Folkeskolereformen og lektier?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Stars » 4. sep 2016, 16:32

Er der nogen, der kan kan fortælle mig - var det ikke meningen med folkeskolereformen, at børnene ikke skulle have lektier for hjemme?

Mine børn gik i skole kl. 8 - 13 i 0. klasse (dengang var den ikke obligatorisk) og de havde ikke lektier for.

Nu er min niece startet i 0. klasse og går i skole 8 - 14 ... Og har lektier for i weekenden :forvirret2:
Den kære mor er vist lidt frustreret - pigen gider absolut ikke lave lektier og det var vist mere end bare 10-15 min. lektier, der er tale om. Gættet er, at det er det, hun ikke har nået i skolen i løbet af ugen, men var det ikke meningen med folkeskolereformen, at de skulle lave det i lektiecafeen?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Anlewi » 4. sep 2016, 18:43

Skolereformen er ikke det samme som lektiefri skole.
5
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Stars » 4. sep 2016, 18:58

Anlewi skrev:Skolereformen er ikke det samme som lektiefri skole.

Ja ok - det kan jeg godt se på de første par Google-resultater.
Det var bare ikke det, Antorini sagde dengang :afro:
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Evapeva » 4. sep 2016, 19:08

Ennovy skrev:Jeg har en kæphest med typiske lektier, så mit svar skal læses med det i mente.

Jeg ville tag en snak med lærerne om det - og gøre det klart at så længe det ikke kan påvises at lektier hjælper på noget som helst, så ville mine børn ikke lave lektier. Helt fint med læsning og ting i den dur - men klasselektier som de burde lave i skolen ville mine børn ikke lave.

Helt så firkantet behøver du jo ikke være, men jeg ville under alle omstændigheder snakke med lærerne om det.


Må jeg spørge, hvad denne kæphest dækker over?
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Allmost_Famous » 4. sep 2016, 19:14

Evapeva skrev:
Må jeg spørge, hvad denne kæphest dækker over?

Altså, nu vil jeg jo ikke lægge folk ord i munden, men personligt kan jeg godt have det lidt stramt med, at min 9-årige går i skole to gange 8-14 og tre gange 8-15 om ugen, og samtidig forventes at læse 20 minutter om dagen, har ugentlige afleveringer i to eller tre forskellige fag, og dag-til-dag-lektier mindst en gang om ugen.

Det var ikke helt det, der blev lagt op til.
Senest rettet af Allmost_Famous 4. sep 2016, 21:05, rettet i alt 1 gang.
6
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. sep 2016, 19:19

Når pigen ikke vil lave lektier, kunne det godt tyde på, at hun har dem for, fordi hun ikke har nået det, hun skal, i skolen. Det er en rigtig god ide at finde ud af, hvad det skyldes.
Forældrene burde også, sådan generelt, være blevet orienteret om, hvordan og hvorfor lektier bliver brugt.
2
Cbas
Indlæg: 525
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 214

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Cbas » 4. sep 2016, 19:50

Min søn går i 0. Klasse og går i skole til 13.30 hver dag.

Han har ikke lektier og får ikke lektier i år.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Fru Sunshine » 4. sep 2016, 19:57

Mine klasser får kun lektier for, hvis de ikke får at lave deres ting på skolen. Den halve timer daglige faglig fordybelse vi har rækker for nogle.ikke for andre.

