Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25613

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. aug 2016, 17:34

Men når vi taler menneske-rettigheder, hvis er så vigtigst...
Er det den kriminelles, ham/hende der aktivt vælge at begå kriminelle handlinger, udsætte andre uskyldige menneskers liv for fare og generel utryghed. Eller er det befolkningen, som blot ønsker at leve en tilværelse i tryghed?

Jeg kan sagtens sætte mig i Fillipinernes sted, - at de oplever en glæde og tryghed ved at der sættes markant og hårdhændet ind, at man nu har 0-tollerance, og at sanktionen for lovbrud er hård og konsekvent. Deres retsstat kan jo ikke følge med, og måden det har været håndteret på, har været uden effekt, og sikkert også enormt farefyldt for de der har gjort en indsats for at "rydde op" - rydde op i en gruppe af mennesker der har en kæmpe stor negativ indflydelse på et samfund.

Det ligger bare langt fra os at føle sådan selv, for vi udsættes ikke for den fare og utryghed i vores land.
- eller vi udsættes for det i så lavt niveau at det generelt kun er noget vi oplever igennem vores nyhedsmedier, og aldrig/sjældnet selv har erfaret på krop og sjæl. Men vi har jo mærket angsten, da der var terrorangreb i københavn. Vi mærker angsten og utrygheden når der begås terror-handlinger i europa.
Og dér kan vi jo nok typisk blive enige om at en eventuel gerningsmands liv ikke skal begrædes, omend vi måske - med døden som udfald, kan opleve fortrydelse af at vedkommende ikke først skulle udstå en straf. Hvor mange har ikke ønsket Breivik død?
Vi ville ikke acceptere at leve i en sådan utryghed på daglig basis, og vi er heldigvis heller ikke nødt til at leve i det.


jeg har ikke sat mig grundigt ind i situationen i Fillipinerne, men jeg kan godt sætte mig ind i, og anerkende, at den generelle befolkning, folk der aktivt har valgt at flytte(flygte...?) derfra, er glade og tilfredse med at der nu sker noget. Og jeg kan godt sætte mig ind i magtesløsheden, der gør at man vælger en så markant løsning for at komme problematikken til livs.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf Petrix » 27. aug 2016, 18:25

Min umiddelbare mening, når jeg snakkede med mine kollegaer om den nye præsident og hans 0-tolerance politik, var da også på linje med, hvad mange herinde mener - nemlig at det var en forfærdelig fremgangsmåde,
Men ved nærmere eftertanke kom jeg bare frem til noget andet.

Vi (os i det vestlige samfund) blander os simpelthen for meget. Vi er ekstremister når det gælder vores egne tankesæt. Vi respekterer ikke, at andre ser tingene fra en anden synsvinkel og det har vi aldrig gjort.

Da vi var færdige med at udbrede Kristendommen begyndte vi at udbrede demokratiet. Det næste bliver at man ikke længere må have en religion, da man har fundet ud af at religion er årsag til utallige krige og konflikter.

Indtil videre har præsidenten en klar folkelig opbakning og det må man altså respektere.
Han passer ikke ind i den politisk korrekte "kasse" men et samfund har brug for at udvikle sig på sin egen måde.
1
27102021
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf Petrix » 27. aug 2016, 19:02

DD_81 skrev:
jeg har ikke sat mig grundigt ind i situationen i Fillipinerne, men jeg kan godt sætte mig ind i, og anerkende, at den generelle befolkning, folk der aktivt har valgt at flytte(flygte...?) derfra, er glade og tilfredse med at der nu sker noget. Og jeg kan godt sætte mig ind i magtesløsheden, der gør at man vælger en så markant løsning for at komme problematikken til livs.



Det er ikke min opfattelse at folk flytter og flygter fra Filipinerne. Mange arbejder i udlandet, så de kan forsørge deres familier derhjemme.
Dem jeg arbejder sammen med arbejder typisk i 6 måneder og er derefter hjemme i et par måneder.
0
27102021
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf Delfin » 27. aug 2016, 19:50

