Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Code71 » 7. sep 2016, 15:10

Ennovy skrev:Hvad jeg ved af så er du hverken uddannet i noget af det her eller arbejder med noget af det her. Jeg er opvokset på Vestegnen og jeg har boet på Fyn, på Nørrebro og jeg har altså igennem hele min folkeskoletid haft masser af brune børn i min klasse - og de brune børn larmede altså ikke mere eller mindre end de hvide - og de er ikke blevet mere eller mindre succesfulde end de hvide - fordi de selvfølgeligt er lige så ens og forskellige som os hvide er. Jeg er så også uddannet inden for området, så udover personlige erfaringer, så har jeg også viden på området. Så jeg taler ud fra viden og både personlig og faglig erfaring - hvad snakker du ud fra?


Nej du har helt ret. Du aner intet om min uddannelse eller mit job. Så skal vi ikke bare lade den være ved det.

Din personlige oplevelse er vidst ikke på nogen måde den, langt de fleste har haft med klasser/skoler med overtal af anden etnicitet

Så lad os da hellere afskære en masse danske unge fra en ungdomsuddannelse fordi der kun er unge af anden etnicitet på gymnasierne
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24644

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf LaScrooge » 7. sep 2016, 15:11

Jeg kan godt se ideen, men jeg synes det er et fejltiltag.

For det første bør alle gymnasieelever være fagligt egnede. Er de det, er der ikke problemer med at dele klasse trods etnisk oprindelse. Er de ikke, bør de have mere gymnasieforberedende undervisning inden start

For det andet. Eleverne med fremmedklingende navne kommer fra hjem der er lige så forskellige som danske hjem. Derudover er den 'ikke-vestlige' del af verden gigantisk, det samme er kulturforskellene landene imellem . At klumpe det hele sammen og kalde det homogent er sindssygt. Fuldstændig.
Senest rettet af LaScrooge 7. sep 2016, 15:13, rettet i alt 2 gange.
1
And we both know: I will be delicious
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Oveditlevsen » 7. sep 2016, 15:14

Ennovy skrev:
Oveditlevsen skrev:
Ennovy skrev:
Oveditlevsen skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Jeg synes desuden, som nævnt tidligere af andre, at det er vanvittigt problematisk, at man per definition antager, at en elev a: har behov for integration, fordi de har et "mellemøstligt"/"Ikke-dansk-klingende" navn, og b: at de af samme årsag er ressourcesvage og bliver et problem.

Hvad hvis man har evidens for at det er et reelt problem, og dette er en gangbar løsning?
Ligeså vel som negative stereotyper er forkerte så er postive vel også, hvis der er et reelt problem skal man da tage fat på det.




Der er simpelthen ikke evidens for at påstå at fordi man er brun så er man også ressourcesvag. Fordi det selvfølgeligt er noget fis. Der findes evidens for at børn i familier med sociale problemer, familier der har været udsat for traumer og familier der har økonomiske problemer har særlige udfordringer - og selvfølgelig ser man flere flygtninger og lignende i den gruppe end man måske ser Susanne nede fra rækkehuset. Men du ser altså ikke flere i den gruppe af helt almindelige danskere fra almindelige familier - uanset hudfarve og navn (og religion for den sags skyld).

Der er overrepræsentation i statistikker omkring kriminalitet, sociale problemer, arbejdsløshed osv.
Lad os nu forholde os til fakta, det at lyve virkeligheden anderledes end der er hjælper ikke nogen, men skader kun.



Altså jeg har faktisk læst den evidens jeg beskriver - har du det? For det jeg skriver er ikke løgn - det er fakta. Og faktisk den slags fakta der er helt logisk også.

Og selvfølgeligt finder der flere udenlandske navne blandt udsatte borgere, der er traumatiserede fordi det fx er folk der er flygtet fra krig, tortur eller personlig forfølgelse. Og hvis man som gymnasie har mange traumatiserede unge, så skal man selvfølgeligt tage sig af det og lave særlige forløb for dem. Det er klart - men man er da nødt til at samle dem der er traumatiserede og ikke bare dem der har et udenlandsk navn.

