Efterskole - er det værd at satse på?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Novella » 8. sep 2016, 05:07

Jeg har læst mig til, at jeg bør skrive mine arvinger op nu, hvis jeg vil gøre mig forhåbninger om at få dem på efterskole om 3-4 år. Jeg kender ikke fænomenet, som ikke fandtes, der hvor jeg var teenager, så jeg ved faktisk ikke, om efterskole er noget jeg ønsker for mine børn.

Fortæl mig om jeres værdi af efterskoletiden eller bare jeres mening om den :blomst:

Hvis man vil sådan noget, hvad skal man så satse på? Det må gerne være noget med politik og verden og ideologiske diskussioner plus musik/teater/drama. Jeg er helt blank og ville skulle vælge ud fra et tilfældigt navn på en liste.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf fisken80 » 8. sep 2016, 05:47

Er det dine børn, der selv har udtrykt ønske om at komme på efterskole? For det er det allerførste sted at starte. Hvis det er fordi du bare har hørt det er en god ide, så glem det. Det skal være et 100% aktivt tilvalg hos dine børn og du skal snakke igennem med dem, hvorfor de gerne vil og hvad de forventer sig af det.

Jeg skriver som jeg gør, fordi jeg selv traf et passivt valg om at tage på efterskole. Forstået på den måde, at begge mine ældre kusiner som jeg så meget op til havde været afsted og elsket det. Og når de havde været det og når de havde elsket det, så skulle jeg selvfølgelig også. Mine forældre synes ideen var fin og jeg blev skrevet op og kom afsted og det første halve år blev - et mareridt...

Jeg hadede det simpelthen. Jeg kunne ikke falde til, jeg havde hjemve, jeg savnede min gamle klasse (der ikke engang eksisterede mere), jeg savnede mine venner, mine ting, vores hus, mit værelse... alt. Jeg kom hjem hver weekend og tudede når jeg skulle tilbage søndag.
Det vendte efter jul, netop fordi jeg på det tidspunkt tog et aktivt valg om, at jeg ville blive og nu også hade reflekteret over det valg.

Så mit råd er, at hvis dine børn ønsker at komme afsted, så find ud af om de virkelig har tænkt de igennem. Véd de hvad de går ind til? Har de overvejet det nøje (og jaja det er teens, men alligevel...).

Når alt det er på plads, så find en skole, der matcher deres interesser. Og igen vær skarp og kritisk. Jeg valgte en skole med stort fokus på musik, sang, dans og drama - og jeg kunne i virkeligheden ingen af delene... jeg havde bare en vag ide om, at "sådan noget med teater det er jo meget fedt", men jeg var stort set den eneste på skolen, der ikke havde en tone i livet, ikke spillede på et instrument eller havde danset fra jeg var 5.
Det gjorde det altså heller ikke ligefrem lettere, at falde til.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Juki » 8. sep 2016, 06:54

Jeg elskede konceptet med og at være på efterskole!

Fik nogle rigtige gode venskaber ud af det og min bedste veninde i dag er også fra efterskolen (selvom det er 12-13 år siden :nerve:) Der var selvfølgelig nogle ting der var mindre gode, men ikke noget der ikke ville være anderledes end hvis jeg gik i en almindelig folkeskoleklasse.

Jeg havde det ikke godt derhjemme eller generelt på det tidspunkt, så for mig var det en fantastisk mulighed for at få et break fra det hele. Det behøver man selvfølgelig ikke føle det som, men det var også med til at gøre mig mere selvstændig.

Jeg elskede at der altid var nogle omkring en, og havde man behov for at være alene kunne man gå på værelset.

Den efterskole jeg gik på var ikke specielt stor, omkring 70-80 elever, men jeg synes faktisk kun det var en fordel for man kom til at kende alle mere eller mindre. Min efterskole havde nogle små huse, med værelser, og et par gange, også med værelser. Værelserne var 2-, 3- eller 4-mands værelser, hvor man boede med sit eget køn, men ellers side om side med det modsatte køn. Det er der selvfølgelig fordele og ulemper ved.

En anden fordel er at der er lærere/kontaktpersoner hele døgnet, hvis man har noget på hjerte fx.

