Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Mumifar
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 144

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Mumifar » 11. sep 2016, 09:14

yessup skrev:
Mumifar skrev:
Det er jo lige meget, hvad man kalder det.

Løsningsforslag A:
Elever bliver inddelt efter etnicitet. Dvs. skoler eller klasser hvor der kun befinder sig en "race"

Løsningsforslag B:
Elever bliver indelt, således at der sker så stor en spredning at etnicitet eller "racer" om man vil.

Løsningsforslag C:
Elever går i skole nøjagtig der, hvor de har lyst til at gå i skole.

Jeg stemmer klart for forslag nr. B, da løsningsforslag nr. C er urealistisk, hvis man vil undgå parallelsamfund i Danmark.


Men løsning B vil jo indlysende kræve brug af tvangsforanstaltninger. Man vil blive nødt til at afskaffe det frie skolevalg, og dermed afskære folk fra den selvsegregering som de ønsker. Så er det spørgsmålet om man tror det er muligt permanent at gennemtvinge noget som 90% af befolkningen er imod. Jeg tror det ikke. Ergo er problemet uløseligt og vi vil se en stadig større udvikling mod paralellsamfund. Vi kan dog gennem vores indvandringspolitik i nogen grad styre hvor hurtigt problemet skal vokse.


Ja det er vel reèlt det store spørgsmål? Vil vi integrere de befolkningsgrupper, der kommer til landet eller vil vi ikke.
Hvis ikke der kommer nogle samfundsmæssige ændringer, så tror jeg simpelthen ikke på det kan lade sig gøre, og parallelsamfundene vil vokse i takt med indvandringen fra kulturer, som adskiller sig fra den danske.
Man kan jo sige at befolkningen altid er mod de forandringer som umiddelbart har en negativ effekt på deres liv. Hvis folk skulle betale 20% mere i skat, så ville der jo også være en enorm modstand.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. sep 2016, 20:53

Akehurst2 skrev:
Jeg har ikke set nogle steder, at der skulle være problemer med mange danskere med anden etnisk baggrund i gymnasier - altså ud over at de oprindeligt danske vælger de gymnasier fra, hvor der er for mange med anden etnisk baggrund.


Der er jo det problem, at tosprogede - også dem der er født i Danmark - får markant lavere karaktergennemsnit i gymnasiet, fordi de er dårligere end de danske.

Gymnasieelevers etniske baggrund slår markant ud, når der skal gives karakter ved eksamensbordet. Mens etnisk danske elever på gymnasiale uddannelser i perioden 2013-2015 i gennemsnit fik en karakter på 7,0, var tallet 5,8 for elever af udenlandsk herkomst. Det viser tal fra Undervisningsministeriet ifølge Jyllands-Posten mandag.

Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved VIA University College, kalder forskellen på 1,2 karakterpoint for markant og nedslående. På trods af millioninvesteringer i blandt andet sprogstimulering af de mindste børn er der gået noget galt i børnehaverne og skolerne, konstaterer han.
Vi kan helt ned i daginstitutionerne spore, at disse børn halter efter deres jævnaldrende, og det gab har man desværre aldrig fået lukket i folkeskolen og ungdomsuddannelserne, siger han til avisen.

Professor Niels Egelund, Aarhus Universitet, står for den danske del af de såkaldte Pisa-undersøgelser. De viser, at de tosprogede børn sakker bagud i folkeskolen. Man skulle tro, at det kunne lykkes at rette op på de ting, når børnene ofte er født i Danmark, har gået i dansk børnehave og skole og er blevet erklæret egnet til gymnasiet, siger Niels Egelund. Det gør det også for nogle, ikke mindst pigerne, men som en gennemsnits-betragtning ser det ikke kønt ud.

Han foreslår, at de tosprogede elever spredes på flere folkeskoler og gymnasier, så de etnisk danske klassekammerater kan trække dem op.



http://www.dr.dk/nyheder/indland/tospro ... -gymnasiet

Jeg har ad flere omgange prøvet at være den fagligt stærke elev, der skulle trække den svage klassekammerat op. Det stank, og det gav mig et ekstra arbejde, som egentligt ikke var mit job, og det gik ud over mit eget overskud og mit eget arbejde. Så jeg forstår godt hvis de vælger dem fra. Især når karaktergennemsnittet betyder så meget for hvor du kan læse videre.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3633

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Petrix » 11. sep 2016, 21:18

Advocatus-Diaboli skrev:
Akehurst2 skrev:
Jeg har ikke set nogle steder, at der skulle være problemer med mange danskere med anden etnisk baggrund i gymnasier - altså ud over at de oprindeligt danske vælger de gymnasier fra, hvor der er for mange med anden etnisk baggrund.


