Er du en god nabo?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Er du en god nabo?

Indlægaf Allmost_Famous » 4. sep 2016, 20:05

Lige nu kører min vaskemaskine (jeg troede, den ville være færdig nu), og jeg har lidt dårlig samvittighed, fordi det måske kan høres inde ved naboerne. Jeg har dog aldrig hørt deres, så det er ikke fordi jeg har grund til at tro, de kan høre min. Men for en sikkerheds skyld, sætter jeg aldrig tøj over ret sent. Det fik mig så lige til at tænke på det der med naboskab. Jeg har haft møgnaboer og dejlige naboer - og dem, der er så meget andet. Men er jeg selv en god nabo? Er du?

Jeg synes som udgangspunkt, jeg er en god nabo. Når naboernes post havner i min postkasse, går jeg straks over med det. Det samme når posten stiller en nabos pakke hos mig. Jeg vander planter, passer hus, og går med hunden når min nabo har brug for det. Når jeg får bagt for mange småkager, ryger resterne ind ved siden af. Jeg laver stiklinger af mine planter til dem, der vil have det. Jeg brokker mig ikke når en nabos barn hopper på en knirkende trampolin to timer i streg, eller når en anden nabos hund gør lidt hist og her.
Men.... Jeg er altså også hende, der ikke altid får klippet hækken så hurtigt, som jeg nok burde. Og som har et barn, der er lidt højrøstet med kammeraterne i haven. Og som godt kan glemme at lukke havedøren når jeg støvsuger. Og som har en kat, der frit kan rende rundt. Og, og, og... Måske er jeg en træls nabo?

Hvad med jer? Hvordan er I gode naboer, og hvornår er I den trælse nabo?
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf Anilara » 4. sep 2016, 20:09

Jeg er en awesome nabo ( :-D ), i en kedelig opgang, hvor alle holder sig for sig selv.
Jeg tager hensyn med musik, jeg inviterede alle på kaffe/øl og kage da jeg flyttede ind (ingen kom og ingen tilbagemeldinger), jeg hilser altid, jeg låner min boremaskine ud, jeg tilbyder min hjælp ved flytning - men snart ikke længere, da alle andre er ret indelukkede.
1
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf Joe » 4. sep 2016, 20:11

Så vidt jeg ved, er jeg en nabo der bare er der. Jeg bor i lejlighed og skal ikke bo her altid, så jeg gør ikke rigtigt noget for at komme folk ved. Jeg hilser i opgangen og det er det.
Jeg hører aldrig noget til naboer, underbo eller overbo, udover hvis de har en vaskemaskine kørende. Så jeg går ud fra at de heller ikke kan høre mig, når jeg larmer. Og jeg lader ikke vaskemaskinen køre efter 9-tiden.
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf Venus222 » 4. sep 2016, 20:11

Jeg prøver at være en god nabo. Vi prøver at holde støj til et minimum, vores hund gør ikke i haven (eller det er i hvert fald sjældent) osv.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf Animi » 4. sep 2016, 20:13

Jeg er en god nabo, fordi jeg altid holder støj på et minimum, uanset tidspunkt på døgnet.
Jeg er måske en træls nabo, fordi jeg holder mig for mig selv og ikke deltager i det sociale.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf Bøtte » 4. sep 2016, 20:20

Ja, det synes jeg, at jeg (vi) er.
Vi hjælper gerne, sørger for skvalderkålen ikke kravler under hækken, spiller ikke højt musik for åbne vinduer og forsøger at begrænse barnets allerhøjeste niveau, når vi er i haven.

Vi bor i et parcelhus og det giver mere frihed i forhold til fx brug af vaskemaskine og højt musik end da vi boede i henholdsvis lejlighed og rækkehus.