Jeg kan ikke huske hvorfor jeg valgte lige den efterskole. Jeg kan bare huske at jeg havde fundet eller læst om to, som vi besøgte 1-2 år før jeg skulle starte. Begge efterskoler havde en mega hyggelig og hjemmelig stemning, så stod det til mig havde jeg taget 1 år på den ene og 1 år på den anden :D Hvad der gjorde udslaget var at der var 1 års længere ventetid på den der blev valgt fra.

Generelt havde jeg et rigtig godt år og jeg kan kun anbefale "alle" i det mindste at prøve det :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf achillaxedprune » 8. sep 2016, 07:05

Det var bestemt ikke noget for mig, men jeg har flere veninder, derhar haft en rigtig god oplevelse med at være på efterskole... Jeg ville uden at tøve sende mit barn på efterskole, dog ville jeg undersøge stedet inden bl.a. på baggrund af de allerede oplistede punkter. Derudover ville det være vigtigt, at linjen på skolen passer til barnet.

Ud fra hvad du skriver, så kunne denne måske være noget for jer? http://www.faxehus.dk
... En af mine veninder gik der, og var rigtig glad for det dengang. :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Anne Droid » 8. sep 2016, 08:32

Vores søn var på efterskole i 9. klasse. Det var dyrt, men alle pengene værd. Det gjorde meget godt ved hans sociale kompetencer og hans selvstændighed.

Jeg er selv læreruddannet, så det første jeg gjorde, var at tjekke lærerstaben. Jeg har tidligere medstuderende der aldrig nogensinde skal i nærheden af mine børn. Derefter tjekkede jeg de ting der allerede er skrevet om.

Noget af det vi var rigtig glade for ved hans efterskole, var at den ikke lå langt væk transportmæssigt. Den ligger 10 km fra hvor hans far bor og det er altså rart at det ikke tager flere timer for det unge menneske at komme frem og tilbage. Da jeg gik på efterskole, brugte jeg næsten 3 timer på transport hver vej.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Luffegås » 8. sep 2016, 09:39

Jeg anede ikke selv hvad en efterskole var, før min mor trak mig med ud på efterskolernes dag for at besøge min papfars gamle efterskole. Og vi gik rundt, og han fortalte gladeligt, og jeg blev mere forelsket i stedet, og så spurgte min snedige mor "kunne det være noget du kunne tænke dig? Vi kan altid afmelde pladsen." og BUM så ville jeg på efterskole. Så klart, dine børn skal ikke føle det er et krav, jeg var 12, lige blevet 13 da vi var ude og kigge, og det var dengang en god tid at vente sig op, da pigepladserne hurtigt bliver taget på de gode efterskoler.

Jeg fik 2 sindsygt gode år, hvor jeg virkelig lærte om forskelligheden i mennesker, ud og se unge fra andre egne af Danmark, og ikke bare de samme typer jeg gik med til daglig. Jeg fik nogle gode kærester ud af det, og jeg fik nogle år væk fra mobning, og hvor jeg kunne få lov at blive en anden og udvikle mig. Mine børn skal klart have tilbuddet om efterskole, sprogrejse eller highschool, eller højskole, et eller andet hvor de kan komme ud som ung og møde andre mennesker.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf thomassneum » 8. sep 2016, 09:57

achillaxedprune skrev:Det var bestemt ikke noget for mig, men jeg har flere veninder, derhar haft en rigtig god oplevelse med at være på efterskole... Jeg ville uden at tøve sende mit barn på efterskole, dog ville jeg undersøge stedet inden bl.a. på baggrund af de allerede oplistede punkter. Derudover ville det være vigtigt, at linjen på skolen passer til barnet.

Ud fra hvad du skriver, så kunne denne måske være noget for jer? http://www.faxehus.dk
... En af mine veninder gik der, og var rigtig glad for det dengang. :)


Min datter gik der sidste år.

Jeg kan varmt anbefale det. :)

Skolens regel er at man skal være "En god kammerat". Det er da simpelt.. ik'.. eller er det? :)
1
Med bov skal man mad lave, men...
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf fisken80 » 8. sep 2016, 10:01

Luffegås skrev:Jeg anede ikke selv hvad en efterskole var, før min mor trak mig med ud på efterskolernes dag for at besøge min papfars gamle efterskole. Og vi gik rundt, og han fortalte gladeligt, og jeg blev mere forelsket i stedet, og så spurgte min snedige mor "kunne det være noget du kunne tænke dig? Vi kan altid afmelde pladsen." og BUM så ville jeg på efterskole. Så klart, dine børn skal ikke føle det er et krav, jeg var 12, lige blevet 13 da vi var ude og kigge, og det var dengang en god tid at vente sig op, da pigepladserne hurtigt bliver taget på de gode efterskoler.

