Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. sep 2016, 18:02

Buller skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Buller skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Jamen så lader man bare være med at lave aftaler 4 uger ud i fremtiden, hvis man på forhånd ved at man ikke kan overskue det. Så nøjes man med 2 uger, 1 uge, et par dage ud i fremtiden. Er det også for meget, så nøjes man med at kontakte vennerne når man har det godt, og spørger om de er friske på noget her-og-nu.


eller endnu smartere, sørger for en omgangskreds der kan rumme en og ikke laver drama over det.


Min løsning virker både på dem der kan håndtere at blive brændt af og dem der ikke gider det. Din løsning virker kun på dem der godt kan tåle det. Så din løsning er ikke "endnu smartere".


jo, det er den faktisk. For størstedelen af gangene kan man jo sagtens lave aftalerne længe i forvejen. Man skal bare sørge for at have sorteret dem fra der brænder helt sammen over den 1% af gangene man så må aflyse.


Jeg prøver én gang til. Min løsning virker på 100 % af tilfældene. Ikke kun størstedelen af gangene, og man behøver ikke sortere nogen fra. Din løsning virker på mindre end 100 % af tilfældene, og man er nødt til at sortere folk fra. Din løsning er ikke "endnu smartere". Det kan enhver se, selvom du vælger strudsemetoden, og nægter at erkende det.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf kidkomb » 19. sep 2016, 19:00

ER der seriøst nogen grund til at være så nedladende og kalde andre mennesker for dramatiske og urimelige?
Det er sgu da i højere grad fyringsgrund end nogle aflyste aftaler.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Animi » 19. sep 2016, 20:19

Dikus skrev:
Animi skrev:Jeg tror egentlig de fleste er enige i at aftaler generelt bør overholdes og at man ikke bare aflyser hveranden gang man har en aftale.
Jeg har bare lidt svært ved at sætte mig ind i, at man ikke ville kunne rumme det, hvis ens ven ringede og fortalte at de havde en lortedag og var fuldkommen smadret og intet overskud havde til at skulle forholde sig til andre. Jeg tror nu også langt fleste ville være mere forstående overfor det, hvis de en dag stod med veninden i røret.

Et eksempel på hvorfor jeg engang har aflyst en aftale, var en dag da jeg havde en virkelig virkelig lorte dag. Jeg havde sovet for længe og kom for sent på arbejdet. Den dag var vi underbemandet så der var kaos hele dagen. Samtidig havde jeg et sammenstød med pædagogen på min stue, der fortalte at hun ikke var sikker på at hun ville fortsætte vores samarbejde, så jeg blev pludselig nervøs for at jeg blev fyret.
Da jeg skulle hjem var toget selvfølgelig forsinket, og dér kunne jeg mærke at jeg var fuldkommen mørbanket og ikke havde overskud til at se nogen. Det kunne min veninde heldigvis godt forstå, og vi sås en anden dag :)


Det ville jeg også fint kunne forstå. Gjorde du det en gang hvert halve år... så ville min forståelse svinde.

For to uger siden aflyste en ven en aftale med mig. Af HELT legitime grunde. Jeg har så mulighed for at se ham igen om to-tre måneder. Havde han meldt afbud, fordi han var udkørt - selv på din måde - så var jeg blevet muggen over, han ikke i stedet havde lavet aftalen om til, jeg kom hjem til ham og opvartede ham, mens han slappede af.

Eller nej. Jeg var ikke blevet muggen. Jeg havde følt mig som en bekendt.


Men - ret mig endelig hvis jeg misforstår - så ville du da ikke fint kunne forstå det, hvis du så samtidig ville føle dig nedgraderet til en bekendt?
Vi er jo alle selvfølgelige forskellige, men jeg ved at når jeg er i den tilstand, ville jeg ikke engang kunne klare hvis min veninde kom forbi for at varte mig op, selvom det da er en dejlig tanke. Fordi så ville jeg stadigvæk skulle forholde mig til hende, og det ville jeg ikke have lyst til.

