morgenmaden...HVER ENESTE GANG
Min mor(Indsæt selv Gertrud Sand tonefaldet:"Nå, I har reddi nok sovet længe i dag" (Emma går altid ud til Mormor om morgenen når vi er derovre)
Hr.vibbsen(helt almindeligt uinteresseret tonefald)"Ja"
Min mor (Nu lidt mere insisterende)"Ja, hvad var klokken før I var oppe"
Hr.vibbsen(helt almindeligt uinteresseret tonefald)"9"
Min mor (Bliver lidt usikker fordi hun ikke rigtig får den ønskede reaktion)"Ja, det må være dejlig sådan at kunne sove - det er I jo ikke vant til. Jeg mener med Emma"
Hr.vibbsen(helt almindeligt uinteresseret tonefald)"Nej"
Min mor(Rækker kaffen frem"Vil du have kaffe"
Hr.vibbsen (som aldrig nogensinde har drukket kaffe i de 17 år vi har været sammen):Nej tak
Min mor (Giver op)

Over aftensmaden.....HVER ENESTE GANG
Min mor(Indsæt selv Gertrud Sand tonefaldet:"Vil du have rød eller hvidvin, Hr.vibbsen"
Hr.vibbsen"Forsøger at beherske sig...Han drikker ikke vin....Og det har han fortalt hende hver eneste gang de sidste 17 år når hun har budt "Ingen af delene. Jeg drikker ikke vin"
Min mor (Ser overrasket på ham)"Gør du ikke ?. Jeg synes da du plejer at drikke hvidvin"
Hr.vibbsen (helt flad i tonefaldet"Ja, men det gør jeg altså ikke"

Juleaften når der serveres ris ala mande....HVER ENESTE GANG

Min mor(Indsæt selv Gertrud Sand tonefaldet:"Vil du have is, Hr.vibbsen"
Hr.vibbsen(I et lidt træt tonefald:Nej tak, svigermor. Jeg spiser ikke is. Jeg vil gerne have ris ala mande"
Min mor (Totalt overrasket:"Spiser du ikke is ???....Jeg troede ikke du kunne lide ris ala mande"
Mig (I et meget irriteret tonefald - jeg har aldrig kunnet fordrage ris ala mande. Heller ikke som barn og fik derfor altid is sammen med min bror): Det er mig der ikke kan lidt ris ala mande,mor"
Min mor(Ser lidt fornærmet på mig)Nå, ja. Bevares.
Min mor (Kigger på hr.vibbsen) "Vil du så have kold eller varm kirsebær sovs"
Hr.vibbsen ( Ser træt ud og glæder sig over at der er 12 måneder til næste jul:Ingen af delene. Jeg kan ikke lide kirsebærsovs
Min mor (Ser overrasket på ham)"Gør du ikke ?. Jeg synes da altid du får kirsebær sovs på din ris ala mande"
Hr.vibbsen (helt flad i tonefaldet"Ja, men det gør jeg altså ikke"

Vi er blevet enige om at se det morsomme i det...Fordi de er ved at være lidt gamle....Og fordi vi har konstateret at det er nemmere end at blive irriteret over det....
12
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf kidkomb » 28. sep 2015, 19:59

Bwahaha, jeg fik i hvert fald en fantastisk og befriende griner over det :lol:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Vixen » 28. sep 2015, 20:02

englishchannel skrev:Har du en fornemmelse af, hvorvidt det er en høhø-joke fra hans side, der måske mest siges af vane, eller om der stikker noget dybere under som så maskeres af en stikpille/joke?

Jeg spørger fordi mange mænd af den generation, som jeg fornemmer at din svigerfar tilhører, godt kan have en tendens til at maskere ting bag stikpiller eller jokes, fordi de ikke er vant til at tale følelser. Det, jeg konkret tænker (når jeg sammenligner med min egen far, der netop har den tendens), er, at han måske på et plan er lidt ked af, at I ikke står tidligere op, så I kan spise morgenmad sammen og (i hans verden) få mere ud af dagen. Og i stedet for at sige: "Jeg ville egentlig gerne have, at I stod lidt tidligere op, så vi kunne være mere sammen." bliver det til "Nå, I sover godt nok længe! Skal vi ikke sende børnene ind?".

Ej, jeg ved ikke, om jeg overfortolker helt, men når min far kommer med den type gentagne stikpiller, har jeg lært at træde et skridt tilbage og huske, at det for det meste egentlig handler om noget andet. Nu kan det være, at din svigerfar er helt anderledes, men min tilgang ville nok være noget med: "Ole, jeg har bemærket, at du meget tit kommenterer på, at vi sover længe, når vi er her. Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er en joke eller om det af den ene eller anden grund går dig på, at vi sover længe. Jeg ved ikke, om jeg bare overfortolker, men jeg vil være ked af, hvis vi taler forbi hinanden."

