Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Corvida
Indlæg: 55
Tilmeldt: 27. apr 2016, 19:35
Kort karma: 5
Likede indlæg: 155

Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Corvida » 18. sep 2016, 11:16

Inspireret af tråden om krav til venner og en situation fra mit liv. Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om folks holdninger til aftaler mellem venner.

Vi har et vennepar, hvor især den ene part har en helt anden holdning til det med at overholde aftaler end mig og min mand. Jeg har haft en god snak med min veninde om det, så det er sådan set ikke et problem mellem mig og hende, men jeg har forbrudt mig mod nogle uskrevne regler, som er indlysende for hendes kæreste, men altså ikke er det for mig, og det fik mig til at spekulere på, hvordan folk generelt har det med den slags.

Min venindes kæreste mener, at en aftale altid skal overholdes. Der skal være sket noget meget alvorligt før man må aflyse. Man må fx ikke aflyse, hvis man er smådårlig, hvis man har dødtravlt pga. studier eller arbejde (heller ikke, hvis der venter en eksamen forude som man kan mærke, at man burde bruge tiden på) og da slet ikke, hvis man bare har en dårlig dag og faktisk ikke har lyst til at ses alligevel. Han tager selv afsted til aftaler, selvom han ikke har lyst eller tid, fordi hans pligtfølelse byder ham at gøre det.
Jeg mener, at det er almindelig høflighed at bestræbe sig på at overholde aftaler og at aflyse i så god tid som muligt, men at venner skal se hinanden af lyst og ikke af pligt. For mig er arbejdslivet betonet af pligt og fritiden betonet af lyst. Jeg foretrækker selv, at mine veninder ringer og siger "ved du hvad, jeg har sovet rigtig skidt/jeg er bagud med min eksamenslæsning/jeg har haft et grimt skænderi med min kæreste/etc. og har faktisk mest til at blive hjemme i dag" end at de tvinger sig selv til at holde en aftale med mig, hvis de faktisk hellere vil være fri. For mig er hygge og ærlighed det altafgørende i samværet med venner. Hvis jeg eller den anden part ikke kan hygge sig, så er jeg hellere fri for at ses.

Jeg kan sådan set godt beundre min venindes kærestes selvdisciplin og pligtfølelse, som vist ikke er så moderne længere, men samtidig kan jeg også godt blive muggen over, at jeg nu er kommet på hans shit list, fordi jeg har aflyst et par gange (af gode grunde, synes jeg jo selv, herunder stress og voldsomt arbejdspres - igen, for mig er det normalt at arbejdet kommer først ift. pligtfølelse), før jeg vidste, at han havde det sådan. Og over, at man i den grad overfører sine egne principper på andre, i hvert fald uden først at aftale nogle fælles regler i venskabet.

Hvad mener I? Er hans regler mon mere almindelige, end jeg tror? Burde det være nødvendigt at forventningsafstemme den slags i nye venskaber eller burde man, som jeg er kommet til, kunne gå ud fra at det er okay at aflyse, hvis man har en god grund og ikke gør det konstant eller i sidste øjeblik?
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Aspargsen » 18. sep 2016, 11:26

Jeg er helt enig med din venindes kæreste
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Tux » 18. sep 2016, 11:30

Synes man skal gøre meget for at holde de aftaler man laver, hvis man generelt hat svært ved at holde dem når det kommer til stykket, burde man overveje at lave færre aftaler..
6
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Oveditlevsen » 18. sep 2016, 11:34

I princippet er jeg enig med dig TS, men jeg kan dog godt forstå det er irriterende hvis man jævnligt er ude for at aftaler bliver aflyst, især hvis det er med kort varsel. Hvis du er inde i en periode med stress eller anden fx sygdom var det måske en god ide at melde det ud, så det ikke kom bag på dem at du aflyste.
2
Brugeravatar
Corvida
Indlæg: 55
Tilmeldt: 27. apr 2016, 19:35
Kort karma: 5
Likede indlæg: 155

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Corvida » 18. sep 2016, 11:36

Aspargsen skrev:Jeg er helt enig med din venindes kæreste


Jeg er virkelig interesseret i at høre dig uddybe det lidt - især fordi jeg ikke rigtig tør spørge ham om det, fordi det nemt kan komme til at lyde som en anklage. Lad mig sige med det samme, at han (og du) hjertens gerne må have det sådan. Det var bare ikke indlysende for mig og er kommet bag på mig, fordi det er så anderledes fra den måde jeg selv har det på.

