Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf Code71 » 16. sep 2016, 11:30

FruDulle skrev:Jep. Der var en artikel om det sidste år. Slagelse var den første by som ramte en arbejdsløshed på 50%. Det er ret vildt.

Det kan da naturligvis være at tallene har ændret sig, men næppe i en grad der batter. Der er forsvundet mange arbejdspladser med fabrikker som er lukket osv. Plus massive problemer med invandrere som hænger fast i systemetz


" Inspireret af en artikel i Sjællandske lørdag giver formiddagsavisen B.T. tirsdag sine læsere det indtryk, at kun 47 procent af indbyggerne i Slagelse arbejder. Det er sådan set rigtigt nok.

Men B.T. undlader samtidig behændigt at fortælle, at man i førnævnte udregning har medtaget samtlige indbyggere - altså alle fra vugge til grav. Dermed antyder avisen faktisk, at Slagelse har en arbejdsløshedsprocent på 53.

- Det er jo det rene vrøvl, og det viser bare, at B.T. ikke har sat sig ordentligt ind i tingene, siger jobcenterchef Hans Erik Lund Rasmussen hovedrystende til Sjællandske.

På landsplan er brutto-arbejdsløsheden (det vil sige inklusive aktiverede, red.) 6,1 procent - og i Slagelse er den 7,4 procent.

- Så at kalde Slagelse for "En hel by i Dødens Gab" er jo tåbeligt! En sådan artikel er blot med til at give Slagelse et endnu dårligere ry, mener jobchefen, som i forvejen ikke er begejstret for udtrykket: "Den rådne banan"."

http://sn.dk/Slagelse/Jobchef-Slagelse- ... kel/119562

Statistik kan misbruges, må man sige
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf Code71 » 16. sep 2016, 11:39

FruDulle skrev:Det var nu ikke den artikel jeg mente. Har ikke lige tid til at finde den, så det må vente. Mener at også Berlingske har været forbi i den her "udørk". jeg synes de havde ret..mange mener det modsatte.

Faktum er, her er svært at finde jobs, så naturligvis pendler folk.


Uanset artikel, så er bruttoledigheden i Slagelse "kun" 7.4 % og altså kun lidt over landsgennemsnittet. Men ja det er da sikkert svært at finde job i Slagelse. Men det gør det jo ikke bedre at så mange pendler til København, når der så stadig er massiv mangel på personale på sygehuset i byen

Så er grunden til pendlingen jo en anden
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf Wizzze » 16. sep 2016, 12:04

Jeg tror ikke hverken København eller nationen er på vej mod en nedsmeltning, men lokale boligbobler og korrektioner kommer løbende.
Lige nu er der en urbaniseringstrend i gang verden over, også mod København. Men København har det problem at boliggyggeriet har ligget underdrejet i årevis, for dengang før krisen var alle byggefirmaerne i gang med erhvervsbyggeri, for det var her projektpengene var. Så nu her efter krisen mangler der boliger samtidig med at flere vil have en = priserne stiger.
Men nu er der kommet gang i boligbyggeriet og samtidig er vi på vej mod at de store årgange bliver pensioneret, nedskalerer, så der kommer en tid med effekter der trækker modsat, større udbud af nye boliger samtidig med at flere af de ældre sættes til salg = faldende priser og hvis så renten stiger samtidig, fordi økonomien kommer i gang, så rammes boligpriserne dobbelt.

Det er i øvrigt også den øgede pensionering af de store årgange der er med til at presse lønnen opad, for jo færre uddannede der er (f.eks. bygningskonstruktører) jo mere skal man betale for at sikre sig en.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf Code71 » 16. sep 2016, 12:05

FruDulle skrev:Så folk skal blive i byen og arbejde på hospitalet. Selvom de ikke uddannet til det? Det er jo ikke et alm hospital.


