Aldrig mere Mor

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Mumifar
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 144

Aldrig mere Mor

Indlægaf Mumifar » 18. sep 2016, 13:34

Inspireret af DR2 udsendelsen aldrig mere mor, hvor man følger 2 kvinder som får frataget deres børn ved fødslen, så kunne jeg godt tænke mig at diskutere sagen.

Begge mødre/forældrepar er blevet erklæret uegnede til at være forældre, og deres børn bliver så frataget dem ved fødslen. Jeg tænker bare, at hvis de på den måde er blevet umøndiggjort, hvorfor har man så ikke medicinsk frataget dem muligheden for at blive forældre?
Det er da forfærdeligt, hvis man bliver frataget muligheden for at få børn, men det må da værre 1000 gange mere ulideligt, at éns barn bliver borttaget ved fødslen.
Senest rettet af Mumifar 18. sep 2016, 14:38, rettet i alt 1 gang.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
gossip
Indlæg: 118
Tilmeldt: 22. aug 2015, 21:37
Kort karma: 11
Likede indlæg: 181

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf gossip » 18. sep 2016, 13:42

Jeg har prøvet at finde den på dr.dk, men synes ikke jeg kan se den nogen steder :gruble:

Har du et link til den? Den lyder spændende :)
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf BlueBunny » 18. sep 2016, 13:42

Enig. Medicin er nok tung at administrere. Og medicin kan påvirke kroppen i andre henseender.
Og et kirurgisk indgreb er formentlig blivende?

Jeg så ikke udsendelsen.
Kan det tænkes de kan blive egnede senere i livet? Hvis feks de fandt en egnet partner?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 129
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2279

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf computermus » 18. sep 2016, 14:06

Nu har jeg ikke set udsendelsen, men jeg blev som spæd ( 5 uger gammel ) bortadopteret, fordi min biologiske "mor" ikke var i stand til at tage sig af mig. Min "mor " og "mormor" var ikke engang klar over at min " mor" var gravid med mig, da de kørte på sygehuset fordi " mor" havde stærke mavesmerter. Så da de kom dertil kunne lægerne konstatere at der var en fødsel i gang.
Lægerne på det sygehus hvor jeg blev født, var med det samme klar over at , hvis min "mor" og "Mormor" fik mig med hjem, ville det ende med en tvangsfjernelse.
Min " mor" ænsede ikke at hun lige havde født en lille pige, hun var bare meget opsat på at komme hjem til SIN mor.
Jeg tror ikke at hun så mig som et levende lille væsen, hun kunne ikke forholde sig til mig overhovedet.
Hvis ikke jeg var blevet bortadopteret , var jeg aldrig blevet til det menneske som jeg er i dag. Jeg har noget med i min baggage, som jeg af og til ville ønske jeg ikke havde, et medfødt handicap, som i visse henseender af og til har gjort mit liv lidt mere besværligt. Men med kærlig støtte og opbakning fra hele familien, så er jeg nået meget længere end min dejlige "adoptivmor" selv siger at hun aldrig havde forestillet sig. Specielt efter at de konstaterede at jeg var født med en hjerneskade og pludselig kunne både hun og jeg se hvorfor jeg nogen gange reagerede anderledes end man ville forvente.
Hvis forældrene i dokumentaren , minder om det forældrepar der var med i " Er du mors lille dreng ?" så kan jeg faktisk godt følge hvorfor barnet bliver frataget allerede ved fødslen, for da drengen i den dokumentar, var bare 3 måneder, da var han allerede begyndende følelsesmæssigt skadet, fordi der ikke var meget kontakt til ham, han søgte ikke deres blik, som et andet 3måneders spædbarn ville gøre.
Men jeg har som sagt ikke set den. Det var bare lige min umiddelbare tanke.
14
Mumifar
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 144

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf Mumifar » 18. sep 2016, 14:23

Programmet blev vist på DR1 og ikke DR2 som jeg kom til at skrive. Har ikke noget link desværre, da det er en udsendelse jeg har fået på DVD, men den er fra dette år.

Jeg tvivler desværre på at de piger i udsendelsen nogensinde finder en egnet partner, men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig.

