Er muslimer vor tids jøder?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf kidkomb » 30. aug 2016, 11:31

Jeg forstår ikke helt, hvor du bevæger dig henne, for jeg møder altså en del, der er til at snakke med.
Mon det handler om, hvordan de bliver mødt?
Hvis man er vant til, at folk synes man er en uintelligent klaphat, så er man ikke ret åben for dialog.
Jeg har haft mange gode snakke med højrefløjsvælgere, men jeg har da også mødt nogen fra den helt ydre højrefløj, med hvem jeg ikke ønskede at gå i dialog. Men det var ikke pga deres holdninger, men fordi nogle mennesker ikke er i stand til, at indgå i en nuanceret debat om noget som helst.
De findes i øvrigt også på yderste venstrefløj.
Jeg møder langt oftere den dér "Jeg er et bedre menneske end dig og min foragt lyser ud af mig"-venstrefløjsvælger (Ikke overfor mig, jeg er ikke højrefløj jo) end jeg møder "Fuck muslimerne"-højrefløjsvælgerne.
Fordi det er desværre fuldkommen lige så legalt at svine højrefløjsvælgere til med ubehagelige skældsord, som venstrefløjen synes, at højrefløjen mener at det er at hetze muslimerne. (Wtf en sær sætning. Jeg orker ikke lige at omformulere)
Min oplevelse er, at "Jeg er et bedre menneske end dig"-segmentet rækker længere ind mod midten end "Fuck muslimerne"-segmentet. Altså at de breder sig over flere partier, også ind over midten.
Senest rettet af kidkomb 1. sep 2016, 09:06, rettet i alt 1 gang.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 30. aug 2016, 12:56

Tro mig, jeg har prøvet "De er sikkert vant til at få at vide de er dumme, så nu prøver jeg at møde dem, hvor de er"-tilgangen, og den har virket én gang... èn sølle gang på de cirka femten år, jeg aktivt har deltaget i debatten... Det jeg oftest bliver mødt med når jeg har gjort et godt stykke benarbejde med at møde dem og så prøve at forklare nogle alternative perspektiver til deres, er klassikeren med "landsforæderen", oftest i kombination med "løgneren", fordi "jeg jo har ladet som om, jeg forstod dem ..." Igen... man bliver så træt... Måske reagerer de som de gør, fordi de er vant til at blive talt ned til... Så bør de måske overveje, om den reaktion er en modreaktion til den måde, de taler til andre. It's a vicious circle... And we do need to be the change we want to see...

Hvor jeg bevæger mig henne, jamen, jeg synes sq efterhånden, de er overalt... En af de ting jeg i særdeleshed lægger mærke til er kommentarspor på Facebookopslag fra hjælpeorganisationer. SOS børnebyer har nu alle dage fokuseret på at hjælpe forældreløse i mindre-bemidlede lande. Det er ingen hemmelighed. Så jeg forstår simpelthen ikke, hvad der driver folk til at gå ind på kommentarsporet for en hjælpeorganisation med fokus på at hjælpe BØRN og så kommenterer med klassikere som "hjælpe vores egne først" og "Uddel dog kondomer istedet" (Igen, vanvittigt uinformerede kommentarer, som kunne være undgået, hvis man gad sætte sig ind i det, man udtaler sig om...) Det kan godt være begge sider på hver deres egen måde er lige gode om at grave grøfter, og måske er jeg lidt biased her fra mit venstrefløjsflyverskjul, men jeg har nu aldrig set folk fra denne side af debatten sidde på Hus Forbis hjemmeside og klage over, at vi ikke giver nok til flygtningene....

Ja, og det er måske lidt biased, når jeg synes, de grimmeste kommentarer kommer fra højrefløjen... Venstrefløjen er måske ikke altid for køn i kæften heller, men... som sagt tidligere.... jeg har endnu ikke set eller hørt om nogen fra den side, der sidder og siger "Åh, gid du bliver voldtaget af en nazist!"....

Og ja, måske "bedre end" segmentet spænder bredere politisk... Det er bare de andre, man oftest lægger mærke til...

Jeg har så... vanvittigt ondt af mine muslimske venner, kolleger, bekendte, elever, som konstant skal forsvare sig selv over for disse mennesker. De kæmper mod vindmøller i bedste Don Quijote stil... Og det er nok også grunden til, at jeg ikke bare kan sige "Fuck det, det er ikke mit problem" og slippe den. For det ER mit problem som borger i denne verden... Og ønsker jeg at noget skal ændres, er jeg nødt til at gøre noget af benarbejdet selv...

