Populisme

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Populisme

Indlægaf TomKah » 11. sep 2016, 20:24

Hvad forståes egentlig ved begrebet populisme?

Altså Trump og DF beskyldes ofte for populisme, men nu har jeg også det Svend Brinkmann blive beskyldt for populisme i information, og så er det jeg bliver forvirret.
Jeg troede man blev beskyldt for populisme, når man talte til folks indre svinehund (altså dybest set at være politisk ukorrekt), men det er da så langt fra noget man kan beskylde Brinkmann for. Så jeg tænker måske jeg fatter minus. Hvad betyder det?
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Populisme

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. sep 2016, 22:34

TomKah skrev:Hvad forståes egentlig ved begrebet populisme?

Hvad betyder det?


http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_ ... /populisme
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Populisme

Indlægaf TomKah » 12. sep 2016, 05:26

Jeg må indrømme at jeg ikke blev klogere på hvorfor Svend Brinkmann skulle være populist af dit link.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Populisme

Indlægaf Tux » 12. sep 2016, 06:41

Jeg forbinder begrebet med, at man går ind for og siger ting, fordi man ved at det er det "folket" eller den del af befolkningen man går efter som vælgere mener.

Eksemplet DF er nærliggende med mærkesager som de ældre, dyrevelfærd og begrænset (/ingen) indvandring.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Populisme

Indlægaf dgd2007 » 12. sep 2016, 06:58

TomKah skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke blev klogere på hvorfor Svend Brinkmann skulle være populist af dit link.

Jeg ved ikke, hvad Brinkmann lige har gjort eller sagt :gruble:

Der var en meget god beskrivelse i artiklen: "Ofte har betegnelsen populisme været anvendt med nedsættende betydning (demagogi, leflen for øjeblikkets stemninger o.l.)"

Men altså, jeg tror begrebet er lidt overbrugt efterhånden. Den ene beskylder den anden for at være "politisk korrekt", og den anden svarer tilbage, at den ene er "populist".

Det er jo ikke i sig selv forkasteligt at forfægte nogle synspunkter, som en masse mennesker går rundt med. Det skulle der jo gerne være i et demokrati. Jeg vil først det kalde det populistisk, når man fx foreslår en masse lette løsninger, som man godt ved, ikke kan lade sig gøre, eller fremstiller et eller andet ubetydeligt som det helt store samfundsproblem - bare fordi man ved, det er noget, publikum jubler over.
2
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Populisme

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. sep 2016, 16:42

TomKah skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke blev klogere på hvorfor Svend Brinkmann skulle være populist af dit link.


Det var så heller ikke det jeg svarede på, så det lyder plausibelt.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Populisme

Indlægaf TomKah » 12. sep 2016, 18:59

dgd2007 skrev:
TomKah skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke blev klogere på hvorfor Svend Brinkmann skulle være populist af dit link.

Jeg ved ikke, hvad Brinkmann lige har gjort eller sagt :gruble:

Der var en meget god beskrivelse i artiklen: "Ofte har betegnelsen populisme været anvendt med nedsættende betydning (demagogi, leflen for øjeblikkets stemninger o.l.)"

Men altså, jeg tror begrebet er lidt overbrugt efterhånden. Den ene beskylder den anden for at være "politisk korrekt", og den anden svarer tilbage, at den ene er "populist".

Det er jo ikke i sig selv forkasteligt at forfægte nogle synspunkter, som en masse mennesker går rundt med. Det skulle der jo gerne være i et demokrati. Jeg vil først det kalde det populistisk, når man fx foreslår en masse lette løsninger, som man godt ved, ikke kan lade sig gøre, eller fremstiller et eller andet ubetydeligt som det helt store samfundsproblem - bare fordi man ved, det er noget, publikum jubler over.