Men jeg forsøger nu at tilpasse arbejdsbyrden, så de kan nå det i skoletiden.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Allmost_Famous » 4. sep 2016, 20:14

Jeg synes ikke, min søn når ret meget i skoletiden i øjeblikket. Der er vikar på i mange timer, og i lektiecaféen får de tit lov til at lege, fordi de også har vikar der. Og spørger man børn om de vil lave matematik eller spille bordfodbold, beder man lidt selv om, at ungerne ikke får lavet noget fornuftigt.
Bevares, mit barn er ingen engel. Han har med garanti hyggesnakket med en sidekammerat i stedet for at lave noget fornuftigt. Men når jeg ser på antallet af vikartimer i et givent fag på en uge, synes jeg, at opgaverne er noget ambitiøse. Når de samme lærere i perioder er meget væk, er han træt af lektierne i det fag. Det tager jeg som et positivt tegn på, at lærerne som udgangspunkt er gode til at tilpasse arbejdsbyrden, og at det er vikartimerne, det halter med.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. sep 2016, 20:28

Allmost_Famous skrev:Jeg synes ikke, min søn når ret meget i skoletiden i øjeblikket. Der er vikar på i mange timer, og i lektiecaféen får de tit lov til at lege, fordi de også har vikar der. Og spørger man børn om de vil lave matematik eller spille bordfodbold, beder man lidt selv om, at ungerne ikke får lavet noget fornuftigt.
Bevares, mit barn er ingen engel. Han har med garanti hyggesnakket med en sidekammerat i stedet for at lave noget fornuftigt. Men når jeg ser på antallet af vikartimer i et givent fag på en uge, synes jeg, at opgaverne er noget ambitiøse. Når de samme lærere i perioder er meget væk, er han træt af lektierne i det fag. Det tager jeg som et positivt tegn på, at lærerne som udgangspunkt er gode til at tilpasse arbejdsbyrden, og at det er vikartimerne, det halter med.


Det er da også under al kritik.
Bevares, elever har det med at være mindre effektive, når der er vikar, men det ændrer man jo ikke på ved at vise dem, at det faktisk er muligt at få hyggetime.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Allmost_Famous » 4. sep 2016, 20:36

DetSorteCirkus skrev:
Allmost_Famous skrev:Jeg synes ikke, min søn når ret meget i skoletiden i øjeblikket. Der er vikar på i mange timer, og i lektiecaféen får de tit lov til at lege, fordi de også har vikar der. Og spørger man børn om de vil lave matematik eller spille bordfodbold, beder man lidt selv om, at ungerne ikke får lavet noget fornuftigt.
Bevares, mit barn er ingen engel. Han har med garanti hyggesnakket med en sidekammerat i stedet for at lave noget fornuftigt. Men når jeg ser på antallet af vikartimer i et givent fag på en uge, synes jeg, at opgaverne er noget ambitiøse. Når de samme lærere i perioder er meget væk, er han træt af lektierne i det fag. Det tager jeg som et positivt tegn på, at lærerne som udgangspunkt er gode til at tilpasse arbejdsbyrden, og at det er vikartimerne, det halter med.


Det er da også under al kritik.
Bevares, elever har det med at være mindre effektive, når der er vikar, men det ændrer man jo ikke på ved at vise dem, at det faktisk er muligt at få hyggetime.

Det er det absolut. De er da heldigvis også holdt op med at bruge den vikar, så vidt, jeg har forstået. Det har bare været et par hårde uger når den faste lærer var der f.eks hver torsdag, og kun en brøkdel af klassen havde lavet det, de skulle. Vi forældre har jo prikket til ungerne om, at de jo åbenbart ikke har været så effektive i skolen - indtil det så viste sig, at de flere gange havde fået valget om bordfodbold (og andre lege) eller matematik.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. sep 2016, 21:20

Nu har jeg 6 års erfaring med at være forældre til skolebørn, og det er noget der også diskuteres blandt venner og kollegaer.

Min oplevelse både før og efter skolereform er at det med lektier handler om den enkelte lærers indstilling.
Der er dem der mener lektier bør undgåes og derfor sjældent giver dem (lige med undt. af daglige 20 min. frilæsning)
Der er dem der periodisk giver lektier, i form af opgaver der burde kunne nåes i undervisningen - og derfor skal laves færdig hjemme.
Der er dem der mener at lektier er en helt naturlig del af skolen, og derfor direkte planlægger lektier til fritiden. Og som forventer at børnene er helt up-to-date med skolearbejde efter sygdom.