Og nej, selvfølgelig skal det ikke ske hvert halve år - jeg tror det er sket 2 gange, i de 10 år jeg har kendt hende.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Corvida
Indlæg: 55
Tilmeldt: 27. apr 2016, 19:35
Kort karma: 5
Likede indlæg: 155

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Corvida » 19. sep 2016, 20:41

Akehurst2 skrev:
Corvida skrev: Jeg synes stadig, at det er lidt skørt, at voksne mennesker ikke kan styre deres skuffelse over en aflysning, så længe det sker sjældent og i god tid, og jeg kommer aldrig til at forstå, hvorfor man vil insistere på samvær med en, som hellere var fri den dag, men sådan er vi jo forskellige og fred med det :)


Det er vel ikke mere skørt at blive ked af aflysninger end det er skørt ikke bare at tage sig sammen og holde sine aftaler?

Altså, dine følelser af stress og din manglende planlægning skal respekteres, men andres skuffelse over aflysninger er skøre?


Nej, det er ikke skørt at blive skuffet eller ked af en aflysning. Men for mig er det skørt at blive SÅ skuffet at man dropper venskabet på baggrund af en aflysning (som min venindes kæreste gør). Jeg forlanger ikke at nogen bare skal være helt cool med at blive aflyst, men jeg er uforstående overfor nultolerance holdningen.

De 4 aftaler som jeg nævnte at have aflyst på 2 år var i øvrigt en kop kaffe på Baresso. Så der var altså ikke tale om, at min veninde havde lagt store planer og forberedelser i det. Derfor kan hun selvfølgelig godt have glædet sig og afsat nogle timer af sin dag til det. Men bliver man ikke også skuffet over at ens veninde møder op dødtræt og stresset? Så ville jeg igen selv foretrække en aflysning.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. sep 2016, 21:08

Corvida skrev:Nej, det er ikke skørt at blive skuffet eller ked af en aflysning. Men for mig er det skørt at blive SÅ skuffet at man dropper venskabet på baggrund af en aflysning (som min venindes kæreste gør). Jeg forlanger ikke at nogen bare skal være helt cool med at blive aflyst, men jeg er uforstående overfor nultolerance holdningen.


Men altså - alle mennesker har vel nultolerance overfor et eller andet i livet. For nogle er det aftaler og for andre er det noget andet. Det er bare at overføre princippet og erstatte emnet.

Hvis deres venner så fejler på lige netop dét punkt, så er det vel ikke så underligt, hvis de bryder forbindelsen.

De 4 aftaler som jeg nævnte at have aflyst på 2 år var i øvrigt en kop kaffe på Baresso. Så der var altså ikke tale om, at min veninde havde lagt store planer og forberedelser i det.


I dine øjne... Det er veninden det går ud over, så det er hendes mening der tæller.

Men bliver man ikke også skuffet over at ens veninde møder op dødtræt og stresset?


Jeg ville i hvert fald blive skuffet over hvis hun kørte sig selv over evne, når hun nu vidste hun havde en aftale, eller at hun lavede en aftale med mig, når hun vidste hun var træt og stresset.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Corvida
Indlæg: 55
Tilmeldt: 27. apr 2016, 19:35
Kort karma: 5
Likede indlæg: 155

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Corvida » 19. sep 2016, 21:56

Advocatus-Diaboli skrev:
Corvida skrev:Nej, det er ikke skørt at blive skuffet eller ked af en aflysning. Men for mig er det skørt at blive SÅ skuffet at man dropper venskabet på baggrund af en aflysning (som min venindes kæreste gør). Jeg forlanger ikke at nogen bare skal være helt cool med at blive aflyst, men jeg er uforstående overfor nultolerance holdningen.


Men altså - alle mennesker har vel nultolerance overfor et eller andet i livet. For nogle er det aftaler og for andre er det noget andet. Det er bare at overføre princippet og erstatte emnet.

Hvis deres venner så fejler på lige netop dét punkt, så er det vel ikke så underligt, hvis de bryder forbindelsen.

De 4 aftaler som jeg nævnte at have aflyst på 2 år var i øvrigt en kop kaffe på Baresso. Så der var altså ikke tale om, at min veninde havde lagt store planer og forberedelser i det.