Nej jeg kan da godt se at det er meget nemmere at give op på forhånd og så er der vidst ikke nogen af os to, som ved hvilken uddannelse de der pendler har gennemgået :)
Senest rettet af Code71 16. sep 2016, 12:08, rettet i alt 1 gang.
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf Tux » 16. sep 2016, 12:23

FruDulle skrev:
Oveditlevsen skrev:
FruDulle skrev:
Code71 skrev:
FruDulle skrev:Men slagelse har samtidig 50% arbejdsløshed efter at mange store arbejdspladser er lukket de sidste mange år, så det er ikke verdens bedste sammenligning. Pt er der et spritnyt million dyrt psyk hospital der mangler medarbejdere og derfor er kun 1/3 af hospitalet i brug. Der er ingen der gider tage hertil for at arbejde og der er ingen her som er gode nok åbenbart.


Ja det var det artiklen gik på. At 1.400 sygepersonale pendler til København hver dag fra området. Men det nye superhospital kan ikke finde medarbejdere

Præcis fordi det ikke er attraktivt at arbejde uden for de største byer. Fænomenet ser man jo over hele kloden


Men det nytter jo ikke hvis plejepersonalet ikke er uddannet indenfor området. Min veninde er sygeplejerske og bor her i området og hun har umanerligt svært ved at finde et job her selvom hun har et ret awesome cv. Hun arbejder så som vikar og afventer.

Igen, det er ikke kun sygeplejepersonale der er et problem her. 50% af styrken i byen er arbejdsløs. Så naturligvis pendler folk.

50 % af den samlede arbejdsstyrke i slagelse? :gruble:


Jep. Der var en artikel om det sidste år. Slagelse var den første by som ramte en arbejdsløshed på 50%. Det er ret vildt.

Det kan da naturligvis være at tallene har ændret sig, men næppe i en grad der batter. Der er forsvundet mange arbejdspladser med fabrikker som er lukket osv. Plus massive problemer med invandrere som hænger fast i systemetz


Ej stop, der er jo langt ude at tro på at Slagelse skulle have en så høj arbejdsløshed, særlig når hovedstaden ligger så tæt på som den gør..
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. sep 2016, 12:50

Code71 skrev:
FruDulle skrev:Så folk skal blive i byen og arbejde på hospitalet. Selvom de ikke uddannet til det? Det er jo ikke et alm hospital.


Nej jeg kan da godt se at det er meget nemmere at give op på forhånd og så er der vidst ikke nogen af os to, som ved hvilken uddannelse de der pendler har gennemgået :)



Den ene af dem er dem er nattevagt på min arbejdsplads i storkøbenhavn ;)


Jeg er ikke bekymret for en nedsmeltning overhoved, jeg tror det er fint at København når et niveau, hvor det bare ikke er for alle, både fordi de ikke har det økonomiske råderum til at købe/leje, og fordi der simpelthen ikke er boliger nok.
Den største fare ligger vel hos enkeltpersonerne, idet man risikerer at boligboblen igen brister, og at ejere derfor bliver insolvente.

København skal ikke være for alle, skal ikke kunne rumme alle der har lyst til at bo der, - indimellem må folk vælge at trække ud af storbyen, og søge deres boligmuligheder andre steder, hvor boligerne er lettere tilgængelige, og økonomisk langt langt billigere.
Forhåbentligt følger nogle af arbejdspladserne også trop på sigt, fordi det er lige så attraktivt for dem at være tæt på arbejdsstyrken, at få større faciliteter, til færre penge.


Det med lønnen gir jeg nu ikke så meget for, det handler om udbud og efterspørgsel, og vi ved vel alle hvad vi er værd lønmæssigt, og hvad vi gerne vil være værd, - og det er da dumt at sige ja til et job til 35.000 kr/mdr, hvis man kan få det samme et andet sted til 50.000 kr/mdr.
I min mands faglige organisation kan man altid trække data på uddannelsesniveau og kompetancer vs. løn og pension, det gør jo at han er bekendt med hvad han er/bør være værd på markedet, og han kan bruge dette i jobansøgning og lønsamtaler.
Og i og med der er efterspørgsel efter netop hans kompetancer og ressourcer, gør det også at han når bliver kontaktet af headhuntere kan sige at der kræver et vist lønniveau førend det er attraktivt, og ligeledes kan han presse sin arbejdsplads lønmæssigt hvis de gerne vil beholde ham.
Og ja, det får da markedspriserne til at stige, ingen tvivl om det.

