Kvinder og barsel.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Kvinder og barsel.

Indlægaf icelady » 13. sep 2016, 10:07

http://www.business.dk/karriere/advokat-droppede-barselsorlov-jeg-braender-for-mit-arbejde-og-tjener-mange-

Denne artikel har sat sindene en del i kog, især på Berlingske Business´ FB-side.
Som jeg læser det umiddelbart er de fleste kvinder (ikke overraskende) imod hvad hun har gjort.

Personligt har jeg svært ved at hive mig op på forargelses-stadiet.

Hun er der om morgenen og aftenen og er sammen med barn og familie. Hun har fravalgt fritidsinteresser, biograftur/byture, netop for at kunne have samvær med familien.



Hvad mener I? Ond mor? Mister barnet noget? Eller har hun en pointe?
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4148
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7799

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Filipai » 13. sep 2016, 10:24

Det eneste jeg har det lidt stramt over, er hvordan at hele deres familieliv i starten var bygget op omkring at bedsteforældrene tog ferie, og at hvis nummer 2 kommer, så skal mormor på pension for at hjælpe.

Min mor ville uden tvivl gøre det samme hvis jeg bad hende om det, men aldrig om jeg kunne finde på at min mor skulle bruge hele sin ferie med at lege mor på ny, eller gå på pension, så jeg kunne tjene gode penge.
7
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Code71 » 13. sep 2016, 10:29

icelady skrev:http://www.business.dk/karriere/advokat-droppede-barselsorlov-jeg-braender-for-mit-arbejde-og-tjener-mange-

Denne artikel har sat sindene en del i kog, især på Berlingske Business´ FB-side.
Som jeg læser det umiddelbart er de fleste kvinder (ikke overraskende) imod hvad hun har gjort.

Personligt har jeg svært ved at hive mig op på forargelses-stadiet.

Hun er der om morgenen og aftenen og er sammen med barn og familie. Hun har fravalgt fritidsinteresser, biograftur/byture, netop for at kunne have samvær med familien.



Hvad mener I? Ond mor? Mister barnet noget? Eller har hun en pointe?


Kæmpe pointe. Verden står nemlig ikke stille mens man holder barselsorlov. Hende har endda som jeg læser det ansvaret for at 16 medarbejdere stadig har et job. Så jeg er helt på hendes side

Jeg kender andre karrierekvinder som gør det på næsten samme måde. Her er det dog en måneds barselsorlov og så back to work
7
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf icelady » 13. sep 2016, 10:36

Netop det med, at hun er medejer/stifter indebærer i sagens natur, hun har en del mere arbejde og ansvar end den almindelige arbejder. Ergo skal hun jo også være mere "på.

Og som jeg læser det, så betaler hun sig fra det huslige arbejde, hvorved hun så får mere tid til barn/familie.


Og at hendes mor havde taget ferie og var gået på nedsat tid; der formoder jeg at moderen har villet det og ikke blevet tvunget.

Man må jo formode at de har indrettet sig som de har, uden at have tvunget armen om på bedsteforældrene.

Jeg tror folks reaktion til dels bunder i det fakta, at hun ikke holder barsel med sit barn. Men barnet har jo haft faste voksne omkring sig, og jeg tror næppe det barn lider nogen nød på noget plan.
5
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Oveditlevsen » 13. sep 2016, 10:40

For min skyld må folk indrette deres liv som de selv har lyst, men reelt er det nok de færreste kvinder som kan finde pasning til et 1 uge gammelt barn. Uden at være sikker tror jeg ikke det offentlige tilbyder noget.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf LadyFox » 13. sep 2016, 10:41

Jeg synes det er ret meget at bede sin familie og svigerfamilie om. Og jeg må indrømme at jeg synes små babyer burde ammes hvis det er muligt, hvilket jeg gætter på hun er blevet nødt til at fravælge.

Men jeg er ikke forarget, jeg mener heller ikke at det er børnemishandling eller noget. Men jeg forstår ikke valget, må jeg indrømme.
4
...
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Spasserinde » 13. sep 2016, 10:47

Filipai skrev:Det eneste jeg har det lidt stramt over, er hvordan at hele deres familieliv i starten var bygget op omkring at bedsteforældrene tog ferie, og at hvis nummer 2 kommer, så skal mormor på pension for at hjælpe.