I dine øjne... Det er veninden det går ud over, så det er hendes mening der tæller.

Men bliver man ikke også skuffet over at ens veninde møder op dødtræt og stresset?


Jeg ville i hvert fald blive skuffet over hvis hun kørte sig selv over evne, når hun nu vidste hun havde en aftale, eller at hun lavede en aftale med mig, når hun vidste hun var træt og stresset.


Jeg har kun nultolerance overfor helt ekstreme ting, når det gælder venner. De skal virkelig svigte mig groft, for at jeg uden videre dropper dem. En aflysning af en kaffeaftale kan selvfølgelig godt føles som et kæmpe svigt for nogen - men så har de en meget anden opfattelse af svigt end mig, og så skal vi nok slet ikke være venner.

Jeg synes ærligt talt at det er latterligt at argumentere for at man bare kan undgå at blive træt og stresset, hvis man har en aftale. Jeg står ikke ligefrem op om morgenen og tænker, "jeg tror jeg vil presse mig selv rigtig hårdt i dag og i det hele taget have en lorte dag som dræner mig totalt for energi, og så bare aflyse min aftale". Hvis man evnede altid at planlægge sig ud af stress, så var stress nok slet ikke et issue.

Mine venner må gerne være fejlbarlige. Men jeg skal også selv måtte være det indimellem. Dine venner skal åbenbart have totalt tjek på alt - og det er jo fint nok. Vi går nok bare efter nogle ret forskellige kvaliteter hos mennesker.
3
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. sep 2016, 23:34

Corvida skrev:Jeg har kun nultolerance overfor helt ekstreme ting, når det gælder venner. De skal virkelig svigte mig groft, for at jeg uden videre dropper dem. En aflysning af en kaffeaftale kan selvfølgelig godt føles som et kæmpe svigt for nogen - men så har de en meget anden opfattelse af svigt end mig, og så skal vi nok slet ikke være venner.


Bingo. De har en anden opfattelse af hvad der er vigtigt. Det er ikke mere rigtigt eller forkert end din opfattelse. Det er bare anderledes.

Jeg synes ærligt talt at det er latterligt at argumentere for at man bare kan undgå at blive træt og stresset, hvis man har en aftale. Jeg står ikke ligefrem op om morgenen og tænker, "jeg tror jeg vil presse mig selv rigtig hårdt i dag og i det hele taget have en lorte dag som dræner mig totalt for energi, og så bare aflyse min aftale". Hvis man evnede altid at planlægge sig ud af stress, så var stress nok slet ikke et issue.


Hvis du ved på forhånd, at du har en aftale på en bestemt dag, så kan du sagtens gøre en masse for planlægge dine gøremål, så det gør dig mindst muligt træt og stresset i tiden lige op til at aftalen skal begynde. Og omvendt - hvis du ved at du får en hel afsindig stressende periode, så undgår du jo bare at lave langsigtede planer i den periode.

Mine venner må gerne være fejlbarlige. Men jeg skal også selv måtte være det indimellem. Dine venner skal åbenbart have totalt tjek på alt - og det er jo fint nok. Vi går nok bare efter nogle ret forskellige kvaliteter hos mennesker.


De må da være lige så utjekkede og fejlbarlige, som de har lyst til. Jeg forbyder dem intet. Jeg synes ikke engang jeg kræver noget, for det at stå ved sit ord og overholde en aftale, eller i det mindste melde afbud i tide ved aflysning eller forsinkelse, er noget jeg tager som en selvfølge at alle voksne mennesker gør af egen drift. Det skal dine venner åbenbart skide på - og det er jo fint nok. Vi går nok bare efter nogle ret forskellige kvaliteter hos mennesker.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Anlewi » 20. sep 2016, 06:24

Der er skrevet meget i denne tråd.

I mit liv er en aftale som udgangspunkt en aftale.

Når det er sagt er mine venner/veninder forskellige
Og kæmper på forskellige tider i deres liv med store som små problemer, familie, job osv.

