Ville du date en med HIV?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf paint » 1. sep 2016, 10:35

Jeg ville gerne kunne sige, at det ikke betød noget, nu, med den ret effektive medicin. Men desværre nej.
Det tæppebombardement af rædselshistorier fra midt/slut 8o'erne, har påvirket mig for meget. Jeg husker TV-udsendelser med mennesker, der grædende levede deres sidste måneder/uger. Især husker jeg en udsendelse fra et homo-miljø, hvor én af personerne fortalte at han var til begravelse, nærmest en gang om ugen. Hans venner døde som fluer.
Og selvom jeg ikke er eller har været homoseksuel, var jeg rædselsslagen over denne frygtelige sygdom – ikke mindst, fordi det bredte sig til heteroseksuelle. Stort set overalt, blev man mødt med advarsler, kondomkampagner etc.

Dét har sat sine dybe (psykologiske) spor, som jeg nok må affinde mig med at leve med.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Juki » 1. sep 2016, 10:51

Zombie skrev:
Juki skrev:Det ved jeg ærlig talt ikke.

Jeg hælder nok mest til nej, fordi jeg ikke tør løbe nogen risiko, men det skyldes måske lige så meget uvidenhed fra min side.


Hvis personen tager sin medicin, så er der ingen risiko.

Eks. har Thomas Butterschöns kone ikke hiv, og ingen af deres børn har hiv. Han og konen har været sammen i mange år og dyrker sex uden kondom... og hun får ikke hiv.

Så langt er jeg med :D

Det er mere det med "jamen hvad nu hvis.." fx at han ikke tager sin medicin, er sløset med det og lignende. Jeg ved ikke hvor ofte man skal tage medicinen og hvor godt man er dækket ind, hvis man fx glemmer det en dag eller mere :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Annione » 1. sep 2016, 11:35

Det tror jeg ikke jeg ville turde.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Viskelæder » 1. sep 2016, 11:45

Nej, det tror jeg ikke.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf avdotja » 1. sep 2016, 12:21

Hvis han var fantastisk nok, så i teorien jo - men må erkende at det ville trække alvorligt ned i regnskabet. Han skulle virkelig være fantastisk på alle mulige andre punkter (i et omfang som andre mænd ikke kunne matche) før jeg ville overveje det. I den virkelige verden svarer det nok til et nej :genert:
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf BlueBunny » 1. sep 2016, 12:26

Hvis min nuværende mand fik HIV via en eller anden uheldig omstændighed, fejltransfusion eller lignende, så uden tvivl ja.

Hvis jeg var single og mødte en mand der havde HIV kom det an på omstændighederne. Hvordan pådrog han sig virus, hvordan fik jeg informationen, hvordan tackler han det i øvrigt, hvor vild er jeg med ham. Hvis det var en fisk blandt mange (altså at jeg ikke rigtig kendte ham), ville jeg ikke indlede mig på et forhold da jeg finder det kompliceret ifht at vælge fra.

Jeg kender ikke til HIV, udover 80'ernes Oda&Ole kampagner, Butterschön, og hvad der popper op hist og pist. Og da det ikke interesserer mig er jg på ingen måde opsøgende i information.

Vidste f.eks. ikke før denne tråd at medicinering gør at det ikke smitter. Jep! så uvidende var jeg for 2 minutter siden :/
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. sep 2016, 12:34

BlueBunny skrev:
Vidste f.eks. ikke før denne tråd at medicinering gør at det ikke smitter. Jep! så uvidende var jeg for 2 minutter siden :/


Medicinering kan ikke forhindre smitte.

Fra sundhed.dk:

Overførsel af HIV
•Alle kropsvæsker

◦HIV er påvist i alle kropsvæsker og overføres ved seksuel kontakt, via blod, blodprodukter, vævs- og organtransplantation og fra mor til barn perinatalt

•Smitterisikoen
◦Er størst de 3 første måneder efter smitte og i terminalfasen
◦Den gennemsnitlige risiko ved samleje vaginalt og analt er mindre end 1 %
◦Smitterisikoen er betydelig større ved slimhindelæsioner og ved andre samtidige seksuelt overførte sygdomme
◦Transmissionsraten ved receptivt analt samleje er større end ved insertiv anal sex
◦Smitterisikoen fra mand til kvinde antages at være noget større end fra kvinde til mand ved vaginalt samleje
◦Smitterisikoen fra en velbehandlet person synes meget beskeden

•Mor-barn smitte
◦Risiko for smitte antages blandt andet at have sammenhæng med virusmængden i moderens blod, moderens sygdomsstadium og fødselsmåde
◦Smitte fra inficeret mor til barn sker i de allerfleste tilfælde lige før eller under fødslen eller via modermælk
◦Behandling med antiretroviral terapi nedsætter faren for smitte og ved fødsler, hvor virusmængden hos moderen før fødslen er kommet ned på ikke målbart niveau er risikoen stort set ikke-eksisterende

