Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Madam Pomfrey » 30. aug 2016, 09:03

pisimodvind skrev:
Ved ikke om der er særlige regler indenfor dit fag eller din kollega er et helt specielt tilfælde
Umiddelbart kan jeg ikke se nogen hindring

https://www.prosa.dk/bliv-medlem/nyudda ... atsborger/

https://www.3f.dk/bjmf/aktuelt/nyheder/ ... iserer-sig


reglerne i min fagforening er følgende
På det tidspunkt, hvor du bliver meldt ind, skal du have bopæl og ophold i Danmark. Færøerne og Grønland er i denne forbindelse ikke en del af Danmark. Hvis du bor i et andet EØS-land og arbejder i Danmark, er du undtaget fra reglen om bopæl i Danmark.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Vixen » 30. aug 2016, 12:27

Nej, men jeg frygter helt klart at blive det.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf kokkenok » 30. aug 2016, 16:02

meget af det lyder desværre ret bekendt.
Men hey, jeg har alle dage været en stinkende dårlig 9-17 medarbejder.
Senest rettet af kokkenok 31. aug 2016, 06:12, rettet i alt 1 gang.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf A 7 » 30. aug 2016, 17:33

fisken80 skrev:
A 7 skrev:Jeg synes, det er en stor misforståelse, hvis man tror at fagforeninger sikrer deres medlemmer fastansættelse. Fagforeninger har som mål at forhandle lønnen op over det niveau, som den ville blive på et frit arbejdsmarked. Og dermed er der nødvendigvis nogle, der bliver arbejdsløse. Jo højere lønnen bliver forhandlet op, des større arbejdsløshed. DERFOR er der nogle, der må tage til takke med vikariater/projektansættelser, hvilket trods alt er bedre end at være arbejdsløs.

En anden stor fejlslutning er - som det hævdes i linket i startindlægget - at det skulle være globaliseringen, der skaber den her situation med folk, der ikke kan få (fast) job. Det er det ikke. Globaliseringen skaber derimod vækst, velstand og jobs.


Det er så ret meget noget sludder. Det afhænger da fuldstændig af fagforening. Min kører f.eks. sager hvert eneste år, der resulterer i fastansættelse af medlemmer frem for konstante forlængede årsvikariater.


Det ændrer da ikke ved at det ikke er fagforeningen som sådan, der sikrer fastansættelsen.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf A 7 » 30. aug 2016, 17:35

Oveditlevsen skrev:
A 7 skrev:Jeg synes, det er en stor misforståelse, hvis man tror at fagforeninger sikrer deres medlemmer fastansættelse. Fagforeninger har som mål at forhandle lønnen op over det niveau, som den ville blive på et frit arbejdsmarked. Og dermed er der nødvendigvis nogle, der bliver arbejdsløse. Jo højere lønnen bliver forhandlet op, des større arbejdsløshed. DERFOR er der nogle, der må tage til takke med vikariater/projektansættelser, hvilket trods alt er bedre end at være arbejdsløs.

En anden stor fejlslutning er - som det hævdes i linket i startindlægget - at det skulle være globaliseringen, der skaber den her situation med folk, der ikke kan få (fast) job. Det er det ikke. Globaliseringen skaber derimod vækst, velstand og jobs.

Fagforeningerne kan ikke diktere et lønniveau, da det jo sker igennem en forhandling.


Så er det jo heldigt at jeg heller ikke har skrevet det.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Oveditlevsen » 30. aug 2016, 20:19

A 7 skrev:
Oveditlevsen skrev:
A 7 skrev:Jeg synes, det er en stor misforståelse, hvis man tror at fagforeninger sikrer deres medlemmer fastansættelse. Fagforeninger har som mål at forhandle lønnen op over det niveau, som den ville blive på et frit arbejdsmarked. Og dermed er der nødvendigvis nogle, der bliver arbejdsløse. Jo højere lønnen bliver forhandlet op, des større arbejdsløshed. DERFOR er der nogle, der må tage til takke med vikariater/projektansættelser, hvilket trods alt er bedre end at være arbejdsløs.

