NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Spasserinde » 20. sep 2016, 09:54

Tænk Kemi er en institution under staten, som giver borgerne oplysninger om eventuelt kræftfremkaldende eller allergifremkaldende stoffer i produkter osv. Bl.a. har de Kemiluppen, som er en app, man kan downloade, hvor man kan scanne kosmetik og plejeprodukter og se, om de indeholder problematiske stoffer - mega smart. På deres hjemmeside kan man også få info om kemi ift. børn og graviditet, madlavning osv.

Ifølge denne artikel, spekulerer Esben Lunde Larsen nu i at lukke det, fordi han mener det er "urimeligt" over for virksomhederne.

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/25737558

Hvordan kan det være urimeligt, at forbrugerne fravælger et produkt, fordi det er kræftfremkaldende? :forvirret: Jeg synes ærligt talt der hersker rigeligt med sundhedsmyter p.t., det er da supergavnligt at der eksisterer et sted, der leverer vidensbaseret information om problematiske stoffer, så folk ikke skal stå og gætte. Der er jo ingen der har tid til at stå nede i Føtex og gennemgå den videnskabelige litteratur om hver og ét stof af de 30 stoffer, der findes i hver vare? :gruble:

http://kemi.taenk.dk/
1
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Maoam » 20. sep 2016, 10:02

Han er i forvejen højt på min liste over mest hadede politikere, da han beskytter landmændene og nu også virksomhedder i stedet for miljøet og borgerne. Det har gør det kun værre. :cuss:
3
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf kidkomb » 20. sep 2016, 10:06

Fin click-bait, men nu er det kun en politiker, der spekulerer i muligheden.
At det er fuldkommen vanvittigt er vi helt enige om. Jeg får lyst til at sparke ham over benet faktisk.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Torn » 20. sep 2016, 10:11

Jeg synes, at det er vildt problematisk at virksomhedernes økonomi og afsætning vurderes højere end borgernes sundhed.
3
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf paint » 20. sep 2016, 10:18

Maoam skrev:Han er i forvejen højt på min liste over mest hadede politikere, da han beskytter landmændene og nu også virksomhedder i stedet for miljøet og borgerne. Det har gør det kun værre. :cuss:


Du glemte at nævne ham selv og hans familie.

"Esben Lunde Larsen er ellers kommet i modvind, fordi han i foråret lagde politisk pres på Trafikstyrelsen i sagen, der drejer sig om opførelse af vindmøller ved Stauning Lufthavn, og som han har personlige, økonomiske interesser i. Det samme har hans far og bror."

https://www.information.dk/telegram/201 ... dmoellesag

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... gt/5879084
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Aspargsen » 20. sep 2016, 11:32

Ham der var flov over af nævne af han var tilmeldt Misjonshøgskolen, og derfor skrev Københavns universitet på Folketingets CV side
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Aspargsen » 20. sep 2016, 11:32

kidkomb skrev:Fin click-bait, men nu er det kun en politiker, der spekulerer i muligheden.
At det er fuldkommen vanvittigt er vi helt enige om. Jeg får lyst til at sparke ham over benet faktisk.


Kun over benet, og ikke engang hårdt :8:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf kidkomb » 20. sep 2016, 11:34

Aspargsen skrev:
kidkomb skrev:Fin click-bait, men nu er det kun en politiker, der spekulerer i muligheden.
At det er fuldkommen vanvittigt er vi helt enige om. Jeg får lyst til at sparke ham over benet faktisk.


Kun over benet, og ikke engang hårdt :8:

Njoh, min fantasi rækker bestemt længere, men sådan helt i virkeligheden kunne jeg nok ikke engang nedlade mig til at røre ham.
Det ville være at synke for lavt.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf JoyNips » 20. sep 2016, 11:55

Jeg synes klart opgaven hører bedre til i staten end i en medlemsorganisation med en hel klar agenda, som er total ignorant overfor alle andre holdninger end den, de på forhånd har besluttet at have. Jeg har ret meget med Forbrugerrådet tænk at gøre i arbejdsmæssig sammenhæng og jeg har ikke den store tillid til dem.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf paint » 20. sep 2016, 12:30

JoyNips skrev:Jeg synes klart opgaven hører bedre til i staten end i en medlemsorganisation med en hel klar agenda, som er total ignorant overfor alle andre holdninger end den, de på forhånd har besluttet at have. Jeg har ret meget med Forbrugerrådet tænk at gøre i arbejdsmæssig sammenhæng og jeg har ikke den store tillid til dem.


Nu er der bare det ved det, at Tænk, er kritiske overfor stoffer som kan skade forbrugerne, også på basis af den utilstrækkelige lovgivning der er på området.
'Tænk', varetager forbrugernes interesser. Miljøstyrelsen er bundet af lovgivning (utilstrækkelig lovgivning) som f.eks ikke tager højde for den såkaldte 'cocktaileffekt', altså at to lovlige stoffer, hvis de bruges sammen kan være skadelige.