Ligeledes har sygehusene i region sjælland jo også været ude og sige at de er villige til at betale den merløn som sygeplejerskerne henter ved at arbejde i region H. For den merløn er tilsyneladende attraktiv, når jobmulighederne er der. Var jobmulighederne der ikke, så var de jo nok mere villige til at undvære den!

Som offentlig ansat er det dog begrænset hvor meget man kan presse sin løn op, den er jo typisk fastlagt i løntrin, og kvalifikations og funktionstillæg, men måske ender vi der hvor man også som offentligt ansat kan sælge sig selv som en attraktiv profil, og ikke kun skal placeres i tabeller og kasser, når det handler om lønnen. Måske arbejdspladserne også bliver mere attraktive i "vandkantsdanmark" hvis de faktisk får nogle økonomiske midler at lokke med!
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf Slettet bruger » 18. sep 2016, 15:49

paint skrev:Medmindre der skrides ind politisk, tror jeg at vi kan være på vej ind i en boligboble. Jeg har nemlig svært ved at se de realøkonomiske forhold, som skulle være baggrund for prisstigningerne.

Jeg er ret enig med Nordeas boligøkonom, som siger:

"Der er en øget risiko, og det bygger vi på, at renten er faldet rigtig meget, og beskæftigelsen er steget. Samtidig er der rigtig mange mennesker, der flytter til København. De tre faktorer i forening gør, at der er flere, der på nuværende tidspunkt er på jagt efter en bolig, end der har været tidligere."

Befolkningstallet for København, er steget med 13%, siden 2008, og der er allerede nu små tegn på en vis spekulation. Nogle køber lejligheder, som de ikke skal bruge nu, men på et senere tidspunkt. Dette sætter yderligere gang i efterspørgslen.
De yderst gunstige vilkår, som forældrekøb foregår på, accelererer det bare yderligere.

Selv nationalbankdirektør Lars Rohde, har for ikke så længe siden, advaret mod, at der er en risiko for en boligboble i København.


Jeg tror de mange udlændinge der flytter til Kbh holder markedet oppe.

Og ja der er uden tvivl spekulation i gang, men jeg tror at selv hvis prisniveauet falder bliver det ikke så meget, fordi det hurtigt bliver købt igen.

Tror Kbh til dels er frakoblet resten af DKs økonomi og kører i et meget vildere gear.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf Slettet bruger » 18. sep 2016, 16:01

HerErJeg skrev:Det er ingen hemmelighed at lejligheder mv. handles til meget høje priser efterhånden.
Men jeg var ikke klar over, at mindre firmaer udenfor hovedstaden har svært ved at tiltrække ny arbejdskraft, fordi lønkravet er blevet tårnhøjt. Jeg fik så et eksempel fra et rådgivende firma på Midtsjælland, som søgte en person til at rådgive om byggeri i bred forstand, hvis en bygherre står med lidt planer, og mangler råd og vejledning.
Der kom så en bygningskonstruktør til samtale, og lønkravet var 50.000 kr. + pension fra start, og hvis han/hun ikke fik det det, så tog man da bare til København, for der kunne man forlange hvad som helst. Det var chefen for firmaet selv er fortalte det, så tallene passer.

Jeg ser det som et tegn på, at noget at ved at skride helt ud af kontrol. Der må være nogle kunder i byggebranchen som får kæmpe regninger, som så skal betales med andres kunders penge, eller ved selv at kræve mere og mere i løn for at kunne holde skindet på næsen. Det bliver lidt som skruen uden ende, og langsomt kommer fordyrelsen ind i rigtig mange led i handel og vandel. Samtidigt er der dem med de høje rådighedsbeløb som så puster til boligmarkedet.
Det er jo ikke noget som foregår i det øvrige land, en opslået stilling som det beskrevne ville i Jylland være 35.000 kr. værd, plus/minus.

