Ældre mennesker og madholdbarhed

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf Evapeva » 12. sep 2016, 08:23

Min farmor er en fantastisk dejlig dame, som stadig er kvik på øverste og i kroppen. Alligevel er hun slem til at gemme gamle madvarer, sådan at man virkelig skal vogte sig, når man er på besøg. Fx her den anden dag bød hun min mand (og mine børn alene ude i køkkenet, vel at mærke!) en Toffifee, som var helt grålig. Efter at have smagt på den ganske kort, spyttede han den diskret ud i skraldespanden.

Det startede for små 20 år siden (i dag er hun 79). Jeg overnattede hos hende som så mange gange før, og vi skulle have morgenmad. Fryserundstykker og diverse typisk morgenpålæg. Hendes oste-arsenal er et helt kapitel for sig i lugt etc., men jeg går ud fra, at de ikke slår hende ihjel sådan lige. Jeg derimod forblev på the safe spot, tænkte jeg, og tog noget marmelade. Men det var så fucking gammelt, at det smagte af ingenting. Derefter puttede jeg smør, salt og peber på. Hun måbede "skal du ikke have noget på?" "næh tak, du. :)"

Jeg har siden da altid åbnet hendes køleskab med en vis skepsis. Der lugter altid kraftigt af især ost, men ellers løg og ja - alt sådan noget, som man lige præcis ikke gider lugte til i andres køleskab. Og nu har jeg jo børn, to stk., og når vi besøger hende, hvilket er hver tredje uge i snit, så forvilder de sig altid ud i køkkenet med hende, hvor hun gerne vil blande slikposer til dem. Af pissehamrende gammelt slik, som er hårdt, gråt, usmageligt etc. etc. Vi siger klart fra, når hun giver for hårdt slik, da især den lille kan ende med at kløjs i det. Men alt det andet, som fx "en del af din mad er simpelthen for gammel, og vi synes det er ulækkert" er meget svær at få sagt. Det gælder nemlig aldrig aftensmaden, det er godt nok altid noget, der søber i fedt, fx nakkesteg med maa-haasser af fedt, dertil flødekartofler, men det kommer vi os nok over. Det er det gamle lort, som.... sgu ikke duer.

Hvordan siger man det? Til en dame, som ikke tager godt imod kritik? Som var barn under 2. verdenskrig og derfor lærte at spare, spare, spare?
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf Hunkat » 12. sep 2016, 08:28

Hvad med at tilbyde det som en hjælp? Spørger om I/du ikke skal gøre køleskabet rent (hvilket i min verden inkluderer at smide for gamle madvarer ud). Det er sådan en opgave som hun sikkert selv springer over fordi... lets be honest, den er ret træls.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
sortkaffe
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. maj 2016, 20:55
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1008

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf sortkaffe » 12. sep 2016, 08:31

Vi gjorde det at når vi besøgte min mormor så havde vi selv mad med. Men ok, nu var det så sjældent vi spiste aftensmad hos hende, men frisk brød og pålæg og kage hvis det var kage tid.
Så slap vi for muggen kage og slimet pålæg.
Hun var også sådan en dame som man ikke lige kunne få det sagt til :)
1
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf Evapeva » 12. sep 2016, 08:41

I har ret, vi er nok nødt til at omgå det, som vi plejer. Netop med at tage noget med. Jeg må ikke rengøre hendes køleskab, det er helt hundrede (selvom jeg faktisk synes, det er en fin gestus :)). Hun ville dåne over alt det, jeg ville smide ud.

Men det kan faktisk være svært at få lov at tage noget med. Vi prøver ofte at aftale det over telefonen, men hun siger altid "nej, jeg HAR masser af mad!". Så har vi nogle gange taget noget med alligevel, eller uden at lave en aftale om det inden. Det fungerer nogenlunde, men hun virker altid lidt skeptisk.

Den med at invitere hende hjem er også svær at få lov til. Hun bliver mere og mere et hjemme-menneske. Men vi må prøve.

