Har I jeres barn til minikonfirmand?

HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf HerErJeg » 7. sep 2016, 04:52

Vi har lige haft 1. gang til minikonfirmand. Jeg er lidt overrasket over fremmødet fra klassen, det er jo et frivilligt tilbud.
Men der er 11 ud af 24 som deltager. Jeg troede virkelig at det var omtrent de fleste, men man kan jo blive overrasket.
Det hænger jo også sammen med geografien, provinsby i Vestjylland, ikke helt ude i klitterne, men alligevel et sted hvor traditioner ikke lige bliver skrinlagt.
Jeg har godt nok hørt megen spørgen mellem forældrene, om dit barn skal til minikonfirmand? Det virker som om de selv har været usikre, og måske ikke vil risikere at være den eneste der møder op, så groft sagt.

Jeg er personligt derude, hvor jeg siger, at det er der sørme ingen der tager skade af. Der kan være religiøse interesser som strider imod det, men det gør sig nu ikke gældende her i denne klasse. Børnene synes faktisk at det er spændende og vil gerne lære, så det er da forældrene der har kvababbelser omkring kristendommen. Men i dag lever vi vel også i et samfund, hvor der direkte styres uden om alt der indebærer religion.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf lulu-p » 7. sep 2016, 07:54

Det ældste barn gik til minikonfirmand sammen med det meste af sin klasse. Nu går hun til konformationsundervisning.
Mellembarnet gik til minikonfirmand med halvdelen af sin klasse. Der er en stor andel af muslimer i den klasse.

Da mellembarnet startede sidste år, var det klart mit indtryk at skolereformen med heldagsskole gjorde en forskel. Minikonfirmand er et frivilligt tilbud efter skoletid, og det kom til at ligge sent. Og for mange ramlede det sammen med sport eller andet fritidstilbud. Og så er der selvfølgelig nogen som vælger det fra af andre årsager.

Den ældstes konfirmandundervisning ligger fx fra 15 - 17. Så jeg tror tid og tid til "at have fri" spiller en rolle i forhold til de mange tilbud børnene får. Der er simpelthen bare mindre tid at gøre brug af.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf Lulu » 7. sep 2016, 08:02

Nu er mit barn slet ikke gammelt nok til sådan noget endnu, og om der findes et sådan tilbud når mine børn er gamle nok er jo ikke til at vide.

Hverken min mand eller jeg er religiøse og børnene bliver derfor heller ikke opdraget religiøst.
Skulle en af dem ytre ønsket om at deltage ville jeg dog uden tøven sende dem af sted. Om de vil være religiøse og indenfor hvilken religion styrer de helt selv. Måske de på det tidspunkt er nysgerrige og gerne vil lære mere om kristendommen og så skal de da bare tage af sted. Jeg skal også gerne gå med dem i kirke hvis de ønsker dette.
3
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf Muuh » 7. sep 2016, 08:14

Begge mine drenge gik til mini konfirmand, da de gik i 3. klasse.
Vi er på ingen måde religiøse eller går synderlig op i kristendom, så de fik selv lov til at vælge om det var noget de havde lyst til og det havde de begge to. De synes begge to det var utrolig spændende og de lærte en masse nyt. De var med til at opfører jule-spil i kirken om Josef og Maria, som de begge synes var sjovt at prøve og sjovt nok var de begge to får :D Tror måske yngstemanden valgte det, fordi brormand havde været det

Jeg tror så næppe de kan huske meget af det, når de engang når 7. kl og det er tid til at vælge om de vil konfirmeres.

Jeg tror det var ca. halvdelen af begge drenges klasse der deltog
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf Anne Droid » 7. sep 2016, 08:38

Nej. Eller, dvs. han var der en enkelt gang. Han havde fået en seddel med hjem fra skole og han syntes det lød spændende og flere fra klassen ville med. Der havde åbenbart været noget kuk i datoerne, for han var den eneste der mødte op. Jeg havde fulgt ham, for han vidste ikke hvor det var. Da vi var de eneste der kom, blev jeg budt med ind på kage. Ikke en eneste af de 4 fra kirken henvendte sig på noget tidspunkt til os, de havde travlt med at snakke med hinanden.
Det gjorde så at min søn ikke ville afsted igen og jeg tvang ham ikke.

