Folkeskolereformen og lektier?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. sep 2016, 22:19

Juki skrev:
Petrix skrev:I Finland får eleverne i lektier for. Alligevel scorer de højt i nationale tests.

Det behøver jo ikke have noget med lektierne at gøre, men kvaliteten af undervisningen.


Nej det behøver ikke at have noget med fravær af lektier at gøre.
Men det er dog tankevækkende at man med folkeskolereformen bl.a. tilstræber at opnår bedre resultater end hidtil, og at man bl.a. i denne sammehæng skeler kraftigt til den Finske skole.
Men at der i denne er færre undervisningstimer og fravær af lektier.

Måske børn og unge faktisk peformer og præsterer bedre når de ikke presses!
Mine børn giver jævnligt udtryk for at de synes de har lange skoledage, og mangler energi og overskud til læring som skoledagen skrider frem.
Den ældste har fået færre skoletimer i år, end sidste år, fordi vores skole har valgt at benytte sig af "smuthullet" med 2 lærers undervisning, og det til stor glæde for knægten!
Nr 2 har flere timer, men heraf er der 2 dobbeltlektioner i idræt, og 1 dobbeltlektion til svømning og transport.
Senest rettet af Madam Pomfrey 4. sep 2016, 22:20, rettet i alt 1 gang.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Petrix » 4. sep 2016, 22:19

Juki skrev:
Petrix skrev:I Finland får eleverne i lektier for. Alligevel scorer de højt i nationale tests.

Det behøver jo ikke have noget med lektierne at gøre, men kvaliteten af undervisningen.


Tænker bare, at vi burde kopiere den Finske model.
Korte skoledage og ingen lektier.
Børnene må elske det.
0
27102021
hvz74
Indlæg: 98
Tilmeldt: 15. okt 2015, 00:59
Kort karma: 4
Likede indlæg: 108

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf hvz74 » 4. sep 2016, 22:47

Nu går min søn i specialskole, så tingene er lidt anderledes, men de har ikke haft lektier for før nu (4. klasse). Men her snakkes der om individuelle lektieaftaler, hvor man tager hensyn til den enkelte elevs ønsker og behov. Hvad min egen søn angår får jeg nok først specifikt besked om når vi skal have den første skole/hjem samtale, men vi har drøftet at sønnike selv kunne tænke sig at få noget materiale i engelsk uden for pensum (lidt højere sværhedsgrad), så det kunne han lave som "lektier" selv om det er selvstudium.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2612
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3908

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Anlewi » 5. sep 2016, 05:00

Mine drenge går i 9 kl og 4 klasse

Ham i 9 kl når det meste i deres lektiecafe, men der stilles flere krav og opgaver tager længere tid, så han bruger vel 1-3 timer omegnen herhjemme på lektier.

Han i 4 kl har færdiggørelseslektier fra dag til dag, det er vel meget rimeligt at man laver de sidser færdig man skal.
Derudover skal der læses hver dag, men det er jo ikke lektier som sådan, men træning af en færdighed.
Der er er mindre matematikaflevering der kører fra tirsdag til tirsdag og kan laves på omkring 15 min.

Jeg syntes ikke mine drenge er overbebyrdet
2
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Evapeva » 5. sep 2016, 06:51

Allmost_Famous skrev:
Evapeva skrev:
Må jeg spørge, hvad denne kæphest dækker over?

Altså, nu vil jeg jo ikke lægge folk ord i munden, men personligt kan jeg godt have det lidt stramt med, at min 9-årige går i skole to gange 8-14 og tre gange 8-15 om ugen, og samtidig forventes at læse 20 minutter om dagen, har ugentlige afleveringer i to eller tre forskellige fag, og dag-til-dag-lektier mindst en gang om ugen.

Det var ikke helt det, der blev lagt op til.


Hold da op!! Det lyder jo nærmere som en elev i 8.-9. klasse, hvis jeg prøver at tænke tilbage. :gruble:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Evapeva » 5. sep 2016, 07:12

Ennovy skrev:Kæphesten er at traditionelle lektier i bedste fald er ligegyldige. Og det har man vidst i mange år - men det er bare blevet en af den slags normer som mange ikke tager stilling til.