En anden ting, som jeg ikke fik nævnt, er at ungerne altid springer rundt som spilopper, fordi de får alt for meget sukker. Først chokoladebolle med tandsmør og pålægschokolade på (overkill). Så kage, så småkager, dertil kakao og juice. Senere det berømte slik. Is til dessert efter aftensmaden. Shit! :genert:

^ Men jeg ved godt, at det især er her, vi kan sætte foden ned. Og det gør vi. Med mindre hun lusker ud i køkkenet med dem og giver dem en masse. Hun er nemlig lusket med det. Det er pisseirriterende. :gruble:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
sortkaffe
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. maj 2016, 20:55
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1008

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf sortkaffe » 12. sep 2016, 08:47

Evapeva skrev:I har ret, vi er nok nødt til at omgå det, som vi plejer. Netop med at tage noget med. Jeg må ikke rengøre hendes køleskab, det er helt hundrede (selvom jeg faktisk synes, det er en fin gestus :)). Hun ville dåne over alt det, jeg ville smide ud.

Men det kan faktisk være svært at få lov at tage noget med. Vi prøver ofte at aftale det over telefonen, men hun siger altid "nej, jeg HAR masser af mad!". Så har vi nogle gange taget noget med alligevel, eller uden at lave en aftale om det inden. Det fungerer nogenlunde, men hun virker altid lidt skeptisk.

Den med at invitere hende hjem er også svær at få lov til. Hun bliver mere og mere et hjemme-menneske. Men vi må prøve.

En anden ting, som jeg ikke fik nævnt, er at ungerne altid springer rundt som spilopper, fordi de får alt for meget sukker. Først chokoladebolle med tandsmør og pålægschokolade på (overkill). Så kage, så småkager, dertil kakao og juice. Senere det berømte slik. Is til dessert efter aftensmaden. Shit! :genert:

^ Men jeg ved godt, at det især er her, vi kan sætte foden ned. Og det gør vi. Med mindre hun lusker ud i køkkenet med dem og giver dem en masse. Hun er nemlig lusket med det. Det er pisseirriterende. :gruble:

Min mormor ville heller ikke have jeg gjorde køleskab rent, uha al den gode mad skal da ikke smides ud :lol:
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf mariannaa » 12. sep 2016, 09:52

Evapeva skrev:Min farmor er en fantastisk dejlig dame, som stadig er kvik på øverste og i kroppen. Alligevel er hun slem til at gemme gamle madvarer, sådan at man virkelig skal vogte sig, når man er på besøg. Fx her den anden dag bød hun min mand (og mine børn alene ude i køkkenet, vel at mærke!) en Toffifee, som var helt grålig. Efter at have smagt på den ganske kort, spyttede han den diskret ud i skraldespanden.

Det startede for små 20 år siden (i dag er hun 79). Jeg overnattede hos hende som så mange gange før, og vi skulle have morgenmad. Fryserundstykker og diverse typisk morgenpålæg. Hendes oste-arsenal er et helt kapitel for sig i lugt etc., men jeg går ud fra, at de ikke slår hende ihjel sådan lige. Jeg derimod forblev på the safe spot, tænkte jeg, og tog noget marmelade. Men det var så fucking gammelt, at det smagte af ingenting. Derefter puttede jeg smør, salt og peber på. Hun måbede "skal du ikke have noget på?" "næh tak, du. :)"

Jeg har siden da altid åbnet hendes køleskab med en vis skepsis. Der lugter altid kraftigt af især ost, men ellers løg og ja - alt sådan noget, som man lige præcis ikke gider lugte til i andres køleskab. Og nu har jeg jo børn, to stk., og når vi besøger hende, hvilket er hver tredje uge i snit, så forvilder de sig altid ud i køkkenet med hende, hvor hun gerne vil blande slikposer til dem. Af pissehamrende gammelt slik, som er hårdt, gråt, usmageligt etc. etc. Vi siger klart fra, når hun giver for hårdt slik, da især den lille kan ende med at kløjs i det. Men alt det andet, som fx "en del af din mad er simpelthen for gammel, og vi synes det er ulækkert" er meget svær at få sagt. Det gælder nemlig aldrig aftensmaden, det er godt nok altid noget, der søber i fedt, fx nakkesteg med maa-haasser af fedt, dertil flødekartofler, men det kommer vi os nok over. Det er det gamle lort, som.... sgu ikke duer.

Hvordan siger man det? Til en dame, som ikke tager godt imod kritik? Som var barn under 2. verdenskrig og derfor lærte at spare, spare, spare?


