Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 31. aug 2016, 14:17

Delfin skrev:Jeg har ondt af de yngre mennesker, som i dag mener, at man da sagtens kan arbejde, til man er næsten 70.
I bliver nok klogere


Hvad med de ældre mennesker, der mener de godt kan? Jeg kender personligt et par stykker. Det er bare sådan lidt overlegent at mene, at mange unge mennesker tager fejl, blot fordi de ikke lige er kommet frem til det samme som du.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 31. aug 2016, 14:23

Sangius skrev:
Delfin skrev:Jeg har ondt af de yngre mennesker, som i dag mener, at man da sagtens kan arbejde, til man er næsten 70.
I bliver nok klogere


Hvad med de ældre mennesker, der mener de godt kan? Jeg kender personligt et par stykker. Det er bare sådan lidt overlegent at mene, at mange unge mennesker tager fejl, blot fordi de ikke lige er kommet frem til det samme som du.


Jamen så kald mig bare overlegen :)

Selvfølgelig findes der nogle, som kan, men så kan de jo bare gøre det, ligesom der allerede er nogle, som vælger det i dag.
0
14 11 14
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf D.itsen » 31. aug 2016, 14:25

Elfenben skrev:
Spjaerten skrev:Jeg læste en kommentar fornylig om en der stillede spørgsmålstegn ved hvorfor vi giver udlandske studerende SU, er helt enig, det burde skæres.

Derudover så er jeg rimelig træt af den pensions alder bare stiger og stiger. Jeg synes det er møg uretfærdig for folk med fysisk hårdt arbejde men egentlig også for folk som mig selv der startede på arbejdsmarkedet som 21-22 årig, det er fandme mange år man ender med at arbejde mod dem der har taget x antal sabbatår, flere uddannelser osv.

Ja det er en ret dårlig model vi har pt.-Jeg synes man burde lave en ordning, som hed at man var på jobmarkedet i 40 år - så hvis du første gang arbejder fuldtid, når du er færdig med din uddannelse som 27 år, så kan du gå på pension som 27+40 = 67 årig. Når du startede som 21-årig ville du så kunne gå som 61 årig. Og så med et loft på max 67/68 år.

Hvorfor skal man "straffes" for at andre ikke har valgt at læse videre? Og hvordan på arbejdsmarkedet, skal det være fuldtidsjob hele vejen?
Jeg kan sagtens se at det giver mening at ændre systemet, jeg er bare ikke helt sikker på jeg synes den nævnte model er mere fair (ja ja, det hører nok til i en selvstændig tråd, men blev lige nysgerrig)
Senest rettet af D.itsen 31. aug 2016, 14:31, rettet i alt 1 gang.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Elfenben » 31. aug 2016, 14:26

Juki skrev:
Elfenben skrev:
Prosperity74 skrev:Folk på den gamle førtidspensions ordning har godt nok mange penge til sig selv - med alle de tillæg og ydelser de får oven i

Plus det er vildt at deres sag aldrig skal tages op igen... Synd både for den enkelte og for samfundet!

Det er der nogle sager der skal eller bliver. Min blev taget op efter 5 år, hvilket jeg synes er fair og ikke fatter ikke er en standard procedure! Selvfølgelig hvis der er tale om fx multihandicappede, personer der er fysisk syge uden udsigt til bedring osv., men fx er mange psykiske sygdomme ikke nødvendigvis evigheds-sygdomme.

Dog vil jeg gerne tilføje at jeg ikke får mange tillæg og ydelser oveni min førtidspension :gruble: Og slet ikke i forhold til fx folk med børn.
Jeps, det ved jeg - alle på den nye ordning bliver også. Jeg synes også fem år er fair, med forbehold for dem som du siger - multihandicappede osv. Vi ved, at det at have et job at stå op til, mennesker at se og meningsfuldhed i tilværelsen er så væsentligt for et godt liv.. Og det synes jeg virkeligt er ærgerligt at blive frataget, fordi man har fået tilkendt en livsvarig førtidspension. Når det er sagt, så skal det selvfølgelig være job afmålt ift. ens situation, eksempelvis skåne/fleksjob i få antal timer.
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Novella » 31. aug 2016, 14:30