Tror I der er en boble der brister i og omkring hovedstaden?


Lige bygninskonstruktører får også grotesk høje lønninger i forhold til hvad de "Burde" være værd :) Det tager 3 et halvt år, samme som pædagoger og det er jo ikke de vilde krav der er til at komme ind. Mit indtryk er at pædagoger har lært meget mere.

Men det er en ret ny uddannelse, og jeg tror de får så meget fordi uddannelsen har ramt rigtigt i forhold til hvad der er brug for, og så er lønningerne mega høje indtil mange finder ud af det og gennemfører uddannelsen, så der kommer balance i udbud/efterspørgsel af bygningskonstruktører.

Pædagoger ville jo også kunne kræve 50 K om måneden hvis der var mangel på dem og de var på det private.
0
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf fisken80 » 18. sep 2016, 17:45

eks-Maupassant skrev:
HerErJeg skrev:Det er ingen hemmelighed at lejligheder mv. handles til meget høje priser efterhånden.
Men jeg var ikke klar over, at mindre firmaer udenfor hovedstaden har svært ved at tiltrække ny arbejdskraft, fordi lønkravet er blevet tårnhøjt. Jeg fik så et eksempel fra et rådgivende firma på Midtsjælland, som søgte en person til at rådgive om byggeri i bred forstand, hvis en bygherre står med lidt planer, og mangler råd og vejledning.
Der kom så en bygningskonstruktør til samtale, og lønkravet var 50.000 kr. + pension fra start, og hvis han/hun ikke fik det det, så tog man da bare til København, for der kunne man forlange hvad som helst. Det var chefen for firmaet selv er fortalte det, så tallene passer.

Jeg ser det som et tegn på, at noget at ved at skride helt ud af kontrol. Der må være nogle kunder i byggebranchen som får kæmpe regninger, som så skal betales med andres kunders penge, eller ved selv at kræve mere og mere i løn for at kunne holde skindet på næsen. Det bliver lidt som skruen uden ende, og langsomt kommer fordyrelsen ind i rigtig mange led i handel og vandel. Samtidigt er der dem med de høje rådighedsbeløb som så puster til boligmarkedet.
Det er jo ikke noget som foregår i det øvrige land, en opslået stilling som det beskrevne ville i Jylland være 35.000 kr. værd, plus/minus.

Tror I der er en boble der brister i og omkring hovedstaden?


Lige bygninskonstruktører får også grotesk høje lønninger i forhold til hvad de "Burde" være værd :) Det tager 3 et halvt år, samme som pædagoger og det er jo ikke de vilde krav der er til at komme ind. Mit indtryk er at pædagoger har lært meget mere.

Men det er en ret ny uddannelse, og jeg tror de får så meget fordi uddannelsen har ramt rigtigt i forhold til hvad der er brug for, og så er lønningerne mega høje indtil mange finder ud af det og gennemfører uddannelsen, så der kommer balance i udbud/efterspørgsel af bygningskonstruktører.

Pædagoger ville jo også kunne kræve 50 K om måneden hvis der var mangel på dem og de var på det private.


Ah hvad? Konstruktøruddannelsen har eksisteret som en 3½ årig uddannelse siden 1967, det kan vist ikke ligefrem gå under betegnelsen "ny uddannelse"....
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf Slettet bruger » 18. sep 2016, 17:51

fisken80 skrev:
eks-Maupassant skrev:
HerErJeg skrev:Det er ingen hemmelighed at lejligheder mv. handles til meget høje priser efterhånden.
Men jeg var ikke klar over, at mindre firmaer udenfor hovedstaden har svært ved at tiltrække ny arbejdskraft, fordi lønkravet er blevet tårnhøjt. Jeg fik så et eksempel fra et rådgivende firma på Midtsjælland, som søgte en person til at rådgive om byggeri i bred forstand, hvis en bygherre står med lidt planer, og mangler råd og vejledning.
Der kom så en bygningskonstruktør til samtale, og lønkravet var 50.000 kr. + pension fra start, og hvis han/hun ikke fik det det, så tog man da bare til København, for der kunne man forlange hvad som helst. Det var chefen for firmaet selv er fortalte det, så tallene passer.