Min mor og papfar blev på samme måde på deres gamle dage. Masser af gammel mad som de gladeligt serverede. Det var simpelthen så ulækkert. Jeg valgte så at sige det til dem, men de kunne ikke forstå problemet, for det stod jo i køleskabet , så betød det vel ikke så meget at fx. pålægget var 10 dage over tiden eller mayonnaisen 3 mdr. for gammel? :ticks: I de sidste år medbragte jeg derfor selv min mad som jeg havde lavet hjemme fra. Selvfølgelig i en mængde så der også var nok til dem.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf Fru Sunshine » 12. sep 2016, 18:48

Min farmor var af samme støbning. Hun var dertil kogekone, og efter krigen og mange fattige år, viste hun også sin "velstand" ved at lade maden sejle i fedt og fløde. Og hun hamstrede også i vildskab.

Vi fik som regel også gråt chokolade, og nye æsker blev sat i bunden af skabet, så det gamle blev spist først - eller spyttet ud, når hun ikke kiggede.

Og der var ikke noget at gøre. Hun havde lært sparsommelighed i hverdagen på grundigt, at hun blev stjernearrig, hvis noget blev smidt ud.

(men hendes småkager var sublime. De holdt aldrig længe nok til at blive for gamle :D)
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf Urtekussen » 12. sep 2016, 19:08

Jeg ved ikke, hvad man gør.
Min mor er lige sådan.

Der er jeg selv mere direkte, og nærstuderer brød for mug, spiser ikke noget pålæg, som jeg ikke jeg selv har åbnet osv.
Det er virkelig svært. Man vil jo ikke risikere at man eller ens børn bliver syge, men det er jo også på en måde en "kritik" af andres madlavning/gæstfrihed.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf Bimmerdyret » 12. sep 2016, 19:10

Evapeva skrev:Min farmor er en fantastisk dejlig dame, som stadig er kvik på øverste og i kroppen. Alligevel er hun slem til at gemme gamle madvarer, sådan at man virkelig skal vogte sig, når man er på besøg. Fx her den anden dag bød hun min mand (og mine børn alene ude i køkkenet, vel at mærke!) en Toffifee, som var helt grålig. Efter at have smagt på den ganske kort, spyttede han den diskret ud i skraldespanden.

Det startede for små 20 år siden (i dag er hun 79). Jeg overnattede hos hende som så mange gange før, og vi skulle have morgenmad. Fryserundstykker og diverse typisk morgenpålæg. Hendes oste-arsenal er et helt kapitel for sig i lugt etc., men jeg går ud fra, at de ikke slår hende ihjel sådan lige. Jeg derimod forblev på the safe spot, tænkte jeg, og tog noget marmelade. Men det var så fucking gammelt, at det smagte af ingenting. Derefter puttede jeg smør, salt og peber på. Hun måbede "skal du ikke have noget på?" "næh tak, du. :)"

Jeg har siden da altid åbnet hendes køleskab med en vis skepsis. Der lugter altid kraftigt af især ost, men ellers løg og ja - alt sådan noget, som man lige præcis ikke gider lugte til i andres køleskab. Og nu har jeg jo børn, to stk., og når vi besøger hende, hvilket er hver tredje uge i snit, så forvilder de sig altid ud i køkkenet med hende, hvor hun gerne vil blande slikposer til dem. Af pissehamrende gammelt slik, som er hårdt, gråt, usmageligt etc. etc. Vi siger klart fra, når hun giver for hårdt slik, da især den lille kan ende med at kløjs i det. Men alt det andet, som fx "en del af din mad er simpelthen for gammel, og vi synes det er ulækkert" er meget svær at få sagt. Det gælder nemlig aldrig aftensmaden, det er godt nok altid noget, der søber i fedt, fx nakkesteg med maa-haasser af fedt, dertil flødekartofler, men det kommer vi os nok over. Det er det gamle lort, som.... sgu ikke duer.

Hvordan siger man det? Til en dame, som ikke tager godt imod kritik? Som var barn under 2. verdenskrig og derfor lærte at spare, spare, spare?


