Er der andre som strikker og hækler? :)

Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Evapeva » 15. sep 2016, 19:48

Jeg vil helt klart anbefale videoer frem for bøger, da man i bøger somme tider mangler at se selve bevægelsen også. :) :gogo:
Det er nemmest at google det, du lige sidder med. Gerne på Youtube. Skriv bare fx "slå masker op", "lav fastmaske" etc., så kommer der masser af forskellige bud.

Hvis du har nogle spørgsmål, så fyr bare løs! :D
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Filipai » 15. sep 2016, 20:40

Ficus skrev:Nogen af jer der hækler, der kan anbefale nogle specifikke "lær at hækle"videoer og guider?

Kan sagtens Google mig til alle mulige, men har svært ved at vurdere om de er gode eller dårlige :genert:

Er TOTALT nybegynder, men har købt et mønster på nogle easy grydelapper og en sød hval ( :-D ) i Stof & Stil i dag.
Så har jeg købt nåle i str 2,5, 3 og 4, for det stod der på de opskrifter jeg købte :D og så selvfølgelig noget garn.

Så skal jeg bare lige lære at bruge det.


Har selv lært at hækle via youtube i foråret. Jeg synes at videoerne fra hende her var gode, da jeg kunne se hvad der foregik. Et tip er at skrue ned for farten på youtube hvis det går for hurtigt

https://www.youtube.com/watch?v=8xuE-HSOu_8.

Og du spørger bare hvis der er noget, er stadig ny i faget, men er blevet jævnt god hvis jeg selv skal sige det :D
1
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf JoyNips » 16. sep 2016, 05:26

Jeg startede med Sys Fredens hækleskole, som er et lille hæfte i lidt mere end pixibogsstørrelse. Derudover Google og youtube. Garnstudio har nogle fine små videoer. Og så er det altså bare med at kaste sig ud i et projekt så man kommer i gang.
Jeg skal stadig jævnligt lige se en video på hvordan man laver en type masker, det er jo mange og jeg husker ikke alle i hovedet.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Ficus » 16. sep 2016, 05:52

Det Sys Fredens jeg bestilte i går! Synes nemlig strikkebogen i samme format var okay, men kunne også strikke lidt i forvejen, så var ikke på bar bund.

I øvrigt så hang posen/pakken med mine to hæklebøger på lejlighedens dørhåndtag kl 07:21. Har aldrig prøvet at postmænd er så tidligt ude :lol: bestilte kl 13 i går, så er lidt imponeret :D
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Ficus » 17. sep 2016, 15:35

Her er et lille snap af mit forsøg på en grydelap. Det er det allerførste jeg prøver, så det er pivskævt :ninja:

image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Evapeva » 17. sep 2016, 16:11

Ficus skrev:Her er et lille snap af mit forsøg på en grydelap. Det er det allerførste jeg prøver, så det er pivskævt :ninja:

image.jpeg


Så fint :D Er det lamauld??
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Ficus » 17. sep 2016, 16:54

Evapeva skrev:
Ficus skrev:Her er et lille snap af mit forsøg på en grydelap. Det er det allerførste jeg prøver, så det er pivskævt :ninja:

image.jpeg


Så fint :D Er det lamauld??


Næh, rent bomuld. Lamaen var bare den eneste sticker der så så stenet ud, som jeg følte mig :-D
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Ficus » 17. sep 2016, 16:57

Men har egenligt lidt et spørgsmål...

Det er som om at mine to ydersider på den der grydelap bøjer ret meget. Som man også kan se på billedet. Spurgte min mor over telefon og hun spurgte om jeg kom langt nok ud, til den sidste maske, før jeg vender. Men jeg synes ikke jeg kan komme længere ud :gruble: i hvert fald, så stemmer antal masker tilbage mod midten ikke...
0
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Finidut » 17. sep 2016, 19:02

Ficus skrev:Men har egenligt lidt et spørgsmål...

Det er som om at mine to ydersider på den der grydelap bøjer ret meget. Som man også kan se på billedet. Spurgte min mor over telefon og hun spurgte om jeg kom langt nok ud, til den sidste maske, før jeg vender. Men jeg synes ikke jeg kan komme længere ud :gruble: i hvert fald, så stemmer antal masker tilbage mod midten ikke...


Jeg er også begyndt at hækle og jeg havde i starten samme problem som dig. Jeg var ved at gå bananas og var tæt på at give op, fordi det aldrig passede med antallet af masker. Jeg fik så et tip om, at når jeg havde lavet vendemaskerne på en række, så skulle jeg sætte en sikkerhedsnål i den sidste egentlige maske på rækken (fx den sidste fastmaske eller stangmaske). Når jeg så kom tilbage igen, vidste jeg, at jeg skulle nå helt ud i den maske, hvor sikkerhedsnålen sad. Giver det mening? Det giver også den fordel, at man efterhånden bedre kan se, hvilken maske, der er den sidste på en række. Men jeg bruger nu alligevel stadig ofte tricket, for så slipper jeg for at tælle og tænke.
2
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Ficus » 17. sep 2016, 19:58

Det er måske lige det jeg burde! Tak :D

Havde nemlig overvejet noget lign til den "midterste" for der skal jeg her lave 3 fm i samme maske. Gør man det i den rigtige, så burde midten i være ret lige, men det er min ikke :lol: måske det er vejen frem
0
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Finidut » 18. sep 2016, 08:08

Ficus skrev:Det er måske lige det jeg burde! Tak :D

Havde nemlig overvejet noget lign til den "midterste" for der skal jeg her lave 3 fm i samme maske. Gør man det i den rigtige, så burde midten i være ret lige, men det er min ikke :lol: måske det er vejen frem


Det hjalp (og hjælper) i hvert fald mig rigtig meget. Og ja, man kan jo sætte alle de sikkerhedsnåle i, som man vil. Der er også nogen, der bruger en tråd af en anden farve garn, som de fører med op gennem rækkerne i de masker, de skal gøre noget specielt i, men det virker ikke rigtigt for mig :genert:
Senest rettet af Finidut 18. sep 2016, 11:02, rettet i alt 1 gang.
1
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf JoyNips » 18. sep 2016, 08:32

Jeg bruger en tråd i en anden farve hvis jeg er startet med en magisk ring. Ellers bruger jeg som regel maskemarkør.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Evapeva » 18. sep 2016, 09:12

De hersens maskemarkører - som de andre også nævner - er meget billige og meget praktiske til "sikkerhedsnåle-formålet". Og dem stikker man sig ikke på. :)

drops-maskemarkoer-box-300x300x90.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Finidut » 18. sep 2016, 09:17

Ja, jeg er med tiden også gået over til maskemarkører, men i starten brugte jeg sikkerhedsnåle, fordi jeg allerede havde dem derhjemme. Og som Evapeva skriver, er det rart, at man ikke stikker sig på maskemarkørerne, og så er de også nemmere at sætte ind i maskerne uden at splitte garnet.
2
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Ficus » 18. sep 2016, 12:35

Og man kan få dem i SG? Må jeg lige kigge efter i morgen, de er da ret smarte! Fagre nye verden, det her hækling :D
2

Tilbage til "Hobby"