Vi har heldigvis været nogenlunde forskånet for nr. 3 - og halleluja for det, for lektier har i den grad været et konfliktpunkt hjemme. Vores børns argumenter er også tit at det er unfair at de skal lave skolearbejde når de har fri, - og jeg forstår godt de ser sådan på det, skelner skarpt imellem skoletid og fritid, og det er egentligt ret sundt synes jeg - at de generelt gerne vil adskille disse, men dog også accepterer en mindre mængde skolearbejde der skal laves eller forberedes hjemme.
Frilæsning har de f.x. accepteret, men det er da også kun fordi de forstår argumentet om træning, plus de selv vælger hvad de læser.
Som forældre kan jeg acceptere at der i de højere klasser kommer et overkommeligt niveau af hjemmearbejde, men det skal være et overkommeligt niveau, og på en måde så det giver mening for eleverne, og på et niveau hvor de også kan være selvkørende på det.


Vores nr. 3 er lige startet i 0.klasse, og der var udmeldingen allerede 1. dag at rigtig meget af undervisningsmaterialet ikke kom med hjem i taskerne, for skolearbejde lavede man i skolen - og de ville gerne have at alle i klassen kunne følges ad.
De børn der brændte efter at lave lektier, opfordrede de til at vi selv købte en opgavebog, printede fra nettet, eller selv lavede nogle skrive, læse eller taløvelser med dem.
Det eneste de gerne ville opfordre os til var at vi som forældre dagligt læser højt for børnene, da det har en stor positiv indflydelse på sprog.

Jeg har bestemt nogle kæpheste omkring lektier.
- Der er ikke den store udvikling og læring i lektier, og derfor skal der ikke være lektier for lektiers skyld.
- lektier skal være på et niveau hvor de er overkommelige for eleven og familien.
Jeg tror indimellem at lærerne glemmer at lektier der kræver forældrehjælp ikke altid er foreneligt med hverdagsliv og fritidsaktiviteter.
Min oplevelse er ihvertfald at vi i vores hverdag er ret godt spændt for, så der ikke er den store tid at rutte med til den slags, og det er ikke sikkert at barnet har tid/overskud når forældrene har tid.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3635

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Petrix » 4. sep 2016, 22:04

I Finland får eleverne ikke lektier for. Alligevel scorer de højt i nationale tests.
Senest rettet af Petrix 4. sep 2016, 22:21, rettet i alt 1 gang.
0
27102021
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Juki » 4. sep 2016, 22:09

Petrix skrev:I Finland får eleverne i lektier for. Alligevel scorer de højt i nationale tests.

Det behøver jo ikke have noget med lektierne at gøre, men kvaliteten af undervisningen.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. sep 2016, 22:12

Jeg har faktisk på et tidspunkt meldt ud til en lærer, at vores barn for en periode ikke ville blive bedt om at lave lektier hjemme, idet det var forbundet med alt alt for mange konflikter, og det skabte en tilstand hjemme, som var uværdig for både barn, forældre og søskende. Og barnet brugte gerne 1 time eller mere på at gøre modstand, ifht. lektier der tog 15-20 minutter at få lavet.

Først blev det ikke specielt positivt modtaget, der var jo en grund til at lektierne blev givet! fik vi at vide...
Vores børn er overordnet rigtig fagligt stærke, og har ingen problemer med at følge med i undervisningen, hvorfor det nok blev endnu mere meningsløst for dem at træne i form af lektier. Og de manglende lektier havde da heller ingen indflydelse på det faglige niveau, men det gjorde alverdens forskel i vores familieliv.

Den tid vi havde sammen som familie blev ikke præget af konflikter, men gav rum og overskud til nogle hyggelige fælles aktiviteter, som der sikkert er mere læring i end at lave lektier, f.x. fælles madlavning.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Generelt"