En anden stor fejlslutning er - som det hævdes i linket i startindlægget - at det skulle være globaliseringen, der skaber den her situation med folk, der ikke kan få (fast) job. Det er det ikke. Globaliseringen skaber derimod vækst, velstand og jobs.

Fagforeningerne kan ikke diktere et lønniveau, da det jo sker igennem en forhandling.


Så er det jo heldigt at jeg heller ikke har skrevet det.

Det ville være den eneste måde at dit skitserede scenarie kunne være rigtigt på.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf A 7 » 31. aug 2016, 04:11

Oveditlevsen skrev:
A 7 skrev:
Oveditlevsen skrev:
A 7 skrev:Jeg synes, det er en stor misforståelse, hvis man tror at fagforeninger sikrer deres medlemmer fastansættelse. Fagforeninger har som mål at forhandle lønnen op over det niveau, som den ville blive på et frit arbejdsmarked. Og dermed er der nødvendigvis nogle, der bliver arbejdsløse. Jo højere lønnen bliver forhandlet op, des større arbejdsløshed. DERFOR er der nogle, der må tage til takke med vikariater/projektansættelser, hvilket trods alt er bedre end at være arbejdsløs.

En anden stor fejlslutning er - som det hævdes i linket i startindlægget - at det skulle være globaliseringen, der skaber den her situation med folk, der ikke kan få (fast) job. Det er det ikke. Globaliseringen skaber derimod vækst, velstand og jobs.

Fagforeningerne kan ikke diktere et lønniveau, da det jo sker igennem en forhandling.


Så er det jo heldigt at jeg heller ikke har skrevet det.

Det ville være den eneste måde at dit skitserede scenarie kunne være rigtigt på.


Overhovedet ikke.
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Novella » 31. aug 2016, 07:19

Jeg er fuldstændig i bullseye-prækariatgruppen, så jeg har for længst smidt de fine fornemmelser og ambitioner om at redde/ændre/påvirke verden og går målrettet efter at gøre livet så behageligt og vellønnet for mig selv og min familie som muligt. Jeg blev eksempelvis opfordret til at skrive en ph.d. efter mit speciale, men det fravalgte jeg, og det var sandelig godt.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf TomKah » 1. sep 2016, 17:44

Nej, ikke endnu, men jeg blev også færdig på uni lang tid før verden gik af lave.
Jeg tror dog det kommer lige så stille til min branche også. Vi har ufatteligt mange irske daglejere.
0
yessup
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 23

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf yessup » 2. sep 2016, 22:12

Ja, det vil jeg sige.

Mit arbejdsliv har tidligere været præget af løse ansættelser og periodevis arbejdsløshed. Nu har jeg ganske vist en meget fast stilling, men af forskellige årsager på dårligere vilkår end mine ældre kolleger.

Mine økonomiske vilkår er klart ringere end hvad mine forældres var, da de var på min alder, og jeg er i tvivl om jeg nogensinde når det niveau de opfatter som en normal livsstil.

Jeg tager det dog ikke tungt. I et historisk perspektiv er det jo ikke noget nyt at livet er en kamp for overlevelse. Det kan ikke betale sig at tude over, bare fordi man tilfældigvis er blevet voksen efter en af de sjældne perioder med høj vækst.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf dgd2007 » 2. sep 2016, 23:23

Apropos det, der blev snakket om tidligere i tråden, at "de unge forstår ikke vigtigheden af fagforeninger" ... så forstår jeg dem ind imellem godt. Jeg hørte lige en reklame for HK: "Download vores nye app til at nominere verdens bedste kollega! HK - sammen er du stærkere" :stoned:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. sep 2016, 07:58

Nej, og det har jeg heller ikke tidligere gjort, selvom min gamle branche lagde op til det. Jeg forbinder "prækariatet" med ufrivillighed, og da jeg i en årrække arbejdede i projekter, freelance og som selvstændig, var det et bevidst valg. Jeg var ikke interesseret i en fastansættelse, men i at samle så mange forskellige erfaringer som muligt på kortest mulig tid. Måske var det også årsagen til, at jeg veg udenom vikariater og løntilskud.