Men det omvendte gør sig vel også gældende. At man har brug for en stemme til at tale imod det toneangivende mindretal. Det er i hvert det jeg forstår som populisme, jeg mener bare at populisme er nødvendigt og det er ærgerligt at det skal bruges nedsættende.
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Populisme

Indlægaf TomKah » 12. sep 2016, 19:03

Det er i øvrigt denne artikel som jeg reagerer på:
https://www.information.dk/indland/2016 ... -populisme

Og jeg finder det ret kontroversielt at kalde en "modtaler" af new public management/lean/effektiviseringssamfundet for populist, fordi fortalerne for det samme i den grad da så også er populister? det giver ingen mening
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Populisme

Indlægaf dgd2007 » 12. sep 2016, 19:39

TomKah skrev:Det er i øvrigt denne artikel som jeg reagerer på:
https://www.information.dk/indland/2016 ... -populisme

Og jeg finder det ret kontroversielt at kalde en "modtaler" af new public management/lean/effektiviseringssamfundet for populist, fordi fortalerne for det samme i den grad da så også er populister? det giver ingen mening

Nå, var det ham! Jeg tænte på en anden.
Ham der har jeg hørt et par gange i fjernsynet. Han lyder meget fin efter min mening.
Det er bestemt at strække begrebet populisme at kalde ham for det - efter det, jeg har hørt fra ham. (Jeg har dog ikke læst hans bog).
0
Jammerdalen
Indlæg: 776
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1001

Re: Populisme

Indlægaf Jammerdalen » 15. sep 2016, 12:01

Den første jeg tænkte på, da jeg så ordet var Svend Brinkmann! :D

I mine øjne er han helt klart populist. Han siger en masse popsmarte ting, men der er ikke meget substans i.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Populisme

Indlægaf Tux » 15. sep 2016, 12:57

:
TomKah skrev:Det er i øvrigt denne artikel som jeg reagerer på:
https://www.information.dk/indland/2016 ... -populisme

Og jeg finder det ret kontroversielt at kalde en "modtaler" af new public management/lean/effektiviseringssamfundet for populist, fordi fortalerne for det samme i den grad da så også er populister? det giver ingen mening


NPM får da i debatten gang på gang skylden for det offentliges dårligdomme så det må da i høj grad ses som et populært synspunkt... Og er populisme i den forstand at det bare ikke er så enkelt..

På samme måde som alle dem der siger, at vi bare skal afbeakratisere og fyre Djøfferne så bliver alt godt..
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Populisme

Indlægaf TomKah » 16. sep 2016, 05:30

Jammerdalen skrev:Den første jeg tænkte på, da jeg så ordet var Svend Brinkmann! :D

I mine øjne er han helt klart populist. Han siger en masse popsmarte ting, men der er ikke meget substans i.


Synes du virkelig? Hold da op. Jeg synes faktisk ikke han siger noget uden substans. han taler om at folk bliver syge fordi omverdenen har meget travlt. Hvordan kan det være substansløst at foreslå at vi i talesætter overfor hinanden at mange mennesker føler deres liv er voldsomt stressende pga den hastighed vi kører overfor hinanden.

Jeg er dog med på at hans bøger i høj grad henvender sig til mennesker i en bestemt type job som er påvirket af det mindset om konstant forbedring og fremsyn.
2
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Populisme

Indlægaf TomKah » 16. sep 2016, 05:32

Tux skrev::
TomKah skrev:Det er i øvrigt denne artikel som jeg reagerer på:
https://www.information.dk/indland/2016 ... -populisme

Og jeg finder det ret kontroversielt at kalde en "modtaler" af new public management/lean/effektiviseringssamfundet for populist, fordi fortalerne for det samme i den grad da så også er populister? det giver ingen mening


NPM får da i debatten gang på gang skylden for det offentliges dårligdomme så det må da i høj grad ses som et populært synspunkt... Og er populisme i den forstand at det bare ikke er så enkelt..

På samme måde som alle dem der siger, at vi bare skal afbeakratisere og fyre Djøfferne så bliver alt godt..