Vil det sige, at dine venner skal overholde aftaler selvom de har det rigtig dårligt imens I er sammen? Hvordan er det rart for nogen? Jeg fatter det simpelthen ikke :gruble: Siger du til dine venner, at de ikke må aflyse en aftale med dig? Eller går du ud fra, at de selv regner den ud?
0
Brugeravatar
Corvida
Indlæg: 55
Tilmeldt: 27. apr 2016, 19:35
Kort karma: 5
Likede indlæg: 155

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Corvida » 18. sep 2016, 11:48

Oveditlevsen skrev:I princippet er jeg enig med dig TS, men jeg kan dog godt forstå det er irriterende hvis man jævnligt er ude for at aftaler bliver aflyst, især hvis det er med kort varsel. Hvis du er inde i en periode med stress eller anden fx sygdom var det måske en god ide at melde det ud, så det ikke kom bag på dem at du aflyste.


Hele den periode jeg har kendt dem har faktisk været ret travl for mig. Jeg har meldt åbent ud om dette, men jeg har jo ikke følt mig syg - bare travl. Hvis jeg fx pludselig har fået en ekstra arbejdsopgave efter jeg har lavet en aftale, og derfor ikke har tid til at være social, så har jeg forklaret dette og aflyst (ikke i sidste øjeblik, selvfølgelig). Det er for mig en fornuftig prioritering, da arbejdet jo er mit eksistensgrundlag.

Jeg husker kun at have aflyst 4 gange på ca. 2 år. De gange jeg har aflyst har, så vidt jeg husker, været pga. eksamenspres, en jobsamtale, arbejdspres og vist en enkelt gang pga. sygdom. Jeg synes ikke selv, at det er jævnligt - men det er det måske?
1
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Oveditlevsen » 18. sep 2016, 11:55

Corvida skrev:
Oveditlevsen skrev:I princippet er jeg enig med dig TS, men jeg kan dog godt forstå det er irriterende hvis man jævnligt er ude for at aftaler bliver aflyst, især hvis det er med kort varsel. Hvis du er inde i en periode med stress eller anden fx sygdom var det måske en god ide at melde det ud, så det ikke kom bag på dem at du aflyste.


Hele den periode jeg har kendt dem har faktisk været ret travl for mig. Jeg har meldt åbent ud om dette, men jeg har jo ikke følt mig syg - bare travl. Hvis jeg fx pludselig har fået en ekstra arbejdsopgave efter jeg har lavet en aftale, og derfor ikke har tid til at være social, så har jeg forklaret dette og aflyst (ikke i sidste øjeblik, selvfølgelig). Det er for mig en fornuftig prioritering, da arbejdet jo er mit eksistensgrundlag.

Jeg husker kun at have aflyst 4 gange på ca. 2 år. De gange jeg har aflyst har, så vidt jeg husker, været pga. eksamenspres, en jobsamtale, arbejdspres og vist en enkelt gang pga. sygdom. Jeg synes ikke selv, at det er jævnligt - men det er det måske?

Heh, det ved jeg ikke, det kommer vel an på hvor tit i ses.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Rapfisk » 18. sep 2016, 11:56

For mig kommer det an på aftalen, men generelt mener jeg også, at man holder sine aftaler, færdig,og der bør skulle meget til, før man aflyser.

Der er tilfælde, hvor det ikke er så nødvendigt. Det er fx aftaler om hygge og en pizza med en ven, man ser ofte. Altså hvor der ikke er købt ind eller lavet forberedelser, og hvor man snart får en ny anledning til at ses.

Ellers kniber man ballerne sammen.
7
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Animi » 18. sep 2016, 12:03

Jeg er stort set enig med dig TS. Hvis en veninde af en eller anden grund føler hun ikke hat overskud til at ses, er det helt fair hvis hun siger det. Så læng det ikke sker alt for ofte. Jeg har også selv et par gange aflyst aftaler pga det.

