Får vi valg i utide?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Får vi valg i utide?

Indlægaf paint » 15. sep 2016, 21:35

Mangler vi ikke en tråd om den politiske situation i Danmark, som den er lige nu og måske bliver fremover?

Lige nu, er der tilsyneladende få politikere/partier, som går rundt på Borgens gange. De sidder åbenbart oppe i deres træer, og kan ikke komme ned. Der sidder de så og råber til/af hinanden.

Den store forkromede 2025-plan, har tilsyneladende meget svært ved at få luft under vingerne. Det er vel spørgsmålet om den overhovedet kan nå at komme i luften, før startbanen slutter. Og nu, som det seneste, foreslår DF en slags koalition/samarbejde mellem S, DF, og V, og vil dermed holde de små og irriterende partier, med deres underlige ultimatummer væk fra fadet.

De (DF), kan sågar godt forestille sig at pege på en anden Statsminister end Lars Løkke. Men kan Løkke overleve det? Osv. osv. Spørgsmålene er mange, tvivlen nager og hvad skal det hel ende med? Et valg i utide, måske?

Her er tråden til den slags overvejelser.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf Wizzze » 15. sep 2016, 21:49

Problemet er at et valg ikke ser ud til at løse noget :gruble:

Der er hverken en fasttømret blå eller rød blok, som jeg ser det. Så et valg vil bare erstatte en V et-parti regering med en S et-parti regering, der vil have lige så svært ved at regere som V har det nu :gruble:

En DF-V-S regering, jeg kan slet ikke se det for mig, en V-S regering måske, hvis de kunne få et flertal sammen de 2, men jeg kan ikke se de 2 samarbejde effektivt, og hvem skulle lede? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf Wizzze » 15. sep 2016, 21:59

Hvis alle de her forhandlinger ender med at der ikke kan samles en kludetæppe flertal, så tror jeg at Lykke er så ond, at han afleverer regeringens opsigelse, men uden at udskrive nyvalg. Så får en omgang dronningerunder og han så vil tvinge Tulle til at bekende kulør, og hvis Tulle så peger på Mette, så er der kun et par år til næste valg, hvor Venstre så forvente at få de borgerlige stemmer tilbage fra DF, samtidig med at Venstre har tiden til et lederskifte.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf Rapfisk » 15. sep 2016, 22:11

O bliver vel kongemager næste gang. De peger enten på V (sandsynligt), S (mindre sandsynligt) eller sig selv (ikke helt udelukket). Jeg tror ikke på en SV-regering nu.

Ved valget sidst troede jeg, der ville komme vakt ugen på denne tid. I vinteren og foråret har jeg ikke troet på det (heller ikke i sagen om Eva Kjer Hansen osv.). Nu er jeg i tvivl igen. Jeg synes, O spiller på mange strenge, de ikke normalt trækker på, I sidder højt oppe i et træ, C er for lille til at tælle med, venstrefløjen inkl. S vil hellere trække valg end at samarbejde, og selv om Mirten Østergård forleden åbnede for at indgå samarbejde men de borgerlige partier, bliver det ikke fir at sikre Os indflydelse.

Det hele kommer an på, hvor meget bluf der er i Os nylige flirten med S - om de har interesser, der er større end at finde kompromis med de borgerlig/liberale partier). Jeg sætter desværre ikke min lid til, at sidstnævnte evner at være statsmænd og sætte sig op mid de krav, O er kommet med, som hidtil har været i stærk modsætning til mange borgerlige kerneværdier.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf paint » 15. sep 2016, 22:16

Wizzze skrev:Problemet er at et valg ikke ser ud til at løse noget :gruble:

Der er hverken en fasttømret blå eller rød blok, som jeg ser det. Så et valg vil bare erstatte en V et-parti regering med en S et-parti regering, der vil have lige så svært ved at regere som V har det nu :gruble:

En DF-V-S regering, jeg kan slet ikke se det for mig, en V-S regering måske, hvis de kunne få et flertal sammen de 2, men jeg kan ikke se de 2 samarbejde effektivt, og hvem skulle lede? :gruble:


Som det ser ud lige nu, er der en smal føring til den såkaldte 'røde blok'. Men hvad det så kan omsættes til, er en anden sag. Jeg kan heller ikke se en DF-V-S regering for mig, men jeg kan godt se en S-ledet regering, med DF som delvis støtte. Især efter deres seneste udmeldinger, om et samarbejde med S. DF og S, er enige om mange ting - især 'knasterne' i V's 2025-plan. Bl.a, går ingen af dem ind for en senere pensionsalder. Topskatten, er de begge enige om ikke skal gennemføres. Vækstraten i den offentlige sektor, er de også enige om. I det hel taget, er der tilsyneladende en vis enighed om socialpolitikken.

