Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf fisken80 » 7. sep 2016, 16:17

Ennovy skrev:Hvorfor skulle der være brug for at opdele danske gymnasieelever efter navn/farve? Hvad er det for nogle udfordringer der skyldes navn/farve? Sådan nogle problemer har jeg aldrig hørt om - udover racisme.


Så skulle du måske prøve at undersøge sagen lidt bedre, eventuelt tage en snak med lærere og elever på skoler, hvor der er en stor forekomst af unge med anden etnisk baggrund.

Så langt tilbage som i slutnullerne, da jeg tog mit pædagogikum var et af oplæggene på et af vores alment didaktiske kurser, hvilke udfordringer der kunne være på skoler med mange elever med indvandrerbaggrund og hvordan man kunne tackle de problemer...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf fisken80 » 7. sep 2016, 16:21

Ennovy skrev:
fisken80 skrev:
Ennovy skrev:Hvorfor skulle der være brug for at opdele danske gymnasieelever efter navn/farve? Hvad er det for nogle udfordringer der skyldes navn/farve? Sådan nogle problemer har jeg aldrig hørt om - udover racisme.


Så skulle du måske prøve at undersøge sagen lidt bedre, eventuelt tage en snak med lærere og elever på skoler, hvor der er en stor forekomst af unge med anden etnisk baggrund.

Så langt tilbage som i slutnullerne, da jeg tog mit pædagogikum var et af oplæggene på et af vores alment didaktiske kurser, hvilke udfordringer der kunne være på skoler med mange elever med indvandrerbaggrund og hvordan man kunne tackle de problemer...



Og de problemer handler jo om udsathed - ikke om farve eller navn. Det er PRÆCIS det der er hele min pointe i tråden her. Hvis man vil løse nogle problemer, så er man til at starte med nødt til at kunne identificere det korrekte problem.


Du var simpelthen tilstede til det oplæg og kan derfor udtale dig om, hvad det var for udfordringer, der blev diskuteret?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf landsbytossen » 7. sep 2016, 16:26

Ennovy skrev:

Jo, det har jeg forstået - der er tale om at man har samlet de hvide i nogle klasser fordi de er hvide og dermed gerne vil være sammen med andre hvide, og ikke være den eneste hvide i en klasse som eksempel.

Pisst. jeg tror, at et barn adopteret fra Korea af danske forældre og med et dansk navn vil blive placeret i den gruppe, du kalder for "de hvide".
3
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Animi » 7. sep 2016, 16:30

Mit problem med det her er, at man automatisk gør en bestemt gruppe til et problem, baseret på overfladiske ting. Vi fortæller folk med anden etnisk baggrund at fordi man har oplever problemer med andre af anden etnisk baggrund, så er der en højere chance for at de så også automatisk er et problem. Og rent statistisk er det måske rigtigt, men sådan synes jeg bare ikke at man skal behandle mennesker.
Behandler man folk længe nok som et problem, bliver de til et problem.

Jeg ville heller ikke synes det var okay, hvis man fra 0. Klasse opdelte klasserne i drenge og pige klasser, fordi drenge statistisk set er mere urolige og mere umodne. Så ville man jo også lære drenge at det er det man forventer af dem, og derfor skal de have deres egne klasser.
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 16:50

Ennovy skrev:Hvorfor skulle der være brug for at opdele danske gymnasieelever efter navn/farve? Hvad er det for nogle udfordringer der skyldes navn/farve? Sådan nogle problemer har jeg aldrig hørt om - udover racisme.



Som det beskrives i den artikel fra Gymaniseskolerne, som jeg linkede til tidligere, så handler det hverken om udsathed, uro eller faglighed - tværtimod er de unge med anden etnisk baggrund fint gymnasieegnede. De kan være gymnasiefremmede, lige så vel som danske elever kan det, men det er en særskilt problemstilling.

Problemet knytter sig til kultur - måden at gå i gymnasiet på. De unge med anden etnisk baggrund deltager mindre eller i et vist omfang nærmest slet ikke i de frivillige aktiviteter, og selvom danske unge sikkert kunne have godt af at skrue ned for drikkeriet indimellem, så også dem, der ikke drikker alkohol kunne være med til fester, så er det ikke nok, forstået på den måde at de unge med anden etnisk baggrund heller ikke deltager i cafeaftener, elevråd, skolekomedie og studieture m.v.

