Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 17:52

Delfin skrev:
LadyFox skrev:
Delfin skrev:
LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.


Gør de egentlig det, jeg kan ikke mindes, at jeg har hørt nogen bruge det om mennesker i oceaner af år.
Jeg tænker udelukkende på is, når der bliver sagt eskimo.
Underligt nok i grunden, når nogle af de andre ord, som fx neger hænger lidt fast hos os lidt ældre. :gruble:

Ja, det gør folk. De bruger f.eks. også ord som isperker, og spækhugger, og det er aldrig ment positivt.

Jeg mener ikke at det burde være nødvendigt at omdøbe isen..


Shit det anede jeg ikke. Jeg omgås åbenbart de rigtige mennesker.

Så vidt jeg har forstået, er det heller ikke alle grønlændere, som er inuitter?

Det er jo heller ikke de fleste. Men de findes skam. I stor stil.
Jeg er så så heldig at have så lidt grønlandsk blod i mig at ikke alle lige tænker over at det er lige der jeg har aner fra, så jeg har også fået fornøjelsen af at hører hvordan en hel del taler når de tror der ikke er grønlændere i rummet til at blive stødt :nerve: Det er ikke altid pænt.

http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvem ... -forfaedre
0
...
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Novella » 12. sep 2016, 18:01

LadyFox skrev:
Delfin skrev:
LadyFox skrev:
Delfin skrev:
LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.


Gør de egentlig det, jeg kan ikke mindes, at jeg har hørt nogen bruge det om mennesker i oceaner af år.
Jeg tænker udelukkende på is, når der bliver sagt eskimo.
Underligt nok i grunden, når nogle af de andre ord, som fx neger hænger lidt fast hos os lidt ældre. :gruble:

Ja, det gør folk. De bruger f.eks. også ord som isperker, og spækhugger, og det er aldrig ment positivt.

Jeg mener ikke at det burde være nødvendigt at omdøbe isen..


Shit det anede jeg ikke. Jeg omgås åbenbart de rigtige mennesker.

Så vidt jeg har forstået, er det heller ikke alle grønlændere, som er inuitter?

Det er jo heller ikke de fleste. Men de findes skam. I stor stil.
Jeg er så så heldig at have så lidt grønlandsk blod i mig at ikke alle lige tænker over at det er lige der jeg har aner fra, så jeg har også fået fornøjelsen af at hører hvordan en hel del taler når de tror der ikke er grønlændere i rummet til at blive stødt :nerve: Det er ikke altid pænt.

http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvem ... -forfaedre


Jamen, point taken. Jeg har ikke været klar over, at det blev opfattet sådan, men ja... eskimo er nok mere noget med igloer og hundeslæder og kamikker af sælskind. Jeg er godt klar over, at grønlændere går på arbejde og handler i Brugsen(erput) og sådan noget.

Isperker er bare retarderet. Det er sådan noget, man siger på brune værtshuse ude i Nordlædervest.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 18:05

LadyFox skrev:Det er jo heller ikke de fleste. Men de findes skam. I stor stil.
Jeg er så så heldig at have så lidt grønlandsk blod i mig at ikke alle lige tænker over at det er lige der jeg har aner fra, så jeg har også fået fornøjelsen af at hører hvordan en hel del taler når de tror der ikke er grønlændere i rummet til at blive stødt :nerve: Det er ikke altid pænt.

http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvem ... -forfaedre


Ok, det er ærlig talt trist, men det burde jo ikke komme bag på mig, når jeg læser debatten om ikke hvide danskere.

Spændende artikel
1
14 11 14
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 18:07

Novella skrev:
LadyFox skrev:
Delfin skrev:
LadyFox skrev:
Delfin skrev:
LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.


Gør de egentlig det, jeg kan ikke mindes, at jeg har hørt nogen bruge det om mennesker i oceaner af år.
Jeg tænker udelukkende på is, når der bliver sagt eskimo.
Underligt nok i grunden, når nogle af de andre ord, som fx neger hænger lidt fast hos os lidt ældre. :gruble:

Ja, det gør folk. De bruger f.eks. også ord som isperker, og spækhugger, og det er aldrig ment positivt.