Der er jo det problem, at tosprogede - også dem der er født i Danmark - får markant lavere karaktergennemsnit i gymnasiet, fordi de er dårligere end de danske.

Gymnasieelevers etniske baggrund slår markant ud, når der skal gives karakter ved eksamensbordet. Mens etnisk danske elever på gymnasiale uddannelser i perioden 2013-2015 i gennemsnit fik en karakter på 7,0, var tallet 5,8 for elever af udenlandsk herkomst. Det viser tal fra Undervisningsministeriet ifølge Jyllands-Posten mandag.

Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved VIA University College, kalder forskellen på 1,2 karakterpoint for markant og nedslående. På trods af millioninvesteringer i blandt andet sprogstimulering af de mindste børn er der gået noget galt i børnehaverne og skolerne, konstaterer han.
Vi kan helt ned i daginstitutionerne spore, at disse børn halter efter deres jævnaldrende, og det gab har man desværre aldrig fået lukket i folkeskolen og ungdomsuddannelserne, siger han til avisen.

Professor Niels Egelund, Aarhus Universitet, står for den danske del af de såkaldte Pisa-undersøgelser. De viser, at de tosprogede børn sakker bagud i folkeskolen. Man skulle tro, at det kunne lykkes at rette op på de ting, når børnene ofte er født i Danmark, har gået i dansk børnehave og skole og er blevet erklæret egnet til gymnasiet, siger Niels Egelund. Det gør det også for nogle, ikke mindst pigerne, men som en gennemsnits-betragtning ser det ikke kønt ud.

Han foreslår, at de tosprogede elever spredes på flere folkeskoler og gymnasier, så de etnisk danske klassekammerater kan trække dem op.



http://www.dr.dk/nyheder/indland/tospro ... -gymnasiet

Jeg har ad flere omgange prøvet at være den fagligt stærke elev, der skulle trække den svage klassekammerat op. Det stank, og det gav mig et ekstra arbejde, som egentligt ikke var mit job, og det gik ud over mit eget overskud og mit eget arbejde. Så jeg forstår godt hvis de vælger dem fra. Især når karaktergennemsnittet betyder så meget for hvor du kan læse videre.


Hvis det ligefrem stank at hjælpe en klassekammerat, hvorfor gjorde du det så?
Jeg tror de fleste elever vil blive stærkere af at hjælpe andre, desuden vil det have positiv indvirkning på den alméne dannelse.
0
27102021
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. sep 2016, 22:32

Petrix skrev:
Hvis det ligefrem stank at hjælpe en klassekammerat, hvorfor gjorde du det så?


Fordi jeg blev tvunget til gruppe-/makkerarbejde af lærerne, hvor man ikke kunne undgå det. Det betød i reglen, at ting der tog mig 10 minutter solo, tog mig 30 minutter i en gruppe, at vores produkt blev ringere fordi der skulle indgås kompromisser og/eller det alligevel blev mig der skulle lave benarbejdet, og de andre der kørte på frihjul.

Jeg tror de fleste elever vil blive stærkere af at hjælpe andre, desuden vil det have positiv indvirkning på den alméne dannelse.


Hvis det var tilfældet, så ville der jo ikke være nogen hjælpeklasser.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3633

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Petrix » 11. sep 2016, 22:59

Advocatus-Diaboli skrev:
Petrix skrev:
Hvis det ligefrem stank at hjælpe en klassekammerat, hvorfor gjorde du det så?


Fordi jeg blev tvunget til gruppe-/makkerarbejde af lærerne, hvor man ikke kunne undgå det. Det betød i reglen, at ting der tog mig 10 minutter solo, tog mig 30 minutter i en gruppe, at vores produkt blev ringere fordi der skulle indgås kompromisser og/eller det alligevel blev mig der skulle lave benarbejdet, og de andre der kørte på frihjul.

Jeg tror de fleste elever vil blive stærkere af at hjælpe andre, desuden vil det have positiv indvirkning på den alméne dannelse.


Hvis det var tilfældet, så ville der jo ikke være nogen hjælpeklasser.


Det vil der jo netop være brug fór, når nogle af de bogligt stærke elever (som du selv mener du var iblandt) ikke har lyst til at dele deres viden med andre.
0
27102021
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. sep 2016, 23:23

Petrix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Petrix skrev:
Hvis det ligefrem stank at hjælpe en klassekammerat, hvorfor gjorde du det så?


Fordi jeg blev tvunget til gruppe-/makkerarbejde af lærerne, hvor man ikke kunne undgå det. Det betød i reglen, at ting der tog mig 10 minutter solo, tog mig 30 minutter i en gruppe, at vores produkt blev ringere fordi der skulle indgås kompromisser og/eller det alligevel blev mig der skulle lave benarbejdet, og de andre der kørte på frihjul.