Tja, altså nu behøver chokolade der er grålig slet ikke at være for gammel, det kan bare have fået noget fugt.
Men altså, hvor syg er hun normalt? her tænker jeg på at hun vel må spise den samme "kost" som hun ellers faldbyder når I kommer på besøg, og siden I ikke har arvet endnu, så er det vel ikke den helt store risiko I udsættes for :lol:

Jeg tror det er sådan at hun har "sine" vaner - fx ost, og ikke selv spiser meget marmelade - right?
Nu ved jeg så heller ikke hvor tit I decideret spiser morgenmad hos hende, eså måske er det sådan at hun køber ind til jer.. og dermed ikke normalt har de ting i huset. Så overser hun det eller glemmer det. Ok hvis ungerne tager godt fra med slikposerne, så ved jeg ikke lige hvor hun køber det henne, men der kan man måske (for at glæde hende) sige : ungerne kan rigtig godt lide matadormix...og så håbe på at hun vimser ud og køber det.
Og det er sgu fair nok, at sige: hey...denne marmelade døde for 2 år siden, den smider jeg lige ud, kom måske med en selv når du er forbi en dag, og smid den gamle ud, forklæd det evt med at "hey...denne her er bare så god, den skal du prøve"
Men det er fint nok at gøre opmærksom på det - det behøver jo ikke være en kritik eller fremsættes som en kritik.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf Urtekussen » 12. sep 2016, 19:10

Jeg rengjorde mine forældres køleskab engang min mor var ude at rejse. Smed en hel sort sæk ud - bl.a. fandt jeg en Tupperware med syv ærter i.
Og syltevarer med mug på.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf Bimmerdyret » 12. sep 2016, 19:13

Evapeva skrev:
En anden ting, som jeg ikke fik nævnt, er at ungerne altid springer rundt som spilopper, fordi de får alt for meget sukker. Først chokoladebolle med tandsmør og pålægschokolade på (overkill). Så kage, så småkager, dertil kakao og juice. Senere det berømte slik. Is til dessert efter aftensmaden. Shit! :genert:


Til det markede...
Det er en myte/skrøne.
Det er videnskabeligt dokumenteret at man IKKE bliver hyper af sukker. :)
Det er, og det er da en glæde at vide, mere omstændighederne og omgivelserne der gør børnene glade.
3
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf Urtekussen » 12. sep 2016, 19:16

Det med sukkeret ville være sekundært, hvis bare maden ikke var for gammel. Det værste for mig ville helt sikkert være mad, der potentielt kan være skadeligt for helbredet.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf Studsgaard » 12. sep 2016, 20:14

Min mor er ikke helt så slem, men hun er på vej i den retning. Tror hendes er en blanding af hun er nærig og hun bare ikke tænker over det.
Men skal vi spise der så tjekker jeg det og kan jeg se noget er for gammelt siger jeg det og smider det ud.
Heldigvis brokker hun sig ikke over det.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf IrmaPigen » 15. sep 2016, 04:32

Åhgud, du har også fået "2. Verdenskrig undskyldningen" :lol:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. sep 2016, 05:49

Jeg har heldigvis været forskånet for problemet. Ikke engang hos mine bedsteforældre og deres generation, hvoraf mange havde prøvet små kår, har jeg oplevet noget lignende, og derfor ville jeg nok være tilbøjelig til i mit stille sind at afvise krigsundskyldningen og mere tænke i plain nærighed, evt. kombineret med begyndende senilitet.

Hvorom alting er, ville det for mig handle om selv at slippe for at spise fordærvet mad, hvorimod jeg ikke ville blande mig i, hvad den anden part gjorde, så længe jeg kunne mærke, at det primært skyldtes et bevidst valg og ikke en form for svækkelse. Ældre mennesker er voksne, ligesom jeg er, og vi må hver især selv bestemme, hvad vi spiser. Jeg ville derfor orientere vedkommende om, at jeg tror på fødevaremyndighedernes anvisninger og derfor ikke spiser fordærvet mad. På den baggrund ville jeg enten foreslå samvær uden mad, eller at jeg købte ind og lavede maden, ligesom jeg også gør, hvis jeg kan mærke, at det bliver et problem, at jeg ikke kan tåle lactose.

Hvis den udmelding blev taget meget ilde og/eller uforskammet op, ville jeg overveje omfanget af samvær. Jeg stiller ikke altid de samme krav til alle mennesker, men hvis mine grænser decideret bliver overskredet, er jeg, medmindre helt særlige forhold gør sig gældende, ligeglad med, om den anden part er ældre, barn, syg, osv. De fleste evner stadig at kunne opføre sig ordentligt, og derfor finder jeg mig ikke i hvad som helst.
1

Tilbage til "Mad og drikke"