billiebean skrev:Hvis man spurgte et bredt udvalg af eleverne i de såkaldte ikke-danske klasser, gad jeg godt vide hvor mange der synes det er en god idé at blive isoleret på baggrund af efternavn, udseende og etnicitet.. Ikke sikker på at eleverne ligefrem sidder på spring for at blive segregeret.
Det lyder eddermanme som et skråplan i mine ører.. Også den usagte præmis at "etniske danskere = gode, eftertragtede, ikke-etniske = dårlige, uønskede". Hvorfor ikke blot se det som et præmis, at man har de elever man har og fokusere på at lære dem det, de skal lære efter bedste evne? Så må man hyre lærere med en anden type profil eller finde ud af hvordan man underviser denne type elever. Sådan er det jo også med fx et lille provinsgymnasie vs. et populært gymnasium i en større by. Eleverne er forskellige.
Det er dig, der læser den præmis ind i det, for det er overhovedet ikke dét det handler om, og det ville du også vide, hvis du havde læst rektorens begrundelse og elevrådsformandens udtalelse.
Det er jo på ingen måde deres faglighed, der anfægtes, det handler om at også de etnisk danske elever får mulighed for at føle et tilhørtsforhold til klassen og her har problemet været, at der er meget stor forskel på tilgangen til det sociale og det, der foregår udenom undervisningen.
Og som en anden nævner, elever med anden etnisk baggrund foretrækker også, at de kommer i klasser, hvor de ikke udgør et mindretal.
Jeg synes virkelig det er op ad bakke at diskutere det her, når folk enten ikke har sat sig ind i, hvad baggrunden for fordelingen rent faktisk er. Den er for pokker netop IKKE faglig.
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Maude, din proportionssans