Jeg tror de fleste elever vil blive stærkere af at hjælpe andre, desuden vil det have positiv indvirkning på den alméne dannelse.


Hvis det var tilfældet, så ville der jo ikke være nogen hjælpeklasser.


Det vil der jo netop være brug fór, når nogle af de bogligt stærke elever (som du selv mener du var iblandt) ikke har lyst til at dele deres viden med andre.


Selv hvis de bogligt stærke elever skulle trække de bogligt svage elever op, så ville der jo stadig netop ikke være behov for hjælpeklasser - så ville de jo gå i de normale klasser.

Skal vi lige holde den på sporet. Jeg taler om at trække en klassekammerat op. Ikke om at hjælpe eller dele viden. Kan du se forskellen?

"Som jeg selv mener jeg var iblandt?" Som jeg kan konstatere på resultater, karakterer, lærer-feedback og bedrifter, at jeg var iblandt! Men jeg skulle lige have en stikpille med jantelov, fordi jeg klarede mig godt, og var træt af at andre sænkede tempoet?
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21839

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Purple Haze » 12. sep 2016, 06:34

Petrix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Petrix skrev:
Hvis det ligefrem stank at hjælpe en klassekammerat, hvorfor gjorde du det så?


Fordi jeg blev tvunget til gruppe-/makkerarbejde af lærerne, hvor man ikke kunne undgå det. Det betød i reglen, at ting der tog mig 10 minutter solo, tog mig 30 minutter i en gruppe, at vores produkt blev ringere fordi der skulle indgås kompromisser og/eller det alligevel blev mig der skulle lave benarbejdet, og de andre der kørte på frihjul.

Jeg tror de fleste elever vil blive stærkere af at hjælpe andre, desuden vil det have positiv indvirkning på den alméne dannelse.


Hvis det var tilfældet, så ville der jo ikke være nogen hjælpeklasser.


Det vil der jo netop være brug fór, når nogle af de bogligt stærke elever (som du selv mener du var iblandt) ikke har lyst til at dele deres viden med andre.


Problemet er at de bogligt stærke elever så ikke rigtig lære noget - jo de lærer at hjælpe andre, hvilket er fint - men de er der jo for også selv at blive klogere.

Men 'on topic' så tænker jeg at hvis man bare kalder det man opdeler eleverne efter noget andet end etnicitet, så er det vel ikke et problem.

Det kræver selvfølgelig en form for optagelses prøve som vi så vidt jeg ved ikke har i dag, for andre end de måske egnede.
Men hvis man deler eleverne i klasser efter evner, sprogkundskaber og udtalelse om personlighed/type fra folkeskolen og så fordeler dem som man ønsker det. Resultatet er nok det samme, det bliver nok bare lidt mere spiseligt.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3633

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Petrix » 12. sep 2016, 11:11

Purple Haze skrev:
Petrix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Petrix skrev:
Hvis det ligefrem stank at hjælpe en klassekammerat, hvorfor gjorde du det så?


Fordi jeg blev tvunget til gruppe-/makkerarbejde af lærerne, hvor man ikke kunne undgå det. Det betød i reglen, at ting der tog mig 10 minutter solo, tog mig 30 minutter i en gruppe, at vores produkt blev ringere fordi der skulle indgås kompromisser og/eller det alligevel blev mig der skulle lave benarbejdet, og de andre der kørte på frihjul.

Jeg tror de fleste elever vil blive stærkere af at hjælpe andre, desuden vil det have positiv indvirkning på den alméne dannelse.


Hvis det var tilfældet, så ville der jo ikke være nogen hjælpeklasser.


Det vil der jo netop være brug fór, når nogle af de bogligt stærke elever (som du selv mener du var iblandt) ikke har lyst til at dele deres viden med andre.


Problemet er at de bogligt stærke elever så ikke rigtig lære noget - jo de lærer at hjælpe andre, hvilket er fint - men de er der jo for også selv at blive klogere.

Men 'on topic' så tænker jeg at hvis man bare kalder det man opdeler eleverne efter noget andet end etnicitet, så er det vel ikke et problem.

Det kræver selvfølgelig en form for optagelses prøve som vi så vidt jeg ved ikke har i dag, for andre end de måske egnede.
Men hvis man deler eleverne i klasser efter evner, sprogkundskaber og udtalelse om personlighed/type fra folkeskolen og så fordeler dem som man ønsker det. Resultatet er nok det samme, det bliver nok bare lidt mere spiseligt.


