At være syg op til en weekend

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Muddi
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2504

At være syg op til en weekend

Indlægaf Muddi » 2. sep 2016, 06:33

Jeg har en lille uenighed med min mor, som jeg gerne vil høre jeres syn på.

Jeg har været sygemeldt hele ugen med bihulebetændelse. Tog dog på arbejde igår, da jeg følte mig bedre, og syntes det var lidt svært at blive ved med at bedømme min tilstand, når jeg bare sad stille i sofaen. Måtte dog gå hjem efter to en halv time på grund af hovedpine. Og har også valgt at blive hjemme idag, da jeg stadig ikke føler mig frisk.

Nu til uenigheden: Jeg snakkede med min mor i går eftermiddags, og hun sagde, at hun syntes det var en dårlig ide at melde sig syg om fredagen, for så var man også nødt til at blive hjemme hele weekenden, ellers ville det anses som pjæk, hvilket jeg ikke helt forstår. Altså man kan vel godt have det bedre om lørdagen, selvom man iklkehavde det om fredagen. Skal man så stadig holde sig inde, fordi det ellers anses som pjæk? Jeg kunne forstå hvis man sygemeldte sig om fredagen, lavede en hel masse i weekenden, hvor man måske blev set, og så meldte sig syg igen om mandagen. Jeg gik jo heller ikke på gaden og havde det fint i onsdags, som var min fridag, bare fordi jeg havde fri. Ikke fordi jeg skal en helt mase denne weekend, men jeg tænker mere sådan generelt.

Hvad mener i?
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5530

Re: At være syg op til en weekend

Indlægaf Luffegås » 2. sep 2016, 06:41

Jeg mener det at have muligheden for at komme ud og få frisk luft er bedre end at putte sig indedøre. Bihulebetændelse føles som at blive kørt over af en kampvogn, og kan umuliggøre arbejde. Så længe man ikke står på Craisy Daisy i aften synes jeg nu nok det går at blive set i supermarkedet eller i bybilledet lørdag eller søndag. Alternativt kan man jo selv gå over til sin kollega og sige "puuh det er rart lige at forsøge at komme ud og op fra sygesengen". Livet skal jo på en eller anden vis gå lidt videre i forsøget på at blive rask
4
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9551

Re: At være syg op til en weekend

Indlægaf FrøkenM » 2. sep 2016, 06:46

Jeg synes, den er lidt svær, faktisk...

På den ene side er jeg enig med din mor i, at man selvfølgelig skal passe på, men på den anden side skal man jo stadig udenfor en dør i forsøget på at blive rask. Jeg synes sagtens man kan gå en tur i supermarkedet eller en gåtur fx, men jeg ville ikke selv tage på hyggeture etc. i løbet af weekenden hvis jeg følte mig en smule bedre - ikke fordi man ikke "må", men fordi jeg ville være bange for alligevel ikke at være helt rask og dermed være nødt til at sygemelde mig igen mandag.

Det korte svar er: Det nødvendige/lidt frisk luft er helt okay mens det hyggelige (i min verden) må vente til man er helt sikker på man er i stand til at passe et arbejde igen.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: At være syg op til en weekend

Indlægaf Æble » 2. sep 2016, 06:58

Jeg vil hellere vende den om og sige at man ikke skal gå på arbejde når man er syg. Om det så er mandag eller fredag.

Man har altid et ansvar for at minimere sin sygdomsperiode, så hvis man har været forkølet hele ugen men bliver frisk til weekenden kan man gøre som man vil så længe man ikke gør noget der risikerer at man bliver syg igen med det samme.

Men selvfølgelig kan man spise frokost med familien eller lignende hvis man er rask. Synes det er skørt at blive hjemme fordi det ikke ser pænt ud at gå ud.
3
Muddi
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2504

Re: At være syg op til en weekend

Indlægaf Muddi » 2. sep 2016, 07:12

Tak for svar. Det skal måske tilføjes at jeg regner med at gå på arbejde igen på mandag, så har jeg trods alt fået penicillin i seks dage, og desuden har jeg ikke samvittighed til sygemelde mig mere, når jeg ikke har været der hele ugen. Men jo, man kan selvfølgelig ikke vide om det 100 % bliver sådan, og som sagt har jeg ikke vilde planer om at skulle til store fester eller ud i nattelivet og drikke mig fuld. Det eneste jeg godt kunne tænke mig, er at komme på bagagerumsmarked, og ud til min kæreste. Det sidste er ude på landet, så det er der næppe nogen der vil lægge mærke til alligevel
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1014
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21850