Fanden forstå, man er så træt konstant...
2
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 30. aug 2016, 17:51

Bare som et forsøg prøvede jeg "mød dem hvor de er"-finten her til aften.

Facebook-tråd, en kommentar med et for mig håbløst ignorant og decideret falsk indhold.

Jeg bad så pænt om at få uddybet vedkommendes argument og fik spørgsmålet, om jeg var dum.

Rolig, Thit, det er forsøget værd at prøve. Spurgte, om vedkommende havde lyst til at svare på mit spørgsmål.

Fik at vide, at det gad han ikke, for så kunne han jo blive ved.

Spurgte ham så, om det var fordi han ikke kunne, for så ville jeg bare lukke den der. Vedkommende fortsætter af samme spor som originalindlægget og bruger "Krudttønden" som belæg for sin påstand om, at der ikke er andet end ballade med muslimer.

Hvortil jeg så poster fire links fra fire forskellige kilder og fire forskellige hændelser, der modbeviser hans påstand. Spørger, om han stadig forholder sig negativt over for ALLE muslimer, når nu jeg har påvist, at ikke alle er ballademagere.

Får at vide, at han ikke gider spilde tid på mig, og at muslimerne kun er her for at ødelægge vores land og vi burde sende hele dynen retur hvor de kom fra....

What a tragic waste of a beautiful evening... Godt, klokken kun er 20....
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Gray_Adam
Indlæg: 23
Tilmeldt: 6. jan 2016, 08:54
Kort karma: 1
Likede indlæg: 27

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Gray_Adam » 30. aug 2016, 18:22

Wizzze skrev:
Code71 skrev:Nej selvfølgelig er de ikke det og det vidner om en ekstrem mangel på historisk forståelse at påstå anderledes
Her er jeg helt enig
feks:

Men herfra går det galt!
- Jøder havde altid været en del af samfundet i europa. Muslimer er flyttet til i løbet af 30-40 år hvoraf det er gået rigtigt stærkt de sidste 15-20 især
Ikke sandt, Jøder var relativt nyankomne i mange europæiske samfund, som faktisk havde forbud mod jøder til op i 1800tallet, og mange jøder i vesteuropa var første eller anden generation efter de russiske pogromer
- Da jøder flyttede til europa foregik det henover århundrede
- Jøder blev set skævt til bla fordi de blev beskyldt for at stjæle jobs og akkumulere utrolig rigdom, mens resten af befolkningen levede i armod
Faktisk ikke, jøder var begrænset i hvilke erhverv de kunne udføre, netop for ikke at tage job fra lokale. De blev mest set skævt til fordi de var anderledes og så den gamle traver om at jøderne var skyld i Jesu død. Men ja efterhånden som de blev succesfulde indenfor de fag de måtte praktisere, så steg misundelsen
- Jøder er en race. Muslimer er en religion
Øhhh hvad? Jødedom er en religion lige så meget som Islam, der findes jøder af alle racer og har gjort det i årtusinder. Der findes Etiopiske og andre afrikanske jøder, helt ned til det sydlige afrika, der findes kinesiske stammer der er jøder, der findes jødiske tatarer, der findes indiske jøder osv. osv. Folk og stammer der har eksisteret i årtusinder. Da Muhammed flygtede fra Mekka til Medina, var nogen af hans første allierede i Medina de jødiske arabere. Det kom så senere til et voldsomt brud, som stadig ligger bag meget af konflikten mellem jøder og arabere i dag.
- Jøder levede i fred med deres omgivelser og forlangte ikke særlige hensyn eller andet udover at de integrerede sig i samfundet
- Jøder har altid historisk været prügelknabe af en eller anden grund. Ikke helt sandt, prøv at google Khazarriget f.eks.Muslimer var i 20'erne og frem til start 50'erne anset som helte, da de hjalp de allierede i 2 verdenskrig Tror du blander 1. og anden verdenskrig sammen. I første verdenskrig var araberne en allieret i kampen mod Osmannerriget, i anden verdenskrig var muslimerne primært tyskorienterede, dels pga. jødespørgsmålet, men lige så meget for at slippe af med englænderne og franskmændene som koloniherrer
- Jøder udøvede ingen terroranslag Virkelig, prøv at google Haganah og især Irgun

Rent faktisk ville det give meget mere mening at sammenligne flygtningestrømmen efter anden verdenskrig med situationen i dag. Men det har intet med jøder at gøre. Det var helt almindelige europæer af samtlige racer og religioner


Ja muslimer bliver lagt for had idag og mange politikere og grupper scorer billige point på at udråbe Islam og muslimer som skyld i alle problemer, men dem som sammenligner med forfølgelse af jøderne i 30´erne er sørgeligt historieløse, de 2 ting kan ikke sammenlignes!!