(Ja okay, det skal så måske formuleres bedre og mindre girafsprogsagtigt, men jeg håber, at pointen er nogenlunde klar :) )


Hmmmm. Jeg tror, det må være noget dybere, som maskeres af en stikpille. Simpelthen. For ellers ville det ikke give mening, at det er blevet nævnt så mange gange. Og du er helt sikkert inde på noget af det rigtige. Det kunne også være enormt forløsende, hvis vi kunne tale ærligt om vores respektive forventninger til de her overnatninger.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Flora » 28. sep 2015, 20:03

^
:lol: :lol: :lol:

Min mor har også tit den der enorme undren over ting jeg kan lide eller ikke kan lide på trods af at det er ting der ikke har ændret sig igennem de sidste mange år. Men som hun selv siger når jeg bliver lidt irriteret over det "jeg har 3 børn, 2 stedbørn og 8 børnebørn. Jeg kan sgu ikke huske hvem der kan lide det ene og hvem der kan lide det andet" :lol:.

Nå, det var lidt off topic. Undskyld :)
1
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Vixen » 28. sep 2015, 20:06

Zombie skrev:I min familie spænder vi henover ekstreme A-mennesker der vågner kl. 5.30 og gerne vil i gang med dagen senest kl. 8, og ekstreme B-mennesker, der helst sover til kl. 11-13 stykker i hverdagen.

Derfor har jeg vænnet mig til, at man forventningsafstemmer allerede når besøget aftales. Hvornår man står op, altså. Og forventes det, at man spiser fælles morgenmad eller hvordan?

Jeg kan godt se det fra deres side. Hvis de forventer familiehygge, hvor man spiser morgenmad sammen alle mand, så er det træls at sidde og mangle 1/3 af selskabet. Men så burde de også melde det ud. "Lisa og Henrik, vi spiser morgenmad kl. 8 og jeg ville gerne, at I var med og sad med os andre, det giver sådan en hyggelig start på dagen!"
Det ville også give jer mulighed for at sige, at I måske hellere ville sove lidt længere, så de ikke stod og var skuffede.


Jeg synes, det lyder lidt som om I går forbi hinanden, så jeg synes Aima's tilgang med at spørge ind til det er rigtig fin, og ellers have ovenstående i baghovedet, at det måske handler om, at de gerne vil hygge med jer om morgenen og derfor føler sig lidt tilsidesat.


Tak for input. Og ja, du har nok ret i, at vi går forbi hinanden. Jeg må gøre alvor af forventningsafstemninger fremover, udover selvfølgelig at sige fra, for det bliver jeg altså nødt til. Det må kunne løse meget af det her.

I øvrigt vil jeg gerne for god ordens skyld nævne (som en generel ting og ikke som et svar til dig, Zombie) at vi altså ikke er ekstreme B-mennesker. Jeg vågner af mig selv omkring 8.30, men jeg er ikke rigtig frisk før en times tid efter. (Og jeg vil bare gerne kramme lidt med min kæreste lørdag morgen, nu hvor jeg ikke ser ham til hverdag...)
Senest rettet af Vixen 28. sep 2015, 20:11, rettet i alt 2 gange.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Flora » 28. sep 2015, 20:07

Ovenstående var i øvrigt respons på Vibsens indlæg. Der var bare lige et par stykker der var hurtigere :genert:
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Vixen » 28. sep 2015, 20:08

HappyPaww skrev:Jeg et tilpas konfliktsky, især overfor svigerfamilien, til at jeg ville bede kæresten sige noget til sine forældre, hvis det generede mig sådan :blush:


Det har han gjort, endda mange gange, uden at jeg har bedt ham om det. Det går jo også udover ham. Forskellen er bare, at han bliver irriteret i øjeblikket, og så ryster han det af sig. Jeg, derimod, føler mig forkert og stresset over det i laaaang tid.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Vixen » 28. sep 2015, 21:13

Dikus skrev:Men hvorfor sover I der?

Og hvor tit gør I det?


Det gør vi fordi mine svigerforældre bor næsten to timer fra hvor vi bor. Og fordi, at sådan gør man i deres familie.. De kan godt lide at samle os alle (dvs. min kæreste og jeg, hans søster, dennes mand og deres børn).

Og vi gør det vel en gang hver anden måned, plus-minus. Eksempelvis besøgte vi dem i starten af september og skal afsted igen i midten af oktober, fordi der er sammenfald af fødselsdage på denne tid af året.
Senest rettet af Vixen 28. sep 2015, 21:14, rettet i alt 1 gang.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2015, 21:34

Hjemme hos mine forældre står morgenmaden på bordet kl. 8. Også i ferier.
Jeg tror, især min mor ville finde det mærkeligt, at ikke alle spiste sammen, og hun er slet ikke til, at man selv tager mad i køleskabet lidt senere op ad formiddagen.
I modsætning til din svigerfar er hun dog klar over, at det er hendes præferencer, og at det ikke nødvendigvis er det eneste saliggørende for alle andre. Derfor ville hun heller ikke forvente, at folk var tankelæsere, for hun ved godt, at det i mange andre familier går anderledes til.

