Kvinder og barsel.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 13. sep 2016, 18:38

Jeg forstår ikke hvorfor hun har valgt at få barn og kan ikke forestille mig at hun forstår hvad det kræver at være forælder.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Delfin » 13. sep 2016, 18:41

Er barn kan godt have flere primære tilknytningspersoner, i en familie hvor forældrene bor sammen, gælder det selvfølgelig dem begge , men jeg kan være bekymret for, at der en risiko for, at barnet udvikler tilknytningsproblemer, hvis det har for mange voksne at forholde sig til i de allerførste og yderst vigtige måneder.
1
14 11 14
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf avdotja » 13. sep 2016, 18:42

Jeg bliver forarget over at folk bliver forarget.

Om ikke andet er det da et exceptionelt tydeligt bevis på at børn stadigvæk først og fremmest bliver anset som moderens ansvar - uanset hvad folk så ellers påstår når de bliver spurgt. Jeg er slet ikke i stand til at tælle de mænd som har haft 2 ugers barsel (eller mindre) - uden at der sørges for hverken aupair eller bedsteforældrehjælp til husholdningen af den grund.
5
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Allmost_Famous » 13. sep 2016, 18:45

avdotja skrev:Jeg bliver forarget over at folk bliver forarget.

Om ikke andet er det da et exceptionelt tydeligt bevis på at børn stadigvæk først og fremmest bliver anset som moderens ansvar - uanset hvad folk så ellers påstår når de bliver spurgt. Jeg er slet ikke i stand til at tælle de mænd som har haft 2 ugers barsel (eller mindre) - uden at der sørges for hverken aupair eller bedsteforældrehjælp til husholdningen af den grund.

Så læser du da ikke hvad folk skriver? Jeg ser ingen skrive, at det død og pine skal være moren, der holder barsel.
4
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2016, 18:45

avdotja skrev:Jeg bliver forarget over at folk bliver forarget.

Om ikke andet er det da et exceptionelt tydeligt bevis på at børn stadigvæk først og fremmest bliver anset som moderens ansvar - uanset hvad folk så ellers påstår når de bliver spurgt. Jeg er slet ikke i stand til at tælle de mænd som har haft 2 ugers barsel (eller mindre) - uden at der sørges for hverken aupair eller bedsteforældrehjælp til husholdningen af den grund.


De fleste skriver jo de ikke ville være forargede hvis manden tog barslen. Jeg tror folks forargelse går mod begge forældrene, ikke kun moderen, men nu er det hende der har skrevet artiklen og dermed hende der mere direkte står for skud.

Så tror de fleste mener at børnene primært er forældrenes ansvar og ikke aupairpigen/bedsteforældrene osv. ansvar.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Delfin » 13. sep 2016, 18:47

avdotja skrev:Jeg bliver forarget over at folk bliver forarget.

Om ikke andet er det da et exceptionelt tydeligt bevis på at børn stadigvæk først og fremmest bliver anset som moderens ansvar - uanset hvad folk så ellers påstår når de bliver spurgt. Jeg er slet ikke i stand til at tælle de mænd som har haft 2 ugers barsel (eller mindre) - uden at der sørges for hverken aupair eller bedsteforældrehjælp til husholdningen af den grund.


Det er ligegyldigt, om det er mor eller far, som er på barsel. Det vigtige for barnet er, at det kan skabe en tidlig og tæt tilknytning til primære omsorgsperson(er)
1
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Delfin » 13. sep 2016, 18:55

Altså der er jo en grund til, at fx børn på spædbørnshjem udvikler tilknytningsforstyrrelser, selvom man arbejder med primærpædagoger. Den slags har jo fri en gang imellem, så der hele tiden sker små brud i kontakten, ligesom der vil gøre, når der ofte skiftes mellem 4-5 forskellige voksne hos dette barn.
Selvom mor har barnet med på arbejde, vil det være en anden, som tager over, hver gang mor ikke kan smide arbejdet fra sig. Har hun mormor eller aupair med på arbejde, eller hvad gør hun, når Viggo ikke følger "skemaet"?
3
14 11 14
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf milisa » 13. sep 2016, 19:03

Jeg bliver også forargede over, at folk bliver forargede. Nej, det er korrekt, at det er fåtal her på debatten, der bliver fordømmende - retfærdigvis kun en enkelt, som virkelig kammer over, men på facebook-siden synes jeg, det er grelt. Ingen havde sagt et KVÆK, hvis artiklen havde handlet om faderen.