Udover dine rigtige gode tilføjelser vil jeg lige nævne, at ud over det med Jesus, så blev jøderne blandt andet ringeagtet i Europa fordi de havde mulighed for at låne penge ud og tage renter for dem - åger, som var kristne forbudt, og fordi det helt op i nyere tid blev anset for værende i opposition til det nationalistiske og mere tro mod hinanden på tværs af grænserne end for fædrelandet; det er ikke så længe siden Søren Krarup blev hevet i retten for at have skrevet om Brandes:"På grund af sit jødiske blod var han uden pietet for, og samhørighed med, landets fortid". Det var også almindeligt helt frem til efter krigen at have en opfattelse af, at jøder brugte blod for kidnappede kristne børn i deres religiøse handlinger for at håne den kristne nadver - også noget, der spillede in de Jødefejden, som i Danmark udspillede sig i form af en række antisemitiske overfald og demonstrationer i 1819-20, for at fordrive jøderne, "denne samfundets pest", fra Danmark. Virkelig ulækkert.
1
Brugeravatar
OCULUS RECORDANS
Indlæg: 25
Tilmeldt: 26. jul 2016, 11:18
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf OCULUS RECORDANS » 31. aug 2016, 11:08

Nej, muslimer ikke de Nye jøder.

Til en start, synes der ikke at være nogen tegn på nogen form for "Kindertransport" i aktion - snarere virker det som modus operandi er "kvinder og børn til sidst" at dømme efter de store grupper af raske unge mænd, der har fundet vej til Vesten. Og dette naturligvis fører til den slags problemer, vi så i Köln. Selvom ingen kunne beskylde jødiske mænd for ikke at være interesseret i sex, kan jeg ikke huske nogen bander af jødiske unge befamle kvinder på gaderne i lande, som gav dem tilflugt.

Vestlige kvinder bliver fortalt at de skal gøre deres bedste for ikke at opflamme mænd, hvoraf mange kommer fra lande, hvor børneægteskab er lovlig, hvor lærde siger det er fint med seksuelt overgreb på ikke-troende og hvor det er tilladt at angribe unge kvinder på egen hånd eller i grupper. Det Muslimske Broderskab stod bag bander af mænd som angreb unge kvinder, der turde forlade deres hjem uledsaget i Egypten fra 1960'erne og frem.

Hvilket får en til at spekulerer på, hvorfor, at hvis disse mænd finder det så svært ikke at trække deres seksuelle holdninger fra det forrige århundrede med, kan de så ikke søge tilflugt i stedet i et af de lande hvor der er muslimske flertal, en hel del af dem er ekstremt rige.

Muslimer er ikke de nye Jøder. Der er kun et lille jødisk land, som ikke fandtes før 1948, så jøderne der flygtede fra forfølgelse gennem århundreder havde intet sted med en rimelig sikkerhed indtil for nylig. Jødiske flygtninge forlod glødende antisemitiske lande i Østeuropa for moderate lande i Vesteuropa og fandt det et godt bytte, greb den nye frihed, der kom deres vej og fik noget godt ud af det. Visse dele af det muslimske samfund, på den anden side, synes at dreje mellem temmelig hysteriske ekstreme victorhood og offerrolle - Cry Bullies, hvis du vil - det ene øjeblik transporterer de bannere rund som fortæller os, at Sharia lov vil regere os snart, og andre gange går de grædende til Tell Mama (den organisation, som måler anti-muslimske angreb).

Men jeg har ikke noget imod statistik, der fortæller os, hvor mange muslimer er blevet angrebet så længe vi også kan få statistik om, hvordan mange muslimer der angreb andre mennesker, herunder deres egne i de såkaldte "æresforbrydelser", som faktisk er forbrydelser af den mest kujonagtige slags, som regel begået på forsvarsløse unge piger af en eller flere fuldt voksne mænd.