Min mor ville uden tvivl gøre det samme hvis jeg bad hende om det, men aldrig om jeg kunne finde på at min mor skulle bruge hele sin ferie med at lege mor på ny, eller gå på pension, så jeg kunne tjene gode penge.

Jeg studsede også noget over, at hendes valg er fuldstændigt afhængigt af, at hun har andre omkring sig som smider hvad de har i hænderne for at hjælpe hende. Det er selvfølgelig deres valg og kan sagtens være præcis det, de har lyst til at bruge deres tid på, så det vil jeg ikke gøre mig til dommer over - man skal bare lige være klar over, at det altså ikke er et valg hun kun har taget for sig selv og sit barn og mand, men for hele familien, og at det ikke er alle, der vil have mulighed for det samme.

Er jeg kritisk over for hendes valg? Njaøæh. Jeg kan godt blive i tvivl om det lille barn får den kontakt til sine primærpersoner, som det skal have. Det er vel nærmere bedsteforældrene, der så bliver de primære i barnets liv? Men det er kun en bekymring for dét, og ikke noget andet, der gør mig en smule skeptisk. Jeg har ikke noget principielt problem med det. Hvis der ikke er noget belæg for, at det skulle være problematisk at dele samværet som det lille barn har behov for op imellem flere forskellige, så har jeg ikke nogen bøf med det, tror jeg.
5
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf kidkomb » 13. sep 2016, 10:49

Hvis jeg selv var bedstemor ville jeg synes at det var en kæmpe fest at få lov til.
Mormoren har jo øjensynligt mulighed for både nedsat tid og pension.
Og mon ikke, at ingen har tvunget hende?
Hvis de har er det absolut upassende og uholdbart, jeg fornemmer bare, at det ikke lige er tilfældet her ;)
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Undtagelsen
Indlæg: 2244
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4593

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Undtagelsen » 13. sep 2016, 10:58

Oveditlevsen skrev:For min skyld må folk indrette deres liv som de selv har lyst, men reelt er det nok de færreste kvinder som kan finde pasning til et 1 uge gammelt barn. Uden at være sikker tror jeg ikke det offentlige tilbyder noget.


Jeg læser det altså som at hun har barnet med på arbejdet.
Står der ikke et sted at mens andre har barnet med til mødregruppekaffe har hun barnet med på kontoret. Sådan cirka.

Jeg ville ikke selv have lyst til at gøre det, men samtidig er hendes forhold anderledes end mine, fordi hun er selvstændig og så er det svært at sammenligne.
Min chef ville helt sikkert kigge lidt, hvis jeg tog baby med på job, men i og med at hun arbejder i sin egen biks og er sin egen chef, er det noget nemmere at planlægge udenom.
2
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf JoyNips » 13. sep 2016, 11:04

Det lyder ærligt talt lidt, som om der er lagt i kakkelovnen til sådan et velhaver-barn, der har alle økonomiske muligheder, men som i bund og grund er overladt til sig selv... Jeg kan sagtens forstå, at man ønsker at prioritere sin karriere trods børn, men det KAN man jo altså godt gøre uden bare at smide barnet til side straks efter fødslen og lade bedsteforældre og aupair om at passe det, så man selv kan nøjes med lige at sige godmorgen og godnat til det.
På mig virker det lidt som om barnet lidt er et demonstrativt prestigeprojekt.
7
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Daflo » 13. sep 2016, 11:04

Undtagelsen skrev:
Oveditlevsen skrev:For min skyld må folk indrette deres liv som de selv har lyst, men reelt er det nok de færreste kvinder som kan finde pasning til et 1 uge gammelt barn. Uden at være sikker tror jeg ikke det offentlige tilbyder noget.


Jeg læser det altså som at hun har barnet med på arbejdet.
Står der ikke et sted at mens andre har barnet med til mødregruppekaffe har hun barnet med på kontoret. Sådan cirka.

Jeg ville ikke selv have lyst til at gøre det, men samtidig er hendes forhold anderledes end mine, fordi hun er selvstændig og så er det svært at sammenligne.
Min chef ville helt sikkert kigge lidt, hvis jeg tog baby med på job, men i og med at hun arbejder i sin egen biks og er sin egen chef, er det noget nemmere at planlægge udenom.