Jeg har endnu ikke et færdigt standpunkt og følger indtil videre diskussionen. I samme omgang kan vi overveje, om vi skal blande os i USAs retssystem og behandlingen af fanger i de amerikanske fængsler? (eller andre steder i den vestlige verden)

https://www.information.dk/debat/2004/0 ... -faengsler
"Eneceller overvejes ikke
Det er desværre minimalt hvad der gøres for at stoppe disse overgreb, og desværre er det mere profitabelt at vende det blinde øje til, hvilket fængselsbetjentente oftest også gør. Systemet holder fangerne rolige, idet de voldelige kan føle sig magtfulde og overpå, og dermed ikke laver så megen ballade. De der bliver overfaldet magter ikke at lave ballade, da det som regel fører til yderligere overgreb både fra øvrige indsattes og fra systemets side. Var viljen til stede, kunne man godt stoppe overfaldene, f.eks. ved at sikre hver fange en enecelle (som heldigvis stadig oftest er tilfældet i Danmark). Derfor ligger det egentlige ansvar på retssystemet og ikke på de enkelte indsatte.
Men er dette dog noget, vi skal bekymre os om? Er det ikke en intern amerikansk sag, og er det ikke bare et forsøg på at sætte fut i anti-amerikanismen?
Jeg mener, vi i højeste grad behøver at bekymre os. Vende vores øjne mod Vesten, og se de overgreb vi begår i vores selvgodhed og tro på, at vi altid overholder menneskerettighederne."


http://livsstil.tv2.dk/articledag/id-52 ... 0%99%C3%83


"Venter 30-35 år på dødsstraffen
De mange dødsfanger i San Quentin skyldes både, at Californien befolkningsmæssigt er den største stat i USA, men også at mange fanger i San Quentin hidtil har måttet vente længe på at blive henrettet, fordi appelsystemet er så langsomt.

"Når man får en dødsdom, er der en automatisk appel," forklarer Martin Martesen-Larsen.

"Men så er det efterfølgende op til den dømte selv at finde en advokat til at tage sagen. Men netop fordi der ikke er status eller penge i det, kan der gå fire-fem år, før man får en advokat. Plus, de skal så behandles sammen med alle de andre appelsager, der kører, så der kan snildt gå op til 20-30-35 år, før man får sin straf."

Fangerne ved altså ikke, hvornår de bliver henrettet, eller om de overhovedet bliver det.

"Mange af dem får det, der kaldes dødsgangssyndromet. Man bliver sindssyg eller får en dyb depression, fordi man venter på at dø, samtidig med at nogle af dem sidder isoleret på 7-8 kvadratmeter 23 timer i døgnet," siger Martin Martesen-Larsen."



"En kvinde fra Florida får 30 års fængsel for at have et forhold til en 16-årig dreng.

En mand fra samme stat får 80 års fængsel for at affyre fire varselsskud op i luften.

En mand fra Louisiana får livstid uden mulighed for prøveløsladelse, fordi han tre gange er blevet taget med en mindre mængde stoffer på sig.

Det er bl.a. domme som disse - hvoraf de to førstnævnte er ganske aktuelle - der har fået folk både i og uden for USA til at kritisere retssystemet i visse amerikanske stater for at straffe folk uforholdsmæssigt hårdt og være "helt ude af trit med andre stater og lande"."

http://jyllands-posten.dk/international ... 797887.ece





Rikers USA

Billede

Fra andre amerikanske fængsler

Billede

Billede
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf HerErJeg » 28. aug 2016, 13:48

Det er lidt som dengang Gaddafi blev fanget, blev ydmyget og til sidst skudt/aflivet. Der var man jo også ude og fordømme den forfærdelige behandling han blev udsat for, og der blev forsøgt at finde frem til dem der havde været blandet ind i ugerningen.
Jeg tror slet ikke man kan forstå det had og samtidig forløsning et undertrykt folk må føle. Og jeg synes faktisk at de skulle lade være op til deres egen samvittighed hvordan situationen skulle håndteres.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf Slettet bruger » 28. aug 2016, 14:12

Et par klassiske memes mht. Libyen

Billede


Billede
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf Slettet bruger » 28. aug 2016, 14:53

Bad Samaritan skrev:Denne her artikel synes jeg egentlig afspejler ganske udmærket, hvordan det går når man skider menneskerettighederne en alenlang march:

US military now says ISIS leader was held in notorious Abu ghraib prison


Ja præcis. Der havde ikke været noget Abu Ghraib hvis amerikanerne havde holdt de små tykke fingre væk fra Irak :)
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf Purple Haze » 28. aug 2016, 16:04

paint skrev:
Culpøs skrev:Selvfølgelig skal man blande sig.....


Og kræve retsforhold som i Danmark? Det er altid meget nemt at sidde i et veludbygget retssamfund og kræve det samme i andre lande. I Fillipinerne, er en alarmerende høj andel af befolkningen narkomaner og det stiger voldsomt. Hvad skal de stille op med de ressourcer de har til rådighed?