Her hvor vi bor nu, har jeg ikke indtryk af at jeg er træls, da vi boede i lejlighed var vores overboer meget lidt imponerede af mig. Bare fordi jeg synes fest fra onsdag kl 16 til søndag kl 22 var lige i overkanten.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf Flora » 4. sep 2016, 20:25

Ja, jeg synes jeg er en god nabo. Jeg er opmærksom på at holde støjniveauet nede hele døgnet og er jeg nødt til at larme (hvis noget skal bores eller der skal støvsuges f.eks), så gør jeg det i dagtimerne.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. sep 2016, 20:41

Overvejende gode naboer vil jeg tro at vores naboer synes :)
Vi er børnefamilie, og med det følger der altså noget naturlig larm og lyd, synes jeg.
Vores børn bruger haven en del, leger, spiller bold, hopper i trampolin, gynger, bader i badebassin, og de får også lov til at være ude på vejen hvor de cykler, ruller, tegner med kridt, leger med andre børn osv.
Oftest er det bare hyggelig støj fra dem, og andre gange er det røv-irriterende larm, fordi de mundhugges og slås, eller bare har fundet på et eller andet vanvittigt irriterende.

Ting der gør os til gode naboer
- vi sørger altid for at rydde sne og salte, og tager gerne en del af naboens fortov med, særligt hvis de ikke er hjemme.
- vi sørger generelt for at holde pænt og ordentligt i haven, så den ikke bliver en kedelig øjenbæ i nabolaget
(andre i området har vist glemt der hørte hus til deres have, det ser ret trist ud, og sætter sit præg på området generelt)
- vi har gang i et renoveringsprojekt, men arbejder inden for rimelige tidspunkter, og tager hensyn til eventuelle gæster på besøg.
- vi forsøger ikke at larme for tidlig eller for sent, og vil generelt give besked hvis vi fejrer noget der kan høres/bemærkes ved naboerne.
- vi hjælper gerne til, låner ud af redskaber osv. '
- vi er altid til at tale med, og holder ikke dum-stædigt vores, såsom højde på hæk, tid for klipning etc.
- vores hund er sød og rar, og hun gør sjældent - og stort set altid i situationer hvor det er meningsfuldt og derfor mere acceptabelt.

Der hvor vi nok kan udgøre en belastning til tider
- larm fra børn
- vi har høns i haven (deres placering er velovervejet, og med hensyn til alle naboer, og ingen føler sig generet, den ene nabo lægger tit grønt til dem i vores indkørsel)
- vores renoveringsprojekt byder på et kæmpe stillads, der ikke er lige kønt at kigge på, og det har nu været oppe, on-off, og vi må parkere den ene bil på vejen.
- vi har et par gange om måneden, om sommeren, bål i haven, med dertilhørende røg.
- vi har et par gamer-drenge hvor især den ene godt kan være ret højlydt verbalt, og for åbne vinduer

Og på sigt, der har vi så 4 drenge der er teens/unge på samme tid, og som sikkert synes de skal holde et par fester.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf LadyFox » 4. sep 2016, 20:42

Det kommer vel an på hvad man "søger" i en nabo.
Jeg er flink, jeg hilser, jeg snakker også gerne, jeg låner ting ud, jeg drikker gerne te med andre, jeg kan også godt dele en flaske vin ind i mellem, man kan græde på min skulder, jeg passer gerne dyr og planter og der skal meget til før jeg klager over larm. Men.. Jeg går på mit gulv, også om natten, jeg skylder ud i mit toilet om natten, ind i mellem skændes jeg HØJT!, jeg kan også godt finde på at holde en fest en sjælden gang i mellem, jeg hører musik og synger i badet jeg laver mad med karry og har indtil for nylig været ryger.

Jeg har lige fået nye naboer på begge sider, så det bliver spændende - men mit indtryk er at der ikke er nogen her der ikke kan lide mig.
0
...
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf Novella » 4. sep 2016, 21:30

Jeg er en god og opmærksom nabo. Jeg hører metal og spiller klaver og guitar i lejligheden, knalder uden hæmninger og støvsuger nu og da kl 22. Til gengæld har min kemonabo mit nummer på speed dial, og hun ville uden at blinke jage mig op at handle eller andet praktisk. Hun ringer også ind, hvis hun er dårlig, eller hun har brug for et mandfolk til at løfte noget tungt. Min underbo er ikke ligefrem typen, der lider i stilhed, så hvis vi generede dem, ville jeg vide det. Ham står jeg og holder faddersladder med flere gange om ugen, og min kæreste og han pisser over kors og klapper deres motorcykler. Vi har totalt landsbysamfund her i min blok. Vi vander hinandens blomster og fodrer hinandens unger og kaniner.