Den eneste gang hvor jeg ikke syntes det var i orden, var en gang jeg skulle have en veninde til middag. Kl 14 skriver hun at hun har rigtig meget hun skal nå til dagen efter, og om det er okay vi rykker aftalen til en anden dag. Helt okay for mig. 20 minutter senere skriver hun så at hun gerne vil komme alligevel, fordi hun rigtig gerne vil se mig.
Så en time før hun skal komme begynder jeg at lave mad. 15 min efter skriver hun at hun er rigtig ked af det,men at hun alligevel ikke kan overskue det :rulle:

Okay, det er så selvfølgelig også en anden situation, end dem du lige kommer med TS, men det irriterer mig stadigvæk bare i dag :lol:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Akehurst2 » 18. sep 2016, 12:04

4 gange på 2 år lyder af ganske lidt - men hvis det er ud af 6 aftaler i alt er det jo en del. Aflyser man mere end man overholder, så er jeg enig i, at man nok skal se på, hvor mange aftaler man laver og så hellere lave færre, som man mere sandsynligt kan holde.

Jeg synes, der skal meget til at man aflyser en aftale. Selvom jeg sagtens kan følge dit synspunkt med at det skal være lystbetonet at se venner, så synes jeg det er en hårfin grænse, for hvornår skal man bare handle på sin egen lyst og hvornår skal tage hensyn til andre mennesker? De har jo lavet aftalen fordi de havde lyst til det. Jeg har selv i høj grad en pligtfølelse i forhold til aftaler, og det hænger blandt andet sammen med, at jeg selv bliver ked af aflysninger, også selvom folk har en god grund. Og jeg er ikke sikker på, at en aflysning med begrundelsen "jeg synes det skal være mere lystbetonet end pligtbetonet at ses" ligefrem ville få mig til at føle mig bedre tilpas. Nok snarere tværtimod. For nej, jeg gider ikke at folk skal ses med af pligt, men jeg bliver ked af at høre, at jeg føles som en pligt.

Har man et arbejde, der ofte kan medføre at man er nødt til at aflyse aftaler, så må man jo melde det ærligt ud, når aftalen laves, så de andre ved, hvad de har at holde sig til, ligesom hvis man i øvrigt generelt er travl og har svært ved at nå det hele.

Eventuelt skal man lave aftaler med kortere varsel, så man har mere overblik over hvordan det ser ud med tiden og overskuddet.
4
Brugeravatar
Corvida
Indlæg: 55
Tilmeldt: 27. apr 2016, 19:35
Kort karma: 5
Likede indlæg: 155

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Corvida » 18. sep 2016, 12:30

Akehurst2 skrev:4 gange på 2 år lyder af ganske lidt - men hvis det er ud af 6 aftaler i alt er det jo en del. Aflyser man mere end man overholder, så er jeg enig i, at man nok skal se på, hvor mange aftaler man laver og så hellere lave færre, som man mere sandsynligt kan holde.

Jeg synes, der skal meget til at man aflyser en aftale. Selvom jeg sagtens kan følge dit synspunkt med at det skal være lystbetonet at se venner, så synes jeg det er en hårfin grænse, for hvornår skal man bare handle på sin egen lyst og hvornår skal tage hensyn til andre mennesker? De har jo lavet aftalen fordi de havde lyst til det. Jeg har selv i høj grad en pligtfølelse i forhold til aftaler, og det hænger blandt andet sammen med, at jeg selv bliver ked af aflysninger, også selvom folk har en god grund. Og jeg er ikke sikker på, at en aflysning med begrundelsen "jeg synes det skal være mere lystbetonet end pligtbetonet at ses" ligefrem ville få mig til at føle mig bedre tilpas. Nok snarere tværtimod. For nej, jeg gider ikke at folk skal ses med af pligt, men jeg bliver ked af at høre, at jeg føles som en pligt.

Har man et arbejde, der ofte kan medføre at man er nødt til at aflyse aftaler, så må man jo melde det ærligt ud, når aftalen laves, så de andre ved, hvad de har at holde sig til, ligesom hvis man i øvrigt generelt er travl og har svært ved at nå det hele.


Tak for svaret, det forklarer en del for mig :)

Vi ses minimum en gang om måneden, så det er ikke tilfældet for mig, at jeg aflyser mere end jeg overholder - ellers kunne jeg også sagtens forstå, at det bliver træls!