For at sætte det lidt i perspektiv, nedenstående er billeder fra et fængsel i Fillipinerne.


Billede
Billede



Hvilket bestemt ikke er optimale forhold.
Men bør alternativet virkelig bare være at aflive folk - på begrundet mistanke?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf Slettet bruger » 28. aug 2016, 16:19

Wow en US gov. report sige at 2,1 % af befolkningen bruger meth. Så et andet tal på at lidt under 10% af befolkningen er "drug addicta". Ved så ikke om de tæller folk der ryger hyggehash med og så'n.

Ku være sjovt at vide hvor mange egl. narkomaner der er i Filippinerne, det virker som om der er rigtigt mange.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43966

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf paint » 28. aug 2016, 17:04

Purple Haze skrev:
paint skrev:
Culpøs skrev:Selvfølgelig skal man blande sig.....


Og kræve retsforhold som i Danmark? Det er altid meget nemt at sidde i et veludbygget retssamfund og kræve det samme i andre lande. I Fillipinerne, er en alarmerende høj andel af befolkningen narkomaner og det stiger voldsomt. Hvad skal de stille op med de ressourcer de har til rådighed?

For at sætte det lidt i perspektiv, nedenstående er billeder fra et fængsel i Fillipinerne.





Hvilket bestemt ikke er optimale forhold.
Men bør alternativet virkelig bare være at aflive folk - på begrundet mistanke?


Jeg gør mig ikke til talsmand for tilfældige henrettelser, heller ikke når det drejer sig om narkobander. Dét jeg skriver i mit indlæg er, at jeg godt kan sætte mig ind i den desperation som hersker i det filippinske samfund, som er ved at blive løbet fuldkommen over ende af voldsomt tiltagende narkokriminalitet, som går ud over stort set alle – som ikke lige er med i banderne. OG, at de ikke har midler til at dæmme op for det, hvilket sandsynligvis er derfor at det er der.

Vi er ofte tilbøjelige til at sammenligne andre lande og kulturer med vores egen, og slutte direkte fra forholdene i vores eget land, til andre lande. Som jeg også skriver, har jeg selv rejst en del rundt i Sydamerika og Mexico, og med egne øjne set den grusomme og hensynsløse vold, som de derværende narkobander udsætter befolkningen for.

Befolkninger, har også menneskerettigheder, og krav på at kunne leve i nogenlunde sikkerhed - uden dermed at sige at målet helliger midlet.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf Petrix » 30. aug 2016, 04:42

Delfin skrev:Jeg har endnu ikke et færdigt standpunkt og følger indtil videre diskussionen. I samme omgang kan vi overveje, om vi skal blande os i USAs retssystem og behandlingen af fanger i de amerikanske fængsler? (eller andre steder i den vestlige verden)

https://www.information.dk/debat/2004/0 ... -faengsler
"Eneceller overvejes ikke
Det er desværre minimalt hvad der gøres for at stoppe disse overgreb, og desværre er det mere profitabelt at vende det blinde øje til, hvilket fængselsbetjentente oftest også gør. Systemet holder fangerne rolige, idet de voldelige kan føle sig magtfulde og overpå, og dermed ikke laver så megen ballade. De der bliver overfaldet magter ikke at lave ballade, da det som regel fører til yderligere overgreb både fra øvrige indsattes og fra systemets side. Var viljen til stede, kunne man godt stoppe overfaldene, f.eks. ved at sikre hver fange en enecelle (som heldigvis stadig oftest er tilfældet i Danmark). Derfor ligger det egentlige ansvar på retssystemet og ikke på de enkelte indsatte.
Men er dette dog noget, vi skal bekymre os om? Er det ikke en intern amerikansk sag, og er det ikke bare et forsøg på at sætte fut i anti-amerikanismen?
Jeg mener, vi i højeste grad behøver at bekymre os. Vende vores øjne mod Vesten, og se de overgreb vi begår i vores selvgodhed og tro på, at vi altid overholder menneskerettighederne."


http://livsstil.tv2.dk/articledag/id-52 ... 0%99%C3%83


"Venter 30-35 år på dødsstraffen
De mange dødsfanger i San Quentin skyldes både, at Californien befolkningsmæssigt er den største stat i USA, men også at mange fanger i San Quentin hidtil har måttet vente længe på at blive henrettet, fordi appelsystemet er så langsomt.

"Når man får en dødsdom, er der en automatisk appel," forklarer Martin Martesen-Larsen.