En dame lidt oppe ad vores indkørselsvej er sur på os, fordi vi kører herned i stedet for at parkere på centralparkeringerne. Det må man ikke, mener hun, og det larmer og vi er de værste sataner, djævle og lesbiske svenskere på denne jord. Vi mener, at man godt må køre herned, så hvis vi har været i ikea eller handlet stort, gør vi det, så vi kan læsse af. Det skal nu op i bestyrelsen igen igen, så spørger man hende, er jeg bestemt ikke en god nabo.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf hotlips » 4. sep 2016, 22:15

Ja jeg deler tit ud af planter , jeg tager det jeg kan holde til hos vores sengeliggende nabo af ukrudt osv, jeg hører lige om hvem der er hjemme når julen nærmer sig, jeg spørger om det er ok hvis jeg laver noget i haven der kan tænkes at skygge osv og vi lever generelt et ret stille liv.
Jeg siger heller ikke noget selvom naboerne bruger maskiner i haven når man ikke må,mange her har brug for hjælp og det er jo ikke altid folks familier lige kan når det er tilladt at larme her.

Iøvrigt driver jeg en side med nabohjælp for vores boligforening og jeg er som regel selv den der låner hækklipperen eller hvad det nu er ud og jeg hjælper de gamle der ikke er på Facebook og som gerne vil have noget slået op til salg.

Men vi har også rigtig søde naboer, og det er ikke sjældent at der kommer en rendende med en pumpe fordi de har hørt vi skal have havedam eller andet de lige har husket de havde liggende og da jeg i sin tid flyttede ind højgravid og til nye snedriver hver dag blev havegangen ryddet for sne hver morgen og jeg har aldrig fundet ud af hvem der gjorde det,

Jeg synes vi har en ret god nabokulter her og det betyder meget for mig at hvis uheldet er ude så er der hjælp tæt på.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. sep 2016, 22:30

Jeg er en god nabo, så længe at man passer sig selv, ikke generer mig og lader mig være i fred - for så gengælder jeg tjenesten.

Jeg hilser på dem, når jeg støder på dem, men derudover er der ingen snak eller anden social omgang.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf Petrix » 4. sep 2016, 22:42

Jeg prøvede at være en god nabo.
Havde nok lidt dårlig samvittighed over, at jeg
ikke fik plejet naboskabet, men det hænger også sammen med at jeg sjældent var hjemme.
Pt. har jeg ikke noget sted at bo, og derfor heller ingen naboer hahaha
0
27102021
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf dgd2007 » 4. sep 2016, 23:57

Jeg er vist meget neutral. :)
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Er du en god nabo?

Indlægaf Daine » 5. sep 2016, 03:20

Da jeg boede i lejligheden var jeg en awesome god nabo! :D
Jeg var (og er) ikke-ryger, jeg skruede ned for mit tv efter kl 21 om aftenen, jeg spillede aldrig højt musik eller holdt fester. Skulle jeg tidligt op (før 6.30) listede jeg rundt og var jeg på wc i løbet af natten blev der ikke trukket ud før om morgenen. Støvsugning var altid i løbet af dagen/tidligt på aftenen, det samme med tøjvask. Jeg boede alene, så havde ikke nogen at skændes med og jeg havde sjældent gæster. Jeg var ikke specielt social, men hilste og snakkede altid med naboerne hvis jeg mødte dem.
Og alle naboer, pånær én, har også været af den rolige betænksomme type. Og jeg ved, at jeg er savnet i blokken, for min tidligere underbo fortalte mig forleden, at han aldrig havde været klar over HVOR lydt der egentlig var, for han hørte jo aldrig noget til mig. Modsat det ægtepar der nu er flyttet ind i min lejlighed :D

Efter jeg er flyttet i rækkehus er jeg lidt mere larmende. Jeg holder stadig ikke fester/spiller højt musik, men jeg er ikke længere hysterisk med at være stille på specielle tidspunkter :) Mit rækkehus ligger lidt forskubbet i forhold til naboen, med værelserne vendt op mod hinanden, så vi kan ikke høre hvis der bliver skruet op for tv'et i stuen. Dét er jeg ret glad for :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Livets forhold"