Computermus, jeg kan også sagtens følge at der er nogle forældre som ikke er egnede til at få børn, men omvendt kan jeg også godt sætte mig ind i den enorme smerte en mor må føle, når hendes barn bliver taget fra hende.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5558

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf Luffegås » 18. sep 2016, 14:31

Jeg har lige hørt om en kvinde med diagnoser(vidst noget mild autisme eller asperger), blive påtvunget af kommunen til at få en abort, for ellers ville de uanset hvad tvangsfjerne barnet. De brugte desuden udtalelser fra kvindens søster som dokumentation om at hun jo i forvejen var en elendig moster.. Jeg kender pigens facebookprofil, der er ikke andet end kærlighed til hendes niecer, og billeder hvor pigerne ser trygge ud og glade for deres moster. Men hun fik så aborten, og det tvang hende dybere ned i et depressivt hul. Nu har hun fået en ny sagsbehandler, der mener at der er sket en kæmpe fejl, og at netop et barn kunne have været fantastisk for hendes udvikling sindsmæssigt, og at kommunen burde have tilbudt at støtte før fødslen og efter i stedet...
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32471

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf icelady » 18. sep 2016, 14:47

0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf fisken80 » 18. sep 2016, 15:26

Jeg kan sådan set godt følge, at man kan mene, at tvangsterilisation er vejen frem. Problemet er bare, at til tider, så fejler systemet altså og så står man pludselig med kvinder, der er blevet steriliseret, fordi nogle mennesker har foretaget en fejlvurdering. Det ER prøvet af her i landet, og der skete MANGE fejl. Det skal vi så afgjort ikke tilbage til.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf fisken80 » 18. sep 2016, 15:26

Luffegås skrev:Jeg har lige hørt om en kvinde med diagnoser(vidst noget mild autisme eller asperger), blive påtvunget af kommunen til at få en abort, for ellers ville de uanset hvad tvangsfjerne barnet. De brugte desuden udtalelser fra kvindens søster som dokumentation om at hun jo i forvejen var en elendig moster.. Jeg kender pigens facebookprofil, der er ikke andet end kærlighed til hendes niecer, og billeder hvor pigerne ser trygge ud og glade for deres moster. Men hun fik så aborten, og det tvang hende dybere ned i et depressivt hul. Nu har hun fået en ny sagsbehandler, der mener at der er sket en kæmpe fejl, og at netop et barn kunne have været fantastisk for hendes udvikling sindsmæssigt, og at kommunen burde have tilbudt at støtte før fødslen og efter i stedet...


Og her er lige netop et rigtig godt eksempel på, at systemet af og til fejler rigtig meget.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf Chichu » 18. sep 2016, 16:14

En rigtig god tommelfingerregel for den her slags sager er aldrig at danne sig en mening ud fra Facebookprofiler, artikler i BT og dokumentarprogrammer. Noget der går igen i stort set alle tvangssager er, at forældre har en urealistisk oplevelse af egen forældreevne og manglende forståelse for hvad det vil sige at være forælder.

Jeg husker godt dokumentaren. Den rørte bestemt også noget i mig. Stakkels pige. Men mest af alt var hun jo blevet voldsomt svigtet af dem, der skulle passe på hende; hvor i alverden havde hun ikke en p-stav? Jeg var så forarget over, at ingen havde hjulpet hende med prævention.
3
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf JackieO » 18. sep 2016, 19:29

Et forslag om at der må gennemføres tvungen medicinsk sterilisering af visse mennesker, vil sandsynligvis møde samme modstand som forslaget om, at visse mennesker må tilbydes aktiv dødshjælp. For hvor går grænsen? Hvornår er man syg nok, til at man lovligt må slås ihjel, og hvornår er man potentielt så dårlig en forælder, at man lovligt må forhindres i at få børn? Er det når man er mentalt retarderet - og hvor lav må ens IQ være, før man ikke er egnet som forælder? Eller er det når man er psykisk syg - og hvilke psykiske sygdomme er alvorlige nok til at de diskvalificerer personen fra at måtte få børn? Er det kriminelle? Personer med voldsdomme? Misbrugere? osv. osv.

