Husmoder-blær-dig-tråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf kidkomb » 5. sep 2016, 13:41

dykkersild skrev:
kidkomb skrev:
dykkersild skrev:Skovhindbær, brombær og blåbær syltetøj på lager til den næste lange stykke tid - og lidt til værtindegaver.
Hurra for den svensk skov - jeg er den eneste i mit område, der giver tosse rundt derude og samle bær.

Porse og prikbladet periokon snaps er også klar til div. julefrokoster og gaver.

Nu spørger jeg sikkert dumt, men blev vildt nysgerrig:
Prikbladet perikon; er det så potent i snaps, at man bør advare evt p-pille-brugere inden de drikker det?


Nej - hvis du forestiller dig, at du lavet snapeessens som fylder 1 syltetøjsglas - så har du samlet cirka 1/3 syltetøjsglas fyldt med blomsterknopper, dækket med snaps/vodka - og så siet det til essens. Denne essens blander du op med neutral snaps - f.eks. 1/10 del essens og fortynde op med neutral snaps op til 1L. Og af denne snaps drikker du en genstand på 2cl. Det er i koncentreret mængder det kan have en virkning på virkningen af p-piller - f.eks. i lykkepiller. Ikke i en enkelt kryddersnaps.

Tak for forklaring. Jeg vidste ikke om det var meget eller lidt der skulle til.
Det er bare meget rart at vide, inden man sætter tænderne i en lille spids :lol:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf vibbsen » 5. sep 2016, 18:36

Wizzze skrev:
Flora skrev:
Wizzze skrev:´Kæft hvor er I overskudsagtige og lidt nederen :whine:
Hilsen ham der ikke lavede dagens gode gerning ud over risengrød i går, og det var ikke engang på husmoder måden :genert:


Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan man laver risengrød på en måde der ikke er husmoderlig med mindre man køber den færdig, men så kan det vel næppe kaldes at lave det? :gruble:

Enlighten me please :blomst:


Husmoder måden er at koge ris og mælk op, og så pakke gryden væk i sengen pakket ind i dynen nogle timer.
Den hurtige ikke husmoderlige måde, er bare at koge op, og så lade gryden stå og små simre på lavt blus i små 3 kvarter.


Hmmmmm....Hvad er min "risengrød i microen" metode så ? :-D :-D

Om det så gjaldt mit liv, så kan jeg ikke lave risengrød efter nogen metode der involverer en gryde....Jeg kan kun hvis der er en microovn involveret....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf Allmost_Famous » 10. sep 2016, 17:46

Jeg er ved at være færdig med en stor gryde vindruesaft. Har lige prøvesmagt den, og hold nu fast, hvor er den lækker! :ivrig: Jeg tror, jeg vil fryse den ned i isterningebakker over de næste par dage, så der er smagsboostere til smoothies.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf Anne Droid » 12. sep 2016, 10:23

Jeg har lavet æble/appelsin-marmelade og stikkelsbær/hindbær-marmelade. Alt sammen (undtagen appelsiner, men dem har jeg selv købt for kærestens penge i brugsen) plukket i kærestens have.
Om lidt skal der laves hindbær/jordbær-marmelade, lavet af bær fra fryseren og bages boller.
0
Klimatosse
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11499
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf PaleSeptember » 12. sep 2016, 15:53

Måske en mærkelig ting at blære sig med i en husmoder-tråd, men jeg synes alligevel, at det passer ind. Jeg har de sidste 4-5 dage oprettet et opskriftarkiv i Evernote, hvor jeg lægger mine egne plus nye opskrifter ind og putter mærker på dem, så de er nemme at søge frem. På den måde kan vi måske lettere få inspiration til at lave madplaner, og jeg kan få min mand til at involvere sig i det. Og så er det faktisk lidt hyggeligt :)
2
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf oOxXxOo » 12. sep 2016, 18:03

Jeg har lige lavet 1 kg müsli bestående af: Grovvalsede havregryn ristet i en lille smule honning, ruggryn, boghvedeflager, kokoschips, hakkede mandler, hakkede solsikkekerne og lidt vanilje. Det er så meningen at man selv kan toppe müslien med enten abrikosstykker, æbletern, ananasfrugtstang (ja det lyder klamt, men smager megagodt!) eller bananchips for sødme
2
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf Alphilia » 12. sep 2016, 18:15

Jeg har lavet rabarbersaft (og ryddet ud i fryseren - win-win)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf Danseprinsesse » 12. sep 2016, 18:34

Jeg får besøg af en veninde i morgen og i stedet for at købe noget, bagte jeg et brød i eftermiddags og lavede blommekompot til en blommetrifli, mens mit barn sov lur på sofaen. Der følte jeg mig lige lidt overskudsagtig.

Nu spiser jeg nybagt brød med tzatziki og drikker rosevin på terrassen, mens samme barn (næsten) sover ved siden af mig. Det sidste er nok ikke specielt husmoderagtigt, men det er tophyggeligt!

image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf Lulu » 12. sep 2016, 19:01

Jeg har ryddet op på stuegulv og støvsuget i dag, efter en lang arbejdsdag.

Egentlig var jeg blevet enig med mig selv om, at al rengøring kunne vente til min barsel starter i oktober, men nu gik manden i gang med at rydde op, og så tænkte jeg lige at få støvsuget, når nu alligevel gulvet var frit til det.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 14. sep 2016, 04:28

Jeg skal fryse æbler i dag, som jeg har fået fra en veninde og hendes kolonihave.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 18. sep 2016, 06:48

Jeg har været ude ved Ishøj Strand og plukke havtorn og har sat en snaps over
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf Myresluger » 18. sep 2016, 13:55

En anden retning på husmoderlig-blær.

Jeg har pudset alle vinduerne i huset og støvsuget og hjulpet min søn med blækregning... Så har jeg fortjent en omgang Netflix :klap:
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf Evapeva » 19. sep 2016, 17:14

Støvsuget hele hytten - både gulve, møbler og lofterne (for spindelvæv). Vasket alle gulve. Vasket seks maskiner tøj hen over dagen. Sorteret ungernes tøj for gammelt/for småt. Rengjort badeværelset.

Familien kommer til 2 års fødselsdag på onsdag. :genert: I morgen står den på alt det sjove (som egentlig passer bedre til tråden :blush:): Forberedelse af fødselsdagsmenu og lagkager!
Senest rettet af Evapeva 19. sep 2016, 17:16, rettet i alt 1 gang.
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf Karkluden » 19. sep 2016, 17:15

Jeg lavede sgu lige rødvinssauce fra bunden. På en helt almindelig kedelig mandag.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf Filipai » 19. sep 2016, 20:27

Okay, ikke vildt husmoderligt, men når man er syg, så tæller de små ting. Så jeg fik lavet marengskys af nogle æggevider der ellers skulle smides ud. Og nu har jeg næsten spist dem. Altså, det kunne jo være der var baktusser i, så for en sikkerhedsskyld måtte jeg jo hellere selv rydde dem af vejen :genert: :D
1

Tilbage til "Mad og drikke"