Har I jeres barn til minikonfirmand?

TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf TomKah » 7. sep 2016, 17:57

Her var mini-konfirmand en weekend. Lørdag-søndag og så slut. Vi kunne ikke den weekend, så det blev et nej herfra, men bortset fra det føler jeg en større og større tilknytning til folkekirken med alderen, så jeg havde da håbet han kunne komme med.
Må også indrømme at jeg ville blive ked af det hvis han ikke vil konfirmeres. Jeg vil selvfølgelig respektere det, men ville stadig være ked af det.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf HerErJeg » 8. sep 2016, 06:09

Hos os var det kirken som skrev breve direkte til børnene, helt uden om skolens intra og klasselæreren.
Man gjorde virkelig et stort arbejde i brevet, for ikke at træde nogen over tæerne, og præciserede grundigt hvad det gik ud på. Der afholdes også buskørsel frem og tilbage, så set fra forældrenes side vil det ikke være anderledes end en halvlang dag i SFO.
Jeg tror det er over 8-9 uger a' 2 skoletimers varighed.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf LadyFox » 8. sep 2016, 06:41

HerErJeg skrev:
godtnavn skrev:Af en eller anden grund melder den fejl når jeg prøver at svarer på dette indlæg af lulu:

"Det er nok fuldstændig off-topic. Men hvad er du bange for at der skal ske? Vi lever i et sekulært samfund, hvor vi opdrager vores børn til kritisk stillingtagen? Den danske folkekirke er jo også en del af det sekulære samfund. Det er ikke Saudi Arabien vi lever i?"

Mit svar:

Jeg ville heller ikke være glad for at en glødende DF'er passede mit barn, slet ikke hvis pasningen bestod i at fortælle om DF's værdier og de skulle lære om det et par timer hver uge. Ikke små børn i hvert fald, en 7. klasses barn (som jo er konfirmationsalderen) ville jeg ikke have noget i mod at sende til hverken præst, en DF'er, en fra KKK eller nogen som helst anden, for de er gamle nok til at reflekterer mere over tingene og er mere sikker i deres egen overbevisning, og dermed ikke nær så let-påvirkelige, men et helt lille barn ville jeg ikke være glad for at sende afsted.


Nu er minikonfirmand så i 3. klasse, men ellers er jeg enig. Det virker som om at mange bruger meget tid på at være rasende på kirken på deres børns vegne. Har kirken gjort nogen noget personlig, eller bliver det sidestillet med hjernevask ala ekstrem islamisme?
Børnene skal selv vælge, men hvis ungen ikke gider, bare fordi det er det letteste at sige, og så derfor får mere tid til Minecraft, så kunne lidt ballast og ny viden vel være mindst lige så godt?
Vores dreng gider da heller ikke til svømning, men vi bestemmer at han ikke svømmer godt nok til at klare sig selv, så det er slet ikke en mulighed at slippe udenom.
Der er også forældre som søger mod de blå spejdere, selvom de grønne ville være tættere på osv., men man ikke så religiøst funderet i de blå. Så er spejderbevægelsen og aktiviteterne pludseligt blevet sekundært, men forældrene bestemmer at deres børn ikke skal udsættes for at folde hænder.

Jeg er ikke selv religiøs, og hvis jeg får børn har jeg ingen særlig interesse i at de skal blive religiøse, selvom jeg selvfølgelig vil respekterer det hvis de begynder at tro på en gud af en art. Men jeg kommer ikke til at opfordrer til det, og jeg kommer slet ikke til at presse et barn i en religiøs retning hvis barnet ikke har lyst, det synes jeg er reelt nok - og jeg synes ikke Minecraft er en dårligere beskæftigelse for et ungt menneske end religion. Mit barn ville dog også blive tvunget til at dyrke sport, hvis barnet ikke ønsker dette - jeg mener dog ikke det kan sammenlignes, motion er sundt og vigtigt, det mener jeg ikke nødvendigvis religion er.

Jeg ville finde mig selv hyklerisk hvis jeg prøvede at presse et barn til noget religiøst, i forhold til mine egne holdninger til religion. Det ville være meget modsat alt hvad jeg mener.
Jeg gik også selv til blå spejder selvom de grønne var tættere på - det var dog mit eget valg, ikke min mors, min mor var ligeglad.
0
...
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf ajnaM » 22. sep 2016, 18:34

Nu har jeg aldrig hørt om konceptet, der ikke fandtes, da jeg gik i skole, men jeg kunne faktisk ikke forestille mig, at det var noget, mit barn skulle deltage i.