Jeg mener ikke at det burde være nødvendigt at omdøbe isen..


Shit det anede jeg ikke. Jeg omgås åbenbart de rigtige mennesker.

Så vidt jeg har forstået, er det heller ikke alle grønlændere, som er inuitter?

Det er jo heller ikke de fleste. Men de findes skam. I stor stil.
Jeg er så så heldig at have så lidt grønlandsk blod i mig at ikke alle lige tænker over at det er lige der jeg har aner fra, så jeg har også fået fornøjelsen af at hører hvordan en hel del taler når de tror der ikke er grønlændere i rummet til at blive stødt :nerve: Det er ikke altid pænt.

http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvem ... -forfaedre


Jamen, point taken. Jeg har ikke været klar over, at det blev opfattet sådan, men ja... eskimo er nok mere noget med igloer og hundeslæder og kamikker af sælskind. Jeg er godt klar over, at grønlændere går på arbejde og handler i Brugsen(erput) og sådan noget.

Isperker er bare retarderet. Det er sådan noget, man siger på brune værtshuse ude i Nordlædervest.

Og jeg bor så i Nordlædervest :P Så det er måske derfor jeg møder alle de klaphatte, som jeg åbenbart gør.
0
...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 12. sep 2016, 18:36

Min skønne veninde, der er halvt grønlænder, havde en periode, hvor hun konsekvent omtalte sig selv som "sneneger".
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 18:43

Fru Sunshine skrev:Min skønne veninde, der er halvt grønlænder, havde en periode, hvor hun konsekvent omtalte sig selv som "sneneger".


Så bliver det ikke mere gennemført :lol:
1
14 11 14
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 12. sep 2016, 18:49

Delfin skrev:
Fru Sunshine skrev:Min skønne veninde, der er halvt grønlænder, havde en periode, hvor hun konsekvent omtalte sig selv som "sneneger".


Så bliver det ikke mere gennemført :lol:

Nej, det var ret sjovt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lulu » 12. sep 2016, 18:58

Novella skrev:Jamen, point taken. Jeg har ikke været klar over, at det blev opfattet sådan, men ja... eskimo er nok mere noget med igloer og hundeslæder og kamikker af sælskind. Jeg er godt klar over, at grønlændere går på arbejde og handler i Brugsen(erput) og sådan noget.

Isperker er bare retarderet. Det er sådan noget, man siger på brune værtshuse ude i Nordlædervest.


Det er også sådan jeg tænker om ordet eskimo. En af de der typer der befinder sig oftest ude i ingenmandsland på Grønland, med en masse hunde, der går på jagt efter rensdyr, og måske hvis han er tæt nok på kysten fanger fisk mm. Koner og børn til disse personer er så også eskimoer i min verden.

Men jeg har da aldrig tænkt over at det skulle være negativt, det er bare mere de grønlændere der ikke lever i byerne og har deres daglige gang der, der for mig har været eskimoer.

Men jeg er virkelig også forvirret over, hvad man må kalde folk, når de har en anden hudfarve eller afstamning end dansk.
Og så er jeg forøvrigt enig i, at brun da virkelig er et usmageligt ord at bruge om et menneske med en vis hudfarve. Omend jeg ikke synes hvid er bedre, det minder mig nemlig mere om koloniherre og slaveholdere i en tid, hvor mange mennesker ikke ansås for at være mennesker.