Det er rimeligt at sige, at den gamle, hvide, højreorienteret anti semitisme var på retur i Europa - indtil tilstrømningen af muslimske indvandrere gav det en fresh'n funky ansigtsløftning. Men der er et større problem på spil her, langt ud over de forskellige standarder for adfærd, der vises af jødiske flygtninge i fortiden og muslimske flygtninge nu. Hvor jøderne har gået, har de beriget og åbnet værtskulturen.

Efter min mening, vil muslimsk indvandring hvis den fortsætter på denne måde - og specifikt, den leflen fra en del af de stemme-sultne politikere – ikke hjælpe os med at komme videre, men vil sandsynligvis faktisk tage os baglæns. Men af alle spørgsmål, er der ingen mere end dette jeg ønsker mere inderligt at være forkert om. Faktisk beder jeg af hele mit hjerte, at jeg tager fejl.

Og det er en sætning, jeg aldrig troede jeg ville skrive.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2016, 11:37

Thitida-No-Chey skrev:Tro mig, jeg har prøvet "De er sikkert vant til at få at vide de er dumme, så nu prøver jeg at møde dem, hvor de er"-tilgangen, og den har virket én gang... èn sølle gang på de cirka femten år, jeg aktivt har deltaget i debatten... Det jeg oftest bliver mødt med når jeg har gjort et godt stykke benarbejde med at møde dem og så prøve at forklare nogle alternative perspektiver til deres, er klassikeren med "landsforæderen", oftest i kombination med "løgneren", fordi "jeg jo har ladet som om, jeg forstod dem ..." Igen... man bliver så træt... Måske reagerer de som de gør, fordi de er vant til at blive talt ned til... Så bør de måske overveje, om den reaktion er en modreaktion til den måde, de taler til andre. It's a vicious circle... And we do need to be the change we want to see...

Hvor jeg bevæger mig henne, jamen, jeg synes sq efterhånden, de er overalt... En af de ting jeg i særdeleshed lægger mærke til er kommentarspor på Facebookopslag fra hjælpeorganisationer. SOS børnebyer har nu alle dage fokuseret på at hjælpe forældreløse i mindre-bemidlede lande. Det er ingen hemmelighed. Så jeg forstår simpelthen ikke, hvad der driver folk til at gå ind på kommentarsporet for en hjælpeorganisation med fokus på at hjælpe BØRN og så kommenterer med klassikere som "hjælpe vores egne først" og "Uddel dog kondomer istedet" (Igen, vanvittigt uinformerede kommentarer, som kunne være undgået, hvis man gad sætte sig ind i det, man udtaler sig om...) Det kan godt være begge sider på hver deres egen måde er lige gode om at grave grøfter, og måske er jeg lidt biased her fra mit venstrefløjsflyverskjul, men jeg har nu aldrig set folk fra denne side af debatten sidde på Hus Forbis hjemmeside og klage over, at vi ikke giver nok til flygtningene....

Ja, og det er måske lidt biased, når jeg synes, de grimmeste kommentarer kommer fra højrefløjen... Venstrefløjen er måske ikke altid for køn i kæften heller, men... som sagt tidligere.... jeg har endnu ikke set eller hørt om nogen fra den side, der sidder og siger "Åh, gid du bliver voldtaget af en nazist!"....

Og ja, måske "bedre end" segmentet spænder bredere politisk... Det er bare de andre, man oftest lægger mærke til...

Jeg har så... vanvittigt ondt af mine muslimske venner, kolleger, bekendte, elever, som konstant skal forsvare sig selv over for disse mennesker. De kæmper mod vindmøller i bedste Don Quijote stil... Og det er nok også grunden til, at jeg ikke bare kan sige "Fuck det, det er ikke mit problem" og slippe den. For det ER mit problem som borger i denne verden... Og ønsker jeg at noget skal ændres, er jeg nødt til at gøre noget af benarbejdet selv...

Fanden forstå, man er så træt konstant...

Ah. Jeg tror ikke jeg helt tæller facebook med.
At sidde bag en skærm og skabe sig er så nemt og for fristende for nogle og det er nok nemt, at få svunget sine holdninger lidt mere ud i ekstremerne, når man ikke står ansigt til ansigt med folk. Hvis du tæller de sociale medier med, så forstår jeg godt dit billede.
Jeg talte IRL for mit vedkommende.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 1. sep 2016, 07:00

kidkomb skrev:Ah. Jeg tror ikke jeg helt tæller facebook med.
At sidde bag en skærm og skabe sig er så nemt og for fristende for nogle og det er nok nemt, at få svunget sine holdninger lidt mere ud i ekstremerne, når man ikke står ansigt til ansigt med folk. Hvis du tæller de sociale medier med, så forstår jeg godt dit billede.
Jeg talte IRL for mit vedkommende.