Og det er nok her, jeg bliver træt i hovedet af at læse om din svigerfars opførsel, for som modent menneske bør man vide, at det kan være delikat som ung svigerdatter at komme ind i en familie, hvor man ikke kender de uskrevne regler og derfor er afhængig af, at de andre er åbne og tydelige. Og nu har din kæreste og du endda været sammen længe, uden at din svigerfar har opnået en dyt med sine stikpiller, udover at skabe en dårlig stemning. Det er muligt, at han har det som min mor, og det er sådan set fair nok, synes jeg, men han er bare ikke kommet et skridt tættere på at have jer alle omkring sig til hyggelig morgenmad. Jeg forstår ikke hans agenda, overhovedet.
1
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Vixen » 29. sep 2015, 10:32

Dikus skrev:Men har de så ikke også en forventning om, alle står op og bruger dagen sammen?


... Øh.

Måske? Men så er det i hvert fald ikke blevet sagt. Før der kom børnebørn var der et noget mere afslappet forhold til morgenmadsfænomenet, men det er klart, at når de vågner omkring kl. 7, så skal de også bespises inden alt for længe. Hvilket er rigtig fint med mig.

Og "at bruge dagen sammen" er vel et definitionsspørgsmål. Jeg ved ikke helt, hvad du mener med det. Men jeg kan da svare ud fra egen erfaring. Sjældent er der decideret arrangeret noget. Så det, jeg får ud af at stå op, gå i bad og i det hele taget blive svigerfamilie-klar en lørdag morgen inden kl. 8.30 er, at så har jeg lige en ekstra time eller to til at sidde ved bordet eller i sofaen og ikke lave noget som helst. Som regel bliver der arrangeret en lang gåtur omkring middagstid. Lange gåture i dansk vejr siger mig i udgangspunktet ufatteligt lidt, men det sker da, at jeg tager med.

Hvordan kan det være, at du spørger?
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 10:50

KinderBueno skrev:
Dikus skrev:Men har de så ikke også en forventning om, alle står op og bruger dagen sammen?


... Øh.

Måske? Men så er det i hvert fald ikke blevet sagt. Før der kom børnebørn var der et noget mere afslappet forhold til morgenmadsfænomenet, men det er klart, at når de vågner omkring kl. 7, så skal de også bespises inden alt for længe. Hvilket er rigtig fint med mig.

Og "at bruge dagen sammen" er vel et definitionsspørgsmål. Jeg ved ikke helt, hvad du mener med det. Men jeg kan da svare ud fra egen erfaring. Sjældent er der decideret arrangeret noget. Så det, jeg får ud af at stå op, gå i bad og i det hele taget blive svigerfamilie-klar en lørdag morgen inden kl. 8.30 er, at så har jeg lige en ekstra time eller to til at sidde ved bordet eller i sofaen og ikke lave noget som helst. Som regel bliver der arrangeret en lang gåtur omkring middagstid. Lange gåture i dansk vejr siger mig i udgangspunktet ufatteligt lidt, men det sker da, at jeg tager med.

Hvordan kan det være, at du spørger?


Jeg forstod Dikus' indlæg som om, at svigerfar rent faktisk mener, I burde stå tidligere op, så I kunne være sammen, når nu overnatningen er et led i noget med at samle hele familien, men at han bare ikke kan finde ud af at sige det lige ud, men tyr til stikpiller.

Nu forklarer du rigtig fint, at der ikke er særskilt grund til at I skal så tidligt op, men selvom de gerne ville ud og gå tidligere eller hvad det nu måtte være, de godt kunne tænke sig at lave der fra kl. 8.30 om morgenen, så er det jo ikke noget, de skal diktere. Det må simpelthen være muligt for dem at forstå (eller bare respektere), at nogen mennesker gerne vil sove længe eller blive liggende i sengen i weekenden. Jeg vågner fx ikke specielt sent, men synes da det er den største luksus at jeg ikke skal op med det samme, men faktisk kan blive liggende i ro og mag, putte og elske med min mand, læse, bare ligge. Der er sgu stres og jag nok på til hverdag.

Efterhånden som du har uddybet her i tråden virker det som om (som flere også har skrevet), at I ikke kommer uden om en eller anden form for konfrontation. For din svigerfar virker ualmindelig tykhovedet.
3

Tilbage til "Livets forhold"