Jeg ville godt nok have været træt af, hvis min gymnasietid havde været uden al det sociale uden om undervisningen, og jeg kunne godt have valgt et gymnasium fra, hvis de andre elever alle sammen havde en tilgang, der hed skole og så hjem. Kald mig endelig racist, men det havde jeg ikke gidet.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 17:07

Ennovy skrev:
Akehurst2 skrev:
Ennovy skrev:Hvorfor skulle der være brug for at opdele danske gymnasieelever efter navn/farve? Hvad er det for nogle udfordringer der skyldes navn/farve? Sådan nogle problemer har jeg aldrig hørt om - udover racisme.



Som det beskrives i den artikel fra Gymaniseskolerne, som jeg linkede til tidligere, så handler det hverken om udsathed, uro eller faglighed - tværtimod er de unge med anden etnisk baggrund fint gymnasieegnede. De kan være gymnasiefremmede, lige så vel som danske elever kan det, men det er en særskilt problemstilling.

Problemet knytter sig til kultur - måden at gå i gymnasiet på. De unge med anden etnisk baggrund deltager mindre eller i et vist omfang nærmest slet ikke i de frivillige aktiviteter, og selvom danske unge sikkert kunne have godt af at skrue ned for drikkeriet indimellem, så også dem, der ikke drikker alkohol kunne være med til fester, så er det ikke nok, forstået på den måde at de unge med anden etnisk baggrund heller ikke deltager i cafeaftener, elevråd, skolekomedie og studieture m.v.

Jeg ville godt nok have været træt af, hvis min gymnasietid havde været uden al det sociale uden om undervisningen, og jeg kunne godt have valgt et gymnasium fra, hvis de andre elever alle sammen havde en tilgang, der hed skole og så hjem. Kald mig endelig racist, men det havde jeg ikke gidet.




Hvorfor skulle jeg kalde dig racist? Det du beskriver er jo et stykke arbejde omkring kulturen på gymnasiet. Og det synes jeg da bestemt giver mening, hvis man ikke oplever at det sociale liv på gymnasiet er som man gerne ville have det. Men at en opdeling efter navne skulle være en magisk løsning forstår jeg ikke. Hvis man vil arbejde med kulturen, så må man jo kigge på tiltag omkring kulturen - skabe relationer, fællesskaber og aktiviteter på tværs af klasser, fag og interesser.


Men der er jo masser af aktiviteter, relationer og fællesskaber på tværs af klasser, fag og interesser - men de er frivillige, og så er det åbenbart sådan, at de unge med anden etnisk baggrund over en bred kam, ikke deltager.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 17:13

Ennovy skrev:
Akehurst2 skrev:
Ennovy skrev:
Akehurst2 skrev:
Ennovy skrev:Hvorfor skulle der være brug for at opdele danske gymnasieelever efter navn/farve? Hvad er det for nogle udfordringer der skyldes navn/farve? Sådan nogle problemer har jeg aldrig hørt om - udover racisme.



Som det beskrives i den artikel fra Gymaniseskolerne, som jeg linkede til tidligere, så handler det hverken om udsathed, uro eller faglighed - tværtimod er de unge med anden etnisk baggrund fint gymnasieegnede. De kan være gymnasiefremmede, lige så vel som danske elever kan det, men det er en særskilt problemstilling.

Problemet knytter sig til kultur - måden at gå i gymnasiet på. De unge med anden etnisk baggrund deltager mindre eller i et vist omfang nærmest slet ikke i de frivillige aktiviteter, og selvom danske unge sikkert kunne have godt af at skrue ned for drikkeriet indimellem, så også dem, der ikke drikker alkohol kunne være med til fester, så er det ikke nok, forstået på den måde at de unge med anden etnisk baggrund heller ikke deltager i cafeaftener, elevråd, skolekomedie og studieture m.v.

Jeg ville godt nok have været træt af, hvis min gymnasietid havde været uden al det sociale uden om undervisningen, og jeg kunne godt have valgt et gymnasium fra, hvis de andre elever alle sammen havde en tilgang, der hed skole og så hjem. Kald mig endelig racist, men det havde jeg ikke gidet.




Hvorfor skulle jeg kalde dig racist? Det du beskriver er jo et stykke arbejde omkring kulturen på gymnasiet. Og det synes jeg da bestemt giver mening, hvis man ikke oplever at det sociale liv på gymnasiet er som man gerne ville have det. Men at en opdeling efter navne skulle være en magisk løsning forstår jeg ikke. Hvis man vil arbejde med kulturen, så må man jo kigge på tiltag omkring kulturen - skabe relationer, fællesskaber og aktiviteter på tværs af klasser, fag og interesser.


Men der er jo masser af aktiviteter, relationer og fællesskaber på tværs af klasser, fag og interesser - men de er frivillige, og så er det åbenbart sådan, at de unge med anden etnisk baggrund over en bred kam, ikke deltager.




Det forstod jeg godt - og det er det jeg svarer på - det må man jo så arbejde på.