Jeg stemmer for at man kalder alle mennesker for jordboere, så er der da forhåbentligt ingen der kan blive stødt!
2
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sorenspige » 12. sep 2016, 19:24

At jeg er vildt misundelig på de mødre, hvis børn sover godt både om natten og om dagen.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 12. sep 2016, 19:31

ShuruQ skrev:Jeg har på min færden online lagt mærke til det åbenbart er blevet in at bruge udtrykket "de brune" fx i debatten med gymnasiet "de hvide vs de brune". Jeg ved ikke hvorfor, normalvis har jeg ingen beef med ord der henviser til hudfarven (med mindre det går over i nigger, perker og den slags, det pisser mig af), men de brune :gruble:? Muligvis er det fordi det er relativt nyt for at høre den betegnelse.

Det lyder som et eller andet sygt nedern politisk parti :tie:.

Ja, for de lidt ældre er "de brune" = nazisterne (efter SA-korpsets uniformsfarve)
"Die Strasse frei den braunen Batallionen,
die Strasse frei den Sturmabteilungsmann ..."
- fra den alternative nazi-nationalsang, Horst Wessel Lied.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Wizzze » 12. sep 2016, 20:32

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:Jeg har på min færden online lagt mærke til det åbenbart er blevet in at bruge udtrykket "de brune" fx i debatten med gymnasiet "de hvide vs de brune". Jeg ved ikke hvorfor, normalvis har jeg ingen beef med ord der henviser til hudfarven (med mindre det går over i nigger, perker og den slags, det pisser mig af), men de brune :gruble:? Muligvis er det fordi det er relativt nyt for at høre den betegnelse.

Det lyder som et eller andet sygt nedern politisk parti :tie:.

Ja, for de lidt ældre er "de brune" = nazisterne (efter SA-korpsets uniformsfarve)
"Die Strasse frei den braunen Batallionen,
die Strasse frei den Sturmabteilungsmann ..."
- fra den alternative nazi-nationalsang, Horst Wessel Lied.


Vi havde ikke mange af de brune her til lands, Fjols Clausen & Co. prøvede lidt, men det blev ikke til det store. Tilgengæld havde vi grønne snyltere ;)

"De små grønne (H.C. Andersen)
I vinduet stod et rosentræ, nys var det ungdomsfriskt, nu så det sygeligt ud, det led af noget.
Det havde fået indkvartering, der åd det op; forresten meget honnet indkvartering i grøn uniform.
Jeg talte med en af de indkvarterede, han var kun tre dage gammel og allerede oldefader. Ved du, hvad han sagde? Sandt var det, hvad han sagde; han talte om sig og hele indkvarteringen.
“Vi er det mærkeligste regiment af jordens skabninger. I den varme tid føder vi levende unger; vejret er jo da godt; vi forlover os straks og holder bryllup. Mod den kolde tid lægger vi æg; de små ligger lunt. Det viseste dyr, myren, vi har megen agtelse for den, studerer os, vurderer os. Den æder os ikke straks, den tager vore æg, lægger dem i sin og familiens fælles tue, underste etage, lægger os med kendskab og nummer, side om side, lag på lag, at hver dag en frisk kan springe ud af ægget; så sætter de os i stald, klemmer os over bagbenene, malker os, så vi dør; det er en stor behagelighed! Hos dem har vi det yndeligste navn: ‘søde lille malkeko!’ Alle dyr med myreforstand nævner os således, kun menneskene, og det er os en krænkelse, det er til at miste sin sødme over, – kan De ikke skrive derimod, kan De ikke vise dem til rette, disse menneskene! – de ser så dumt på os, ser med sudle øjne, fordi vi spiser et rosenblad, medens de selv æder al levende skabning, alt, hvad grønnes og gror. De giver os det foragteligste navn, det væmmeligste navn; jeg nævner det ikke, uh! det vender sig i mig! jeg kan ikke sige det, i det mindste ikke i uniform, og jeg er altid i uniform.
Jeg er født på rosentræets blad; jeg og det hele regiment lever af rosentræet, men det lever igen i os, der hører til den højere stillede skabning. Menneskene tåler os ikke; de kommer og dræber os med sæbevand; det er en fæl drik! jeg synes, at jeg lugter den. Det er forfærdeligt at blive vasket, når man er født til ikke at vaskes!
Menneske! Du, som ser på mig med de strenge sæbevandsøjne; tænk over vor plads i naturen, vor kunstige udstyrelse i at lægge æg og levere unger! Vi fik velsignelsen: ‘at opfylde og formere!’ Vi fødes i roser, vi dør i roser; hele vort liv er poesi. Hæft ikke på os det navn, du finder mest væmmeligt og stygt, det navn –, jeg siger det ikke, nævner det ikke! Kald os myrens malkeko, rosentræets regiment, de små grønne!”
Og jeg, mennesket, stod og så på træet og på de små grønne, hvis navn jeg ikke skal nævne, ikke krænke en rosenborger, en stor familie med æg og levende unger. Sæbevandet, jeg ville vaske dem med, for jeg var kommet med sæbevand og onde hensigter, vil jeg nu piske og blæse i skum, puste sæbebobler, se på den pragt, måske ligger der et eventyr i hver.
Og boblen blev så stor med strålende farver, og der lå i den ligesom en sølvperle på bunden. Boblen svajede, svævede, fløj mod døren og brast, men døren sprang op, og der stod eventyrmor selv.
“Ja nu kan hun fortælle bedre end jeg om – jeg siger ikke navnet! – de små grønne.”
“Bladlus!” sagde eventyrmor. “Man skal nævne enhver ting ved sit rette navn, og tør man det ikke i almindelighed, så skal man kunne det i eventyret.”"