Jeg tæller i særdeleshed Facebook (og Nationen og Jubii og hvor man ellers sidder og klapper hinanden på ryggen online) med, fordi det er her, folk smider det der filter, de oftest har face to face. Jeg har ofte filosoferet over, om der overhovedet ER et filter, de smider, eller om det er Facebook, der virker på samme måde som alkohol (alkohol ind = hjerne UD, dvs. når man er på Facebook, så tager hjernen på ferie, indtil man logger af igen)

Hvis folk kunne tale pænt til og med hinanden om problemet, så tror jeg helt ærligt ikke, jeg konstant ville være så træt. For som sagt ser jeg også problematikker i Islam generelt. Men jeg har ikke lyst til at sidde og diskutere disse med en person, hvis argumentationsniveau hører hjemme i børnehavens sandkasse... og det er ikke akademikerargumentationskortet, jeg trækker der, men derimod et kort, der burde findes hos alle med en IQ over stuetemperatur: Almen dannelse. Det er et kort, som mangler på begge sider af diskussionen, men som per min erfaring hurtigst bliver smidt væk på den yderste højrefløj (hos DFere og i særdeleshed hos DPere). Jeg indrømmer blankt, at mit er ved at smuldre mellem hænderne på mig. Jeg er ikke selv herre over den smuldren. Min lunte er efterhånden vanvittigt kort på det her område, hvilket er grunden til at jeg generelt holder mig fra at debattere det. Når man vælger at indgå i en sådan debat, sker det oftere, at det bliver MIG, der angribes i stedet for emnet, angriberne selv har lagt op til at debattere. Så spørgsmålet, jeg stiller migselv, når jeg ser noget, hvor jeg får lyst til at debattere er: "Har jeg lyst til det angreb, jeg VED kommer, når jeg forsøger at tage den debat?" og svaret er oftest "Nej". Og det generer mig, for det gør, at jeg føler mig nødsaget til at lægge bånd på MIN ytringsfrihed for min egen sjælefreds skyld...

Det ville være... vanvittigt nemt at synke til det her grimme argumentationsniveau. Det er laveste fællesnævner og netop derfor er det nemt. For der skal ikke bruges vanvittigt meget andet end vrede. Jeg var tæt på i forgårs med føromtalte kommentar, fordi han gik efter mig og ikke emnet, han selv havde lagt op til diskussion. Af samme årsag er jeg pt gået cold turkey fra netop Facebook, fordi jeg var milimeter fra at smide mit almen dannelseskort helt væk og angribe. Det ville være et personlig nederlag, så jeg gik.... Og nu plejer jeg hullerne i mit dannelseskort, så jeg forhåbentligt kan vende tilbage...
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf kidkomb » 1. sep 2016, 08:55

Jeg havde for nogle uger siden, en debat med en bekendt på facebook om et opslag han havde delt, der var perfidt, unuanceret og som i øvrigt tog afsæt i et citat af Pia K. Et citat der var opdigtet til lejligheden.
WTF?
Og jeg blev nemlig angrebet på min person og jeg blev så rasende og irriteret.
Han er et rimelig normalt og roligt menneske IRL.
På nettet er han åbenbart en stor idiot.
Han er ikke engang yderste venstrefløj. Han er helt almindelig rød. Ligesom jeg.
Alligevel er kortet meget straks: Du stemmer jo så DF.

Gu' stemmer jeg røv DF din halvhjerne. Tag dig dog sammen og hav en samtale og lyt til saglige argumenter, istedet for straks at gribe til tilsvining.(Det skrev jeg ikke, men det er dér, nogle bare ville have skrevet det)