Der er nu ellers også påvist rigtig god nytte af vekselvirkningen mellem at blive undervist og øve videre med stoffet selv. Det kan give den der aha/succesoplevelse, som mange har brug for som et led i at tilegne sig nyt stof. Om det så skal være derhjemme eller i lektiecafé - ja, så stemmer jeg også klart for sidstnævnte for børnenes skyld.

Men hvis de går gennem folkeskolen uden at få fornemmelsen af lektier, så rammer gymnasiet dem altså som en mur i ansigtet efterfølgende. Og den vej vælger nogle af dem jo.

Og så vil jeg da lige dele lidt erfaringer med i gymnasiet at have forsøgt at køre 3 mdr. uden lektier i foråret. Jeg havde nemlig en idé om, at vi kunne nå lige så langt uden lektier, hvis bare jeg omstrukturerede undervisningen, altså på den måde at lektien blev det stof, de skulle arbejde med i grupper efter et oplæg fra mig, slutteligt en opsamling.
Der skete to ting: For det første mistede de respekten for faget som sådan, det blev sådan et la-la-fag for dem, sammenlignet med de andre, som stadig kørte på med lektier. For det andet - da de kom tilbage til normaliteten efter sommerferien, dvs. ca 5-8 siders lektier per gang (det er 3.g nu og de får lektier med 1 uges varsel hele tiden), og vi gik tilbage til lidt mere traditionelle metoder - så stoppede de spontant undervisningen en dag i sidste uge og sagde, at det var fantastisk at være back on track, hvor de igen havde føling med stoffet og især med, hvordan de klarede sig. Simpelthen fordi de har forberedt noget læsestof, som jeg dels hører dem i og dels sætter i system for dem. Det gjorde jeg nu også før i mine oplæg, men elever er overraskende traditionelle - både de dygtige, mellemgruppen og de svage - og brød sig ikke ret meget om mit pædagogik-gøjl. :genert:

Nå ja, en tredje ting: Vi endte med at være ret langt bagud i forhold til mine fagkollegers klasser. Der findes i dag ikke et pensum af X siders varighed, men man skal alligevel nå en række emner hen over de år, faget varer. Vi fik rigtig travlt med et par opsamlingstimer i starten af skoleåret!

Jeg er udmærket klar over, at der her tales om folkeskoleelever, og jeg mener bestemt, at lektiebelastningen i folkeskolen skal øges gradvist - og måske slet ikke være til stede før 3.-4. klasse - men jeg mener til gengæld, at skolen bør betragtes som børnenes første "arbejde". Altså noget, man har en forpligtelse overfor, hvor skolens forpligtelse er at sørge for at se og høre alle eleverne, så udfordringerne opdages og behandles (i mangel af bedre ord for det). Ellers bliver det sværere, når man skal videre i systemet.
2
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Evapeva » 5. sep 2016, 07:18

Er forresten helt enig med jer i, at skoledagene er blevet for lange!
Men jeg tænker, at man her må vælge: Korte dage inkl. lektier eller lange dage med et minimum heraf.
Ellers kan det nærmest jo kun lykkes at nå målene (læreplanerne) ved at indføre udenadslære, som man bruger i USA (og Finland, oder was?).
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. sep 2016, 07:55

Evapeva skrev:
Jeg er udmærket klar over, at der her tales om folkeskoleelever, og jeg mener bestemt, at lektiebelastningen i folkeskolen skal øges gradvist - og måske slet ikke være til stede før 3.-4. klasse - men jeg mener til gengæld, at skolen bør betragtes som børnenes første "arbejde". Altså noget, man har en forpligtelse overfor, hvor skolens forpligtelse er at sørge for at se og høre alle eleverne, så udfordringerne opdages og behandles (i mangel af bedre ord for det). Ellers bliver det sværere, når man skal videre i systemet.


Jeg er helt enig i din betragtning! og at eleverne får et kulturchok hvis de kommer fra lektiefri skole til de gymasielle uddannelser, så ja en gradvis lektiebelastning, det er helt fint.
Men jeg tænker det kommer helt naturligt. I dag har man jo delt folkeskolen op i 3 overordnede trin, indskoling, mellemtrin og udskoling, og metodikken i undervisningen er forskellig på de tre trin, og forventninger til elevernes performance og herunder projekter og lektielæsning er forskellig. Og jo ældre man bliver, jo mere eget ansvar får man, for at være forberedt, for at lave opgaver o.a.