Måske skal man lige vide at de tyske uniformer var grønne, så ovenstående lille historie skiftede hurtigt fra at handle om bladlus ;)
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 12. sep 2016, 20:42

Wizzze skrev:[...]
Måske skal man lige vide at de tyske uniformer var grønne, så ovenstående lille historie skiftede hurtigt fra at handle om bladlus ;)

Mht. politiske farver er det jo tit også meget lokalt.
Fx kan jeg huske en BBC-reporter, der interviewede en meget konservativ amerikansk republikaner og spurgte om det var noget med at "put true blue water between you and your opponent"? (Et af Margeret Thatchers yndlingsudtryk om synspunktet, at hvis man viste, man var "ægte konservativ", ville folk blive begejstrede og slutte op).
Den konservative amerikaneren tænkte tydeligvis: "A' hva'??" :gruble: :forvirret:
I USA er Republikanerne jo de mest konservative og har rød som farve, og Demokraterne er blå.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. sep 2016, 09:31

Jeg synes at den her kvinde er skoleeksemplet på hvilken mentalitet de fleste kvinder mangler, for at komme op på samme løn som en mand i en tilsvarende stilling. Og ikke overraskende, så er mange kvinder ved at stå på snotten over hinanden, i ren iver for at komme først med deres forargelse.

http://www.business.dk/karriere/advokat ... ner-mange-
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Daflo » 13. sep 2016, 09:35

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg synes at den her kvinde er skoleeksemplet på hvilken mentalitet de fleste kvinder mangler, for at komme op på samme løn som en mand i en tilsvarende stilling. Og ikke overraskende, så er mange kvinder ved at stå på snotten over hinanden, i ren iver for at komme først med deres forargelse.

http://www.business.dk/karriere/advokat ... ner-mange-


Men det kan hun jo kun fordi hendes mor passer barnet. Det er ikke alle der har den mulighed.
1
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Oveditlevsen » 13. sep 2016, 09:36

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg synes at den her kvinde er skoleeksemplet på hvilken mentalitet de fleste kvinder mangler, for at komme op på samme løn som en mand i en tilsvarende stilling. Og ikke overraskende, så er mange kvinder ved at stå på snotten over hinanden, i ren iver for at komme først med deres forargelse.

http://www.business.dk/karriere/advokat ... ner-mange-

Hvor er den forargelse henne? Facebook?
Artiklen har lige nu seks kommentarer, hvoraf 5 er fra mænd og 1 kommentar fra en kvinde.
0

Tilbage til "Generelt"