Du har ikke forstået den så.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf landsbytossen » 7. sep 2016, 15:17

Ennovy skrev:

At det på nogen måde er lovligt er mig totalt uforståeligt. Så hvis Brian Jensen - ganske hvid og dansk og hans familie har de sidste 100 år boet i Danmark - hvis han tog navneforandring til Mohammed Hussain, så ville han blive fordelt pga navn? Det er jo klokkeklar racisme. Jeg brækker mig - fy for satan :badr: :badr: :badr:

Så vil han sikkert ikke have noget imod at være sammen med andre med ikke vestlige navne. Ellers har rektor ører, hvis Brian/Muhammed vil blive blandt etnisk danske.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Thitida-No-Chey » 7. sep 2016, 15:19

Oveditlevsen skrev:
Ennovy skrev:
Oveditlevsen skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Jeg synes desuden, som nævnt tidligere af andre, at det er vanvittigt problematisk, at man per definition antager, at en elev a: har behov for integration, fordi de har et "mellemøstligt"/"Ikke-dansk-klingende" navn, og b: at de af samme årsag er ressourcesvage og bliver et problem.

Hvad hvis man har evidens for at det er et reelt problem, og dette er en gangbar løsning?
Ligeså vel som negative stereotyper er forkerte så er postive vel også, hvis der er et reelt problem skal man da tage fat på det.




Der er simpelthen ikke evidens for at påstå at fordi man er brun så er man også ressourcesvag. Fordi det selvfølgeligt er noget fis. Der findes evidens for at børn i familier med sociale problemer, familier der har været udsat for traumer og familier der har økonomiske problemer har særlige udfordringer - og selvfølgelig ser man flere flygtninger og lignende i den gruppe end man måske ser Susanne nede fra rækkehuset. Men du ser altså ikke flere i den gruppe af helt almindelige danskere fra almindelige familier - uanset hudfarve og navn (og religion for den sags skyld).

Der er overrepræsentation i statistikker omkring kriminalitet, sociale problemer, arbejdsløshed osv.
Lad os nu forholde os til fakta, det at lyve virkeligheden anderledes end der er hjælper ikke nogen, men skader kun.

Hvor stor en andel af kriminaliteten i den statistik er begået af gymnasieelever?
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Code71 » 7. sep 2016, 15:19

Ennovy skrev:Så du overser lige det med den faglige viden og den faglige erfaring?

Hvilken faglig viden, hvilke faglige erfaringer og hvilken faglighed bringer du ind i debatten her?


Kort sagt rager det ikke dig. Jeg mener ikke at jeg har set noget sted at man skal aflevere et CV for at have en profil her

Nej jeg tror ikke på. Eller rettere jeg ved og det er sgu af erfaring bla at du ikke har ret. Du er jo helt blind på begge øjne lige så snart der kommer et emne om noget der bare på en eller anden måde relaterer til andet end danskere. Det gider jeg ikke deltage i. Lev du bare videre i din verden. Vi andre holder så til i virkeligheden
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Oveditlevsen » 7. sep 2016, 15:20

Ennovy skrev:
Hahaha - tro mig - jeg var hende der udfordrede forfatteren og fik ret. Så jeg har mere end forstået det.

Nej, jeg tror ikke på dig.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Oveditlevsen » 7. sep 2016, 15:22

Thitida-No-Chey skrev:
Oveditlevsen skrev:
Ennovy skrev:
Oveditlevsen skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Jeg synes desuden, som nævnt tidligere af andre, at det er vanvittigt problematisk, at man per definition antager, at en elev a: har behov for integration, fordi de har et "mellemøstligt"/"Ikke-dansk-klingende" navn, og b: at de af samme årsag er ressourcesvage og bliver et problem.

Hvad hvis man har evidens for at det er et reelt problem, og dette er en gangbar løsning?
Ligeså vel som negative stereotyper er forkerte så er postive vel også, hvis der er et reelt problem skal man da tage fat på det.




Der er simpelthen ikke evidens for at påstå at fordi man er brun så er man også ressourcesvag. Fordi det selvfølgeligt er noget fis. Der findes evidens for at børn i familier med sociale problemer, familier der har været udsat for traumer og familier der har økonomiske problemer har særlige udfordringer - og selvfølgelig ser man flere flygtninger og lignende i den gruppe end man måske ser Susanne nede fra rækkehuset. Men du ser altså ikke flere i den gruppe af helt almindelige danskere fra almindelige familier - uanset hudfarve og navn (og religion for den sags skyld).