DF's holdninger på indvandrings/flygtningepolitik-området, vil nok være ligt hård kost, for S (og måske især for evt. samarbejdspartnere på venstrefløjen)

Det springende punkt, hvis der kommer et valg i utide, vil nok være R, som flirter med blå blok for tiden. Og skulle det for alvor trække op til et valg (mere end det allerede gør nu), kunne jeg godt se Morten Østergaard, udføre Vestager-finten, og lave et bindende forlig med K - som ville gøre det vanskeligt at finde fodslag med S. Og det er jo lige præcis dér, hvor R, har det bedst.

Det ser ikke nemt ud.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf paint » 15. sep 2016, 22:28

Wizzze skrev:Hvis alle de her forhandlinger ender med at der ikke kan samles en kludetæppe flertal, så tror jeg at Lykke er så ond, at han afleverer regeringens opsigelse, men uden at udskrive nyvalg. Så får en omgang dronningerunder og han så vil tvinge Tulle til at bekende kulør, og hvis Tulle så peger på Mette, så er der kun et par år til næste valg, hvor Venstre så forvente at få de borgerlige stemmer tilbage fra DF, samtidig med at Venstre har tiden til et lederskifte.


SÅ mange stemmer er det vist heller ikke, der er vandret fra V til DF. Får de dem alle, og det er nok usandsynligt, er det vist omkring 5-6%. Venstres lederskifte, bliver nok ikke ligefrem noget der sælger billetter, i første omgang i det mindste. Det kan nemt blive et beskidt foretagende. når og hvis boet skal gøres op efter Løkke. Kristian Jensen, er ikke ligefrem nogen vælgermagnet og rygter siger at Gade, kunne være i spil.

Det kan blive rigtig grimt og koste stemmer.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf Aspargsen » 16. sep 2016, 06:46

Min overvejelse :

Samuelsen siger nede i folketingssalen af han ikke gider af lege med Løkke mere og så bliver der udskrevet valg

Hvem vil Samuelsen siger han peger på under det valg
Sig selv ??

Han har jo lige sagt af han ikke gider lege med løkke
og Thulesen gider ikke alt det der besvær med af være i regering
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf paint » 16. sep 2016, 08:13

Thulesens Dahl's, måske noget uventede melding om et muligt S.O.V samarbejde, har formentlig noget at gøre med, at DF, holder landsmøde i den kommende tid.
Men mon ikke også at det har noget at gøre med, at han selv er faldet voldsomt i popularitet blandt vælgerne. Efter sidste valg, lå han på plus 19% i såkaldt 'aprovalrating'. Nu hedder den minus 4%. Hele blå blok er tilsyneladende ramt af dalende popularitet, på lederniveau. Det gælder både Lars Løkke, Anders Samuelsen ('Surmulesen', blandt fjender), Uffe Elbæk, som ikke er specielt blå og flere andre er raslet ned i popularitet.

Den mest populære, er Johanne Schmidt Nielsen med plus 20%, skarpt forfulgt af Mette Frederiksen med 19%.

Mon ikke der skal en operation 'Morgenluft' (et valg) til for at få luftet lidt ud, inde i magtens korridorer?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf landsbytossen » 16. sep 2016, 10:32

En regering med Venstre, DF og Socialdemokraterne har kun en mulig statsminister. Løkke vil ikke være i regering med Mette F som statsminister og Mette F har intet at vinde, men alt at tabe i en regering med Løkke ved roret.

I kommunalpolitik har DF´ere flere gange vist, de er dygtige i forhandlinger med andre partier for at opnå kompromiser for selv at få tillidsposter. Om Tulle kan gøre noget lignende er ikke umuligt, men det er tæt på jeg uden risiko kan sige, jeg vil æde min gamle hat på, Tulle ikke bliver statsminister i en OVA-regering.

Efter et evt. snarligt valg vil der stadig være en mindretalsregering, der agerer boksebold for folketingets andre partier.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf Wizzze » 16. sep 2016, 12:20

Husk der er kun en der kan udskrive valg i utide, og det er statsministeren. Han behøver ikke udskrive valg, han kan bare gå af og lade de andre partier om at påtage sig ansvaret, hvilket det vel egentlig kun er S, der er interesseret i.
Situationen er ikke ulig den vi havde da Schlüter kom til. I 1982 gik Anker, men udskrev ikke valg, så det endte med at Schlüter samlede 4-kløver regeringen og med støtte fra de radikale og Fremskridspartiet kunne de regere. Anker havde regnet med at det ville falde sammen efter kort tid og man så igen vil bede S danne en mindretalsregering, men en som kunne handle og få støtte og samling.
Det skete som bekendt ikke og Schlüter blev på taburetten til der gik tamiler i den :D

