Jeres bedste opskrift på frikadeller.

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Jeres bedste opskrift på frikadeller.

Indlægaf Lulu » 5. sep 2016, 13:32

Jeg laver kun frikadeller på slum så du får ingredienserne og så må du prøve dig frem.

Hk svin
Løg (gerne røde, men alm kan også bruges)
Mælk
Rasp
Salt
Peber
Muskatnød (helst friskrevet)
Æg

Konsistensen skal være sådan at det klistrer på fingrene og der sidder lidt tilbage når du har haft hånden i farsen.

De smager bedst hvis de steges i smør, men olie eller stegemagarine kan bruges i en snæver vending.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Jeres bedste opskrift på frikadeller.

Indlægaf Myresluger » 5. sep 2016, 14:03

Jeg laver altid en kææææmpe portion - så gerne af
2-3 kg hakke kalv og flæsk.
Hakket løg (mindst et halvt kg)
Havregryn ca svarende til 1/4 af kødet
4-5 æg
Salt og peber
Vand til konsistensen er godt klistret.

Steger på panden til de har stegeskorpe og så bager de færdig i ovnen. Og så er der både til madpakker og til fryseren :klap:
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11499
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Jeres bedste opskrift på frikadeller.

Indlægaf PaleSeptember » 6. sep 2016, 15:39

Wizzze skrev:Min opskrift på perfekte frikadeller:
(Har fået den fra min mor :blush: og som alle ved, er mors frikadeller er de bedste :D )

Du skal bruge:
3/4kg hakket kalv og flæsk (slagter kvalitet med lavt fedt)
ca. 75g rasp, et godt hint er at fjerne 1/4del af farsen, og så fylde hjørnet med rasp, det passer.
2 spsk hvedemel (strøget, ikke med top!)
3 gode fingerspidser salt, salt er meget vigtigt i fars!
godt med paprika (mild, endelig ikke røget)
tilsvarende peber
1 stort løg, finthakket!!
3 hele æg (store XL)
1½ DL danskvand. En lys øl kan også bruges

Det hele røres sammen til farsen har en god konsistens, hvis den en lidt for tør så tilsæt mere danskvand, er den for fugtig så lidt mere rasp, men den skal være en lille smule klistret og fugtig. Smør(rigeligt :D) brunes på panden og dellerne formes med en stor ske (større end en normal spiseske, men ikke grydeske størrelse)

Og så steges dellen til den har en god fast skorpe, og så vendes den en gang, så den anden halvdel får samme tur. Ikke noget med at vende dem tilfældigt en gang i mellem, lang tid på den ene side, og lang tid på den anden side, og så af.

Rasp og danskvand sørger for at de bliver luftige og ikke tunge og kompakte, og derfor er de gode at fryse ned og tø op/genopvarme.

Man kan også rive lidt muskatnød i farsen, og man kan bruge lidt hvidløgspulver, eller man kan bruge forårsløg i stedet for alm. løg, men så er det ikke længere Mors deller :genert:


Normalt laver min mand frikadeller herhjemme, men jeg synes, at hans deller har en tendens til at blive lidt klæge, og det bryder jeg mig ikke om :tie: Men jeg hader selv at røre ved fars, så jeg kan jo ikke tillade mig at klage, når jeg ikke selv gider at lave dem. I dag har jeg dog prøvet din frikadelle-opskrift, så de har bare at blive gode! Og forhåbentlig kan han så også smage det, hvis de er en succes ;)
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Jeres bedste opskrift på frikadeller.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 6. sep 2016, 16:09

Venus222 skrev:Jeg kan ikke lave frikadeller, eller jo... Men de bliver som oftest rimelig kedelige. :blush:

Så hvordan laver i almindelige frikadeller?


Jeg bruger:

1 x samtale
1 x mor eller mormor - alt efter sæsonen
2 x hundeøjne
Og så en håndfuld komplimenter og sweet talk

Jeg begynder med at tage en mor eller en mormor, og putter i en samtale. Under kontinuerlig omrøring, sørger jeg for at drysse en masse komplimenter i om tidligere succesfulde frikadeller som moderen/mormoderen har lavet, og blander dem sammen med sleske lovprisninger. Til sidst sætter jeg trumf på, og garnerer spørgsmålet "skal vi ikke snart have dem igen" med 2 styks hundeøjne.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11499
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Jeres bedste opskrift på frikadeller.

