Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2016, 19:39

Fandt ud af i sidste uge at min mor ikke længere er klar over hvad licens er. Spurgte hende om hun betalte licens, og så varede hun at det mente hun var dækket af naboens licens. Jeg sagde at det kan man ikke være, og så blev det klar at hun slet ikke anede hvad det var. Hun havde kun en vag ide om at det var noget TV-internet-telefoni relateret.

Så hrm, jeg tænkte at når man begynder at glemme hvad så basale samfundsmæssige ting er, det var jo et stort issue med licensmanden osv kan jeg huske som barn, så er det måske fordi noget alzheimer der begynder at kradse?

Omvendt glemmer man jo også ting når man bliver gammel.

Jeg kan se her at det her nok ikke er hardcore nok til at være senilitet http://www.videnscenterfordemens.dk/vid ... ved-demens

Sq bare mærkeligt man kan glemme hvad licens overhovedet er af alderdom :)
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf Oddinary » 15. sep 2016, 07:58

Måske. Din egen læge kan lave en slags demenstest, der kan give en bedre indikation, hvis du er bekymret.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf cola » 15. sep 2016, 11:08

Jeg aner ikke hvad licens er, det er noget man betaler som en slags ekstra afgift til staten...

Der er visse ting folk bare glemmer fordi det ikke er vigtigt, har du overhovedet tjekket om hun betaler det, for det er noget af det sidste folk tænker på når de laver budget.

Begynder hun til gengæld at fortælle dig den samme historie flere gange i træk, som at du får den første gang mandag, så igen om aften og igen tirsdag... så er der noget galt, og igen, det kan sagtens bare være stress.
0
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf Avino » 15. sep 2016, 13:41

eks-Maupassant skrev:Fandt ud af i sidste uge at min mor ikke længere er klar over hvad licens er. Spurgte hende om hun betalte licens, og så varede hun at det mente hun var dækket af naboens licens. Jeg sagde at det kan man ikke være, og så blev det klar at hun slet ikke anede hvad det var. Hun havde kun en vag ide om at det var noget TV-internet-telefoni relateret.

Så hrm, jeg tænkte at når man begynder at glemme hvad så basale samfundsmæssige ting er, det var jo et stort issue med licensmanden osv kan jeg huske som barn, så er det måske fordi noget alzheimer der begynder at kradse?

Omvendt glemmer man jo også ting når man bliver gammel.

Jeg kan se her at det her nok ikke er hardcore nok til at være senilitet http://www.videnscenterfordemens.dk/vid ... ved-demens

Sq bare mærkeligt man kan glemme hvad licens overhovedet er af alderdom :)


Hvor gammel er din mor ?
Hvordan er hun i dagligdagen ?
Får hun betalt sine regninger ?
Har hun ændret adfærd ? Humørsvingninger evt ?
Kan hun huske, hvad der skete f.eks i går ?

Man glemmer ikke licens- fra den ene dag til den anden.
Du må have kunnet mærke på hende, at hukommelsen måske ikke er den bedste.

Uanset. Så synes jeg, at du og hun skal opsøge en læge og få taget en MMS test
https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... al-status/
Held og lykke til jer
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf Viskelæder » 15. sep 2016, 13:47

Har hun tidligere vidst, hvad licens er?
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf Slettet bruger » 18. sep 2016, 15:27

Viskelæder skrev:Har hun tidligere vidst, hvad licens er?


Jeps
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf Slettet bruger » 18. sep 2016, 15:43

Avino skrev:
eks-Maupassant skrev:Fandt ud af i sidste uge at min mor ikke længere er klar over hvad licens er. Spurgte hende om hun betalte licens, og så varede hun at det mente hun var dækket af naboens licens. Jeg sagde at det kan man ikke være, og så blev det klar at hun slet ikke anede hvad det var. Hun havde kun en vag ide om at det var noget TV-internet-telefoni relateret.

Så hrm, jeg tænkte at når man begynder at glemme hvad så basale samfundsmæssige ting er, det var jo et stort issue med licensmanden osv kan jeg huske som barn, så er det måske fordi noget alzheimer der begynder at kradse?

Omvendt glemmer man jo også ting når man bliver gammel.

Jeg kan se her at det her nok ikke er hardcore nok til at være senilitet http://www.videnscenterfordemens.dk/vid ... ved-demens

Sq bare mærkeligt man kan glemme hvad licens overhovedet er af alderdom :)


Hvor gammel er din mor ?
Hvordan er hun i dagligdagen ?
Får hun betalt sine regninger ?
Har hun ændret adfærd ? Humørsvingninger evt ?
Kan hun huske, hvad der skete f.eks i går ?

Man glemmer ikke licens- fra den ene dag til den anden.
Du må have kunnet mærke på hende, at hukommelsen måske ikke er den bedste.

Uanset. Så synes jeg, at du og hun skal opsøge en læge og få taget en MMS test
https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... al-status/
Held og lykke til jer


Hun er 71, dagligdagen kører fint.

Mht regninger er hun stået af på det får år siden fordi hun ikke kan finde ud af computere. Så det ordner min søster for hende.

Humørsvingninger hmm ja måske lidt.

Og ja hun er blevet sådan lidt fjern i det med nogen ting. Er kommer over de seneste par år. Det er svært at pege på noget, men der kommer sådan nogen mystiske kommentarer. A la et familiemedlem er på besøg i København, og så tror hun han flytter til Kbh hvor man er sådan "hvordan kunne du få DET ud af at jeg sagde han var her i weekenden?"