Han blev så konfirmeret i 7. klasse og der var der rigtig god undervisning med gode aktiviteter.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf Bimmerdyret » 7. sep 2016, 11:42

HerErJeg skrev:Vi har lige haft 1. gang til minikonfirmand. Jeg er lidt overrasket over fremmødet fra klassen, det er jo et frivilligt tilbud.
Men der er 11 ud af 24 som deltager. Jeg troede virkelig at det var omtrent de fleste, men man kan jo blive overrasket.
Det hænger jo også sammen med geografien, provinsby i Vestjylland, ikke helt ude i klitterne, men alligevel et sted hvor traditioner ikke lige bliver skrinlagt.
Jeg har godt nok hørt megen spørgen mellem forældrene, om dit barn skal til minikonfirmand? Det virker som om de selv har været usikre, og måske ikke vil risikere at være den eneste der møder op, så groft sagt.

Jeg er personligt derude, hvor jeg siger, at det er der sørme ingen der tager skade af. Der kan være religiøse interesser som strider imod det, men det gør sig nu ikke gældende her i denne klasse. Børnene synes faktisk at det er spændende og vil gerne lære, så det er da forældrene der har kvababbelser omkring kristendommen. Men i dag lever vi vel også i et samfund, hvor der direkte styres uden om alt der indebærer religion.


Som umiddelbart svar så nope!
Herhjemme er vi ateister.
Vores datter (nu 7. klasse) måtte (seriøst) 5 gange meddele siden 2. klasse at hun IKKE var interesseret i minikonfirmand (med forklaringen at hun var ateist). Den sidste (der dog til undskyldning var vikar) modtog den uddelte brochure makuleret og spredt rundt i lokalet efter manglende forståelse af ordet NEJ!

Dertil skal så lige lægges en vis form for brok over at man kører propaganda via skolen (ikke en kritik af skolen), man ved hvem der er medlem og hvem der ikke er medlem.
Jeg gider heller ikke brochurer osv i min postkasse, så kirken skal SÅ meget bare holde sig væk fra mine børn!
Vil de kirken, så skal de nok opsøge den!
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf lulu-p » 7. sep 2016, 12:18

Bimmerdyret skrev:Dertil skal så lige lægges en vis form for brok over at man kører propaganda via skolen (ikke en kritik af skolen), man ved hvem der er medlem og hvem der ikke er medlem.
Jeg gider heller ikke brochurer osv i min postkasse, så kirken skal SÅ meget bare holde sig væk fra mine børn!
Vil de kirken, så skal de nok opsøge den!


Det har vi slet ikke oplevet. Alle i klassen fik brev vedrørende minikonfirmandundervisning, og så dukkede man bare op hvis man havde lyst. Der var som sådan ikke nogen tilmelding, så hvem der er medlem eller ej tror jeg egentlig har været sagen ret ligegyldig.

I forbindelse med start i 7. klasse har jeg dog fået ret mange henvendelser fra humanistisk samfund via skoleintra. En enkelt er OK, men flere bliver jeg træt af. Men det kommer nok meget an på ens eget udgangspunkt. Jeg er ikke ateist og hæfter mig derfor negativt ved humanistisk samfunds gentagne henvendelser. Hvis jeg var ateist ville folkekirkens tilbud nok irritere mig på samme måde.

Mine børn får selv lov at vælge minikonfirmand eller konfirmationsforberedelse til eller fra. Det er selvfølgelig noget vi snakker om, men det er deres valg.
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf Bimmerdyret » 7. sep 2016, 12:44

lulu-p skrev:
Det har vi slet ikke oplevet. Alle i klassen fik brev vedrørende minikonfirmandundervisning, og så dukkede man bare op hvis man havde lyst. Der var som sådan ikke nogen tilmelding, så hvem der er medlem eller ej tror jeg egentlig har været sagen ret ligegyldig.

I forbindelse med start i 7. klasse har jeg dog fået ret mange henvendelser fra humanistisk samfund via skoleintra. En enkelt er OK, men flere bliver jeg træt af. Men det kommer nok meget an på ens eget udgangspunkt. Jeg er ikke ateist og hæfter mig derfor negativt ved humanistisk samfunds gentagne henvendelser. Hvis jeg var ateist ville folkekirkens tilbud nok irritere mig på samme måde.

Mine børn får selv lov at vælge minikonfirmand eller konfirmationsforberedelse til eller fra. Det er selvfølgelig noget vi snakker om, men det er deres valg.


Jeg synes så slet ikke at der skal udsendes invitationer fra en trosretning til en skoleklasse :)
Det har intet specifikt med kristendommen at gøre, men altså det giver jo carte blanche til at islam udsender aktivitetslister, eller at det jødiske samfund spreder budskab om (en eller anden - religiøs)...samling osv...