Nu ser jeg NPM i en bredere forstand end det offentlige. I min verden gennemsyrer NPM hele vores samfund ikke kun det offentlige, men tankegangen selv ift hvordan vi driver vores egen husholdning.

Selvfølgelig er det ikke enkelt men vi er efter min mening på vej længere og længere ud af en usund tangent.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Populisme

Indlægaf Tux » 16. sep 2016, 07:49

TomKah skrev:
Tux skrev::
TomKah skrev:Det er i øvrigt denne artikel som jeg reagerer på:
https://www.information.dk/indland/2016 ... -populisme

Og jeg finder det ret kontroversielt at kalde en "modtaler" af new public management/lean/effektiviseringssamfundet for populist, fordi fortalerne for det samme i den grad da så også er populister? det giver ingen mening


NPM får da i debatten gang på gang skylden for det offentliges dårligdomme så det må da i høj grad ses som et populært synspunkt... Og er populisme i den forstand at det bare ikke er så enkelt..

På samme måde som alle dem der siger, at vi bare skal afbeakratisere og fyre Djøfferne så bliver alt godt..


Nu ser jeg NPM i en bredere forstand end det offentlige. I min verden gennemsyrer NPM hele vores samfund ikke kun det offentlige, men tankegangen selv ift hvordan vi driver vores egen husholdning.

Selvfølgelig er det ikke enkelt men vi er efter min mening på vej længere og længere ud af en usund tangent.


NPM er som begreb direkte koblet til det offentlige, at snakke om NPM i den private sektor f.eks. er begrebsmæssigt meningsløst.

Men anyway..Det som kan opfattes som populisme er, at han siger det som mange føler, at der er gået for vidt med den evige jagt på effektiviseringer. Og man så samtidig ikke rigtig peger på hvad løsningen så er, når man samtidig skal løse problemet med stigende udgifter til f.eks. Ældre og sundhed, og den globale konkurrence..
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Populisme

Indlægaf TomKah » 16. sep 2016, 14:32

Tux skrev:
TomKah skrev:
Tux skrev::
TomKah skrev:Det er i øvrigt denne artikel som jeg reagerer på:
https://www.information.dk/indland/2016 ... -populisme

Og jeg finder det ret kontroversielt at kalde en "modtaler" af new public management/lean/effektiviseringssamfundet for populist, fordi fortalerne for det samme i den grad da så også er populister? det giver ingen mening


NPM får da i debatten gang på gang skylden for det offentliges dårligdomme så det må da i høj grad ses som et populært synspunkt... Og er populisme i den forstand at det bare ikke er så enkelt..

På samme måde som alle dem der siger, at vi bare skal afbeakratisere og fyre Djøfferne så bliver alt godt..


Nu ser jeg NPM i en bredere forstand end det offentlige. I min verden gennemsyrer NPM hele vores samfund ikke kun det offentlige, men tankegangen selv ift hvordan vi driver vores egen husholdning.

Selvfølgelig er det ikke enkelt men vi er efter min mening på vej længere og længere ud af en usund tangent.


NPM er som begreb direkte koblet til det offentlige, at snakke om NPM i den private sektor f.eks. er begrebsmæssigt meningsløst.

Men anyway..Det som kan opfattes som populisme er, at han siger det som mange føler, at der er gået for vidt med den evige jagt på effektiviseringer. Og man så samtidig ikke rigtig peger på hvad løsningen så er, når man samtidig skal løse problemet med stigende udgifter til f.eks. Ældre og sundhed, og den globale konkurrence..


Men han kritiserer jo ikke NPM direkte men tankesættet bagved som også bruges i alle de andre sammenhænge, som jeg beskriver.
Faktisk synes jeg så det er meningsløst at sige han ikke foreslår forandringer. Jeg mener helt alvorligt at hvis hastigheden sættes ned vil der blive plads til flere mennesker på arbejdsmarkedet og dermed vil de offentlige udgifter falde. Jeg mener at løsningen er at sætte hastigheden ned. Så jeg er dybt uenig i at han ikke peger på løsninger.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"