Jeg tror bare man skal passe på med at tage initiativer til en øget opdeling. Vi ender med at stå med et A-samfund, et B-samfund og et parallelsamfund.
Det tror jeg vitterlig ikke er i samfundets interesse.
1
27102021
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21839

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Purple Haze » 12. sep 2016, 12:13

Well, jeg tænker at det er dumt ikke at dele eleverne op på den måde der er mest optimalt fordi det ikke er politisk korrekt.

Hvis det bare er fordi man ikke vil blande de hvide og de brune, så har det ikke noget med at gøre med at det et mest optimalt.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. sep 2016, 14:35

Petrix skrev:Jeg tror bare man skal passe på med at tage initiativer til en øget opdeling. Vi ender med at stå med et A-samfund, et B-samfund og et parallelsamfund.
Det tror jeg vitterlig ikke er i samfundets interesse.


Mig bekendt står det indvandrere og bogligt svage elever frit for at mingle med hverandre udenfor skoletiden. Hvis det er noget de kerer sig om, så kunne de jo tage ansvar for egen integration og egen indlæring, og bruge noget af deres fritid på at opsøge andre grupper eller anden viden.

Især når det er så nemt som i dag, hvor internettet er blevet hvermandseje. Hvis jeg ville vide noget udenfor skoletid i starten af 90'erne, så måtte jeg vise lidt initiativ, lette røven og drible ned på biblioteket og slå tingene op i bøger.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3633

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Petrix » 12. sep 2016, 20:29

Purple Haze skrev:Well, jeg tænker at det er dumt ikke at dele eleverne op på den måde der er mest optimalt fordi det ikke er politisk korrekt.

Hvis det bare er fordi man ikke vil blande de hvide og de brune, så har det ikke noget med at gøre med at det et mest optimalt.


Personligt er jeg fløjtende ligeglad med, om noget er er politisk korrekt eller ej. Jeg er mest interesseret i at der bliver taget tiltag, så den øgede ulighed bremses og at parallelsamfundene bliver stoppet.
Synes det er trist hvis Danmark skal udvikle sig på samme måde som USA fungerer.
1
27102021
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf fisken80 » 13. sep 2016, 05:21

Petrix skrev:
Purple Haze skrev:Well, jeg tænker at det er dumt ikke at dele eleverne op på den måde der er mest optimalt fordi det ikke er politisk korrekt.

Hvis det bare er fordi man ikke vil blande de hvide og de brune, så har det ikke noget med at gøre med at det et mest optimalt.


Personligt er jeg fløjtende ligeglad med, om noget er er politisk korrekt eller ej. Jeg er mest interesseret i at der bliver taget tiltag, så den øgede ulighed bremses og at parallelsamfundene bliver stoppet.
Synes det er trist hvis Danmark skal udvikle sig på samme måde som USA fungerer.


Hvis du tænker på "sorte" og "hvide" skoler så er det jo faktisk præcist dét Langkier forsøger at undgå med det her tiltag.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3633

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Petrix » 13. sep 2016, 06:53

fisken80 skrev:
Petrix skrev:
Purple Haze skrev:Well, jeg tænker at det er dumt ikke at dele eleverne op på den måde der er mest optimalt fordi det ikke er politisk korrekt.

Hvis det bare er fordi man ikke vil blande de hvide og de brune, så har det ikke noget med at gøre med at det et mest optimalt.


Personligt er jeg fløjtende ligeglad med, om noget er er politisk korrekt eller ej. Jeg er mest interesseret i at der bliver taget tiltag, så den øgede ulighed bremses og at parallelsamfundene bliver stoppet.
Synes det er trist hvis Danmark skal udvikle sig på samme måde som USA fungerer.


Hvis du tænker på "sorte" og "hvide" skoler så er det jo faktisk præcist dét Langkier forsøger at undgå med det her tiltag.


Hvad Lankier gør er sikkert fint nok, og han prøver jo bare at få tingene til at fungere på kort sigt.
På længere sigt, ser jeg gerne at der kommer politiske tiltag, således at vi ikke får deciderede "Perker Skoler" og skoler for underklassen.
0
27102021
Brugeravatar
Peter Post
Indlæg: 64
Tilmeldt: 9. aug 2016, 12:57
Kort karma: 5
Likede indlæg: 87

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Peter Post » 13. sep 2016, 10:26

En god artikel.
Er meget enig med den unge mand.

http://politiken.dk/debat/ECE3380314/je ... n-hverdag/
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Code71 » 13. sep 2016, 10:39

Peter Post skrev:En god artikel.
Er meget enig med den unge mand.

http://politiken.dk/debat/ECE3380314/je ... n-hverdag/


Ja præcis en af de tungtvejende grunde til at jeg aldrig ville sende mit barn på sådan en skole. Så hellere flytte til en del af landet hvor det er mere lige
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"