"Men så er det efterfølgende op til den dømte selv at finde en advokat til at tage sagen. Men netop fordi der ikke er status eller penge i det, kan der gå fire-fem år, før man får en advokat. Plus, de skal så behandles sammen med alle de andre appelsager, der kører, så der kan snildt gå op til 20-30-35 år, før man får sin straf."

Fangerne ved altså ikke, hvornår de bliver henrettet, eller om de overhovedet bliver det.

"Mange af dem får det, der kaldes dødsgangssyndromet. Man bliver sindssyg eller får en dyb depression, fordi man venter på at dø, samtidig med at nogle af dem sidder isoleret på 7-8 kvadratmeter 23 timer i døgnet," siger Martin Martesen-Larsen."



"En kvinde fra Florida får 30 års fængsel for at have et forhold til en 16-årig dreng.

En mand fra samme stat får 80 års fængsel for at affyre fire varselsskud op i luften.

En mand fra Louisiana får livstid uden mulighed for prøveløsladelse, fordi han tre gange er blevet taget med en mindre mængde stoffer på sig.

Det er bl.a. domme som disse - hvoraf de to førstnævnte er ganske aktuelle - der har fået folk både i og uden for USA til at kritisere retssystemet i visse amerikanske stater for at straffe folk uforholdsmæssigt hårdt og være "helt ude af trit med andre stater og lande"."

http://jyllands-posten.dk/international ... 797887.ece





Rikers USA

Billede

Fra andre amerikanske fængsler

Billede

Billede


Jeg synes også helt klart at vi skal kigge indad.
Kritisere de lande vi som sådan sammenligner os med, som har ressourcerne til at lave en forandring.
Sørge for at vores eget system hører til de bedste, retfærdigste og mest effektive.
Hvis man kigger på USA, så begår 80% af de dømte kriminalitet igen.
Kigger man på Norge, så er det kun 20%.

Men lad nu i første omgang Filipinerne prøve at løse problemerne på deres egen måde.
0
27102021
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. sep 2016, 23:03

Nu efterlyser Mogens Camre filippinske tilstande i Danmark:

Igen slog forbrydervældet til, igen er politiet ramt, igen hændervridende, skvattede politikere og politichefer, som skulle have været børnehaveledere.. Morten Korchs Danmark er forbi, nu bestemmer mafiaen og udlændingene, det feminine, danske velfærdsparadis får tæsk, fordi det ikke slår igen.

Folketinget må vedtage undtagelseslove, politiet må have andre våben, lette panservogne og et andet skydereglement, enhver der løfter hånd mod politi, ambulancer eller brandvæsen skal rammes af en forebyggende straf. Folk der ikke vil udvises og skriger sig til at blive skal behandles lige så håndfast som i de mest effektive europæiske lande. De dommere, som agerer som i det 20. århundredes samfund må pensioneres.


http://www.b.dk/nationalt/mogens-camre- ... n-forbryde
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2016, 04:40

Jeg læste lige om Nauru og tænkte straks på denne tråd.
Desværre. Wtf Australien?
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf Petrix » 2. sep 2016, 04:58

Advocatus-Diaboli skrev:Nu efterlyser Mogens Camre filippinske tilstande i Danmark:

Igen slog forbrydervældet til, igen er politiet ramt, igen hændervridende, skvattede politikere og politichefer, som skulle have været børnehaveledere.. Morten Korchs Danmark er forbi, nu bestemmer mafiaen og udlændingene, det feminine, danske velfærdsparadis får tæsk, fordi det ikke slår igen.

Folketinget må vedtage undtagelseslove, politiet må have andre våben, lette panservogne og et andet skydereglement, enhver der løfter hånd mod politi, ambulancer eller brandvæsen skal rammes af en forebyggende straf. Folk der ikke vil udvises og skriger sig til at blive skal behandles lige så håndfast som i de mest effektive europæiske lande. De dommere, som agerer som i det 20. århundredes samfund må pensioneres.


http://www.b.dk/nationalt/mogens-camre- ... n-forbryde


Hahaha - Mogens Camre blev jo pensionist for omkring 100 år siden, så mon ikke vi kan se lidt igennnem fingre med, hvad han mener.
0
27102021
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf Petrix » 2. sep 2016, 05:09

kidkomb skrev:Jeg læste lige om Nauru og tænkte straks på denne tråd.
Desværre. Wtf Australien?


Det er vel ikke noget nyt, at Australierne er nogle røvbananer overfor alle andre end deres egne, medmindre der er økonomi i det altså.
0
27102021

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"