Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Pjeps » 17. sep 2016, 08:22

Jeg laver keramik og de forskellige lertyper krymper ved Tørring og brænding. Jeg har procent for hvor meget div. Ler krymper.

Nu sidder jeg og kan simpelthen ikke huske hvordan man regner omvendt procent ud.

Opgaven kunne lyde:
Jeg skal bruge et rundt hul med en diameter på 2 cm i det færdige resultat. Hvor stort skal hullet så være til at starte med. Krympe procent = 19%

Dvs X - 19% = 2 ?

( jeg vil meget gerne se mellemregningerne, så jeg kan bruge det fremover)

Hjææælp
0
:ninja:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Myresluger » 17. sep 2016, 09:22

Jeg ville regne det sådan:
100%- 19% = 2
81% = 2
100% = 2/81* 100
100% = 2,469

Altså sådan at før krymp målet er 100% og så trækker du krympning fra og det færdige mål er mindre end 100%. Sådan synes jeg det er lettest.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Mani » 17. sep 2016, 09:38

Skal du ikke lave hullet mindre end 2 cm, hvis leret krymper? Eller misforstår jeg processen? Jeg har vidst ikke haft fingrene i ler siden folkeskolen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf avdotja » 17. sep 2016, 11:59

Myreslugerens beregning er matematisk fuldstændig korrekt. Hvis du f.eks. skal ende med at bruge en stang der er 2 cm lang, skal den være 2,469 cm før tørring.

Men som mani nævner er jeg i tvivl om hvorvidt du vil kunne bruge beregningen i dit tilfælde. Jeg forestiller mig en douhgnut hvor hullet skal ende med en diameter på 2 cm? Her vil leret jo netop trække sig sammen og dermed gøre hullet større når det tørres.

Jeg ved absolut intet om ler, så kan ikke helt gennemskue hvad der kræves, men det må være nødvendigt med tykkelsen af den omkringliggende "dej" for at kunne lave regnestykket (hvis dejen selv er 10 cm tyk, vil den krympe noget mere end hvis den er 1 cm tyk).

Så hvis vi antager følgende:
Start-dej-diameter: 5 cm
Ønsket-hul-diameter: 2 cm
Krympeprocent: 19%
Start-hul-diameter: x

Vil mit bud på en ligning være:
2*(5 cm * 0,19) + x = 2 cm
=> x = 2 cm - 2*(5 cm * 0,19)
=> x = 2 cm - 1,9 cm
=> x = 0,1 cm

Forklaring:
- de 5 cm * 0,19, er for at finde den del forsvinder af dejen
- det ganges med 2, da dejen trækker sig væk fra begge sider af
- herefter trækker man simpelthen bare den samlede del der forsvinder, væk fra det ønskede slutresultat
(- husk at man altid ganger før man plusser/minusser!)

EDIT: Hm...men den omkringliggende dejs diameter, krymper selvfølgelig også fra begge sider af, så måske skal man alligevel ikke gange med to :gruble: (eller jo, men samtidig også dividere med 2 og så bliver resultatet det samme).

Ja, jeg tror faktisk regnestykket i stedet for vil hedde:
2*(5 cm * 0,19/2) + x = 2 cm
=> x = 2 cm - 2*(5 cm * 0,19)/2
=> x = 2 cm - 0,95 cm
=> x = 1,05 cm
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Myresluger » 17. sep 2016, 12:24

Hmm jeg aner heller ikke noget om ler... Men jeg tænker hvis degen trækker sig sammen må det være ind mod midten - ellers vil selve ringen skulle være længere.. Altså hullets omkreds vil blive længere og det går vel ikke når materialet kryber? Så vil der jo komme revner hvis enderne skal nå sammen :stoned:
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. sep 2016, 12:28

Pjeps skrev:Jeg laver keramik og de forskellige lertyper krymper ved Tørring og brænding. Jeg har procent for hvor meget div. Ler krymper.

Nu sidder jeg og kan simpelthen ikke huske hvordan man regner omvendt procent ud.

Opgaven kunne lyde:
Jeg skal bruge et rundt hul med en diameter på 2 cm i det færdige resultat. Hvor stort skal hullet så være til at starte med. Krympe procent = 19%

Dvs X - 19% = 2 ?

( jeg vil meget gerne se mellemregningerne, så jeg kan bruge det fremover)

Hjææælp


Her er alle de forskellige typer procentformler. https://www.matematikfessor.dk/lessons/ ... regning-34
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Pjeps » 17. sep 2016, 12:38

Advocatus-Diaboli skrev:
Pjeps skrev:Jeg laver keramik og de forskellige lertyper krymper ved Tørring og brænding. Jeg har procent for hvor meget div. Ler krymper.

