Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf decibell » 27. sep 2015, 18:25

Og så gik det også lige op for min datter, at det hedder stil-leben. :D
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Elvispop » 27. sep 2015, 19:41

decibell skrev:Og så gik det også lige op for min datter, at det hedder stil-leben. :D


Jeg vidste det da heller ikke..
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Dublin-mudslide » 27. sep 2015, 19:44

decibell skrev:Og så gik det også lige op for min datter, at det hedder stil-leben. :D


HAHA og mig også. Jeg troede det hed stille ben. :lol:
1
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf decibell » 27. sep 2015, 19:51

Elvispop skrev:
decibell skrev:Og så gik det også lige op for min datter, at det hedder stil-leben. :D


Jeg vidste det da heller ikke..
Nej, det er åbenbart et ord, som mange læser på samme måde, lige som vi, nu fire, har læst det. :)
Kan vi ikke bare lave det om til Stille-ben, det er meget nemmere - og så passer det til udtalen i mit hoved.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Elvispop » 27. sep 2015, 19:56

decibell skrev:
Elvispop skrev:
decibell skrev:Og så gik det også lige op for min datter, at det hedder stil-leben. :D


Jeg vidste det da heller ikke..
Nej, det er åbenbart et ord, som mange læser på samme måde, lige som vi, nu fire, har læst det. :)
Kan vi ikke bare lave det om til Stille-ben, det er meget nemmere - og så passer det til udtalen i mit hoved.


Den er jeg med på.. Leben er tysk.. og jeg hader tysk.... og kunst..
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf dgd2007 » 30. sep 2015, 10:10

Sportskommentatorer er jo tit foregangsmænd mht. at indføre "omdefineret" brug af ord og udtryk ...

For tiden er i hvert fald tenniskommentatorerne ved at indføre, at "hænge i" - hvilket tidligere betød "være flittig/gøre en ekstra indsats" - i stedet betyder det samme som det engelske "hang in there", altså ca. "holde sig inde i kampen".

Som det jo tit er, kan det jo være svært at afgøre, helt præcis hvornår det er direkte forkert - i og med at de jo er lidt beslægtede. Tennisspilleren er jo sikkert nødt til at hænge i (gl. betydning) for at hænge i (ny betydning) :)
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55655
Kontakt:

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Ado » 30. sep 2015, 11:53

Jeg gik i mange år og sagde (og skrev) "kalvakade" i stedet for kavalkade.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55655
Kontakt:

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Ado » 30. sep 2015, 11:53

Jeg gik i mange år og sagde (og skrev) "kalvakade" i stedet for kavalkade.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf dgd2007 » 30. sep 2015, 13:41

Ado skrev:Jeg gik i mange år og sagde (og skrev) "kalvakade" i stedet for kavalkade.

Hæ-hæ - det er også et af de ord, jeg godt har kunnet lide at sige forkert (med vilje): kalvekade, aperterif og psykiatriker :fløjt:
0
Brugeravatar
Hønsekræmmeren
Indlæg: 213
Tilmeldt: 3. sep 2015, 17:47
Kort karma: 15
Geografisk sted: Henne om hjørnet - nede i kælderen...
Likede indlæg: 300

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf Hønsekræmmeren » 30. sep 2015, 19:58

Da jeg var knægt læste jeg 'Bill & Ben' cowboybøger... :whip:

- når det såån blev rigtigt uhyggeligt.. - når helten listede sig afsted med skyderne fremme.. - gennem det tomme hus.. - og man kun hørte ulvenes tuden i det fjerne.. - og støvlernes sølvsporer ringle for hvert skridt.. :ad!:

- så var der altså også ALTID lige den dér besynderlige kvinde... :gruble:

- en underlig kvinde - åbenbart lavet af træ..! - (Og jeg fattede bare ikke hvad fanden hun altid skulle være med for)..

- 'trækvinden strøg iskoldt gennem den mørklagte saloon'....

- 'der hørtes kun trækvindens ildevarslende leg med de slidte skodder'...


Der gik en del år før jeg fandt ud af at der var tale om....... - TRÆK-VINDEN

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
10
'Vi kan ikke løse vores problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem'.. (Albert Einstein)
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf decibell » 1. okt 2015, 07:51

Hønsekræmmeren skrev:Da jeg var knægt læste jeg 'Bill & Ben' cowboybøger... :whip:

- når det såån blev rigtigt uhyggeligt.. - når helten listede sig afsted med skyderne fremme.. - gennem det tomme hus.. - og man kun hørte ulvenes tuden i det fjerne.. - og støvlernes sølvsporer ringle for hvert skridt.. :ad!:

- så var der altså også ALTID lige den dér besynderlige kvinde... :gruble:

- en underlig kvinde - åbenbart lavet af træ..! - (Og jeg fattede bare ikke hvad fanden hun altid skulle være med for)..

- 'trækvinden strøg iskoldt gennem den mørklagte saloon'....

- 'der hørtes kun trækvindens ildevarslende leg med de slidte skodder'...


Der gik en del år før jeg fandt ud af at der var tale om....... - TRÆK-VINDEN


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Vi har jo træmænd, så hvorfor ikke også trækvinder. :-D

I øvrigt, Bill og Ben-bøger... :love: Og Morgan Kane. :lun:
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
charlottefrich
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:05
Kort karma: 6
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 91
Kontakt:

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf charlottefrich » 1. okt 2015, 09:56

Stemmer i her: Bill og Ben-bøger og Morgan Kane :love:

Nå, men da jeg var 8-9 år, læste jeg 4 bøger i serien "De sorte Brødre", som handlede om skorstensfejerdrenge.
Her var en dreng med, som var koparret. Jeg tænkte en del over, hvordan det skulle forstås. Det udløste et latterbrøl af dimensioner, da jeg spurgte et familiemedlem hvad ko-parret betød og måtte sande, at der stod kop-arret.
1
Online farvehandler hos maling.nu & promal.dk
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf dgd2007 » 1. okt 2015, 10:14

Hver gang jeg læser ordet "kajakroer", når jeg stadig altid lige at tænke, hvad det mon er for en slags kroer? :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf dgd2007 » 1. okt 2015, 19:24

Apropos direktørskiftet i Danish Crown er der nogle jyder inden for branchen, der kan sige "slagteriarbejdere", så det lyder som "slaveriarbejdere" :gris:
0
Brugeravatar
HansPeter
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20. nov 2015, 00:22
Kort karma: 4
Geografisk sted: Skive
Likede indlæg: 114

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf HansPeter » 23. nov 2015, 01:24

da jeg var På Arto sagde folkens altid, til mig at jeg ik vidste hvad Nymfoman betød. men jeg ved det godt de betyder en der ka li Sex, og de sagde det Betyder en der er besat af sex men alle, der kan lide sex er Besat af det for sex er klamt !!! :8: :badr: :gammel:
0
Med Venlig Hilsen Rasmus Carlsen

Jeg er Infantil Autist det er, derfor jeg nogen gange skriver på en, lidt Mærkelig måde men jeg er flink fyr. :wink3: :lol2:

det er ik mig på Profil Billed men manden på Billedet, hedder os Rasmus Carlsen.

Tilbage til "Sprog"