At jeg så også synes, det er håbløst, at familien vælger, at både mor og far skal have kort barsel, det er så en HELT anden snak. Men det pisser mig af, at vi skriver 2016, og karrierekvinder skal stadig høre på, hvordan de dømmer deres børn til evig pinsel og psykiske skavanker osv osv osv.
3
Tally-ho
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf avdotja » 13. sep 2016, 19:11

Allmost_Famous skrev:
avdotja skrev:Jeg bliver forarget over at folk bliver forarget.

Om ikke andet er det da et exceptionelt tydeligt bevis på at børn stadigvæk først og fremmest bliver anset som moderens ansvar - uanset hvad folk så ellers påstår når de bliver spurgt. Jeg er slet ikke i stand til at tælle de mænd som har haft 2 ugers barsel (eller mindre) - uden at der sørges for hverken aupair eller bedsteforældrehjælp til husholdningen af den grund.

Så læser du da ikke hvad folk skriver? Jeg ser ingen skrive, at det død og pine skal være moren, der holder barsel.


Så du (eller I er det jo reelt) tror, i ramme alvor, at hvis en far havde skrevet at han kun tog en uges barsel efter ferie og derefter havde fået hjælp af bedsteforældrene fordi moderen også arbejdede, ville han også blive høvlet ned på samme måde? Personligt har jeg et mistanke om at forargelsen stadig hovedsaligt ville ramme moderen.

Helt konkret her i tråden: Har du lagt mærke til hvor mange der her i tråden skriver noget i stil med Jeg forstår bare ikke hvorfor hun overhovedet får et barn, hvis hun alligevel ikke ønsker at tilbringe tid med det.? Det er jo præcis samme situation som fædre (vel og mærke være fædre som har lagt alt hvad der ikke er arbejde eller familie på hylden, for at få det til at hænge samme) der holder minimal eller ingen barsel (uanset om moderen så holder sin del eller ej), men jeg oplever godt nok ikke at de får samme kommentarer.

EDIT: "høvlet ned" hentyder ikke til denne tråd, men til de generelle reaktioner artiklen har fået andre steder. Folk har overordnet set haft en "ligestillingsvenlig"-tone herinde, men fornemmer stadigvæk en uheldig "men..."-stemning over mange af indlæggene.
Senest rettet af avdotja 13. sep 2016, 19:16, rettet i alt 1 gang.
5
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2016, 19:13

milisa skrev:Jeg bliver også forargede over, at folk bliver forargede. Nej, det er korrekt, at det er fåtal her på debatten, der bliver fordømmende - retfærdigvis kun en enkelt, som virkelig kammer over, men på facebook-siden synes jeg, det er grelt. Ingen havde sagt et KVÆK, hvis artiklen havde handlet om faderen.

At jeg så også synes, det er håbløst, at familien vælger, at både mor og far skal have kort barsel, det er så en HELT anden snak. Men det pisser mig af, at vi skriver 2016, og karrierekvinder skal stadig høre på, hvordan de dømmer deres børn til evig pinsel og psykiske skavanker osv osv osv.


Jeg tror vitterlig ingen ville sige noget hvis det faren der tog barslen, det har jeg set flere gange. Det folk er forargede over er jo at ingen af forældre tager barslen. Jeg tænker nøjagtig det samme om faren som om moren.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf milisa » 13. sep 2016, 19:16

godtnavn skrev:Jeg tror vitterlig ingen ville sige noget hvis det faren der tog barslen, det har jeg set flere gange. Det folk er forargede over er jo at ingen af forældre tager barslen. Jeg tænker nøjagtig det samme om faren som om moren.


