Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf Juki » 1. sep 2016, 14:16

Jeg er ikke den store ostespiser, faktisk kan jeg stort set kun lide det hvis det er smeltet eller som smøre-/flødeost :genert: Jeg kender derfor heller ikke ret meget til ost, så jeg ved ikke lige hvad jeg skal købe for at det bliver et godt resultat til diverse retter.

Jeg har fundet denne her liste: http://colitisramt.dk/laktosefri-oste/

Men jeg kender kun til parmesan, (fløde)havarti, hytteost, cheddar og brie, men umiddelbart synes jeg ikke der er nogle af dem der passer til lasagne, pizza og lignende :gruble: Til toast bruger jeg flødehavarti, men jeg synes det bliver for fedtet/snasket lasagne og pizza.

Det skal være laktosefri ost og især til pizza må det gerne være en "smidig" ost.

Hvad kan I anbefale? :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf Wizzze » 1. sep 2016, 15:33

Af dem på listen ville jeg vælge Monterey Jack, den er meget lig Mozzarella, men det er ikke den nemmeste ost at finde i et dansk supermarked. Men at det skulle være laktosefri undrer mig :gruble: Det er en alm. komælks ost og mig bekendt fjernes der ikke noget mælkesukker i fremstillingen :gruble:

Mit andet valg ville være Asiago en fast hvid komælks ost der er lagret men ikke smager skarpt og lagret, Den burde være nemmere at finde steder som Føtex og Kvickly
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. sep 2016, 15:46

Laktoseintolerante kan spise faste oste uden problemer, da der næsten ingen laktose er i.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... ntolerans/
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf Mani » 1. sep 2016, 15:46

Hvordan er de nået frem til de er laktosefrie? Jeg begriber ikke Havarti står på den liste.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf Mani » 1. sep 2016, 15:49

DetSorteCirkus skrev:Laktoseintolerante kan spise faste oste uden problemer, da der næsten ingen laktose er i.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... ntolerans/

Ikke altid. Jeg kan godt spise lagrede oste, men ikke en almindelig Havarti eller mellemlagret.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. sep 2016, 15:49

Mani skrev:Hvordan er de nået frem til de er laktosefrie? Jeg begriber ikke Havarti står på den liste.


Det er de sandsynligvis, fordi faste oste næsten ingen laktose indeholder. Man kan derfor diskutere, om det virkelig er nødvendigt med en så udspecificeret liste. Jeg finder det ret pseudo.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. sep 2016, 15:51

Mani skrev:
DetSorteCirkus skrev:Laktoseintolerante kan spise faste oste uden problemer, da der næsten ingen laktose er i.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... ntolerans/

Ikke altid. Jeg kan godt spise lagrede oste, men ikke en almindelig Havarti eller mellemlagret.


Ved du, om det skyldes laktose? Der burde nemlig være den samme mængde i som i andre faste oste. Hvis du har irritabel tyktarm, er det måske noget andet, der generer.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf Mani » 1. sep 2016, 15:51

DetSorteCirkus skrev:
Mani skrev:Hvordan er de nået frem til de er laktosefrie? Jeg begriber ikke Havarti står på den liste.


Det er de sandsynligvis, fordi faste oste næsten ingen laktose indeholder. Man kan derfor diskutere, om det virkelig er nødvendigt med en så udspecificeret liste. Jeg finder det ret pseudo.

Altså jeg kan ikke tåle den - eller smør som de også skriver har lavt laktoseindhold.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf Mani » 1. sep 2016, 15:53

DetSorteCirkus skrev:
Mani skrev:
DetSorteCirkus skrev:Laktoseintolerante kan spise faste oste uden problemer, da der næsten ingen laktose er i.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... ntolerans/

Ikke altid. Jeg kan godt spise lagrede oste, men ikke en almindelig Havarti eller mellemlagret.


Ved du, om det skyldes laktose? Der burde nemlig være den samme mængde i som i andre faste oste. Hvis du har irritabel tyktarm, er det måske noget andet, der generer.

Jeg har fået taget prøver og er laktoseintolerant - men døjer ud over hvad det kan medfører ikke med tarmene.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. sep 2016, 15:55

Rakel skrev:Mange oste er tæt på laktosefrie, men er man virkeligt ramt af laktose intolerens og mælkeproteinallergi (som mig :rulle:), så skal man alligevel passe på.

Men tåler man mælkeprotein og en smule laktose, så kan man spise en del oste.

Jeg kan pudsigt nok godt tåle en smule gede/fåreost og vælger en fast en hos ostehandleren til lasagne eller en vegansk fra helsekosten.


Det er selvfølgelig en anden snak, men hvis det var mit behov, ville jeg være mere præcis i min efterspørgsel efter en ost, der passede til min fordøjelse og ikke anvende en liste, der kun tog højde for laktose.
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf godtnavn » 1. sep 2016, 16:43

Min ostehandler siger at jo ældre osten er, des mindre laktose, omvendt har han også mange oste der er lavet fra laktosefri mælk til at starte med. Så jeg ville smutte i en ostehandler, så kan du også smage på ostene inden du vælger, og de kan guide hvilke der egner sig bedst :)
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf Juki » 1. sep 2016, 16:47

Tusind tak for jeres svar! :)

Jeg er testet fri for laktoseintolerance, men jeg reagerer meget kraftigt på det alligevel, mærkeligt nok. Jeg har dog også irriteret tyktarm, så det er lidt en jungle at finde noget ost jeg kan tåle, og som samtidig smager af noget og har en almindelig ostekonsistens.. :rulle:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf godtnavn » 1. sep 2016, 17:02

Jeg vil sige den ost jeg brugte til pizza da min mor der er intolerans var på besøg er så god at jeg køber den af og til når jeg selv skal lave pizza selvom jeg kan tåle alle oste. Men det er også en normal ost der bare er lavet på laktosefri mælk. Synes først konsistensen bliver sær når man kommer ud i veganske oste, som jo er helt uden mælk.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf Juki » 1. sep 2016, 18:19

godtnavn skrev:Jeg vil sige den ost jeg brugte til pizza da min mor der er intolerans var på besøg er så god at jeg køber den af og til når jeg selv skal lave pizza selvom jeg kan tåle alle oste. Men det er også en normal ost der bare er lavet på laktosefri mælk. Synes først konsistensen bliver sær når man kommer ud i veganske oste, som jo er helt uden mælk.

Var det fra en ostehandler eller? :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Laktosefri ost - Til lasagne, pizza m.m.

Indlægaf godtnavn » 1. sep 2016, 19:45

Juki skrev:
godtnavn skrev:Jeg vil sige den ost jeg brugte til pizza da min mor der er intolerans var på besøg er så god at jeg køber den af og til når jeg selv skal lave pizza selvom jeg kan tåle alle oste. Men det er også en normal ost der bare er lavet på laktosefri mælk. Synes først konsistensen bliver sær når man kommer ud i veganske oste, som jo er helt uden mælk.

Var det fra en ostehandler eller? :)


Ja. Osten ved Kultorvet mener jeg butikken hedder :)
1

Tilbage til "Mad og drikke"