Løkke kan meget vel, vælge noget lign. Gå af men uden af udskrive valg, enten i håbet om at igen kan sammensætte en regering, eller ved at udstille hvem der egentlig er borgerlig og hvem der ikke er, og så få ny borgerlig støtte til et parti på deroute. Det er et gamble, måske virker det, måske virker det ikke :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf paint » 16. sep 2016, 12:21

landsbytossen skrev:En regering med Venstre, DF og Socialdemokraterne har kun en mulig statsminister. Løkke vil ikke være i regering med Mette F som statsminister og Mette F har intet at vinde, men alt at tabe i en regering med Løkke ved roret.

I kommunalpolitik har DF´ere flere gange vist, de er dygtige i forhandlinger med andre partier for at opnå kompromiser for selv at få tillidsposter. Om Tulle kan gøre noget lignende er ikke umuligt, men det er tæt på jeg uden risiko kan sige, jeg vil æde min gamle hat på, Tulle ikke bliver statsminister i en OVA-regering.

Efter et evt. snarligt valg vil der stadig være en mindretalsregering, der agerer boksebold for folketingets andre partier.


Jeg forestiller mig at DF's forslag om samarbejde mellem S.O.V, vil være efter et valg hvor Løkke må gå af, og V, har fået en ny Formand.
Alt andet, vil være utænkeligt og uspiseligt for S og V.

Det kan også tænkes at DF's udspil, er taktisk betonet og ikke, reelt, har ret meget med virkeligheden at gøre. Thulesen, vil måske gerne stå som den bredt favnende og samarbejdende politiske leder, som søger bredt funderede kompromisser.

S og V, har dannet regering før (engang i 70'erne) og det var ikke ligefrem nogen succes. Det knagede allerede fra dag ét, og holdt vist et år. Selvom begge partier (S. og V), tilsyneladende ikke ligger langt fra hinanden, på mange punkter - så er der alligevel så store indbyrdes forskelle på væsentlige punkter at et samarbejde, bortset fra politisk aftaler/forlig og lignende, er noget nær en umulighed.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7922

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf Nicolait » 16. sep 2016, 17:33

Jeg tror, LA har malet sig op i et hjørne, hvor de bliver nødt til at fastholde deres position om skattelettelser. De vil ikke ende som EL.

De andre partier vil nok ikke give, særligt ikke DF, da de kan vise at de er de lavtlønnedes beskytter ved at afvise skattelettelser. Jeg tror, de har mest at vinde ved at sige fra.

Lars Løkke vil gøre alt for at bibeholde lederposten i partiet. Det så vi, da Kristian "kylling" Jensen "udfordrede" ham. Jeg har svært ved at se Løkke være så bevendt for erhvervslivet, hvis han han som minimum ikke er leder for Venstre. Der er simpelthen for mange flasker i skabet til at skjule det. Han vil stræbe efter en position højt i en organisation. Det vil se underligt ud, hvis han formelt er underlagt for mange personer.

MF kan jeg ikke se være underlagt andre, og jeg tror partiet ser det naturligt, at hun vil være statsminister. Jeg tror, det vil være uspiseligt for mange S-vælgere, hvis hun ikke blev leder i en SV regering eksempelvis, mens venstre vælgere nok heller ikke kan se dem i regering uden statsministerposten.

Men jeg kunne godt forestille mig et valg, medmindre AS falder til patten, hvilket nok ikke er sandsynligt. Jeg tror ikke, DF giver sig. Det kan man også se med de signaler de sender, hvor de er ude og sonderer terrænet.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf Wizzze » 16. sep 2016, 19:09

Nu vil Tulle slet ikke lege med mere, hvis Anders ikke gør som der bliver sagt, ´kæft en børnehave altså :rulle:

http://www.dr.dk/nyheder/politik/df-ult ... boejer-sig
http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-09-1 ... boejer-sig
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf Wizzze » 16. sep 2016, 19:14

Vi har et ultimativt krav om at der ikke må være ultimative krav :stoned:

Løkke har vist fået sig et fint lille mexikansk standoff

Billede
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Får vi valg i utide?

Indlægaf Aspargsen » 16. sep 2016, 19:19

Wizzze skrev:Nu vil Tulle slet ikke lege med mere, hvis Anders ikke gør som der bliver sagt, ´kæft en børnehave altså :rulle:

http://www.dr.dk/nyheder/politik/df-ult ... boejer-sig
http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-09-1 ... boejer-sig

Det er da meget smart, istedet for af spilde måneder på forhandling som vil ende med et valg, kan man lige så godt tage det valg nu

Klogt valg at tulle
2
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"