Vi lærer ham om religionerne, læser bibelen, sagaer og alt muligt andet - i børnehøjde selvfølgelig - og han er vildt interesseret i både græsk og nordisk mytologi og især det gamle testamente. Alt det med Jesus kan ikke helt hamle op med de førnævnte. :lol: Jeg regner derfor ikke med, at vi vil få behov for folkekirkens tilbud om at lære børnene om religionen. Det gør vi fint selv.

Konfirmationsforberedelsen er lidt noget andet. Jeg blev selv tvunget, da jeg var mindre, fordi mine (superateistiske) forældre mente, det ville være godt for mig at prøve at komme fast i en kirke og tale med en præst. Jeg valgte dog konfirmationen fra i sidste ende. Min kæreste har faktisk været gennem noget af det samme - han er dog døbt, men valgte ligeledes konfirmationen fra efter forberedelsen.
På en eller anden måde kunne jeg godt forestille mig, at vores drenge skulle gå til det, ligesom vi selv skulle. Altså ikke som noget voldsom tvang, men en forventning om, at de skulle. Men jeg ville jo så, ærligt talt, nok også have en forventning om, at ingen af dem blev konfirmeret, når det kom til stykket. ;)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf ajnaM » 22. sep 2016, 18:37

I øvrigt synes jeg, det er skønt, hvis kirkens tilbud ligger uden for skoletiden, som det lyder til, at det her gør! :gogo:

Det kan gøre mig ret harm, at unge får lov at gå til konfirmationsforberedelse i skoletiden. Jeg har endda hørt præster tale for den model, fordi man ellers ville 'miste' en masse børn. Og ærligt talt tænker jeg, at hvis konfirmationen står og falder med, om man skal tidligt op, så kan det være, de børn ikke burde konfirmeres... I mine øjne skal det netop være et aktivt tilvalg og ikke noget, man gør, fordi alle de andre gør det, eller fordi det ligger implicit i skoleskemaet.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf ajnaM » 22. sep 2016, 18:38

LadyFox skrev:Jeg er ikke selv religiøs, og hvis jeg får børn har jeg ingen særlig interesse i at de skal blive religiøse, selvom jeg selvfølgelig vil respekterer det hvis de begynder at tro på en gud af en art. Men jeg kommer ikke til at opfordrer til det, og jeg kommer slet ikke til at presse et barn i en religiøs retning hvis barnet ikke har lyst, det synes jeg er reelt nok - og jeg synes ikke Minecraft er en dårligere beskæftigelse for et ungt menneske end religion. Mit barn ville dog også blive tvunget til at dyrke sport, hvis barnet ikke ønsker dette - jeg mener dog ikke det kan sammenlignes, motion er sundt og vigtigt, det mener jeg ikke nødvendigvis religion er.

Jeg ville finde mig selv hyklerisk hvis jeg prøvede at presse et barn til noget religiøst, i forhold til mine egne holdninger til religion. Det ville være meget modsat alt hvad jeg mener.
Jeg gik også selv til blå spejder selvom de grønne var tættere på - det var dog mit eget valg, ikke min mors, min mor var ligeglad.



Men man behøver jo ikke sende sine børn afsted af religiøse årsager? Altså, hvis jeg ender med at sende mine børn til konfirmationsforberedelse, så er det godt nok ikke med det formål, at de skal blive religiøse. Nærmere omvendt. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf LadyFox » 22. sep 2016, 18:47

ajnaM skrev:
LadyFox skrev:Jeg er ikke selv religiøs, og hvis jeg får børn har jeg ingen særlig interesse i at de skal blive religiøse, selvom jeg selvfølgelig vil respekterer det hvis de begynder at tro på en gud af en art. Men jeg kommer ikke til at opfordrer til det, og jeg kommer slet ikke til at presse et barn i en religiøs retning hvis barnet ikke har lyst, det synes jeg er reelt nok - og jeg synes ikke Minecraft er en dårligere beskæftigelse for et ungt menneske end religion. Mit barn ville dog også blive tvunget til at dyrke sport, hvis barnet ikke ønsker dette - jeg mener dog ikke det kan sammenlignes, motion er sundt og vigtigt, det mener jeg ikke nødvendigvis religion er.

