Boliglån - kan min indkomst regnes med?

AllyCat
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13. sep 2016, 14:14
Kort karma: 0

Boliglån - kan min indkomst regnes med?

Indlægaf AllyCat » 15. sep 2016, 07:47

Hej debatten!

Min kæreste gennem 4 år står og vil gerne købe et hus, som jeg så skal leje mig ind i. Det er noget vi har snakket meget om, og det er den rigtige måde for os at gøre det på.

Vi er dog kommet ud i at bankerne ikke vil låne min kæreste pengene til huset. Han mangler simpelthen 1.000 kr. i rådighedsbeløbet. Hvis min indkomst talte med ville rådighedsbeløbet stige, men min indkomst er stor nok til at dække det, den stiger - det samme gælder, hvis min husleje var regnet med.

Er der en måde hvorpå min indkomst eller min husleje kan komme til at tælle med i rådighedsbeløbet - fx hvis vi blev gift?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Boliglån - kan min indkomst regnes med?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. sep 2016, 08:13

For at din indkomst skal tælle med skal du være med som lånetager, og ikke leje dig ind i boligen.
I kunne evt. se på en fordeling der hedder 75% til ham, 25% til dig. Normen er jo 50-50!

Om i er gift eller ej gør vist ikke den store forskel, når han skal stå som ene-ejer.

Alternativer:
- En kautionist på lånet, f.x. dig eller forældre, hvis banken går med til dette

- snak med andre banker, ikke alle ser lige strengt på rådighedsbeløb, slet ikke hvis man kan bevise man har en lavere leveomkostning en der stilles krav om. Eller de godtager jeres model om at du er lejer, og han dermed har en indtægt.

- Lån til udbetaling af f.x. forældre eller bedsteforældre, såfremt de har noget at låne ud af. Hvis man har 200.000 stående til udbetaling, man har lånt, så bliver ydelsen i bankpapirerne jo tilsvarende lavere, og rådighedsbeløbet større, og din leje indtægt ville jo være det han f.x. kunne betale tilbage på et familielån.


Men hvis man må få lov at være nysgerrig.
Hvorfor er det kun ham der skal købe, og ikke jer? Jeg ved godt du skriver at det er den rigtige måde for jer!
I jeres situation, der vil du jo betale et beløb pr. måned for bare at bo.
Han vil betale et beløb pr. måned, hvor en mindre del er rente, men resten er reelt afdrag på boligen, lig med opsparing i friværdi. EN opsparing du bidrager til ved din månedlige husleje.
Det er jo en væsentligt bedre deal for ham, end det er for dig.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Boliglån - kan min indkomst regnes med?

Indlægaf Akehurst2 » 15. sep 2016, 08:20

Problemet for banken ved at regne din leje ind i budgettet er, at det ikke er en sikker indkomst forstået som at du kan flytte fra det ene øjeblik til andet, og så har de intet sted at rette krav.

Det lyder som om, budgettet for din kæreste er meget stramt, så han skal også overveje, hvordan han vil forholde sig til, hvis I går fra hinanden - så vil han jo være nødt til at sælge, og han bærer hele risikoen i den forbindelse.

Som DD skriver, så kan det være en god deal for din kæreste, fordi en evt. stigning samt opsparingen i huset er hans, men han løber altså også en risiko, som du ikke gør - for du kan bare flytte.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Boliglån - kan min indkomst regnes med?

Indlægaf avdotja » 15. sep 2016, 18:32

Jeg vil på ingen måde anbefale at blive kautionist. Det giver en masse risiko, men ingen fordele.

At blive medejer er heller ikke nødvendigvis drømmen for alle, det kan hurtigt blive uattraktivt hvis man går fra hinanden og ingen af partnerne har lyst eller mulighed for at overtage hele ejerskabet/lånet. Så længe man ikke betaler mere end man ville gøre i en sammenlignelig lejebolig, ville jeg, som TS, selv foretrække modellen med at leje mig ind/modtage leje fra kæresten.

Jeg har dog ikke nogen oplagte råd, udover at snakke med andre banker.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"