Mht. at føle sig som en pligt; det bliver jo kun en sur pligt at se en ven, hvis man død og pine skal overholde en aftale, man virkelig ikke har lyst til, fordi noget er kommet i vejen. Fx som i et af mine tilfælde, hvor jeg blev indkaldt til en jobsamtale samme dag. Der havde jeg nok siddet med et temmelig stift og falskt smil, hvis jeg havde skulle overholde aftalen med min veninde på bekostning af at få et arbejde. Det samme ville nok egentlig gælde for mig, hvis jeg skulle sidde med feber eller dødtræt efter 4 timers søvn og lade som om jeg hyggede mig, fordi jeg ikke måtte skuffe min veninde ved at aflyse. Nu kommer det også an på samværet. Jeg kan fx godt møde op til filmhygge efter 4 timers søvn. Men jeg kan simpelthen ikke leve op til en forventning om mange timers dyb, intens samtale eller turen rundt i byen, hvis jeg er ved at kollapse af træthed.

Det kunne se ud som om, at min holdning er i mindretal. Det er jo rart nok at vide; for fremtiden vil jeg begynde at melde ud fra starten, at en aftale med mig altså ikke er skrevet i sten. Så må folk jo vælge mig fra, hvis de ikke kan leve med det.
2
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Allmost_Famous » 18. sep 2016, 12:33

Som udgangspunkt mener jeg, at man skal holde sine aftaler. Sygdom og lignende er gangbare undskyldninger, men jeg ville være rigtig træt af hvis nogen brændte mig af fordi de havde overbooket, og ikke planlagt deres tid godt nok.

Det er nok i virkeligheden det, der afgør det for mit vedkommende. Kunne vedkommende have forudset årsagen til aflysning, er det ikke ok. Derfor laver jeg heller ikke selv aftaler i eksamensperioder eller andre perioder, hvor jeg godt ved, jeg kan have for meget om ørerne.
Sidste studieår var jeg meget presset fra flere vinkler, og havde så mange stresssymptomer, at min læge ville have mig sygemeldt. Derfor lavede jeg virkelig få planer. Det skabte noget utilfredshed fordi jeg blev inviteret med i sommerhus med noget familie, hvor jeg klart meldte ud, at jeg ikke ville kunne sige ja, fordi jeg ikke vidste hvordan jeg ville have det den weekend (som var lige op til en eksamen). Jeg sagde, at hvis de ville have et svar med det samme, måtte set altså blive et nej, fordi jeg ikke ville sige ja til noget, når jeg godt kunne forudse, at jeg muligvis ville blive nødt til at aflyse. Jeg mener jo selv, at jeg gjorde det rigtige, netop for at undgå en aflysning, men det var jeg så ene om. Men det vil jeg gerne have, andre gør. Man ved det jo godt hvis man eksempelvis skal til eksamen i starten af juni, og derfor er det ikke rimeligt at lave planer deromkring, for så at aflyse på grund af eksamensstress. Så må man tænke så langt frem, ærligt talt.
8
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Tux » 18. sep 2016, 12:39

Corvida skrev:
Akehurst2 skrev:4 gange på 2 år lyder af ganske lidt - men hvis det er ud af 6 aftaler i alt er det jo en del. Aflyser man mere end man overholder, så er jeg enig i, at man nok skal se på, hvor mange aftaler man laver og så hellere lave færre, som man mere sandsynligt kan holde.

Jeg synes, der skal meget til at man aflyser en aftale. Selvom jeg sagtens kan følge dit synspunkt med at det skal være lystbetonet at se venner, så synes jeg det er en hårfin grænse, for hvornår skal man bare handle på sin egen lyst og hvornår skal tage hensyn til andre mennesker? De har jo lavet aftalen fordi de havde lyst til det. Jeg har selv i høj grad en pligtfølelse i forhold til aftaler, og det hænger blandt andet sammen med, at jeg selv bliver ked af aflysninger, også selvom folk har en god grund. Og jeg er ikke sikker på, at en aflysning med begrundelsen "jeg synes det skal være mere lystbetonet end pligtbetonet at ses" ligefrem ville få mig til at føle mig bedre tilpas. Nok snarere tværtimod. For nej, jeg gider ikke at folk skal ses med af pligt, men jeg bliver ked af at høre, at jeg føles som en pligt.