Delfin skrev:Jeg har ondt af de yngre mennesker, som i dag mener, at man da sagtens kan arbejde, til man er næsten 70.
I bliver nok klogere

Jamen... der er sgu da ikke andre muligheder? Det har der aldrig været. Vi får ingen efterløn. Vi er heldige, hvis der overhovedet findes en folkepension på det tidspunkt. Det tvivler jeg godt nok på. Vi kommer til at leve på aftægt hos vores børn.
6
Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Elfenben » 31. aug 2016, 14:34

D.itsen skrev:
Elfenben skrev:
Spjaerten skrev:Jeg læste en kommentar fornylig om en der stillede spørgsmålstegn ved hvorfor vi giver udlandske studerende SU, er helt enig, det burde skæres.

Derudover så er jeg rimelig træt af den pensions alder bare stiger og stiger. Jeg synes det er møg uretfærdig for folk med fysisk hårdt arbejde men egentlig også for folk som mig selv der startede på arbejdsmarkedet som 21-22 årig, det er fandme mange år man ender med at arbejde mod dem der har taget x antal sabbatår, flere uddannelser osv.

Ja det er en ret dårlig model vi har pt.-Jeg synes man burde lave en ordning, som hed at man var på jobmarkedet i 40 år - så hvis du første gang arbejder fuldtid, når du er færdig med din uddannelse som 27 år, så kan du gå på pension som 27+40 = 67 årig. Når du startede som 21-årig ville du så kunne gå som 61 årig. Og så med et loft på max 67/68 år.

Hvorfor skal man "straffes" for at andre ikke har valgt at læse videre? Og hvordan på arbejdsmarkedet, skal det være fuldtidsjob hele vejen?
Jeg kan sagtens se at det giver mening at ændre systemet, jeg er bare ikke helt sikker på jeg synes den nævnte model er mere fair (ja ja, det hører nok til i en selvstændig tråd, men blev lige nysgerrig)

Hehe, ja det er et spændende emne og en svær kabale at få til at gå op :lol2: Hmmm men hvordan synes du man bliver straffet? Jeg tænker man ikke opsparer til pensionen, når man modtager offentlige ydelser og at det derfor tager længere tid inden man kan gå på pension. Og så med det in mente at man ofte med længere uddannelser har mindre nedslidende jobs. Så kunne man jo også kalde det at blive straffet, fordi vi i det nuværende system ikke sparer op til pensionen på SU.

Jeg opdagede lige nu, at Spjaerten skriver at hun arbejder mange år, kontra dem som tager sabbatår og flere uddannelser - men det står jo mennesket frit for at tage sabbatår eller orlov. Det er jo ikke fordi de har fået betalt deres rejse til full moon i Thailand, men fordi de har prioriteret det og sparet op til det. Det må man jo selv om.. Eller om man hellere vil købe en bil og en fladskærm, og så bare arbejde lige indtil dommedag (/pensionstid).

Og så beklager jeg for den lange række af pensionsindlæg, blev lige grebet :D :fløjt:
1
Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Elfenben » 31. aug 2016, 14:36

Delfin skrev:Jeg har ondt af de yngre mennesker, som i dag mener, at man da sagtens kan arbejde, til man er næsten 70.
I bliver nok klogere

:lol: Jeg tror næppe der er særligt mange som bare synes det er fedt at skulle arbejde så langt ind i alderdommen.. Men vi har ligesom ikke noget valg, vel. Tværtimod tror jeg der er mange unge, der håber på nogle af de store generationer snart går på pension, så der kan blive nogle flere jobs ledige.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 31. aug 2016, 14:41

Novella skrev:
Delfin skrev:Jeg har ondt af de yngre mennesker, som i dag mener, at man da sagtens kan arbejde, til man er næsten 70.
I bliver nok klogere

Jamen... der er sgu da ikke andre muligheder? Det har der aldrig været. Vi får ingen efterløn. Vi er heldige, hvis der overhovedet findes en folkepension på det tidspunkt. Det tvivler jeg godt nok på. Vi kommer til at leve på aftægt hos vores børn.