Jeg har været studentermedhjælp, et sted hvor chefen var en af de her kvinder uden barsel der tog barnet med på kontoret. Og ihhh hvor synes hun det var skønt, og hvor gik det nemt. Men det var altså ikke nemt for sekretæren der reelt måtte passe barnet oveni hendes egne opgaver.
5
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2016, 11:25

Altså det forarger ikke mig, men jeg må indrømme jeg ikke forstår det. Altså i min verden skal et lille barn være hos forældrene, dvs. hvis moren ikke tager barsel ville jeg gå ud fra faren gjorde, jeg kan slet ikke forestille mig at efterlade mit barn hos andre end min kæreste det første lange stykke tid. Så herhjemme har vi valgt omvendt, jeg tager 1 års barsel og kæresten tager 8 måneder, mindre har ingen af os lyst til, så vi er så glade for det er muligt :) Men som skrevet, det er i min verden, og jeg har det fint med andre har det anderledes.

Jeg håber (og regner med) at de lytter til barnet og fungerer barnet ikke så ændre de deres model. Og at de har gjort sig klart at barnet vil have et tættere forhold til bedstemor og aupair end til forældrene, men holdes der fast i disse mennekser, og ikke udskiftes omsorgspersoner konstant er det jo ikke et problem. Mange spædbørn kan kun knytte sig til få personer, så måske føler de kun tilknytning til aupair og bedstemor, men det er jo et afkald for forældrene, ikek barnet. Så er forældrene tilfredse med at være 3. valg for barnet (evt tæt på fremmede) og barnet får al den omsorg og kærlighed det har brug for fra faste trygge personer kan jeg ikke se problemet.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Allmost_Famous » 13. sep 2016, 12:01

Jeg var helt cool med det, indtil jeg læste, at barnets far heller ikke holdt barsel.

Det her barn har altså ikke nogen primær omsorgsperson, men går på arm mellem den unge pige i huset, pasningstilbud, bedsteforældrene, forældrene, og så antager jeg, at der nok også er en sekretær eller tilsvarende inde over, når barnet er med på job.
Karriereforældrene her er altså helt afhængige af, at alle omkring dem smider alt for at kompensere for den manglende tilstedeværelse af en forælder, og så selvfølgelig den hjælp, de kan betale sig fra.

Det kan da godt være, at barnet ser sin mor som det første ni ud af ti dage, men det klinger lidt hult, hvis der er tale om et hurtigt hej mens moren er på vej ud ad døren, og så ellers først er hjemme igen til at sige godnat, og det mere eller mindre er samme historie med faren.
13
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Hunkat » 13. sep 2016, 12:07

Det eneste jeg ikke bryder mig om ved det historie er at jeg synes den har sådan en tone af 'hvis jeg kan så kunne alle andre nok også' og sådan synes jeg ikke verden hænger sammen.
Der er nogle ret specielle forhold i hendes familie som gør det her muligt for hende. Hvis hun var enlig mor uden det store familie og havde en middleindtægt så er sådan konstruktion jo fuldstændig uholdbare, ligemeget hvor mange penge hun kunne tjene på overarbejdstimer.

Resten er jeg ligeglad med. Jeg gad ikke men det må hun jo selv om.
6
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf dgd2007 » 13. sep 2016, 12:11

Allmost_Famous skrev:Jeg var helt cool med det, indtil jeg læste, at barnets far heller ikke holdt barsel.

Det her barn har altså ikke nogen primær omsorgsperson, men går på arm mellem den unge pige i huset, pasningstilbud, bedsteforældrene, forældrene, og så antager jeg, at der nok også er en sekretær eller tilsvarende inde over, når barnet er med på job.
Karriereforældrene her er altså helt afhængige af, at alle omkring dem smider alt for at kompensere for den manglende tilstedeværelse af en forælder, og så selvfølgelig den hjælp, de kan betale sig fra.

Det kan da godt være, at barnet ser sin mor som det første ni ud af ti dage, men det klinger lidt hult, hvis der er tale om et hurtigt hej mens moren er på vej ud ad døren, og så ellers først er hjemme igen til at sige godnat, og det mere eller mindre er samme historie med faren.

Jeg synes nu heller ikke, det lyder så glorværdigt. :genert:
0

Tilbage til "Livets forhold"