Hun har også glemt ting i småtingsafdelingen, f.eks. hvad MTV er/var, og det er lidt sært for hun så meget MTV i nogen år tilbage omkring 1990 sammen med diverse børn og vidste udemærket godt hvad det var. Det er også lidt space, men man tænker ok whatever når hun glemmer den slags, men licens synes jeg er i en anden vægtklasse.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf Slettet bruger » 18. sep 2016, 15:45

cola skrev:Jeg aner ikke hvad licens er, det er noget man betaler som en slags ekstra afgift til staten...

Der er visse ting folk bare glemmer fordi det ikke er vigtigt, har du overhovedet tjekket om hun betaler det, for det er noget af det sidste folk tænker på når de laver budget.

Begynder hun til gengæld at fortælle dig den samme historie flere gange i træk, som at du får den første gang mandag, så igen om aften og igen tirsdag... så er der noget galt, og igen, det kan sagtens bare være stress.


Ja bare du ved det er du bedre med end min mor.

Der er historier hun har fortalt flere 1000 gange, men det tænker jeg nu er en normal alderdomsting :)
1
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf Avino » 19. sep 2016, 13:00

[quot[/quote]

Hvor gammel er din mor ?
Hvordan er hun i dagligdagen ?
Får hun betalt sine regninger ?
Har hun ændret adfærd ? Humørsvingninger evt ?
Kan hun huske, hvad der skete f.eks i går ?

Man glemmer ikke licens- fra den ene dag til den anden.
Du må have kunnet mærke på hende, at hukommelsen måske ikke er den bedste.

Uanset. Så synes jeg, at du og hun skal opsøge en læge og få taget en MMS test
https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... al-status/
Held og lykke til jer[/quote]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hun er 71, dagligdagen kører fint.

Mht regninger er hun stået af på det får år siden fordi hun ikke kan finde ud af computere. Så det ordner min søster for hende.

Humørsvingninger hmm ja måske lidt.

Og ja hun er blevet sådan lidt fjern i det med nogen ting. Er kommer over de seneste par år. Det er svært at pege på noget, men der kommer sådan nogen mystiske kommentarer. A la et familiemedlem er på besøg i København, og så tror hun han flytter til Kbh hvor man er sådan "hvordan kunne du få DET ud af at jeg sagde han var her i weekenden?"

Hun har også glemt ting i småtingsafdelingen, f.eks. hvad MTV er/var, og det er lidt sært for hun så meget MTV i nogen år tilbage omkring 1990 sammen med diverse børn og vidste udemærket godt hvad det var. Det er også lidt space, men man tænker ok whatever når hun glemmer den slags, men licens synes jeg er i en anden vægtklasse.[/quote]

----------------------------------------------------------------------------------------------------

For mig lyder det, som om din mor kan have begyndende demens.
Som du skriver i ovenstående, benægter hun jo lidt, at det er hende der er gal på den.
Det er- som regel- et meget godt tegn.
Synes, som jeg har skrevet, at du skal tage hende i hånden- gå til lægen og få den MMS test.
Held og lykke og alt godt til jer.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf Luffegås » 19. sep 2016, 13:54

Licens blev indført i 1925, hvis det havde drejet sig om en misforståelse er jeg sikker på hun kunne have indrømmet det og svaret. Men når du decideret siger hun virkede mere forvirret, ja så ville jeg også være bekymret. Selvfølgelig kan der være tilfælde hvor man bor til leje og ikke skal betale licens, fordi man er dækket ind i 1 husstand, men det lyder ikke til at være sådant et tilfælde.

Jeg kan dog godt forstå du synes det er svært at vide om man skal reagere, for pludselig kommer man med eksempler, som måske er irrelevante, men selv det mest ligegyldige kan pludselig være et symptom. Man skal passe på med ikke at se spøgelser, men hellere få det undersøgt, men på en god måde, så hun er med på det.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf Annione » 4. okt 2016, 00:20

En basal test kan være, at hun skal tegne et ur, på et blankt stykke papir - og derefter sætte alle tal ind. Og så sætte viserne til kvart i 2 eller sådan. Burde være nemt - men iflg. min mand er der mange, der dumper en fornyelse af kørekortet på den, fordi demensen driller.

Eller tælle baglæns. 100 - 7. Resultatet - 7. Resultatet - 7.

Den sidste var den min egen far dumpede på. Han har Alzheimers.
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf Buller » 5. okt 2016, 05:23

tjek lige at hun får nok vitaminer. Det kan altså også give sig udtryk i den slags.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Glemt hvad licens er = tegn på begyndende alzheimer?

Indlægaf Hunkat » 5. okt 2016, 06:45

Annione skrev:En basal test kan være, at hun skal tegne et ur, på et blankt stykke papir - og derefter sætte alle tal ind. Og så sætte viserne til kvart i 2 eller sådan. Burde være nemt - men iflg. min mand er der mange, der dumper en fornyelse af kørekortet på den, fordi demensen driller.

Eller tælle baglæns. 100 - 7. Resultatet - 7. Resultatet - 7.

Den sidste var den min egen far dumpede på. Han har Alzheimers.


Hvis du ikke ligefrem vil lave en test så kan du også se på hvordan hun reagerer når hun bliver konfronteret med de her ting, altså når det går op for hende at hun ikke kan finde ud af det. En typisk reaktion er den lidt barnlige hvor man trækker sig væk og 'ikke gider mere' eller 'synes det er fjollet' og så opgiver så man ikke skal kæmpe med problemet.
Mange som skal tegne et ur når som regel kun halvvejs eller mindre før de trækker sig væk fra opgaven.

Oplever du at det sker? At hun ikke gider snakke om det eller lader som om det slet ikke er sket?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Helbred"