Alm cafe aftaler, kaffe i sofaen eller rødvinssnak kan i min verden godt aflyses hvis overskuddet ikke er der, men imdåmgod tid at den anden part har mulighed for at
Planlægge anderledes.

Spisesftaler er lidt sværere, men det handler mere om at der er købt ind, planlagt osv.

Sygdom er altid legalt afbud
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf LadyFox » 20. sep 2016, 06:34

Dikus skrev:Hvis du vitterlig ikke engang kunne rumme besøg, mens du lå på sofaen, så bevares.

For nogle (mig) kræver det mere overskud at have gæster, end at besøge folk eller gå ud offentligt. Sådan er folk så forskellige.
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf LadyFox » 20. sep 2016, 07:18

Dikus skrev:
LadyFox skrev:
Dikus skrev:Hvis du vitterlig ikke engang kunne rumme besøg, mens du lå på sofaen, så bevares.

For nogle (mig) kræver det mere overskud at have gæster, end at besøge folk eller gå ud offentligt. Sådan er folk så forskellige.


Ig alligevel kan dødssyge mennesker magte besøg, fra deres nærmeste, når de ligger på sygehuset.

Måske du bare kalder flere folk for venner end jeg gør.

Men de syge mennesker er jo heller ikke MIG? Der er forskel på folk.
Men det sagt så kan jeg godt magte gæster når jeg er på hospitalet, nogle dage forståes, ikke nødvendigvis hver dag. Men hospitalet jo heller ikke ligefrem hjemme hos mig.
Det ved jeg ikke, om jeg gør. Måske har jeg bare en anden tilgang til at have gæster end du har. For mig kræver det noget at ave gæster, og det noget er også mere end det kræver af mig at besøge selv samme person, eller mødes på en en cafe. Langt de fleste dage kan jeg godt magte at have gæster, men har jeg ikke overskud til at mødes ude, så har jeg nok heller ikke overskud til at mødes hjemme.
^ Det uanset om du, dødssyge, sømænd eller andre der ikke er mig ikke har det på en anden måde.

(Det er faktisk heller ikke alle dødssyge der ønsker besøg.)
5
...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Animi » 20. sep 2016, 07:24

Måske handler det i virkeligheden bare om at venskaber er forskellige :) Mine gode venner ved hvordan jeg er, og ved at hvis jeg en sjælden gang siger "jeg har bare brug for at være helt alene" så har det intet med dem at gøre overhovedet, og det betyder ikke at jeg værdsætter dem mindre. Så de bliver ikke kede eller føler sig degraderet til en bekendt, de accepterer og rummer mig som jeg er. Og dét er venner, der for mig er guld værd!
6
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Animi » 20. sep 2016, 08:54

Dikus skrev:
Animi skrev:Måske handler det i virkeligheden bare om at venskaber er forskellige :) Mine gode venner ved hvordan jeg er, og ved at hvis jeg en sjælden gang siger "jeg har bare brug for at være helt alene" så har det intet med dem at gøre overhovedet, og det betyder ikke at jeg værdsætter dem mindre. Så de bliver ikke kede eller føler sig degraderet til en bekendt, de accepterer og rummer mig som jeg er. Og dét er venner, der for mig er guld værd!


Men det er immervæk svært at opretholde egentlige venskaber, hvis man stort set ikke ses pga. aflysninger. Så bliver venskaber altså bekendtskaber.


Det er jeg så faktisk også uenig i. Jeg har en rigtig rigtig god veninde, og vi ses meget sjældent fordi hun bor i et andet land. Der kan sagtens gå år mellem vi ses. Men vi er stadigvæk nære venner, og absolut ikke bekendte :)
For mig handler venskaber ikke om hvor ofte man ses - jeg ses oftere med mine gode veninder fra uni, end jeg gør med min bedste veninde. Men min bedste veninde er jeg stadigvæk tættest med, også de tidspunkter hvor vi måske kun ses 2 gange på et år.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Mani » 20. sep 2016, 08:55

Buller skrev:jeg synes ikke det er rummeligt at forvente at folk skal øve vold mod sig selv fordi man lige har lyst til at blive underholdt nu. Jeg synes at være rummelig betyder at man giver plads til andre, ikke at forvente at de skal indrette sig efter en. Derfor giver jeg gerne plads til at mine venner kan få ro og de giver heldigvis også plads til mig.