Jeg ser det som et tegn på, at noget at ved at skride helt ud af kontrol. Der må være nogle kunder i byggebranchen som får kæmpe regninger, som så skal betales med andres kunders penge, eller ved selv at kræve mere og mere i løn for at kunne holde skindet på næsen. Det bliver lidt som skruen uden ende, og langsomt kommer fordyrelsen ind i rigtig mange led i handel og vandel. Samtidigt er der dem med de høje rådighedsbeløb som så puster til boligmarkedet.
Det er jo ikke noget som foregår i det øvrige land, en opslået stilling som det beskrevne ville i Jylland være 35.000 kr. værd, plus/minus.

Tror I der er en boble der brister i og omkring hovedstaden?


Lige bygninskonstruktører får også grotesk høje lønninger i forhold til hvad de "Burde" være værd :) Det tager 3 et halvt år, samme som pædagoger og det er jo ikke de vilde krav der er til at komme ind. Mit indtryk er at pædagoger har lært meget mere.

Men det er en ret ny uddannelse, og jeg tror de får så meget fordi uddannelsen har ramt rigtigt i forhold til hvad der er brug for, og så er lønningerne mega høje indtil mange finder ud af det og gennemfører uddannelsen, så der kommer balance i udbud/efterspørgsel af bygningskonstruktører.

Pædagoger ville jo også kunne kræve 50 K om måneden hvis der var mangel på dem og de var på det private.


Ah hvad? Konstruktøruddannelsen har eksisteret som en 3½ årig uddannelse siden 1967, det kan vist ikke ligefrem gå under betegnelsen "ny uddannelse"....


Ah hvad 2? En BK har bildt mig ind det var en ny ting.

Måske så uddanelsen fik et stort makeover? For en 10-12 år siden agtigt.
0
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf fisken80 » 18. sep 2016, 17:55

eks-Maupassant skrev:
fisken80 skrev:
eks-Maupassant skrev:
HerErJeg skrev:Det er ingen hemmelighed at lejligheder mv. handles til meget høje priser efterhånden.
Men jeg var ikke klar over, at mindre firmaer udenfor hovedstaden har svært ved at tiltrække ny arbejdskraft, fordi lønkravet er blevet tårnhøjt. Jeg fik så et eksempel fra et rådgivende firma på Midtsjælland, som søgte en person til at rådgive om byggeri i bred forstand, hvis en bygherre står med lidt planer, og mangler råd og vejledning.
Der kom så en bygningskonstruktør til samtale, og lønkravet var 50.000 kr. + pension fra start, og hvis han/hun ikke fik det det, så tog man da bare til København, for der kunne man forlange hvad som helst. Det var chefen for firmaet selv er fortalte det, så tallene passer.

Jeg ser det som et tegn på, at noget at ved at skride helt ud af kontrol. Der må være nogle kunder i byggebranchen som får kæmpe regninger, som så skal betales med andres kunders penge, eller ved selv at kræve mere og mere i løn for at kunne holde skindet på næsen. Det bliver lidt som skruen uden ende, og langsomt kommer fordyrelsen ind i rigtig mange led i handel og vandel. Samtidigt er der dem med de høje rådighedsbeløb som så puster til boligmarkedet.
Det er jo ikke noget som foregår i det øvrige land, en opslået stilling som det beskrevne ville i Jylland være 35.000 kr. værd, plus/minus.

Tror I der er en boble der brister i og omkring hovedstaden?


Lige bygninskonstruktører får også grotesk høje lønninger i forhold til hvad de "Burde" være værd :) Det tager 3 et halvt år, samme som pædagoger og det er jo ikke de vilde krav der er til at komme ind. Mit indtryk er at pædagoger har lært meget mere.

Men det er en ret ny uddannelse, og jeg tror de får så meget fordi uddannelsen har ramt rigtigt i forhold til hvad der er brug for, og så er lønningerne mega høje indtil mange finder ud af det og gennemfører uddannelsen, så der kommer balance i udbud/efterspørgsel af bygningskonstruktører.

