Verdenshistorien og dig

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Verdenshistorien og dig

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. sep 2016, 21:24

Ja, både ud fra trådens præmis og ud fra min egen, der er, at alle mennesker er en del af historien. Det handler ikke om milimeterdemokrati, men om at velsagtens ingen går igennem livet uden på en eller anden måde at være en del af noget, der senere viser sig at være kendetegnende for den pågældende periode. Det er fx. rigtig nok, at man traditionelt set primært opfatter politikere og militærfolk (og eventuelle partisaner) som deltagere i en krig, men betragter man begivenhederne socialhistorisk, giver det ikke mening alene at beskæftige sig med disse grupper, da mange andre også har været berørt af og involveret i de pågældende begivenheder.

I trådens ånd kan bl.a. nævnes, at min morfar og hans lillebror var frihedskæmpere i 2. verdenskrig, mens en tredie bror var med tyskerne ved Østfronten, og at en eller anden fra familien deltog i krigen i 1864, og så har jeg biologiske rødder tilbage til nogle mennesker, hvoraf ufattelig mange på forskellig vis blev udryddet af spanierne. Det er vel også en måde at være en del af verdenshistorien på.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: Verdenshistorien og dig

Indlægaf Delfin » 18. sep 2016, 21:44

Min eksmand flygtede fra borgerkrig i Sierra Leone og blev en af de, for nogle, knap så vellidte danskere
0
14 11 14
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Verdenshistorien og dig

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 18. sep 2016, 22:13

Jasmin skrev:Har du eller nogle i din familie været en del af verdens- eller danmarkshistorien?



Ikke mig bekendt.

Jeg synes godt nok heller ikke at mange af historierne hidtil kvalificerer sig til at blive betragtet som hverken Danmarks- eller verdenshistorie. Det er mere slægts- eller hverdagshistorier. Hvis man er krediteret med navns nævnelse i historiebøgerne for bedrifter, som det er alment kendt at man har udført, så kan man tale om at være en del af verdenshistorien. Ikke hvis det kun er slægten selv der kan berette om hvem der har gjort hvad.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Verdenshistorien og dig

Indlægaf Luffegås » 19. sep 2016, 06:16

Åha, hvergang jeg laver slægtsforskning finder jeg altid en masse spændende, men IKKE i lige linje! Det er altid kun sådan tæt på hovedstammen der sker en masse spændende.. Er via ægteskab i "familie" med konger, dronninger, og Absalon og Tveskæg og alle de der.

Har også lidt langt ude en bror til en direkte linje, der var med i 1864, og det fandt jeg ud af da tv-serien kørte, så synes jeg faktisk serien blev helt vildt tæt på på en anden måde.

Nogen siger, at jeg dog nedstammer fra de franske huegenotter, der valfartede til Danmark, og særligt til Fredercia hvor jeg er fra, hvor folket lærte danskerne at lave tobak og sådan.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Verdenshistorien og dig

Indlægaf Avino » 19. sep 2016, 11:41

Min far var med i modstandsbevægelsen under 2 verdenskrig.
Desværre har jeg mistet hans medalje, efter flytninger .
Det er lidt trist.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: Verdenshistorien og dig

Indlægaf Purple Haze » 20. sep 2016, 08:46

Min morfars brødre var aktive under 2. Verdenskrig.
Den ene endte i koncentrations lejr, overlevede men var vist lidt "tosset" efterfølgende.
Den anden døde over østpå hvor han kæmpede på 'den forkerte side'.
Min kærestes far er barn af en tysk soldat og en dansk kvinde, hvilket betød at han blev bortadopteret.

Min morfars fætter var Axel Lind, semikendt maler med eget museum oppe i nærheden af Skern.

Det er vist det vildeste.
Er ret sikker på at min fars familie har boet ubemærket på deres lille gård nær Høng, og ikke har været indblandet i noget som helst. Og resten af min familie er også ret uinteressant.

Men kan "prale" af at en af mine venners faster var hende der var gift med "Lilly" (Den danske pige).
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Verdenshistorien og dig

Indlægaf Daflo » 20. sep 2016, 08:53

Purple Haze skrev:Min morfars brødre var aktive under 2. Verdenskrig.
Den ene endte i koncentrations lejr, overlevede men var vist lidt "tosset" efterfølgende.
Den anden døde over østpå hvor han kæmpede på 'den forkerte side'.
Min kærestes far er barn af en tysk soldat og en dansk kvinde, hvilket betød at han blev bortadopteret.

Min morfars fætter var Axel Lind, semikendt maler med eget museum oppe i nærheden af Skern.

Det er vist det vildeste.
Er ret sikker på at min fars familie har boet ubemærket på deres lille gård nær Høng, og ikke har været indblandet i noget som helst. Og resten af min familie er også ret uinteressant.

Men kan "prale" af at en af mine venners faster var hende der var gift med "Lilly" (Den danske pige).



Jeg har googlet, men kan ikke finde det. Hvem er Lilly? :)
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Verdenshistorien og dig

Indlægaf Joe » 20. sep 2016, 08:55

Ikke verdenshistorie, men min tipoldefar på min fars side har været justitsminister, og min tipoldefar på min mors side har skrevet en julesalme, som vel altid har været ok kendt, men blev ekstra populær for et par år siden, da Rytteriet tog den under kærlig behandling.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: Verdenshistorien og dig

Indlægaf Purple Haze » 20. sep 2016, 09:00

Daflo skrev:
Purple Haze skrev:Min morfars brødre var aktive under 2. Verdenskrig.
Den ene endte i koncentrations lejr, overlevede men var vist lidt "tosset" efterfølgende.
Den anden døde over østpå hvor han kæmpede på 'den forkerte side'.
Min kærestes far er barn af en tysk soldat og en dansk kvinde, hvilket betød at han blev bortadopteret.

Min morfars fætter var Axel Lind, semikendt maler med eget museum oppe i nærheden af Skern.

Det er vist det vildeste.
Er ret sikker på at min fars familie har boet ubemærket på deres lille gård nær Høng, og ikke har været indblandet i noget som helst. Og resten af min familie er også ret uinteressant.

Men kan "prale" af at en af mine venners faster var hende der var gift med "Lilly" (Den danske pige).



Jeg har googlet, men kan ikke finde det. Hvem er Lilly? :)


https://da.m.wikipedia.org/wiki/Den_danske_pige
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Verdenshistorien og dig

Indlægaf Filipai » 20. sep 2016, 09:31

Kan ikke lige huske hvordan det hænger sammen. Min morfars forældre var kusine/fætter eller noget med Marius Fiil, ham man kender fra Hvidstengruppen.
0

Tilbage til "Generelt"