Der er overrepræsentation i statistikker omkring kriminalitet, sociale problemer, arbejdsløshed osv.
Lad os nu forholde os til fakta, det at lyve virkeligheden anderledes end der er hjælper ikke nogen, men skader kun.

Hvor stor en andel af kriminaliteten i den statistik er begået af gymnasieelever?

I hvilken kontekst er det relevant?
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Oveditlevsen » 7. sep 2016, 15:29

Ennovy skrev:
Oveditlevsen skrev:
Ennovy skrev:
Hahaha - tro mig - jeg var hende der udfordrede forfatteren og fik ret. Så jeg har mere end forstået det.

Nej, jeg tror ikke på dig.




Det behøver du da heller ikke - du kan da bare selv læse op på tingene og sætte dig ind i det. Jeg refererer jo sådan set bare til viden. Jeg har ikke opfundet viden.

Jeg har ikke skrevet at du har opfundet det, bare at du ikke har forstået det.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Thitida-No-Chey » 7. sep 2016, 15:30

Oveditlevsen skrev:
Thitida-No-Chey skrev:
Oveditlevsen skrev:
Ennovy skrev:
Oveditlevsen skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Jeg synes desuden, som nævnt tidligere af andre, at det er vanvittigt problematisk, at man per definition antager, at en elev a: har behov for integration, fordi de har et "mellemøstligt"/"Ikke-dansk-klingende" navn, og b: at de af samme årsag er ressourcesvage og bliver et problem.

Hvad hvis man har evidens for at det er et reelt problem, og dette er en gangbar løsning?
Ligeså vel som negative stereotyper er forkerte så er postive vel også, hvis der er et reelt problem skal man da tage fat på det.




Der er simpelthen ikke evidens for at påstå at fordi man er brun så er man også ressourcesvag. Fordi det selvfølgeligt er noget fis. Der findes evidens for at børn i familier med sociale problemer, familier der har været udsat for traumer og familier der har økonomiske problemer har særlige udfordringer - og selvfølgelig ser man flere flygtninger og lignende i den gruppe end man måske ser Susanne nede fra rækkehuset. Men du ser altså ikke flere i den gruppe af helt almindelige danskere fra almindelige familier - uanset hudfarve og navn (og religion for den sags skyld).

Der er overrepræsentation i statistikker omkring kriminalitet, sociale problemer, arbejdsløshed osv.
Lad os nu forholde os til fakta, det at lyve virkeligheden anderledes end der er hjælper ikke nogen, men skader kun.

Hvor stor en andel af kriminaliteten i den statistik er begået af gymnasieelever?

I hvilken kontekst er det relevant?

Øh, denne? Omend jeg er ved at være i tvivl om, hvad det er, DU tror, du diskuterer...
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Oveditlevsen » 7. sep 2016, 15:31

Ennovy skrev:
Oveditlevsen skrev:
Ennovy skrev:
Oveditlevsen skrev:
Ennovy skrev:
Hahaha - tro mig - jeg var hende der udfordrede forfatteren og fik ret. Så jeg har mere end forstået det.

Nej, jeg tror ikke på dig.




Det behøver du da heller ikke - du kan da bare selv læse op på tingene og sætte dig ind i det. Jeg refererer jo sådan set bare til viden. Jeg har ikke opfundet viden.

Jeg har ikke skrevet at du har opfundet det, bare at du ikke har forstået det.



Læs det og så kom tilbage når du har gjort det.

:naughty:
0
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf fisken80 » 7. sep 2016, 15:51

Ennovy skrev:
landsbytossen skrev:
Ennovy skrev:

At det på nogen måde er lovligt er mig totalt uforståeligt. Så hvis Brian Jensen - ganske hvid og dansk og hans familie har de sidste 100 år boet i Danmark - hvis han tog navneforandring til Mohammed Hussain, så ville han blive fordelt pga navn? Det er jo klokkeklar racisme. Jeg brækker mig - fy for satan :badr: :badr: :badr:

Så vil han sikkert ikke have noget imod at være sammen med andre med ikke vestlige navne. Ellers har rektor ører, hvis Brian/Muhammed vil blive blandt etnisk danske.




Hvis elev vil være i en hvid klasse, så må han finde et privat tilbud - selvfølgeligt skal vores uddannelsessystem ikke skele til farve/navn.