Herinde, enig (med et par undtagelser). Men på facebooksiden? Nej, der synes jeg bestemt ikke, det lyder som om, folk havde været ligeglade, hvis bare faderen havde taget barslen.
0
Tally-ho
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2016, 19:17

avdotja skrev:
Allmost_Famous skrev:
avdotja skrev:Jeg bliver forarget over at folk bliver forarget.

Om ikke andet er det da et exceptionelt tydeligt bevis på at børn stadigvæk først og fremmest bliver anset som moderens ansvar - uanset hvad folk så ellers påstår når de bliver spurgt. Jeg er slet ikke i stand til at tælle de mænd som har haft 2 ugers barsel (eller mindre) - uden at der sørges for hverken aupair eller bedsteforældrehjælp til husholdningen af den grund.

Så læser du da ikke hvad folk skriver? Jeg ser ingen skrive, at det død og pine skal være moren, der holder barsel.


Så du (eller I er det jo reelt) tror, i ramme alvor, at hvis en far havde skrevet at han kun tog en uges barsel efter ferie og derefter havde fået hjælp af bedsteforældrene fordi moderen også arbejdede, ville han også blive høvlet ned på samme måde? Personligt har jeg et mistanke om at forargelsen stadig hovedsaligt ville ramme moderen.

Helt konkret her i tråden: Har du lagt mærke til hvor mange der her i tråden skriver noget i stil med Jeg forstår bare ikke hvorfor hun overhovedet får et barn, hvis hun alligevel ikke ønsker at tilbringe tid med det.? Det er jo præcis samme situation som fædre (vel og mærke være fædre som har lagt alt hvad der ikke er arbejde eller familie på hylden, for at få det til at hænge samme) der holder minimal eller ingen barsel (uanset om moderen så holder sin del eller ej), men jeg oplever godt nok ikke at de får samme kommentarer.


Jeg tror folk ville tænke nøjagtig det samme om forældrene uanset hvem der havde skrevet artiklen? Her nævner folk moderen fordi det er hende der har skrevet artiklen, var det faren ville det nok ramme faren. De fleste (gider ikke at tjekke om det er alle) skriver jo netop at problemet er at ingen af forældrene tager barsel, ikke at moderen ikke gør.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf milisa » 13. sep 2016, 19:19

milisa skrev:
godtnavn skrev:Jeg tror vitterlig ingen ville sige noget hvis det faren der tog barslen, det har jeg set flere gange. Det folk er forargede over er jo at ingen af forældre tager barslen. Jeg tænker nøjagtig det samme om faren som om moren.


Herinde, enig (med et par undtagelser). Men på facebooksiden? Nej, der synes jeg bestemt ikke, det lyder som om, folk havde været ligeglade, hvis bare faderen havde taget barslen.


Jeg tilføjer lige Avdotjas fremragende pointe: Det er korrekt, at folk ikke umiddelbart er så forargede herinde, men der er dælme mange, der kommer med "hvorfor fik hun børn"-kommentaren. Nu er ét eksempel selvfølgelig ikke brugbart til ret meget, men jeg har en kammerat, som efter 7 dage hjemme ikke gad mere barsel, så han tog tilbage på fuldtidsjob. Ikke én i omgangskredsen har sagt et kvæk til det. Min påstand er, at en mand, der havde fravalgt sin barsel til fordel for et spændende job (dvs ikke af nød), ikke havde fået I NÆRHEDEN af de samme kommentarer, som den her kvinde får.
6
Tally-ho
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2016, 19:20

Jeg synes altså jeg har hørt om mange fædre der har taget al barslen (hørt om som blandt venner og bekendte) og der er da aldrig nogen der har sagt noget, i hvert fald ikke hvad jeg har hørt om, tværtimod har flere andre fædre været misundelige på at de har "fået lov" til at få det hele. Fået lov i den forstand at de har måtte dele fordi deres kærester også har ønsket barsel.

Jeg er ret glad for vi har muligheden for begge at tage "al barslen".
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Akehurst2 » 13. sep 2016, 19:21

Og så handler det også om hendes meget fordømmende tone over for spelt-mødrene og hendes privilegieblindhed. Den bryder jeg mig ikke om, uanset hvordan hun så har valgt at indrette sit familieliv.
5

Tilbage til "Livets forhold"