Jeg er rigtig glad for, at du netop nævner det med henvendeler fra hummanistiks samfund.
Jeg er som sagt ateist, men ikke følger af nogle "retninger"

Når du nævner det med henvendelser, så bliver jeg muggen...for mig er der ikke nogen forskel på minikonfirmand eller "noget fra humanistisk samfund"..STOP!
Jeg kan sagtens forstå hvorfor du har negative opfattelse af humanistik samfund - jeg får dem også ud fra det du skriver.

Jeg vil opfordre dig til at kontakte skolens ledelse og spørge : (lidt pænere).. hvad F....de har gang i :)
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf godtnavn » 7. sep 2016, 12:50

Jeg håber ikke mit barn vil afsted når det bliver så stort (pt er det kun 10 cm, så der er lidt lang vej :P ) men jeg er selv ateist og håber virkelig ikke mit barn vil konfirmeres. Når det er sagt vil jeg ikke sige barnet imod hvis det ytre ønske om dette, men jeg vil spørge ind til bevæggrunde og ja, jeg håber ikke jeg nogensinde skal holde konfirmation, håber dog på at holde et brag af en nonfirmation.

Men bliver mit barn kristent skal det have lov til det, ligesom med enhver anden religion, jeg vil nok bare aldrig opfordre til den slags, og jeg ville oprigtig ikke bryde mig om at sende et lille barn ind til nogle meget religiøse mennesker, som præster jo er, uden mit opsyn af hvad der foregår. Så jeg håber håber håber ikke mit barn til den tid vil afsted.

Når det er sagt er min kæreste opvokset kristent, han er dog aldrig i kirke til andet end begravelser, dåb og bryllupper, ikke en gang højtider som f.eks. jul får ham i kirke, men hele hans familie er ret kristne, derfor har jeg efter noget overtalelse gået med til en dåb. Men min kæreste siger han vil have det lige så fint med en konfirmation som en nonfirmation og jeg føler det er mere tradition i familien end religion der gør han ønsker dåben.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf lulu-p » 7. sep 2016, 12:57

Bimmerdyret skrev:Jeg synes så slet ikke at der skal udsendes invitationer fra en trosretning til en skoleklasse :)
Det har intet specifikt med kristendommen at gøre, men altså det giver jo carte blanche til at islam udsender aktivitetslister, eller at det jødiske samfund spreder budskab om (en eller anden - religiøs)...samling osv...

Jeg er rigtig glad for, at du netop nævner det med henvendeler fra hummanistiks samfund.
Jeg er som sagt ateist, men ikke følger af nogle "retninger"

Når du nævner det med henvendelser, så bliver jeg muggen...for mig er der ikke nogen forskel på minikonfirmand eller "noget fra humanistisk samfund"..STOP!
Jeg kan sagtens forstå hvorfor du har negative opfattelse af humanistik samfund - jeg får dem også ud fra det du skriver.

Jeg vil opfordre dig til at kontakte skolens ledelse og spørge : (lidt pænere).. hvad F....de har gang i :)


Jeg har som sådan ikke noget i mod henvendelser via skolen. Jeg sletter dem der ikke har interesse. Det gælder såvel den lokale idrætsforening og musikskolen ved siden af. Mange foreninger bruger skolen som platform for formidling, og det generer mig på ingen måde. Jeg magter fint at sortere i det.

Det var mere en påpegning af, at det ikke kun er trossamfund som bruger skolen som formidlingsplatform. Og så kan vi jo diskutere om humanistisk samfund falder i den kategori eller ej. Men altså tilbud om undervisning i trompet og (adskillige) tilbud om en humanistisk konfirmation er begge blevet placeret i den virtuelle skraldespand.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf godtnavn » 7. sep 2016, 13:13

Af en eller anden grund melder den fejl når jeg prøver at svarer på dette indlæg af lulu:

"Det er nok fuldstændig off-topic. Men hvad er du bange for at der skal ske? Vi lever i et sekulært samfund, hvor vi opdrager vores børn til kritisk stillingtagen? Den danske folkekirke er jo også en del af det sekulære samfund. Det er ikke Saudi Arabien vi lever i?"

Mit svar:

Jeg ville heller ikke være glad for at en glødende DF'er passede mit barn, slet ikke hvis pasningen bestod i at fortælle om DF's værdier og de skulle lære om det et par timer hver uge. Ikke små børn i hvert fald, en 7. klasses barn (som jo er konfirmationsalderen) ville jeg ikke have noget i mod at sende til hverken præst, en DF'er, en fra KKK eller nogen som helst anden, for de er gamle nok til at reflekterer mere over tingene og er mere sikker i deres egen overbevisning, og dermed ikke nær så let-påvirkelige, men et helt lille barn ville jeg ikke være glad for at sende afsted.
0
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf HerErJeg » 7. sep 2016, 13:43

godtnavn skrev:Af en eller anden grund melder den fejl når jeg prøver at svarer på dette indlæg af lulu:

"Det er nok fuldstændig off-topic. Men hvad er du bange for at der skal ske? Vi lever i et sekulært samfund, hvor vi opdrager vores børn til kritisk stillingtagen? Den danske folkekirke er jo også en del af det sekulære samfund. Det er ikke Saudi Arabien vi lever i?"