Du HAR godt fattet, at der ikke er tale om rene hvide klasser, ikke? Eller nej, det har du jo tydeligvist ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Oveditlevsen » 7. sep 2016, 15:55

Men for at komme tilbage på sporet så er det også vigtigt at have i mente at rektoren og skolens øvrige personale vil deres elever det bedste, ellers ville de ikke vælge sådan en løsning. De har den faglige ballast og indsigt i hvad der er bedst for deres elever, deres konklusion må jo være at det er problematisk med en lav andel af etnisk danske unge.
5
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf fisken80 » 7. sep 2016, 15:57

Ennovy skrev:
fisken80 skrev:
Ennovy skrev:
landsbytossen skrev:
Ennovy skrev:

At det på nogen måde er lovligt er mig totalt uforståeligt. Så hvis Brian Jensen - ganske hvid og dansk og hans familie har de sidste 100 år boet i Danmark - hvis han tog navneforandring til Mohammed Hussain, så ville han blive fordelt pga navn? Det er jo klokkeklar racisme. Jeg brækker mig - fy for satan :badr: :badr: :badr:

Så vil han sikkert ikke have noget imod at være sammen med andre med ikke vestlige navne. Ellers har rektor ører, hvis Brian/Muhammed vil blive blandt etnisk danske.




Hvis elev vil være i en hvid klasse, så må han finde et privat tilbud - selvfølgeligt skal vores uddannelsessystem ikke skele til farve/navn.


Du HAR godt fattet, at der ikke er tale om rene hvide klasser, ikke? Eller nej, det har du jo tydeligvist ikke.



Jo, det har jeg forstået - der er tale om at man har samlet de hvide i nogle klasser fordi de er hvide og dermed gerne vil være sammen med andre hvide, og ikke være den eneste hvide i en klasse som eksempel.


Og i de klasser er 50% af eleverne så af anden etnisk oprindelse, man tager jo altså ikke samtlige etniske danskere og putter dem i en rent hvid klasse. Hvis det havde været tilfældet havde jeg forstået ramaskriget. Lige nu synes jeg virkelig ikke det er meget anderledes end at man også sørger for, at der ikke kun sidder én pige i klasserne på htx.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf fisken80 » 7. sep 2016, 16:09

Ennovy skrev:
fisken80 skrev:
Ennovy skrev:
fisken80 skrev:
Ennovy skrev:
landsbytossen skrev:
Ennovy skrev:

At det på nogen måde er lovligt er mig totalt uforståeligt. Så hvis Brian Jensen - ganske hvid og dansk og hans familie har de sidste 100 år boet i Danmark - hvis han tog navneforandring til Mohammed Hussain, så ville han blive fordelt pga navn? Det er jo klokkeklar racisme. Jeg brækker mig - fy for satan :badr: :badr: :badr:

Så vil han sikkert ikke have noget imod at være sammen med andre med ikke vestlige navne. Ellers har rektor ører, hvis Brian/Muhammed vil blive blandt etnisk danske.




Hvis elev vil være i en hvid klasse, så må han finde et privat tilbud - selvfølgeligt skal vores uddannelsessystem ikke skele til farve/navn.


Du HAR godt fattet, at der ikke er tale om rene hvide klasser, ikke? Eller nej, det har du jo tydeligvist ikke.



Jo, det har jeg forstået - der er tale om at man har samlet de hvide i nogle klasser fordi de er hvide og dermed gerne vil være sammen med andre hvide, og ikke være den eneste hvide i en klasse som eksempel.


Og i de klasser er 50% af eleverne så af anden etnisk oprindelse, man tager jo altså ikke samtlige etniske danskere og putter dem i en rent hvid klasse. Hvis det havde været tilfældet havde jeg forstået ramaskriget. Lige nu synes jeg virkelig ikke det er meget anderledes end at man også sørger for, at der ikke kun sidder én pige i klasserne på htx.



Problemet er at man med den fordeling opdeler danskere i to kategorier - og det er forkert på så mange niveauer.


Men nu HAR gymnasiet jo altså de erfaringer det har og dem arbejder de så udfra. I virkeligheden er det her jo positivt. For det betyder faktisk, at flere og flere unge med anden etnisk baggrund end dansk får en ungdomsuddannelse. Det er da pissefedt. Men det betyder også, at der er nogle udfordringer på de gymnasier, hvor der er 80% med anden etnisk baggrund, dem prøver man så at løse, det kan jeg simpelthen ikke se noget galt i.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"