I dag hvor den ældste går i 6. klasse, der kunne jeg aldrig drømme om at sige til hans lærer at han ikke ville blive bedt om at lave lektier hjemme de næste 2 mdr. Nu forventer jeg at han har styr på sit skolearbejde, og at han kan finde ud af at prioritere det, samt tager ansvar for det. (når niveauet synes rimeligt)
Men han har da også i den grad gennemgået en udvikling fra han gik i 1. klasse til i dag, og han fungerer jo væsentligt anderledes kognitivt, har en helt anden forståelsesramme at navigere ud fra, er langt bedre til at anskue ting fra flere vinkler, og ikke kun fra egen næsetip :)
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Allmost_Famous » 5. sep 2016, 08:03

Evapeva skrev:
Hold da op!! Det lyder jo nærmere som en elev i 8.-9. klasse, hvis jeg prøver at tænke tilbage. :gruble:

Det ER meget, ja. Normalt kan det meste klares i undervisningen/lektiecafé, men når lærerne er så meget fraværende (hvilket skyldes kurser, tror jeg), så er det fandeme en stor opgave for en vikar at løfte. Min opfattelse er, at mange (uuddannede) vikarer opfatter jobbet som en loppetjans, der egentlig mest består i at holde øje med ungerne. Det harmonerer bare slet ikke med de mål, der er for undervisningen - og når lærerne er nødt til at være så meget væk, skal tingene laves derhjemme. Det er der, det skæve er. Lærerne har ikke en jordisk chance for at fjernstyre vikarerne og sikre den læring, der ville have fundet sted, hvis de selv kunne være der. Det er jo så her, der burde findes nogle løsninger. Det er ikke en holdbar situation, at elevernes hjemmearbejde er så omfattende fordi vikarerne/lektiecaféen ikke kan det, en god lærer kan, men målene er de samme. Så beder man bare om, at læsset vælter før eller siden.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Allmost_Famous » 5. sep 2016, 08:05

Evapeva skrev:Er forresten helt enig med jer i, at skoledagene er blevet for lange!
Men jeg tænker, at man her må vælge: Korte dage inkl. lektier eller lange dage med et minimum heraf.
Ellers kan det nærmest jo kun lykkes at nå målene (læreplanerne) ved at indføre udenadslære, som man bruger i USA (og Finland, oder was?).

Man kunne jo lægge ud med at være mere åben overfor en tolærerordning i skolen...
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. sep 2016, 08:38

Allmost_Famous skrev:
Evapeva skrev:Er forresten helt enig med jer i, at skoledagene er blevet for lange!
Men jeg tænker, at man her må vælge: Korte dage inkl. lektier eller lange dage med et minimum heraf.
Ellers kan det nærmest jo kun lykkes at nå målene (læreplanerne) ved at indføre udenadslære, som man bruger i USA (og Finland, oder was?).

Man kunne jo lægge ud med at være mere åben overfor en tolærerordning i skolen...

Det kunne være så fantastisk. Men der er ikke råd.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Allmost_Famous » 5. sep 2016, 08:58

Fru Sunshine skrev:
Allmost_Famous skrev:
Evapeva skrev:Er forresten helt enig med jer i, at skoledagene er blevet for lange!
Men jeg tænker, at man her må vælge: Korte dage inkl. lektier eller lange dage med et minimum heraf.
Ellers kan det nærmest jo kun lykkes at nå målene (læreplanerne) ved at indføre udenadslære, som man bruger i USA (og Finland, oder was?).

Man kunne jo lægge ud med at være mere åben overfor en tolærerordning i skolen...

Det kunne være så fantastisk. Men der er ikke råd.

Ikke når man krampagtigt holder fast i at skulle spare på skoleområdet, og have lange dage med én lærer ad gangen. Der er så mange muligheder i en tolærerordning, som bare aldrig får den opmærksomhed, de fortjener.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. sep 2016, 09:21

Allmost_Famous skrev:
Fru Sunshine skrev:
Allmost_Famous skrev:
Evapeva skrev:Er forresten helt enig med jer i, at skoledagene er blevet for lange!
Men jeg tænker, at man her må vælge: Korte dage inkl. lektier eller lange dage med et minimum heraf.
Ellers kan det nærmest jo kun lykkes at nå målene (læreplanerne) ved at indføre udenadslære, som man bruger i USA (og Finland, oder was?).