Pædagoger ville jo også kunne kræve 50 K om måneden hvis der var mangel på dem og de var på det private.


Ah hvad? Konstruktøruddannelsen har eksisteret som en 3½ årig uddannelse siden 1967, det kan vist ikke ligefrem gå under betegnelsen "ny uddannelse"....


Ah hvad 2? En BK har bildt mig ind det var en ny ting.

Måske så uddanelsen fik et stort makeover? For en 10-12 år siden agtigt.


Ja så har han bildt dig noget vrøvl ind. Det eneste der er lavet om er, at det er en professionsbachelor, men det blev alle 3½ årige uddannelser jo i 2001. Indholdet er ikke ændret markant. Eller jo, man har selvfølgelig fulgt med i forhold til de ting, der er sket inden for byggeriet, men det gør man jo i alle uddannelser.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf Slettet bruger » 18. sep 2016, 17:57

fisken80 skrev:
eks-Maupassant skrev:
fisken80 skrev:
eks-Maupassant skrev:
HerErJeg skrev:Det er ingen hemmelighed at lejligheder mv. handles til meget høje priser efterhånden.
Men jeg var ikke klar over, at mindre firmaer udenfor hovedstaden har svært ved at tiltrække ny arbejdskraft, fordi lønkravet er blevet tårnhøjt. Jeg fik så et eksempel fra et rådgivende firma på Midtsjælland, som søgte en person til at rådgive om byggeri i bred forstand, hvis en bygherre står med lidt planer, og mangler råd og vejledning.
Der kom så en bygningskonstruktør til samtale, og lønkravet var 50.000 kr. + pension fra start, og hvis han/hun ikke fik det det, så tog man da bare til København, for der kunne man forlange hvad som helst. Det var chefen for firmaet selv er fortalte det, så tallene passer.

Jeg ser det som et tegn på, at noget at ved at skride helt ud af kontrol. Der må være nogle kunder i byggebranchen som får kæmpe regninger, som så skal betales med andres kunders penge, eller ved selv at kræve mere og mere i løn for at kunne holde skindet på næsen. Det bliver lidt som skruen uden ende, og langsomt kommer fordyrelsen ind i rigtig mange led i handel og vandel. Samtidigt er der dem med de høje rådighedsbeløb som så puster til boligmarkedet.
Det er jo ikke noget som foregår i det øvrige land, en opslået stilling som det beskrevne ville i Jylland være 35.000 kr. værd, plus/minus.

Tror I der er en boble der brister i og omkring hovedstaden?


Lige bygninskonstruktører får også grotesk høje lønninger i forhold til hvad de "Burde" være værd :) Det tager 3 et halvt år, samme som pædagoger og det er jo ikke de vilde krav der er til at komme ind. Mit indtryk er at pædagoger har lært meget mere.

Men det er en ret ny uddannelse, og jeg tror de får så meget fordi uddannelsen har ramt rigtigt i forhold til hvad der er brug for, og så er lønningerne mega høje indtil mange finder ud af det og gennemfører uddannelsen, så der kommer balance i udbud/efterspørgsel af bygningskonstruktører.

Pædagoger ville jo også kunne kræve 50 K om måneden hvis der var mangel på dem og de var på det private.


Ah hvad? Konstruktøruddannelsen har eksisteret som en 3½ årig uddannelse siden 1967, det kan vist ikke ligefrem gå under betegnelsen "ny uddannelse"....


Ah hvad 2? En BK har bildt mig ind det var en ny ting.

Måske så uddanelsen fik et stort makeover? For en 10-12 år siden agtigt.


Ja så har han bildt dig noget vrøvl ind. Det eneste der er lavet om er, at det er en professionsbachelor, men det blev alle 3½ årige uddannelser jo i 2001. Indholdet er ikke ændret markant. Eller jo, man har selvfølgelig fulgt med i forhold til de ting, der er sket inden for byggeriet, men det gør man jo i alle uddannelser.


*suk* endnu en gang er jeg blevet misinformeret
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"