Har man et arbejde, der ofte kan medføre at man er nødt til at aflyse aftaler, så må man jo melde det ærligt ud, når aftalen laves, så de andre ved, hvad de har at holde sig til, ligesom hvis man i øvrigt generelt er travl og har svært ved at nå det hele.


Tak for svaret, det forklarer en del for mig :)

Vi ses minimum en gang om måneden, så det er ikke tilfældet for mig, at jeg aflyser mere end jeg overholder - ellers kunne jeg også sagtens forstå, at det bliver træls!

Mht. at føle sig som en pligt; det bliver jo kun en sur pligt at se en ven, hvis man død og pine skal overholde en aftale, man virkelig ikke har lyst til, fordi noget er kommet i vejen. Fx som i et af mine tilfælde, hvor jeg blev indkaldt til en jobsamtale samme dag. Der havde jeg nok siddet med et temmelig stift og falskt smil, hvis jeg havde skulle overholde aftalen med min veninde på bekostning af at få et arbejde. Det samme ville nok egentlig gælde for mig, hvis jeg skulle sidde med feber eller dødtræt efter 4 timers søvn og lade som om jeg hyggede mig, fordi jeg ikke måtte skuffe min veninde ved at aflyse. Nu kommer det også an på samværet. Jeg kan fx godt møde op til filmhygge efter 4 timers søvn. Men jeg kan simpelthen ikke leve op til en forventning om mange timers dyb, intens samtale eller turen rundt i byen, hvis jeg er ved at kollapse af træthed.

Det kunne se ud som om, at min holdning er i mindretal. Det er jo rart nok at vide; for fremtiden vil jeg begynde at melde ud fra starten, at en aftale med mig altså ikke er skrevet i sten. Så må folk jo vælge mig fra, hvis de ikke kan leve med det.


Der er vist ikke nogen som har argumenteret for at det ikke er ok at aflyse, hvis man har feber og kun sovet fire timer, så den er faktisk ikke relevant at tænke frem. Sygdom er selvfølgelig altid en gangbar aflysningsgrund..

Ville synes det ville være en ret nederen udmelding, at man ikke kan regne med du holder dine aftaler..
0
Brugeravatar
Corvida
Indlæg: 55
Tilmeldt: 27. apr 2016, 19:35
Kort karma: 5
Likede indlæg: 155

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Corvida » 18. sep 2016, 12:50

[/quote]

Der er vist ikke nogen som har argumenteret for at det ikke er ok at aflyse, hvis man har feber og kun sovet fire timer, så den er faktisk ikke relevant at tænke frem. Sygdom er selvfølgelig altid en gangbar aflysningsgrund..

Ville synes det ville være en ret nederen udmelding, at man ikke kan regne med du holder dine aftaler..[/quote]

Ikke her i tråden, nej, men det er jo lige netop det, min venindes kæreste har meldt ud. Det er netop det, jeg studser over - at man kan insistere så kraftigt på samvær med en, som ikke har det godt den dag. Jeg er ikke en eller anden uansvarlig idiot der aflyser i tide og utide, fordi jeg ikke lige har den rigtige mavefornemmelse eller hellere vil sidde hjemme og pille navle. Men jeg aflyser, hvis jeg decideret forsømmer mit arbejde ved at komme, fordi noget pludselig er dukket op, eller hvis jeg har det dårligt.

Hvis jeg også er nederen ved at melde det ud, så tror jeg ikke rigtig jeg kan vinde :lol: Jeg kommer i hvert fald aldrig til at være den, der sidder og smiler falskt imens jeg desperat skæver til uret, fordi mine venner ikke kan håndtere en afvisning på de grundlag, som jeg har nævnt.
1
Brugeravatar
Corvida
Indlæg: 55
Tilmeldt: 27. apr 2016, 19:35
Kort karma: 5
Likede indlæg: 155

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Corvida » 18. sep 2016, 12:52

Dobbelt post, undskyld.
Senest rettet af Corvida 18. sep 2016, 12:54, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Livets forhold"