Man kunne jo lægge ud med at være mere åben overfor en tolærerordning i skolen...

Det kunne være så fantastisk. Men der er ikke råd.

Ikke når man krampagtigt holder fast i at skulle spare på skoleområdet, og have lange dage med én lærer ad gangen. Der er så mange muligheder i en tolærerordning, som bare aldrig får den opmærksomhed, de fortjener.

Helt enig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Evapeva » 5. sep 2016, 10:10

Allmost_Famous skrev:
Evapeva skrev:Er forresten helt enig med jer i, at skoledagene er blevet for lange!
Men jeg tænker, at man her må vælge: Korte dage inkl. lektier eller lange dage med et minimum heraf.
Ellers kan det nærmest jo kun lykkes at nå målene (læreplanerne) ved at indføre udenadslære, som man bruger i USA (og Finland, oder was?).

Man kunne jo lægge ud med at være mere åben overfor en tolærerordning i skolen...


Ja, absolut! Det ville være fantastisk. :gogo:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Evapeva » 5. sep 2016, 10:25

Ennovy skrev:Det bliver lige et kort svar fra mobilen - selvfølgeligt skal man øve sig, men det kan man gøre i skoletiden. Og jeg går også ind for at lektierne droppes på gymnasierne, så jeg har ikke brug for at forberede dem på noget som jeg også gene ville ændre på. Sidst jeg undersøgte det var der ingen forskning der viste fordelene ved lektier - kun at de i bedste fald var ligegyldige - i værste fald direkte årsag til at unge aldrig fik en uddannelse.

Og jeg tænker det er meget naturligt at dine elever reagerede som de gjorde fordi du udfordrede dem. De kunne pludseligt ikke kende kulturen, de var på usikker grund og hvis man ikke ved hvorfor det har en værdi og ikke involverer dem i de tanker, så kan det være op af bakke.

Jeg har oplevet det modsatte - jeg har oplevet elever der strålede og som virkelig trives i min undervisning fordi jeg tog ansvaret på mine skuldre, fordi de aldrig behøvede møde op med dårlig samvittighed, jeg oplevede elever der arbejdede videre med faget ifritiden af egen lyst og mine elevers faglige niveau var højt - faktiskdet højeste i forhold til de andre klasser på skolen på samme klassetrin og i samme fag.

Jeg har skulle forsvare og forklare mig overfor elever, forældre, kollegaer og ledere, men jeg har aldrig haft en oplevelse af ikke at komme godt ud af de samtaler fordi jeg kan bakke min holdning op med forskningsresultater, fordi jeg kan forklare hvad jeg vil med det og fordi jeg udviser forståelse for at det kan være svært, usikkert og frusterende - men jeg vil hellere have at de lærer det i skolen end de får et chok når de møder et arbejdsliv hvor de skal kunne de ting de skal kunne. Og ikke kun i forhold til arbejde - også i forhold til uni og det personlige liv.


Jamen, jamen. :genert: Hvis de aldrig -aldrig- får lektier for - hvordan skal de så nå målene? :gammel: Jeg ved godt, at det lyder meget djøf-agtigt, selvom jeg er humanist, men altså. Så bliver læring pludselig noget meget diffust, som er svært at påvise ved eksamen. Og indtil videre er både læreplaner og eksaminer jo en realitet. Mener du, at hele undervisningssystemet skal ændres?

Og hvad forresten med den elevtype, som ikke har det personlige engagement med sig, eller som vil lære for deres egen skyld, og arbejde videre med stoffet på egen hånd? Kan også de trives og navigere i "farvelade", som min leder kalder det, altså hvor reglerne er ophævet og læring er baseret på/afhænger af situationen?

På uni møder de jo uanset hvad læsemuren for alvor. Det er tilrettelagt efter, at den studerende har stor selvdisciplin og magter at læse i stride strømme derhjemme. Den selvdisciplin glippede for mig flere gange i løbet af uni-tiden, indrømmer jeg blankt.

Altså jeg synes, det er rasende interessant at høre nærmere omkring det her. :) Jeg ved bare ikke, hvordan det skal kunne lade sig gøre i det nuværende system, som netop er meget målbaseret. :gruble:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:

Tilbage til "Generelt"