•Bloddonationgivning
◦Eftersom alt blod screenes for HIV ved hver bloddonation anses smitterisikoen ved blodtransfusion med inficeret blod i Danmark for overordentlig lille

Sundhedspersonale og HIV
•Stik fra HIV-inficeret nål giver ca. 0,3 % smitterisiko eller måske endnu lavere
•Smitte gennem intakt hud ikke påvist
•Behandling med antiretrovirale midler umiddelbart efter smitteeksposition kan reducere smitterisikoen med sandsynligvis over 80 %




https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... /hiv-aids/
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Sangius » 1. sep 2016, 12:38

Man har aldrig kunne dokumentere en smitte fra en velbehandlet HIV patient.
Men man kan ikke udelukke det, for det er i sig selv ikke bevis nok.
Men risikoen kan fastlægges til at være forsvindende lille, eller 0.
http://videnskab.dk/krop-sundhed/sex-me ... -trafikken
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Anilara » 1. sep 2016, 12:44

Det ved jeg ikke. Hvis jeg faldt for en med HIV, ville jeg nok i første omgang finde ud af mere om det. Lige på stående fod ved jeg ikke meget, og slet ikke hvad der er fordomme og fakta.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. sep 2016, 12:46

Sangius skrev:Men risikoen kan fastlægges til at være forsvindende lille, eller 0.


For det er jo hip som hap om det er "forsvindende lille eller 0"...
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Sangius » 1. sep 2016, 13:08

Advocatus-Diaboli skrev:
Sangius skrev:Men risikoen kan fastlægges til at være forsvindende lille, eller 0.


For det er jo hip som hap om det er "forsvindende lille eller 0"...


Det er relevant hvorfor, at man ikke skriver, at risikoen er 0. Det er fordi man reelt ikke kan bevise, at den er det på nuværende tidspunkt. Men siden der aldrig har været dokumenteret en smitte, kan man komme meget, meget tæt på at sige, at den er 0. Mængden af virus i kroppen hos en velbehandlet HIV smittet er så lav, at den ikke engang kan måles.

Selvfølgelig løber man en eller anden slags risiko, siden man jo kan være uheldig at være den første der nogensinde er smittet på denne måde.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Charly » 1. sep 2016, 13:15

Nej, det tror jeg ikke. 80'ernes skræmmekampagner sidder dybt i mig.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. sep 2016, 13:43

Sangius skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Sangius skrev:Men risikoen kan fastlægges til at være forsvindende lille, eller 0.


For det er jo hip som hap om det er "forsvindende lille eller 0"...


Det er relevant hvorfor, at man ikke skriver, at risikoen er 0. Det er fordi man reelt ikke kan bevise, at den er det på nuværende tidspunkt. Men siden der aldrig har været dokumenteret en smitte, kan man komme meget, meget tæt på at sige, at den er 0. Mængden af virus i kroppen hos en velbehandlet HIV smittet er så lav, at den ikke engang kan måles.


Det er noget sludder. De har jo netop målt det, og det offentlige sundhedsvæsen leverer jo netop helt konkrete procentsatser. De er baseret på målinger og undersøgelser, og er ikke bare tilfældige tal de har sat ind, som erstatning for "næsten-nul". De ved at risikoen er lav, kun lidt over nul, men de ved også at den er over nul trods alt. Der er satme godt nok en verden til forskel på de to ting.

Og så har vi endda kun talt om seksuelle og medfødte overførselsmetoder. Der er også mulighed for at blive smittet ved eksempelvis førstehjælp ved ulykker.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf OberstNasig » 1. sep 2016, 13:45

Nej.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Sangius » 1. sep 2016, 13:49

Advocatus-Diaboli skrev:
Sangius skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Sangius skrev:Men risikoen kan fastlægges til at være forsvindende lille, eller 0.


For det er jo hip som hap om det er "forsvindende lille eller 0"...


Det er relevant hvorfor, at man ikke skriver, at risikoen er 0. Det er fordi man reelt ikke kan bevise, at den er det på nuværende tidspunkt. Men siden der aldrig har været dokumenteret en smitte, kan man komme meget, meget tæt på at sige, at den er 0. Mængden af virus i kroppen hos en velbehandlet HIV smittet er så lav, at den ikke engang kan måles.


Det er noget sludder. De har jo netop målt det, og det offentlige sundhedsvæsen leverer jo netop helt konkrete procentsatser. De er baseret på målinger og undersøgelser, og er ikke bare tilfældige tal de har sat ind, som erstatning for "næsten-nul". De ved at risikoen er lav, kun lidt over nul, men de ved også at den er over nul trods alt. Der er satme godt nok en verden til forskel på de to ting.

Og så har vi endda kun talt om seksuelle og medfødte overførselsmetoder. Der er også mulighed for at blive smittet ved eksempelvis førstehjælp ved ulykker.


Hvem har målt det, og hvor er kilden? Jeg kan finde frem til at der ikke er dokumenteret smitte fra en velbehandlet nogensinde.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Forhold og sex"