Nu sidder jeg og kan simpelthen ikke huske hvordan man regner omvendt procent ud.

Opgaven kunne lyde:
Jeg skal bruge et rundt hul med en diameter på 2 cm i det færdige resultat. Hvor stort skal hullet så være til at starte med. Krympe procent = 19%

Dvs X - 19% = 2 ?

( jeg vil meget gerne se mellemregningerne, så jeg kan bruge det fremover)

Hjææælp


Her er alle de forskellige typer procentformler. https://www.matematikfessor.dk/lessons/ ... regning-34


Den har jeg allerede kigget på, og kan ikke se at nogle af eksemplerne kan bruges i dette tilfælde.
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Pjeps » 17. sep 2016, 12:41

Mani skrev:Skal du ikke lave hullet mindre end 2 cm, hvis leret krymper? Eller misforstår jeg processen? Jeg har vidst ikke haft fingrene i ler siden folkeskolen.

Nej hullet skal ende med at være 2 cm, ergo skal det være så meget større at det bliver 19% mindre og ender med at være 2 :wacko:
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Pjeps » 17. sep 2016, 12:43

avdotja skrev:Myreslugerens beregning er matematisk fuldstændig korrekt. Hvis du f.eks. skal ende med at bruge en stang der er 2 cm lang, skal den være 2,469 cm før tørring.

Men som mani nævner er jeg i tvivl om hvorvidt du vil kunne bruge beregningen i dit tilfælde. Jeg forestiller mig en douhgnut hvor hullet skal ende med en diameter på 2 cm? Her vil leret jo netop trække sig sammen og dermed gøre hullet større når det tørres.

Jeg ved absolut intet om ler, så kan ikke helt gennemskue hvad der kræves, men det må være nødvendigt med tykkelsen af den omkringliggende "dej" for at kunne lave regnestykket (hvis dejen selv er 10 cm tyk, vil den krympe noget mere end hvis den er 1 cm tyk).

Så hvis vi antager følgende:
Start-dej-diameter: 5 cm
Ønsket-hul-diameter: 2 cm
Krympeprocent: 19%
Start-hul-diameter: x

Vil mit bud på en ligning være:
2*(5 cm * 0,19) + x = 2 cm
=> x = 2 cm - 2*(5 cm * 0,19)
=> x = 2 cm - 1,9 cm
=> x = 0,1 cm

Forklaring:
- de 5 cm * 0,19, er for at finde den del forsvinder af dejen
- det ganges med 2, da dejen trækker sig væk fra begge sider af
- herefter trækker man simpelthen bare den samlede del der forsvinder, væk fra det ønskede slutresultat
(- husk at man altid ganger før man plusser/minusser!)

EDIT: Hm...men den omkringliggende dejs diameter, krymper selvfølgelig også fra begge sider af, så måske skal man alligevel ikke gange med to :gruble: (eller jo, men samtidig også dividere med 2 og så bliver resultatet det samme).

Ja, jeg tror faktisk regnestykket i stedet for vil hedde:
2*(5 cm * 0,19/2) + x = 2 cm
=> x = 2 cm - 2*(5 cm * 0,19)/2
=> x = 2 cm - 0,95 cm
=> x = 1,05 cm


Hullet skal være større end 2. Forestil dig et hul som man stikker ud med en rund kageform af et fladt stykke ler. :D
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Pjeps » 17. sep 2016, 12:44

Myresluger skrev:Jeg ville regne det sådan:
100%- 19% = 2
81% = 2
100% = 2/81* 100
100% = 2,469

Altså sådan at før krymp målet er 100% og så trækker du krympning fra og det færdige mål er mindre end 100%. Sådan synes jeg det er lettest.


Den tror jeg er korrekt :klap:
0
:ninja:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Mani » 17. sep 2016, 12:49

Pjeps skrev:
Mani skrev:Skal du ikke lave hullet mindre end 2 cm, hvis leret krymper? Eller misforstår jeg processen? Jeg har vidst ikke haft fingrene i ler siden folkeskolen.

Nej hullet skal ende med at være 2 cm, ergo skal det være så meget større at det bliver 19% mindre og ender med at være 2 :wacko:

Så når leret krymper trækker det sig sammen om hullet - ikke væk fra hullet? Jeg spørger kun fordi jeg er nysgerrig :-D
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Mani » 17. sep 2016, 12:51

Pjeps skrev:
avdotja skrev:Myreslugerens beregning er matematisk fuldstændig korrekt. Hvis du f.eks. skal ende med at bruge en stang der er 2 cm lang, skal den være 2,469 cm før tørring.