Re: At være syg op til en weekend

Indlægaf Purple Haze » 3. sep 2016, 08:54

Jeg er syg når jeg er syg, og rask/frisk når jeg er frisk, det er ikke afhængigt af hvilken dag på ugen det er.
Og jeg færdes ude i verden nogen gange selvom jeg er syg.
Bor alene så jeg bliver nød til at gå ud nogen gange selvom jeg er syg, skal jo have mad, medicin, til lægen eller hvad det nu kan være - og det håber jeg da ikke jeg bliver dømt på, og hvis jeg gør så er det bare ærgerligt.
8
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Yetie
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5018

Re: At være syg op til en weekend

Indlægaf Yetie » 4. sep 2016, 17:41

Jeg synes det er noget pjat at man ikke må blive set uden for en dør hele weekenden, hvis man har været syg om fredagen. For det første kan man have fået det bedre, for det andet kan det være nødvendigt at handle, hente medicin på apoteket eller lignende, og for det tredje er der også sygdomme, der ikke binder én til sengen. Dog ville jeg undgå alt for vilde fester og lignende, men det ville jeg sikkert heller ikke have overskud til alligevel.

Faktisk plejer jeg at teste, hvor frisk jeg er, ved at gå en tur, når jeg føler mig sådan nogenlunde ovenpå. Det kan jeg slet ikke se noget galt i. Så ved jeg lidt mere om, hvor mit energiniveau ligger og om jeg vil kunne holde til en hel arbejdsdag.
0
fisken80
Indlæg: 22083
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1128
Likede indlæg: 52060

Re: At være syg op til en weekend

Indlægaf fisken80 » 4. sep 2016, 18:17

Sidste år havde jeg influenza hele ugen op til påske. Jeg begyndte så småt at blive frisk fredag og var nogenlunde frisk søndag. Jeg blev altså ikke inde hele påskeferien og jeg ville heller ikke blive inde hele weekenden. Og var jeg inviteret til noget lørdag så ville jeg tage med så fremt jeg følte mig rask nok til det.

Men jeg ville sikkert også have dårlig samvittighed, for det har jeg generelt når jeg er syg. Det er skide fjollet, men sådan har jeg det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: At være syg op til en weekend

Indlægaf Lulu » 4. sep 2016, 18:23

Jeg ville slet ikke tænke over det. Og slet ikke når du har været syg hele ugen.

Jeg ville tænke over det, hvis jeg havde en kollega der meldte sig usædvanligt ofte syg om fredagen, men her snakker vi i hvert fald månedsbasis.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25489

Re: At være syg op til en weekend

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. sep 2016, 18:34

Jeg kan godt se din kors udgangspunkt,.og dem der har meget klat sygefravær har det også typisk op til eller lige efter weekends!

Men jeg forstår også godt at du bliver lidt provokerer af din mors udtalelse, for du pjækkeri jo ikke, du tog rent faktisk på job for at ville præstere men måtte erkende at det ikke var muligt endnu - og så er det da ufedt at dele med sådan en holdning.

Men er man syg er man da ikke stavsbundet til seng eller sofa og kun et liv indendørs. En rask gåtur og noget frisk luft har ofte en god effekt på sygdom, og ikke mindst får man brugt sine muskler.
Ligeledes er da da meget godt og helt ok lige at få testet kræfterne af en lørdag eftermiddag! :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
IrmaPigen
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: At være syg op til en weekend

Indlægaf IrmaPigen » 5. sep 2016, 04:14

At melde sig syg handler om at være uarbejdsdygtig.

Fordi man er uarbejdsdygtig fredag, kan man sagtens være frisk igen lørdag eller søndag. Det kan også være, man er syg både lørdag og søndag. Det beror helt på den konkrete situation.
0
Mumifar
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 144

Re: At være syg op til en weekend

Indlægaf Mumifar » 5. sep 2016, 04:34

Bare tag ud og giv den gas i weekenden. Er du rask, så er du rask, og hvis du møder chefen så giver du en omgang og fejrer det sammen med ham eller hende :)

Alting med måde vil Jeg sige
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.

Tilbage til "Livets forhold"