Jeg ville finde mig selv hyklerisk hvis jeg prøvede at presse et barn til noget religiøst, i forhold til mine egne holdninger til religion. Det ville være meget modsat alt hvad jeg mener.
Jeg gik også selv til blå spejder selvom de grønne var tættere på - det var dog mit eget valg, ikke min mors, min mor var ligeglad.



Men man behøver jo ikke sende sine børn afsted af religiøse årsager? Altså, hvis jeg ender med at sende mine børn til konfirmationsforberedelse, så er det godt nok ikke med det formål, at de skal blive religiøse. Nærmere omvendt. :D

Jeg kan ikke se hvad jeg ellers skulle sende dem afsted for?
Altså havde jeg børn ville jeg da håbe de blev religiøse hvis det kunne give dem en masse godt. Men så må det være ud fra deres eget ønske, ikke fordi de er blevet påduttet det, eller på anden måde presset i en retning. Det ville da være lettest for mig hvis mit fiktive barn ikke troede lige som jeg selv, men jeg håber da at mit fiktive barn vil træffe de beslutninger der vil gøre det lykkeligt uanset om det er der valg der er nemmest for mig.

Dog forstår jeg ikke at det at gå til minikonfirmand skulle mindske risikoen for at barnet valgte en religiøs vej?
0
...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2016, 19:23

Vores den store gik, og jeg tror det var ca 1/3 af hans klasse der gik, og en del af de der takkede nej, det var grundet fritidsaktiviteter i samme tidsrum. Men han syntes det var godt og sjovt, og lærte en masse.
Han er dog ret meget i tvivl om om han vælger konfirmationen næste år når han går i 7. - og hans onde dumme mor har sagt at han SKAL følge konfirmations undervisningen minimum første halvår, førend han kan træffe en beslutning.

Barn nr. 2 har ikke gået til minikonfirmand, da det ikke er et tilbud i byen vi siden er flyttet til.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf ajnaM » 22. sep 2016, 19:35

LadyFox skrev:Jeg kan ikke se hvad jeg ellers skulle sende dem afsted for?
Altså havde jeg børn ville jeg da håbe de blev religiøse hvis det kunne give dem en masse godt. Men så må det være ud fra deres eget ønske, ikke fordi de er blevet påduttet det, eller på anden måde presset i en retning. Det ville da være lettest for mig hvis mit fiktive barn ikke troede lige som jeg selv, men jeg håber da at mit fiktive barn vil træffe de beslutninger der vil gøre det lykkeligt uanset om det er der valg der er nemmest for mig.

Dog forstår jeg ikke at det at gå til minikonfirmand skulle mindske risikoen for at barnet valgte en religiøs vej?


Det kommer nok lidt an på, hvilket barn man har. Personligt gik mit møde med kirken fuldkommen, som mine forældre havde regnet med. Jeg er opdraget til at sætte spørgsmålstegn ved alt, og havde især som teenager ikke den store forståelse for autoriteter.

Sender jeg et barn, der minder om mig selv som barn, afsted, tror jeg, sandsynligheden for at det barn ligeledes ville fravælge religionen, er ret stor.



Men altså, jeg vil sige det sådan, at jeg på alle måder ville respektere, hvis mine børn rent faktisk troede! Jeg giver dem også alle muligheder for det herhjemme, hvor vi har mange filosofiske snakke - også om tro. Mit problem er ikke med troen, men med en kirke, hvor det handler om alt muligt andet end troen.

Hvis børnene faktisk troede, sådan fuldt og fast troede, var hvervekampagner som 'minikonfirmand' unødvendige. Men kirken står i en situation, hvor man har behov for medlemmerne - og åbenbart føler behov for at missionere ekstra hårdt blandt de yngste borgere...
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf ajnaM » 22. sep 2016, 19:40

Sophies-mor skrev:Ja. Hun vil gerne.
Måske også fordi vi i forvejen kender vores præst fra lokalsamfundet og er rigtig glade for hende. Som person. Og præst

Hvis min datter til sin tid fravælger konfirmation, bliver der så ikke holdt nonfirmation.
Men hun skal vælge på et oplyst grundlag.



Det oplyste grundlag giver I hende vel også selv? ;)



Jeg må indrømme, at jeg undrer mig, når jeg - og det sker ret tit - hører den der med, at børnene jo skal vælge på et oplyst grundlag. Altså, det grundlag har de vel allerede? Især hvis man kommer fra en kristen familie, tænker jeg? Så er man vel kommet i kirken, har læst bibelen, lever efter værdierne?