Jeg mener ikke at man kan overføre folks FB-persona til den de normalt er.
Folk har en tendens til at være meget sort/hvide på nettet og jeg har oplevelsen af, at de ikke er helt sådan IRL.
Jævnfør ovenstående, så synes jeg heller ikke, efter lidt betænkningstid, at min bekendte er jordens størtste idiot, selvom det var min umiddelbare reaktion. Fordi så simpel er verden, og mennesker, bare ikke.
Hvis jeg opfattede verden som du gør, så ville jeg ikke gide at være mere. Det er for trist.
Jeg opfatter mennesker som langt dybere og i langt højere grad være reflekterende, end det øjebliksbillede de viser af sig selv på Hatebook.
Facebook er et sted mange får afløb for frustrationer.
Det synes jeg ikke man skal forveksle med fastlåste holdninger eller for den sags skyld deres generelle personlighed.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Jasmin » 1. sep 2016, 10:21

Ennovy skrev:
aihpoS skrev:Muslimer er prügelknabe for mange ting, men at sammenligne hetz på muslimer med mordene på alle de jøder der blev myrdet, bare fordi de ikke passede ind i hitlers verdensbillede. Det synes jeg er at negligere hvad der foregik dengang.



Optakten til anden verdenskrig og det vi ser nu mod muslimerne - det er dér rigtig mange ligheder kan findes.
Wall Streetkrakket og Versaillestraktaten skabte bl.a. grundlaget for tysk revanchisme.
Hvor er det lige du ser ligheder?
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Aspargsen » 1. sep 2016, 14:43

En relevant artikel af Eske Bjerre Historieprofessor

http://rokokoposten.dk/2016/08/22/forsk ... -1930erne/
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 1. sep 2016, 15:05

Jasmin skrev:
Ennovy skrev:
aihpoS skrev:Muslimer er prügelknabe for mange ting, men at sammenligne hetz på muslimer med mordene på alle de jøder der blev myrdet, bare fordi de ikke passede ind i hitlers verdensbillede. Det synes jeg er at negligere hvad der foregik dengang.



Optakten til anden verdenskrig og det vi ser nu mod muslimerne - det er dér rigtig mange ligheder kan findes.
Wall Streetkrakket og Versaillestraktaten skabte bl.a. grundlaget for tysk revanchisme.
Hvor er det lige du ser ligheder?

Jøderne var udskældte og lagt for mistillid i store dele af Europa længe før Wall Street-krakket og Versailletraktaten. De fik også skyld for rimelig mange dårligdomme, sikkert fordi datidens mennesker i lige så stor grad som nutidens manglede en syndebuk... Så jo, der er faktisk mange områder, hvorpå der kan sammenlignes...
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Slettet bruger » 1. sep 2016, 15:07

Thitida-No-Chey skrev:
kidkomb skrev:Ah. Jeg tror ikke jeg helt tæller facebook med.
At sidde bag en skærm og skabe sig er så nemt og for fristende for nogle og det er nok nemt, at få svunget sine holdninger lidt mere ud i ekstremerne, når man ikke står ansigt til ansigt med folk. Hvis du tæller de sociale medier med, så forstår jeg godt dit billede.
Jeg talte IRL for mit vedkommende.

Jeg tæller i særdeleshed Facebook (og Nationen og Jubii og hvor man ellers sidder og klapper hinanden på ryggen online) med, fordi det er her, folk smider det der filter, de oftest har face to face. Jeg har ofte filosoferet over, om der overhovedet ER et filter, de smider, eller om det er Facebook, der virker på samme måde som alkohol (alkohol ind = hjerne UD, dvs. når man er på Facebook, så tager hjernen på ferie, indtil man logger af igen)

Hvis folk kunne tale pænt til og med hinanden om problemet, så tror jeg helt ærligt ikke, jeg konstant ville være så træt. For som sagt ser jeg også problematikker i Islam generelt. Men jeg har ikke lyst til at sidde og diskutere disse med en person, hvis argumentationsniveau hører hjemme i børnehavens sandkasse... og det er ikke akademikerargumentationskortet, jeg trækker der, men derimod et kort, der burde findes hos alle med en IQ over stuetemperatur: Almen dannelse. Det er et kort, som mangler på begge sider af diskussionen, men som per min erfaring hurtigst bliver smidt væk på den yderste højrefløj (hos DFere og i særdeleshed hos DPere). Jeg indrømmer blankt, at mit er ved at smuldre mellem hænderne på mig. Jeg er ikke selv herre over den smuldren. Min lunte er efterhånden vanvittigt kort på det her område, hvilket er grunden til at jeg generelt holder mig fra at debattere det. Når man vælger at indgå i en sådan debat, sker det oftere, at det bliver MIG, der angribes i stedet for emnet, angriberne selv har lagt op til at debattere. Så spørgsmålet, jeg stiller migselv, når jeg ser noget, hvor jeg får lyst til at debattere er: "Har jeg lyst til det angreb, jeg VED kommer, når jeg forsøger at tage den debat?" og svaret er oftest "Nej". Og det generer mig, for det gør, at jeg føler mig nødsaget til at lægge bånd på MIN ytringsfrihed for min egen sjælefreds skyld...