Ja, selvfølgelig skal man arbejde på det, og det kan man også se beskrevet i forhold til hvordan man fx forsøger med dialog for at få alle med studietur.

Men er det så ikke okay at holde de etnisk danske i samme klasse indtil arbejdet med at få de unge med anden etnisk baggrund til at deltage i det sociale og frivillige bærer frugt, hvis alternativet er, at de danske unge ellers bare søger væk?
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 17:16

Æble skrev:Det som er grimt i det er at man forudsætter at ikke dansk efternavn = ressourcesvag.

Man skulle måske hellere inddele efter interesser, fagligt niveau, sprog eller lignende, baseret på input fra kommende elever og ikke på deres navn.


Men der er da heller ingen, der siger at dem med ikke vestlig baggrund er ressourcesvage. Hvor får du det fra?
2
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf billiebean » 7. sep 2016, 18:08

Hvis man spurgte et bredt udvalg af eleverne i de såkaldte ikke-danske klasser, gad jeg godt vide hvor mange der synes det er en god idé at blive isoleret på baggrund af efternavn, udseende og etnicitet.. Ikke sikker på at eleverne ligefrem sidder på spring for at blive segregeret.
Det lyder eddermanme som et skråplan i mine ører.. Også den usagte præmis at "etniske danskere = gode, eftertragtede, ikke-etniske = dårlige, uønskede". Hvorfor ikke blot se det som et præmis, at man har de elever man har og fokusere på at lære dem det, de skal lære efter bedste evne? Så må man hyre lærere med en anden type profil eller finde ud af hvordan man underviser denne type elever. Sådan er det jo også med fx et lille provinsgymnasie vs. et populært gymnasium i en større by. Eleverne er forskellige.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf paint » 7. sep 2016, 18:10

Jeg har ikke læst hele tråden her. Men umiddelbart kan jeg ikke se noget graverende eller racistisk i det. Alle elever, bør have mulighed for at gå i en klasse, hvor der er andre elever med samme kulturelle baggrund som dem selv. Hermed mener jeg ikke at alle eleverne, skal være danske. En nogenlunde jævn fordeling af etniciteter, vil, efter min mening give den mest ballancerede og nuancerede elev-sammensætning.

Med 80% elever, af ikke etnisk dansk herkomst, vil en dansk elev i en klasse med f.eks 24 elever, være én ud af 4-5 danske elever i klassen. Dette er for lidt.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 18:22

billiebean skrev:Hvis man spurgte et bredt udvalg af eleverne i de såkaldte ikke-danske klasser, gad jeg godt vide hvor mange der synes det er en god idé at blive isoleret på baggrund af efternavn, udseende og etnicitet.. Ikke sikker på at eleverne ligefrem sidder på spring for at blive segregeret.
Det lyder eddermanme som et skråplan i mine ører.. Også den usagte præmis at "etniske danskere = gode, eftertragtede, ikke-etniske = dårlige, uønskede". Hvorfor ikke blot se det som et præmis, at man har de elever man har og fokusere på at lære dem det, de skal lære efter bedste evne? Så må man hyre lærere med en anden type profil eller finde ud af hvordan man underviser denne type elever. Sådan er det jo også med fx et lille provinsgymnasie vs. et populært gymnasium i en større by. Eleverne er forskellige.


Men det er jo ikke de etniske, der "isoleres" - det er de danske. Det er jo dem, der er mindretallet.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 18:36

Akehurst2 skrev:
billiebean skrev:Hvis man spurgte et bredt udvalg af eleverne i de såkaldte ikke-danske klasser, gad jeg godt vide hvor mange der synes det er en god idé at blive isoleret på baggrund af efternavn, udseende og etnicitet.. Ikke sikker på at eleverne ligefrem sidder på spring for at blive segregeret.
Det lyder eddermanme som et skråplan i mine ører.. Også den usagte præmis at "etniske danskere = gode, eftertragtede, ikke-etniske = dårlige, uønskede". Hvorfor ikke blot se det som et præmis, at man har de elever man har og fokusere på at lære dem det, de skal lære efter bedste evne? Så må man hyre lærere med en anden type profil eller finde ud af hvordan man underviser denne type elever. Sådan er det jo også med fx et lille provinsgymnasie vs. et populært gymnasium i en større by. Eleverne er forskellige.


Men det er jo ikke de etniske, der "isoleres" - det er de danske. Det er jo dem, der er mindretallet.