Jeg tænker faktisk, det ikke bør være et 'valg'. Enten er man allerede kristen på det tidspunkt, eller også er man ikke. Ideen om at man kan 'vælge' at tro er en modsætning i mine øjne.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf Sophies-mor » 22. sep 2016, 19:51

ajnaM skrev:
Sophies-mor skrev:Ja. Hun vil gerne.
Måske også fordi vi i forvejen kender vores præst fra lokalsamfundet og er rigtig glade for hende. Som person. Og præst

Hvis min datter til sin tid fravælger konfirmation, bliver der så ikke holdt nonfirmation.
Men hun skal vælge på et oplyst grundlag.



Det oplyste grundlag giver I hende vel også selv? ;)



Jeg må indrømme, at jeg undrer mig, når jeg - og det sker ret tit - hører den der med, at børnene jo skal vælge på et oplyst grundlag. Altså, det grundlag har de vel allerede? Især hvis man kommer fra en kristen familie, tænker jeg? Så er man vel kommet i kirken, har læst bibelen, lever efter værdierne?

Jeg tænker faktisk, det ikke bør være et 'valg'. Enten er man allerede kristen på det tidspunkt, eller også er man ikke. Ideen om at man kan 'vælge' at tro er en modsætning i mine øjne.

Jojo. Men mere viden er ikke nogen skade til.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf Bimmerdyret » 22. sep 2016, 20:01

ajnaM skrev:I øvrigt synes jeg, det er skønt, hvis kirkens tilbud ligger uden for skoletiden, som det lyder til, at det her gør! :gogo:


Det er vel logisk at det gør det, da kirke/religion/religiøs handling ikke har noget med skole at gøre
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf HerErJeg » 23. sep 2016, 04:54

Nu har vores dreng været afsted 2 gange og han synes det er vildt spændende. Som jeg forstår det, så handler det indtil videre om næstekærligheden. At behandle hinanden godt, bare lidt med biblens ord.
Der bliver ikke missioneret og terpet bibelvers, som visse vist tror. Han bliver ikke hjernevasket og en erklæret kristen, hvis han da ikke er det i forvejen.
Men alt det han lærer, bliver taget imod med et åbent sind og en selvfølgelighed, som vi voksne må misunde ham. Vi har jo nok at gøre i vores egen lille verden flydt med had og mistro til alt hvad der omgiver os, minikonfirmander inklusive.
Der er jo intet af det han lærer der er "slemt", det er jo ikke en imam der står og tordner forbandelser mod hele verdensdele.
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. sep 2016, 06:18

ajnaM skrev:I øvrigt synes jeg, det er skønt, hvis kirkens tilbud ligger uden for skoletiden, som det lyder til, at det her gør! :gogo:

Det kan gøre mig ret harm, at unge får lov at gå til konfirmationsforberedelse i skoletiden. Jeg har endda hørt præster tale for den model, fordi man ellers ville 'miste' en masse børn. Og ærligt talt tænker jeg, at hvis konfirmationen står og falder med, om man skal tidligt op, så kan det være, de børn ikke burde konfirmeres... I mine øjne skal det netop være et aktivt tilvalg og ikke noget, man gør, fordi alle de andre gør det, eller fordi det ligger implicit i skoleskemaet.


Det kan virkeligt ikke hidse mig op at det er tænkt ind i skolens skema, for der er jo ikke mødepligt. Derimod hjælper det på logistikken imellem skole og fritid, særligt i en landkommune som vores hvor mange af de unge mennesker skal med skolebus for at komme ud og hjem.

Og omend det ikke er undervisning i skoleregi, så er det trods alt undervisning, og det tror jeg hænger ganske logisk sammen for de unge mennesker.
På vores skole har konfirmationsforberedelsen altid ligget en hverdags morgen, tilsvarende de 2 første lektioner, hvor man så bare har givet skema-fri, det fungerer glimrende. Og de øvrige de møder så bare ind til 3. lektion, - det tror jeg aldrig de har brokket sig over ;)
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf DenSkarpeLaks » 23. sep 2016, 07:55

Min ældste er kun lige startet i børnehaveklasse, så der er lidt tid til endnu. Jeg ved at tilbuddet findes i nærområdet.

Jeg må ærligt indrømme at jeg håber han ikke har lyst, og det samme med lillesøster når den tid kommer. Vil de gerne selv, får de selvfølgelig lov. Men jeg kommer aldrig til at opfordre hverken til minikonfirmand eller almindelig konfirmationsforberedelse.
0

Tilbage til "Forældre"