At man ærgrer sig over det er da fint nok, det gør jeg da også, også når jeg er den som er løbet tør for energi og ikke kan overskue det alligevel. Jeg sidder ikke bare derhjemme og ser vild med dans og gnækker over at have "brændt mine venner af". Men den slags udmeldinger der er kommet i tråden er jo ikke bare at man ærgrer sig over ikke at se sin ven, det er fordi man er muggen over at ens legetøj ikke kom alligevel og nu skal man bare underholde sig selv..buhuuu

Jeg har altså ikke aftaler med mine venner bare fordi jeg skal underholdes. Så kan jeg gå i biografen eller teateret. Og de er på ingen måde mit legetøj!

Jeg er sammen med mine venner fordi vi har fælles bånd og forståelse. Fordi vi kan grine sammen og fordi vi kan græde sammen - og fordi vi kan hjælpe hinanden når det er godt og skidt.

Hvis du er ved at brænde så meget sammen er det vel enten fordi du er syg/skidt - så er det da fuldstændig fair at melde afbud - eller fordi du har prioriteret noget andet højere - og hvis det sker gentagende gange er vi nok ikke så tætte endda.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21830

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Purple Haze » 20. sep 2016, 08:55

Dikus skrev:
Animi skrev:Måske handler det i virkeligheden bare om at venskaber er forskellige :) Mine gode venner ved hvordan jeg er, og ved at hvis jeg en sjælden gang siger "jeg har bare brug for at være helt alene" så har det intet med dem at gøre overhovedet, og det betyder ikke at jeg værdsætter dem mindre. Så de bliver ikke kede eller føler sig degraderet til en bekendt, de accepterer og rummer mig som jeg er. Og dét er venner, der for mig er guld værd!


Men det er immervæk svært at opretholde egentlige venskaber, hvis man stort set ikke ses pga. aflysninger. Så bliver venskaber altså bekendtskaber.


For dig måske, men folk er som sagt forskellige, hvorfor er det så svært at acceptere?
Synes helt ærligt at du og et par andre lader til at tage det meget nært at nogen andre fungere på en anden måde.

Og taler faktisk ikke særlig pænt til dem der ikke er enige med jer.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Torn » 20. sep 2016, 10:23

Jeg er opdraget til at overholde mine aftaler og det synes jeg, en god opdragelse bør indeholde. Men jeg er samtidigt også enig i, at ens fritid gerne skal forvaltes lystbetonet. Sygdom er naturligvis en legal undskyldning, men fx at man har travlt i en periode eller har eksaminer, er ikke en legal undskyldning - for det ved man jo, når man laver aftalen? Man bør ikke lave aftaler, man på forhånd ved, muligvis ikke kan overholdes. At man har en dårlig dag kan også være en hel legal undskyldning, men jeg synes virkelig, at man i det tilfælde bør overveje, om aftalen indholder en del forberedelse fra den andens side (fx at lave en middag). Aflysningens gyldighed afhænger altså meget af situationen - skal man mødes med venindegruppen til cafébrunch, gør aflysningen måske ikke så meget. Skal man hjem til sin veninde, der har forberedt aftensmad, er en aflysning rigtig dårlig stil - med mindre sygdom eller lignende er inde over.


Corvida skrev:Jeg husker kun at have aflyst 4 gange på ca. 2 år. De gange jeg har aflyst har, så vidt jeg husker, været pga. eksamenspres, en jobsamtale, arbejdspres og vist en enkelt gang pga. sygdom. Jeg synes ikke selv, at det er jævnligt - men det er det måske?


Jeg synes faktisk, det er jævnligt. Altså det samme par har du aflyst over for fire gange på to år. Jobsamtale og sygdom er naturligvis OK i min optik, men pres over studie og job; kunne det ikke forudses? Var det bare nogle løse aftaler eller var det parmiddag?
0

Tilbage til "Livets forhold"