Uanset hvor meget man ville ønske, at der var en universel løsning, som kunne forhindre at børn nogensinde havde behov for at blive fjernet fra deres forældre, er det desværre ikke muligt, ligesom det heller ikke er muligt at forhindre, at nogle børn vokser op sammen med forældre, som ikke er i stand til at give børnene en god og tryg barndom. Det er bare et område med rigtig mange gråzoner, hvor man er nødt til at vurdere hver enkelt sag for sig. Og selv om man kan have medfølelse med personerne i programmet, mener jeg stadig at barnets trivsel bør vægtes højere end forældrenes ønske om at være i barnets liv.
5
Mumifar
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 144

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf Mumifar » 18. sep 2016, 22:23

JackieO skrev:Et forslag om at der må gennemføres tvungen medicinsk sterilisering af visse mennesker, vil sandsynligvis møde samme modstand som forslaget om, at visse mennesker må tilbydes aktiv dødshjælp. For hvor går grænsen? Hvornår er man syg nok, til at man lovligt må slås ihjel, og hvornår er man potentielt så dårlig en forælder, at man lovligt må forhindres i at få børn? Er det når man er mentalt retarderet - og hvor lav må ens IQ være, før man ikke er egnet som forælder? Eller er det når man er psykisk syg - og hvilke psykiske sygdomme er alvorlige nok til at de diskvalificerer personen fra at måtte få børn? Er det kriminelle? Personer med voldsdomme? Misbrugere? osv. osv.

Uanset hvor meget man ville ønske, at der var en universel løsning, som kunne forhindre at børn nogensinde havde behov for at blive fjernet fra deres forældre, er det desværre ikke muligt, ligesom det heller ikke er muligt at forhindre, at nogle børn vokser op sammen med forældre, som ikke er i stand til at give børnene en god og tryg barndom. Det er bare et område med rigtig mange gråzoner, hvor man er nødt til at vurdere hver enkelt sag for sig. Og selv om man kan have medfølelse med personerne i programmet, mener jeg stadig at barnets trivsel bør vægtes højere end forældrenes ønske om at være i barnets liv.


Jeg er helt klar over at barnets trivsel står højest.
Synes bare det er mærkeligt, at personer som er blevet umyndiggjort har mulighed for at få et barn, for når de så får et barn, så bliver dette straks taget fra dem. Jeg synes slet ikke at sitationen burde være opstået.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf Bimmerdyret » 18. sep 2016, 22:43

Mumifar skrev:... har man så ikke medicinsk frataget dem muligheden for at blive forældre?


Fordi tvangssterilisation i Danmark blev forbudt i 1967 (så vidt jeg kan huske), I tidernes morgen blev det benyttet på "åndsvage", og dermed så hænger sammenhængen ved, så selv dem, der åbenlyst af forskellige årsager aldrig vil være i stand til det ikke hindres.

Læste engang en artikel om en mor, der så gerne ville have at hendes datter på 24, der havde en mental alder som en 7 årig kunne blive steriliseret, fordi moderen vidste at datteren, der var seksuelt aktiv, ville opleve større skade ved at få et barn der blev fjernet end ved aldrig at kunne få et barn.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 18. sep 2016, 23:06

Mumifar skrev:Inspireret af DR2 udsendelsen aldrig mere mor, hvor man følger 2 kvinder som får frataget deres børn ved fødslen, så kunne jeg godt tænke mig at diskutere sagen.

Begge mødre/forældrepar er blevet erklæret uegnede til at være forældre, og deres børn bliver så frataget dem ved fødslen. Jeg tænker bare, at hvis de på den måde er blevet umøndiggjort, hvorfor har man så ikke medicinsk frataget dem muligheden for at blive forældre?


Fordi at tingene kan ændre sig, og de med tiden bliver egnede som forældre.
Fordi at de kunne tænkes at flytte til et andet land, hvor denne afgørelse ikke gælder.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Aldrig mere Mor

Indlægaf JackieO » 19. sep 2016, 04:59

Mumifar skrev:
Jeg er helt klar over at barnets trivsel står højest.
Synes bare det er mærkeligt, at personer som er blevet umyndiggjort har mulighed for at få et barn, for når de så får et barn, så bliver dette straks taget fra dem. Jeg synes slet ikke at sitationen burde være opstået.


Hvor hører du, at de er blevet umyndiggjort?

Udviklingshæmmede mennesker er ifølge loven som udgangspunkt myndige og har de samme rettigheder som andre. Det gælder også retten til at have en kæreste, et sexliv, osv. Nogle har måske brug for en værge på fx det økonomiske område, men det ændrer ikke ved, at de stadig er myndige (og eksempelvis har stemmeret) ligesom alle andre mennesker.
0

Tilbage til "Livets forhold"