Men som mani nævner er jeg i tvivl om hvorvidt du vil kunne bruge beregningen i dit tilfælde. Jeg forestiller mig en douhgnut hvor hullet skal ende med en diameter på 2 cm? Her vil leret jo netop trække sig sammen og dermed gøre hullet større når det tørres.

Jeg ved absolut intet om ler, så kan ikke helt gennemskue hvad der kræves, men det må være nødvendigt med tykkelsen af den omkringliggende "dej" for at kunne lave regnestykket (hvis dejen selv er 10 cm tyk, vil den krympe noget mere end hvis den er 1 cm tyk).

Så hvis vi antager følgende:
Start-dej-diameter: 5 cm
Ønsket-hul-diameter: 2 cm
Krympeprocent: 19%
Start-hul-diameter: x

Vil mit bud på en ligning være:
2*(5 cm * 0,19) + x = 2 cm
=> x = 2 cm - 2*(5 cm * 0,19)
=> x = 2 cm - 1,9 cm
=> x = 0,1 cm

Forklaring:
- de 5 cm * 0,19, er for at finde den del forsvinder af dejen
- det ganges med 2, da dejen trækker sig væk fra begge sider af
- herefter trækker man simpelthen bare den samlede del der forsvinder, væk fra det ønskede slutresultat
(- husk at man altid ganger før man plusser/minusser!)

EDIT: Hm...men den omkringliggende dejs diameter, krymper selvfølgelig også fra begge sider af, så måske skal man alligevel ikke gange med to :gruble: (eller jo, men samtidig også dividere med 2 og så bliver resultatet det samme).

Ja, jeg tror faktisk regnestykket i stedet for vil hedde:
2*(5 cm * 0,19/2) + x = 2 cm
=> x = 2 cm - 2*(5 cm * 0,19)/2
=> x = 2 cm - 0,95 cm
=> x = 1,05 cm


Hullet skal være større end 2. Forestil dig et hul som man stikker ud med en rund kageform af et fladt stykke ler. :D

Altså det stykke ler, som man udstikker vil jo helt sikkert trække sig sammen.

Men hvad med det stykke man skar cirklen ud af - når det trækker sig sammen - bliver hullet så ikke størrer :gruble:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Pjeps » 17. sep 2016, 12:57

Mani skrev:
Pjeps skrev:
Mani skrev:Skal du ikke lave hullet mindre end 2 cm, hvis leret krymper? Eller misforstår jeg processen? Jeg har vidst ikke haft fingrene i ler siden folkeskolen.

Nej hullet skal ende med at være 2 cm, ergo skal det være så meget større at det bliver 19% mindre og ender med at være 2 :wacko:

Så når leret krymper trækker det sig sammen om hullet - ikke væk fra hullet? Jeg spørger kun fordi jeg er nysgerrig :-D

Leret trækker sig egentlig ikke sammen i den forstand, leret forbliver i den form man har lavet, kop, kande, plade, med det mønster eller huller man nu har lavet, det bliver bare mindre, det er svært at forklare. Men forestil dig en plade på 10*10 cm der krymper 20 procent, så er pladen bare ca 8*8 cm, har jeg lavet et hul i midten forbliver hullet der, tilsvarende mindre. Men proportionerne er det samme. Det er ikke ligesom kød og dej der trækker sig sammen på mærkelige måder.
1
:ninja:
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf kokkenok » 17. sep 2016, 16:48

Jeg kom til at forfatte den her. Fattig på pædagogik, rig på mellemregninger.

vedhæftning slettet

feedback modtages gerne.
Senest rettet af kokkenok 18. sep 2016, 20:39, rettet i alt 1 gang.
1
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Hjælp til simpel formel - noget med procent.

Indlægaf Pjeps » 18. sep 2016, 17:54

kokkenok skrev:Jeg kom til at forfatte den her. Fattig på pædagogik, rig på mellemregninger.

https://www.dropbox.com/s/82xuzru6rcjda ... r.pdf?dl=0

feedback modtages gerne.


Det er meget matematisk, og ikke simpelt nok til at min trætte nattevagts hjerne kan finde lige den Formel jeg skal bruge til mit regnestykke.

Men den er fundet tidligere i tråden :P
1
:ninja:

Tilbage til "Generelt"