Jeg fik 2 sindsygt gode år, hvor jeg virkelig lærte om forskelligheden i mennesker, ud og se unge fra andre egne af Danmark, og ikke bare de samme typer jeg gik med til daglig. Jeg fik nogle gode kærester ud af det, og jeg fik nogle år væk fra mobning, og hvor jeg kunne få lov at blive en anden og udvikle mig. Mine børn skal klart have tilbuddet om efterskole, sprogrejse eller highschool, eller højskole, et eller andet hvor de kan komme ud som ung og møde andre mennesker.


Jeg ved godt, at mange får den oplevelse, men der kan også være en form for mobning på en efterskole. Jeg vil ikke påstå, at jeg direkte blev mobbet dengang jeg gik på efterskole, for det var slet ikke tilfældet, men der var nogle af de andre elever, der ikke altid var skide søde og som jeg faktisk helst undgik, særligt i det første halve år, hvor jeg i forvejen var ekstremt sårbar.

Jeg følte mig også ofte ensom, fordi jeg ikke som alle andre bare synes det var mega super fedt at være der.

Dermed ikke sagt, at efterskole er en dårlig ide, for det synes jeg overhovedet ikke det. Jeg var enormt glad for at være der det sidste halve år og fik rigtig meget ud af, det er mest for at sige, at det ikke altid er kun fantastiske oplevelser.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Luffegås » 8. sep 2016, 10:08

fisken80 skrev:
Luffegås skrev:Jeg anede ikke selv hvad en efterskole var, før min mor trak mig med ud på efterskolernes dag for at besøge min papfars gamle efterskole. Og vi gik rundt, og han fortalte gladeligt, og jeg blev mere forelsket i stedet, og så spurgte min snedige mor "kunne det være noget du kunne tænke dig? Vi kan altid afmelde pladsen." og BUM så ville jeg på efterskole. Så klart, dine børn skal ikke føle det er et krav, jeg var 12, lige blevet 13 da vi var ude og kigge, og det var dengang en god tid at vente sig op, da pigepladserne hurtigt bliver taget på de gode efterskoler.

Jeg fik 2 sindsygt gode år, hvor jeg virkelig lærte om forskelligheden i mennesker, ud og se unge fra andre egne af Danmark, og ikke bare de samme typer jeg gik med til daglig. Jeg fik nogle gode kærester ud af det, og jeg fik nogle år væk fra mobning, og hvor jeg kunne få lov at blive en anden og udvikle mig. Mine børn skal klart have tilbuddet om efterskole, sprogrejse eller highschool, eller højskole, et eller andet hvor de kan komme ud som ung og møde andre mennesker.


Jeg ved godt, at mange får den oplevelse, men der kan også være en form for mobning på en efterskole. Jeg vil ikke påstå, at jeg direkte blev mobbet dengang jeg gik på efterskole, for det var slet ikke tilfældet, men der var nogle af de andre elever, der ikke altid var skide søde og som jeg faktisk helst undgik, særligt i det første halve år, hvor jeg i forvejen var ekstremt sårbar.

Jeg følte mig også ofte ensom, fordi jeg ikke som alle andre bare synes det var mega super fedt at være der.

Dermed ikke sagt, at efterskole er en dårlig ide, for det synes jeg overhovedet ikke det. Jeg var enormt glad for at være der det sidste halve år og fik rigtig meget ud af, det er mest for at sige, at det ikke altid er kun fantastiske oplevelser.