Der bruges uanede mængder af kemi i diverse produkter, og først når EU, har fundet ud af at de er skadelige, bliver de ulovlige. Dét er Miljøstyrelsen bundet og begrænset af.Og det er ikke til forbrugernes gavn.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf JoyNips » 20. sep 2016, 17:30

paint skrev:
JoyNips skrev:Jeg synes klart opgaven hører bedre til i staten end i en medlemsorganisation med en hel klar agenda, som er total ignorant overfor alle andre holdninger end den, de på forhånd har besluttet at have. Jeg har ret meget med Forbrugerrådet tænk at gøre i arbejdsmæssig sammenhæng og jeg har ikke den store tillid til dem.


Nu er der bare det ved det, at Tænk, er kritiske overfor stoffer som kan skade forbrugerne, også på basis af den utilstrækkelige lovgivning der er på området.
'Tænk', varetager forbrugernes interesser. Miljøstyrelsen er bundet af lovgivning (utilstrækkelig lovgivning) som f.eks ikke tager højde for den såkaldte 'cocktaileffekt', altså at to lovlige stoffer, hvis de bruges sammen kan være skadelige.

Der bruges uanede mængder af kemi i diverse produkter, og først når EU, har fundet ud af at de er skadelige, bliver de ulovlige. Dét er Miljøstyrelsen bundet og begrænset af.Og det er ikke til forbrugernes gavn.


Som skrevet, jeg arbejder temmelig tæt sammen med Forbrugerrådet tænk, men det er rigtig sødt at du lige forklarer mig hvad du mener de laver alligevel.
Forbrugerrådet tænk har først og fremmest deres egen agenda og den er ikke altid til forbrugernes nytte.

Jeg synes det er helt fint at de tester. De skal bare ikke gøre det statsfinansieret når de ikke er uafhængige og deres resultater ikke er tilgængelige for alle.
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf paint » 21. sep 2016, 08:27

JoyNips skrev:
paint skrev:
JoyNips skrev:Jeg synes klart opgaven hører bedre til i staten end i en medlemsorganisation med en hel klar agenda, som er total ignorant overfor alle andre holdninger end den, de på forhånd har besluttet at have. Jeg har ret meget med Forbrugerrådet tænk at gøre i arbejdsmæssig sammenhæng og jeg har ikke den store tillid til dem.


Nu er der bare det ved det, at Tænk, er kritiske overfor stoffer som kan skade forbrugerne, også på basis af den utilstrækkelige lovgivning der er på området.
'Tænk', varetager forbrugernes interesser. Miljøstyrelsen er bundet af lovgivning (utilstrækkelig lovgivning) som f.eks ikke tager højde for den såkaldte 'cocktaileffekt', altså at to lovlige stoffer, hvis de bruges sammen kan være skadelige.

Der bruges uanede mængder af kemi i diverse produkter, og først når EU, har fundet ud af at de er skadelige, bliver de ulovlige. Dét er Miljøstyrelsen bundet og begrænset af.Og det er ikke til forbrugernes gavn.


Som skrevet, jeg arbejder temmelig tæt sammen med Forbrugerrådet tænk, men det er rigtig sødt at du lige forklarer mig hvad du mener de laver alligevel.
Forbrugerrådet tænk har først og fremmest deres egen agenda og den er ikke altid til forbrugernes nytte.

Jeg synes det er helt fint at de tester. De skal bare ikke gøre det statsfinansieret når de ikke er uafhængige og deres resultater ikke er tilgængelige for alle.


You're welcome
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Maoam » 21. sep 2016, 13:04

Det her overrasker mig egentlig ikke fra ham og Venstre. Forrykt.

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-09-2 ... pekulation
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Slettet bruger » 21. sep 2016, 13:44

Jeg synes det er lige meget at det lukker ift. at man vel kan slå stofferne op 100 andre steder.

Samt folk kan jo sige sig selv at hvis de fedter hovedet ind i en masse kemi de ikke aner hvad er, så kan nogen af dem have skadelige virkninger.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf paint » 21. sep 2016, 14:50

eks-Maupassant skrev:Jeg synes det er lige meget at det lukker ift. at man vel kan slå stofferne op 100 andre steder.

Samt folk kan jo sige sig selv at hvis de fedter hovedet ind i en masse kemi de ikke aner hvad er, så kan nogen af dem have skadelige virkninger


Jeps. Det er netop dét man gerne vil undgå. Det er kemi, i stort set alt og hvis der er frit spil for producenterne, så kan du roligt regne med at der kommer endnu mere kemi.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"