Hvilket også er, hvad rektor beskriver her: http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... -laengere/

Interessant nok sker det åbenbart også, at elever med anden etnisk baggrund finder på at flytte, hvis de er for meget i mindretal.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf billiebean » 7. sep 2016, 18:44

Akehurst2 skrev:
billiebean skrev:Hvis man spurgte et bredt udvalg af eleverne i de såkaldte ikke-danske klasser, gad jeg godt vide hvor mange der synes det er en god idé at blive isoleret på baggrund af efternavn, udseende og etnicitet.. Ikke sikker på at eleverne ligefrem sidder på spring for at blive segregeret.
Det lyder eddermanme som et skråplan i mine ører.. Også den usagte præmis at "etniske danskere = gode, eftertragtede, ikke-etniske = dårlige, uønskede". Hvorfor ikke blot se det som et præmis, at man har de elever man har og fokusere på at lære dem det, de skal lære efter bedste evne? Så må man hyre lærere med en anden type profil eller finde ud af hvordan man underviser denne type elever. Sådan er det jo også med fx et lille provinsgymnasie vs. et populært gymnasium i en større by. Eleverne er forskellige.


Men det er jo ikke de etniske, der "isoleres" - det er de danske. Det er jo dem, der er mindretallet.


Det kommer an på fra hvilket perspektiv, man ser situationen. Faktum er jo, at der sker en adskillelse af de to grupper, og da de ikke-etniske danskere generelt er en minoritet i Danmark er det jo dem, der i sidste ende kommer til at mærke følgerne af adskillelsen og dermed den manglende integration stærkest.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf fisken80 » 7. sep 2016, 18:45

billiebean skrev:Hvis man spurgte et bredt udvalg af eleverne i de såkaldte ikke-danske klasser, gad jeg godt vide hvor mange der synes det er en god idé at blive isoleret på baggrund af efternavn, udseende og etnicitet.. Ikke sikker på at eleverne ligefrem sidder på spring for at blive segregeret.
Det lyder eddermanme som et skråplan i mine ører.. Også den usagte præmis at "etniske danskere = gode, eftertragtede, ikke-etniske = dårlige, uønskede". Hvorfor ikke blot se det som et præmis, at man har de elever man har og fokusere på at lære dem det, de skal lære efter bedste evne? Så må man hyre lærere med en anden type profil eller finde ud af hvordan man underviser denne type elever. Sådan er det jo også med fx et lille provinsgymnasie vs. et populært gymnasium i en større by. Eleverne er forskellige.


Det er dig, der læser den præmis ind i det, for det er overhovedet ikke dét det handler om, og det ville du også vide, hvis du havde læst rektorens begrundelse og elevrådsformandens udtalelse.
Det er jo på ingen måde deres faglighed, der anfægtes, det handler om at også de etnisk danske elever får mulighed for at føle et tilhørtsforhold til klassen og her har problemet været, at der er meget stor forskel på tilgangen til det sociale og det, der foregår udenom undervisningen.

Og som en anden nævner, elever med anden etnisk baggrund foretrækker også, at de kommer i klasser, hvor de ikke udgør et mindretal.

Jeg synes virkelig det er op ad bakke at diskutere det her, når folk enten ikke har sat sig ind i, hvad baggrunden for fordelingen rent faktisk er. Den er for pokker netop IKKE faglig.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. sep 2016, 18:54

Ennovy skrev:
Code71 skrev:
Ennovy skrev:
Code71 skrev:
Ennovy skrev:Hvis man bliver fordelt pga. navn så er vi ude i noget, der er så langt ude at jeg slet ikke kan begribe det.


Jeg er opvokset på Vestegnen og jeg har boet på Fyn, på Nørrebro og jeg har altså igennem hele min folkeskoletid haft masser af brune børn i min klasse - og de brune børn larmede altså ikke mere eller mindre end de hvide - og de er ikke blevet mere eller mindre succesfulde end de hvide - fordi de selvfølgeligt er lige så ens og forskellige som os hvide er.


Hvis nu du var blevet sat i en klasse med bedre hvid:brun-ratio, så havde du måske været i stand til at fatte, hvad folk har været nødt til at gentage mange gange for dig, første gang: Rektor fordeler de hold, før han overhovedet træffer børnene første gang, og han gør det ud fra de to eneste ting, han ved om børnene - hvilken studieretning de har, og hvilket navn de har. Han forsøger at ramme en nogenlunde ligelig fordeling af vesterlændinge og brune, fordi det fortæller forskerne er mest optimalt ift. de undersøgelser som Undervisningsministeriet har lavet.

Og i øvrigt - hvis det nu er så fantastisk med "masser af brune børn i min klasse", hvad skulle så problemet være med "masser af hvide børn i min klasse?" Du påstår jo selv at der ikke er forskel på hvor succesfulde de bliver eller hvor meget de larmer? Så hvad er det egentlig du øffer over?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"