Vi var også en klike der ikke var populær, og jeg vil væde med jeg også er en af dem man "glemmer" når man lige skal huske 100 navne igennem, og særligt det 2. år havde jeg ikke mine gode veninder fra første år. Og der var også nogen jeg ikke kunne lide og nogen jeg kunne.. Og det var nok de største lærdom, at der er folk man bare ikke kan med, og så må man ignorer hinanden, man behøver ikke tale sammen, bare man kan være i rum sammen. Omvendt, lærte jeg også, at man får lidt af det man giver. Vi boede i huse, og jeg lærte, at de piger i huset faktisk godt ville mig, men jeg havde for travlt med min kæreste der boede hvor jeg kom fra, eller min anden kæreste på efterskolen. Det er virkelig bare et spring og et forsøg man må tage, og jeg ved der findes efterskoler der ikke er gode til at tackle den slags, men her gjorde de meget for at man skulle have en fællesskabsfølelse, venner eller ej.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Anilara » 9. sep 2016, 16:22

Der findes jo efterskoler til enhver smag. Både fot gymnasie-forberedende, kristne, musikfokuserede, kreative, teater, idræt, ordblinde, friluftsliv interesserede, politiske osv. Jeg tror at de fleste vil få glæde af et ophold, men der er selvfølgelig aldrig garanti.
De efterskoler jeg kender mest til, ligger i syd- og Sønderjylland.

Jeg var glad for de to gymnastik- og idrætsefterskoler jeg gik på, på trods af jeg aldrig havde lavet gymnastik før.
Jeg bilder mig selv ind, at det var tydeligt hvem, der havde gået på efterskole, og hvem der ikke havde, da jeg startede i gymnasiet efterfølgende. Følte vi havde gennemgået en modnings- og selvstændighedsproces i højere grad end andre.

Det gav mig oplevelser og bekendtskaber for livet.
0
Brugeravatar
Minimalista
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11. jun 2016, 20:05
Kort karma: 22
Likede indlæg: 209

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Minimalista » 9. sep 2016, 18:47

Jeg synes at det afhænger fuldstændigt af, hvad dine børn håber på at få ud af sådan et ophold og hvordan de er som mennesker. Jeg fandt fx ud af, at socialt samvær i det omfang der fandtes på min efterskole en stor del af tiden drænede mig. Vi var lige over 100 elever. Det fede ved en efterskole er, at man ikke kan gemme sig og have en facade på. Man er nødt til at vise hvem man er og hvad man har at byde på. Det kan give nogle venskaber for livet og man bliver bedre til at tackle forskellighed og som regel også uenigheder.
0
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf getitright » 9. sep 2016, 20:18

Jeg var rigtig glad for at gå på efterskole - jeg havde valgt en efterskole, der ikke havde et enkelt fokus i linjefagene (min bror gik f.eks. på en performanceorienteret efterskole, hvor alle linjefagene drejede sig om dette), hvilket jeg var meget glad for. Det gav en god blanding af niveaufordeling, så jeg sjældent følte mig totalt elendig, selvom mediefag og drama ikke lige var min spidskompetence.
Jeg har ikke fået venskaber, der holdt for livet, men jeg udviklede mig enormt og det var første gang, jeg virkelig følte mig tilpas i skolesammenhæng.

Min efterskole vægtede fællesskabet meget højt, og der var generelt højt til loftet, ligesom vi som elever havde meget medbestemmelse. Det har jeg indtryk af, at der stadig er. Da jeg gik der, havde vi desuden besøg fra Kaospiloterne, der i et døgn lavede et diktatur, netop for at give os en demokratisk bevidsthed, og jeg kan huske, det var sindssygt hårdt, men bagefter var det også en fed oplevelse
Jeg kan i hvert fald varmt anbefale dem: http://efterskolen-aadalen.dk/
0
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Zombie » 10. sep 2016, 07:32

Google navnet. Der kan poppe sager op, skolen har dysset ned, men som diskuteres i diverse fora på nettet.

Fx. kan jeg ikke anbefale de to rollespils efterskoler, vi har i DK. Hvis det er relevant, kan du få en forklaring på messenger.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Myresluger » 10. sep 2016, 09:22

Det er dyrt!! Jeg har kigget i forhold til mine børn - og det koster ca 70.000 kr :shock: for et år (tilskudet beregnes ud fra husstandsindkomst to år tidligere) Men med tvillinger er det jo fuldstændig umuligt med mindre man har startet en opsparing mange år i forvejen
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Fru Sunshine » 10. sep 2016, 12:54

Min søn elskede at være på efterskole. Han havde et pragtfuldt år, mens han havde hadet især udskolingen i folkeskolen.

Det gjorde så også, at det var svært for ham, at starte på gymnasiet, da han kom tilbage, fordi han følte sig meget anderledes. Han havde så også tendenser til depressioner, og de kom drønende for fuld udblæsning på gym.

Han valgte en musikefterskole, der ikke eksisterer mere.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"