Jamen det har jeg da virkelig også ondt af, Stakkels mennesker.

Men nogen stemmer jo altså de her forslag igennem, og de må vel mene, at det er realistisk
1
14 11 14
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2016, 14:44

Jeg er helt med på, at jeg ikke forstår en hujende fis af, at vi mangler hænder, men ikke vil lade nogen indvandre.
Få nu bare åbnet for den indvandring, så vi kan få nogle ressourcestærke indvandrere ind i landet.
Danskernes stigende fremmedhad skyldes, i min optik, blandt andet, at alle de "fremmede" vi får ind i landet er skadede, traumatiserede mennesker, der, åbenlyst!, ikke kan kastes direkte ud på arbejdsmarkedet og lære dansk og spise leverpostej i løbet af det første år.
De kæmper. Og de har lidt forfærdelige skæbner.
Får vi "almindelige" indvandrere ind, vil billedet af den slemme, uduelige flygtning formentlig blive blødt op.
Og det kunne vi godt trænge til.

Så ja, lad os åbne for indvandring og derved få flere hænder og så kigge på pensionen. For det er urimeligt jo.
Jeg så lige et billede på FB af en gartner med teksten: Han forventes at arbejde til han er 73. Hans gennemsnitlige levealder er 71½....
6
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf landsbytossen » 31. aug 2016, 14:52

Selv om pensionsalderen sættes op til 68½ år, så vil det i arbejdstimer være et kortere arbejdsliv end da pensionsalderen var 67 (inden den blev sat ned til 65 år). Jeg kan huske da arbejdsugen var 40 timer. Den var på 45 timer i 1960.

Flere og flere vil nå en høj alder og have et godt helbred i flere år end tidligere generationer. Jeg synes, pensionsalderen skal op på 72 år for dem uden helbredsproblemer.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 31. aug 2016, 14:53

Sangius skrev:Hvad med de ældre mennesker, der mener de godt kan? Jeg kender personligt et par stykker. Det er bare sådan lidt overlegent at mene, at mange unge mennesker tager fejl, blot fordi de ikke lige er kommet frem til det samme som du.

Det kommer jo bl.a. an på, hvad man har lavet hele livet. :)
1
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Oveditlevsen » 31. aug 2016, 14:53

landsbytossen skrev:Selv om pensionsalderen sættes op til 68½ år, så vil det i arbejdstimer være et kortere arbejdsliv end da pensionsalderen var 67 (inden den blev sat ned til 65 år). Jeg kan huske da arbejdsugen var 40 timer. Den var på 45 timer i 1960.

Flere og flere vil nå en høj alder og have et godt helbred i flere år end tidligere generationer. Jeg synes, pensionsalderen skal op på 72 år for dem uden helbredsproblemer.

Arbejdsugen var længere, men effektiviteten var lavere.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 31. aug 2016, 15:11

Det bliver yndigt, når den 72årige skifter ble på den 78årige
11
14 11 14
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 31. aug 2016, 15:12

dgd2007 skrev:
Sangius skrev:Hvad med de ældre mennesker, der mener de godt kan? Jeg kender personligt et par stykker. Det er bare sådan lidt overlegent at mene, at mange unge mennesker tager fejl, blot fordi de ikke lige er kommet frem til det samme som du.

Det kommer jo bl.a. an på, hvad man har lavet hele livet. :)


Præcis. Og hvad man ønsker at bruge sin pensionstid på. Det ikke at arbejde er ikke nødvendigvis lykken for alle.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Novella » 31. aug 2016, 15:13

Delfin skrev:Det bliver yndigt, når den 72årige skifter ble på den 78årige

Jeg tror, at den 78-årige kommer til at betale blødende summer for at få østasiater til at gøre det.
1

Tilbage til "Generelt"