Mit svar:

Jeg ville heller ikke være glad for at en glødende DF'er passede mit barn, slet ikke hvis pasningen bestod i at fortælle om DF's værdier og de skulle lære om det et par timer hver uge. Ikke små børn i hvert fald, en 7. klasses barn (som jo er konfirmationsalderen) ville jeg ikke have noget i mod at sende til hverken præst, en DF'er, en fra KKK eller nogen som helst anden, for de er gamle nok til at reflekterer mere over tingene og er mere sikker i deres egen overbevisning, og dermed ikke nær så let-påvirkelige, men et helt lille barn ville jeg ikke være glad for at sende afsted.


Nu er minikonfirmand så i 3. klasse, men ellers er jeg enig. Det virker som om at mange bruger meget tid på at være rasende på kirken på deres børns vegne. Har kirken gjort nogen noget personlig, eller bliver det sidestillet med hjernevask ala ekstrem islamisme?
Børnene skal selv vælge, men hvis ungen ikke gider, bare fordi det er det letteste at sige, og så derfor får mere tid til Minecraft, så kunne lidt ballast og ny viden vel være mindst lige så godt?
Vores dreng gider da heller ikke til svømning, men vi bestemmer at han ikke svømmer godt nok til at klare sig selv, så det er slet ikke en mulighed at slippe udenom.
Der er også forældre som søger mod de blå spejdere, selvom de grønne ville være tættere på osv., men man ikke så regiøst funderet i de blå. Så er spejderbevægelsen og aktiviteterne pludseligt blevet sekundært, men forældrene bestemmer at deres børn ikke skal udsættes for at folde hænder.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf lulu-p » 7. sep 2016, 15:28

godtnavn skrev:Af en eller anden grund melder den fejl når jeg prøver at svarer på dette indlæg af lulu:

"Det er nok fuldstændig off-topic. Men hvad er du bange for at der skal ske? Vi lever i et sekulært samfund, hvor vi opdrager vores børn til kritisk stillingtagen? Den danske folkekirke er jo også en del af det sekulære samfund. Det er ikke Saudi Arabien vi lever i?"

Mit svar:

Jeg ville heller ikke være glad for at en glødende DF'er passede mit barn, slet ikke hvis pasningen bestod i at fortælle om DF's værdier og de skulle lære om det et par timer hver uge. Ikke små børn i hvert fald, en 7. klasses barn (som jo er konfirmationsalderen) ville jeg ikke have noget i mod at sende til hverken præst, en DF'er, en fra KKK eller nogen som helst anden, for de er gamle nok til at reflekterer mere over tingene og er mere sikker i deres egen overbevisning, og dermed ikke nær så let-påvirkelige, men et helt lille barn ville jeg ikke være glad for at sende afsted.


Det er fordi du har valgt at citere et indlæg som jeg havde slettet :) . Men OK du er hurtig på tasterne, det nåede at være online i max 10 sekunder.

Jeg står sådan set inde for, hvad jeg skrev. Det var bare alt for off topic. Det undrer mig bare når folk skriver at de ikke er trygge ved at lade deres børn være alene med præster.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf godtnavn » 7. sep 2016, 15:34

Jeg ville ikke være bange for at lade et barn være alene med en præst, eller nogen som helst andre (okay lige pædofile, mordere osv. men det giver sig selv). Men jeg er ikke tryg ved at mit barn skal bruge flere timer på at lærer et værdisæt som værende sandt når nu jeg ikke mener det er sandt. Så det er ligesom jeg med glæde ville lade en DF'er passe mit barn flere timer hver uge, men ikke vil have mit barn undervises i DF's politik og værdier som værende rigtige flere timer hver uge.

Slet ikke et lille letpåvirkeligt barn.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf Sophies-mor » 7. sep 2016, 15:46

Ja. Hun vil gerne.
Måske også fordi vi i forvejen kender vores præst fra lokalsamfundet og er rigtig glade for hende. Som person. Og præst

Hvis min datter til sin tid fravælger konfirmation, bliver der så ikke holdt nonfirmation.
Men hun skal vælge på et oplyst grundlag.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Forældre"