Det ville være... vanvittigt nemt at synke til det her grimme argumentationsniveau. Det er laveste fællesnævner og netop derfor er det nemt. For der skal ikke bruges vanvittigt meget andet end vrede. Jeg var tæt på i forgårs med føromtalte kommentar, fordi han gik efter mig og ikke emnet, han selv havde lagt op til diskussion. Af samme årsag er jeg pt gået cold turkey fra netop Facebook, fordi jeg var milimeter fra at smide mit almen dannelseskort helt væk og angribe. Det ville være et personlig nederlag, så jeg gik.... Og nu plejer jeg hullerne i mit dannelseskort, så jeg forhåbentligt kan vende tilbage...


Folk er jo bare generelt sindsyge på facebook.

Jeg droppede facebookdebatter efter en debat hvor dyrevenner ville dræbe direktøren for zoologisk have fordi han manglede empati :)

Ja og der er mange amerikanere der vil gøre grimme ting ved Danmark fordi vi konstant slagter delfiner i vores havne.

Facebook er en cesspool for lunatics af alle afskygninger.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Slettet bruger » 1. sep 2016, 15:12

Jasmin skrev:
Ennovy skrev:
aihpoS skrev:Muslimer er prügelknabe for mange ting, men at sammenligne hetz på muslimer med mordene på alle de jøder der blev myrdet, bare fordi de ikke passede ind i hitlers verdensbillede. Det synes jeg er at negligere hvad der foregik dengang.



Optakten til anden verdenskrig og det vi ser nu mod muslimerne - det er dér rigtig mange ligheder kan findes.
Wall Streetkrakket og Versaillestraktaten skabte bl.a. grundlaget for tysk revanchisme.
Hvor er det lige du ser ligheder?


Vi mangler også en parallel til første verdenskrig.

For at pengene passer skal vi bruge en altødelæggende krig der foregik i 1990erne.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Aspargsen » 1. sep 2016, 16:15

ShuruQ skrev:
Aspargsen skrev:En relevant artikel af Eske Bjerre Historieprofessor

http://rokokoposten.dk/2016/08/22/forsk ... -1930erne/


Hvorfor er en satirisk artikel relevant :)?

Har du læst artiklen ?
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Jasmin » 1. sep 2016, 17:40

Thitida-No-Chey skrev:
Jasmin skrev:
Ennovy skrev:
aihpoS skrev:Muslimer er prügelknabe for mange ting, men at sammenligne hetz på muslimer med mordene på alle de jøder der blev myrdet, bare fordi de ikke passede ind i hitlers verdensbillede. Det synes jeg er at negligere hvad der foregik dengang.



Optakten til anden verdenskrig og det vi ser nu mod muslimerne - det er dér rigtig mange ligheder kan findes.
Wall Streetkrakket og Versaillestraktaten skabte bl.a. grundlaget for tysk revanchisme.
Hvor er det lige du ser ligheder?

Jøderne var udskældte og lagt for mistillid i store dele af Europa længe før Wall Street-krakket og Versailletraktaten. De fik også skyld for rimelig mange dårligdomme, sikkert fordi datidens mennesker i lige så stor grad som nutidens manglede en syndebuk... Så jo, der er faktisk mange områder, hvorpå der kan sammenlignes...
Du kan slet ikke sammenligne jødernes forhold dengang med muslimernes forhold i Europa i dag.
Før år 1800 var deres rettigheder meget begrænsede i forhold til den europæiske befolkning. De boede ofte isoleret i ghettoer og der var en række erhverv, som jøder ikke måtte beskæftige sig med. De måtte ikke eje jord og i en tid, hvor hovedparten af befolkningen levede af landbrug, betød det, at jøder måtte finde andre måder at skabe en levevej på. Så mange måtte ty til handel og pengeudlån. Derfor blev det nemt at udpege jøder som pengegriske ”ågerkarle” og ”pengeafpressere”. Tyskerne kombinerede så antisemitismen med tidens racelære og ophævede den til statsideologi.
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"