På nær et enkelt sabbatår efter gymnasiet, som havde fokus på private interesser og ikke karriere, gik jeg i skole, fra jeg var 6, til jeg var 26, så bagefter ville jeg gerne ud at prøve en masse af i praksis. For tre år siden blev jeg træt af uforudsigeligheden, ja, til sidst faktisk stresset, og så skiftede jeg branche til noget, hvor fastansættelser ikke er særligt svære at få, og hvor jeg af samme grund godt vil kunne skifte job uden at skulle satse særlig meget. Det har jeg bl.a. kunne, fordi jeg i sin tid læste to store fag på universitetet, der også er lette at forstå andre steder end i den akademiske verden. Jeg kan tydeligt huske, da jeg for mange år siden valgte Teatervidenskab fra som sidefag til fordel for Dansk, fordi jeg tænkte, at der var mere fremtidssikring i det. Det fik jeg ret i.

I dag kan jeg dagligt mærke alle de såvel faglige som personlige fordele, som det har haft for mig at indlede mit arbejdsliv, som jeg gjorde, og da jeg først i midten af 30'erne er begyndt for alvor at ønske børn og så småt interessere mig for ting som større bolig og bil, har årene med svingende og ofte meget sparsom indtægt heller ikke ødelagt noget, men jeg er som sagt meget bevidst om, at alt det har skyldes, at jeg selv valgte uforudsigeligheden. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det fx. må være frustrerende at tage en lang, krævende uddannelse med bl.a. det formål at sikre sig en velstillet og solid tilværelse og så være henvist til prækariatet.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf TomKah » 3. sep 2016, 10:02

dgd2007 skrev:Apropos det, der blev snakket om tidligere i tråden, at "de unge forstår ikke vigtigheden af fagforeninger" ... så forstår jeg dem ind imellem godt. Jeg hørte lige en reklame for HK: "Download vores nye app til at nominere verdens bedste kollega! HK - sammen er du stærkere" :stoned:


Præcis, jeg er virkelig skuffet over min fagforening og den måde de ser verden på.
Der er sket et kæmpe skred fra tidsbaseret ansættelse til perfomancebaseret ansættelse i min branche, og fagforeningen gør intet ved det. Jeg forstår simpelthen ikke rimeligheden i at man skal være ansat på slavelignende vilkår.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Torn » 3. sep 2016, 11:18

Men jeg er så endt i den, for mig, yderst triste situation. Jeg skifter stilling årligt, fordi fastansættelsen ikke findes. Jeg vil gerne blive i denne branche, fordi jeg brænder vanvittigt for jobbet, men jeg trives ikke med uforudsigeligheden og risikoen ved at være projektansat. Kan jeg gøre noget politisk? Aktivt? Hvordan kan man arbejde for at ændre vilkårene? Min branche har hidtil haft ry for netop fastansættelsen, men det er over de seneste fem år ændret.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf FruitFly » 4. sep 2016, 09:14

yessup skrev:Ja, det vil jeg sige.

Mit arbejdsliv har tidligere været præget af løse ansættelser og periodevis arbejdsløshed. Nu har jeg ganske vist en meget fast stilling, men af forskellige årsager på dårligere vilkår end mine ældre kolleger.

Mine økonomiske vilkår er klart ringere end hvad mine forældres var, da de var på min alder, og jeg er i tvivl om jeg nogensinde når det niveau de opfatter som en normal livsstil.

Jeg tager det dog ikke tungt. I et historisk perspektiv er det jo ikke noget nyt at livet er en kamp for overlevelse. Det kan ikke betale sig at tude over, bare fordi man tilfældigvis er blevet voksen efter en af de sjældne perioder med høj vækst.

/thumbs up

Som forældre er det dog lidt svært at acceptere at mine børn nok bliver ringere stillede end jeg er. Men midlerne til de voksne børn (de er teenagere nu) kommer nok til at sidde lidt løsere på mig end de gjorde på mine forældre ("hvis I arver noget, har vi regnet forkert - HAHA!")
0
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"