Indlægaf PaleSeptember » 6. sep 2016, 19:16

PaleSeptember skrev:
Wizzze skrev:Min opskrift på perfekte frikadeller:
(Har fået den fra min mor :blush: og som alle ved, er mors frikadeller er de bedste :D )

Du skal bruge:
3/4kg hakket kalv og flæsk (slagter kvalitet med lavt fedt)
ca. 75g rasp, et godt hint er at fjerne 1/4del af farsen, og så fylde hjørnet med rasp, det passer.
2 spsk hvedemel (strøget, ikke med top!)
3 gode fingerspidser salt, salt er meget vigtigt i fars!
godt med paprika (mild, endelig ikke røget)
tilsvarende peber
1 stort løg, finthakket!!
3 hele æg (store XL)
1½ DL danskvand. En lys øl kan også bruges

Det hele røres sammen til farsen har en god konsistens, hvis den en lidt for tør så tilsæt mere danskvand, er den for fugtig så lidt mere rasp, men den skal være en lille smule klistret og fugtig. Smør(rigeligt :D) brunes på panden og dellerne formes med en stor ske (større end en normal spiseske, men ikke grydeske størrelse)

Og så steges dellen til den har en god fast skorpe, og så vendes den en gang, så den anden halvdel får samme tur. Ikke noget med at vende dem tilfældigt en gang i mellem, lang tid på den ene side, og lang tid på den anden side, og så af.

Rasp og danskvand sørger for at de bliver luftige og ikke tunge og kompakte, og derfor er de gode at fryse ned og tø op/genopvarme.

Man kan også rive lidt muskatnød i farsen, og man kan bruge lidt hvidløgspulver, eller man kan bruge forårsløg i stedet for alm. løg, men så er det ikke længere Mors deller :genert:


Normalt laver min mand frikadeller herhjemme, men jeg synes, at hans deller har en tendens til at blive lidt klæge, og det bryder jeg mig ikke om :tie: Men jeg hader selv at røre ved fars, så jeg kan jo ikke tillade mig at klage, når jeg ikke selv gider at lave dem. I dag har jeg dog prøvet din frikadelle-opskrift, så de har bare at blive gode! Og forhåbentlig kan han så også smage det, hvis de er en succes ;)


Dellerne er godkendte af både mig og min mand :savl:
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Jeres bedste opskrift på frikadeller.

Indlægaf Hunkat » 6. sep 2016, 19:20

Wizzze skrev:Min opskrift på perfekte frikadeller:
(Har fået den fra min mor :blush: og som alle ved, er mors frikadeller er de bedste :D )

Du skal bruge:
3/4kg hakket kalv og flæsk (slagter kvalitet med lavt fedt)
ca. 75g rasp, et godt hint er at fjerne 1/4del af farsen, og så fylde hjørnet med rasp, det passer.
2 spsk hvedemel (strøget, ikke med top!)
3 gode fingerspidser salt, salt er meget vigtigt i fars!
godt med paprika (mild, endelig ikke røget)
tilsvarende peber
1 stort løg, finthakket!!
3 hele æg (store XL)
1½ DL danskvand. En lys øl kan også bruges

Det hele røres sammen til farsen har en god konsistens, hvis den en lidt for tør så tilsæt mere danskvand, er den for fugtig så lidt mere rasp, men den skal være en lille smule klistret og fugtig. Smør(rigeligt :D) brunes på panden og dellerne formes med en stor ske (større end en normal spiseske, men ikke grydeske størrelse)

Og så steges dellen til den har en god fast skorpe, og så vendes den en gang, så den anden halvdel får samme tur. Ikke noget med at vende dem tilfældigt en gang i mellem, lang tid på den ene side, og lang tid på den anden side, og så af.

Rasp og danskvand sørger for at de bliver luftige og ikke tunge og kompakte, og derfor er de gode at fryse ned og tø op/genopvarme.

Man kan også rive lidt muskatnød i farsen, og man kan bruge lidt hvidløgspulver, eller man kan bruge forårsløg i stedet for alm. løg, men så er det ikke længere Mors deller :genert:



Eller rød sodavand hvis det skal være Frikadelle Kaj's deller :love2:
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Mad og drikke"