Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf OberstNasig » 16. sep 2016, 22:07

Jeg skal muligvis til een af de der helt skønne undersøgelser, hvor jeg skal undersøges i hoved og røv bogstavelig talt. Så det betyder et kamera ind i stjernen og hele vejen ind i tarmen og een ned i halsen.

Lad mig gøre det klart. Jeg er enormt bange for det med halsen. Jeg har lidt af emetofobi (fobi for opkast), da jeg var yngre og dette kunne snildt være mit skræk-scenarie i den sammenhæng. Jeg er bange for at trigge den gamle fobi. Jeg kan slet ikke tåle, at jeg kommer til at miste kontrollen og skal have noget ført ned igennem halsen på den måde. Jeg kan ikke gennemføre, medmindre jeg får noget helt vanvittigt narkoman-ish beroligende skudt i kroppen forinden.

Er der nogen, der har prøvet disse undersøgelser og kan fortælle lidt mere om jeres tanker i denne forbindelse og hvordan oplevelsen var i den sidste ende?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf Sophies-mor » 16. sep 2016, 22:27

OberstNasig skrev:Jeg skal muligvis til een af de der helt skønne undersøgelser, hvor jeg skal undersøges i hoved og røv bogstavelig talt. Så det betyder et kamera ind i stjernen og hele vejen ind i tarmen og een ned i halsen.

Lad mig gøre det klart. Jeg er enormt bange for det med halsen. Jeg har lidt af emetofobi (fobi for opkast), da jeg var yngre og dette kunne snildt være mit skræk-scenarie i den sammenhæng. Jeg er bange for at trigge den gamle fobi. Jeg kan slet ikke tåle, at jeg kommer til at miste kontrollen og skal have noget ført ned igennem halsen på den måde. Jeg kan ikke gennemføre, medmindre jeg får noget helt vanvittigt narkoman-ish beroligende skudt i kroppen forinden.

Er der nogen, der har prøvet disse undersøgelser og kan fortælle lidt mere om jeres tanker i denne forbindelse og hvordan oplevelsen var i den sidste ende?

Jeg har kraftige svælgreflekser og måtte på trods af beroligende have noget at sove på.
Ikke pga angst, men pga at de ikke kunne få tuben ned.
Det blev gjort under meget rolige forhold.

Vi har lidt problemer pga dine reflekser, så du får lige lidt at sove på, hvis det er ok?
Ok.
Snork. 30 sek efter i.v sovemiddel. Sådan føltes det.
Havde kun let ondt o halsen, da jeg vågnede. Mindre end ved halsbetændelse.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf Delfin » 16. sep 2016, 23:19

Jeg vil ikke bilde dig noget ind. Ingen af delene er just behagelige, og det skal bare overstås, men det er til at leve med.
Den i halsen var jeg også meget nervøs for, men man bliver bedøvet i svælget, så brækrefleksen bliver dæmpet, men den forsvinder ikke helt. Det heldigvis hurtigt overstået, og den assisterende sygeplejerske var virkelig god til at tale mig igennem. Jeg kan lige nu ikke huske, om jeg fik noget morfin til den, eller det kun var til en af de andre. Fortæl endelig hvordan du har det på forhånd, så de kan tage højde for det og give dig noget heavy drugs.

Til den i tarmen skal man rense ud på forhånd med specialkost og afførende midler i dagene før. Der er lidt forskel på proceduren fra afd til afd, så jeg vil ikke gå i detaljer. Til selve undersøgelsen ligger du fortrinsvis på siden, mens de fører slangen ind. Det bliver pustet luft ind i slangen undervejs, og for at være ærlig, så gør det altså ondt, selvom det kun beskrives som ubehag i noget af materialet, men der er også mulighed for morfin ved den. Det er interessant og afleder lidt, at man kan se med på skærmen imens.

(Noget af smerten hos mig var dog fordi, et langt stykke af tarmen var delvis blokeret af dårligt væv, så de måtte opgive at komme igennem og undersøge sidste del af den. Det var helt klart værst, da de nåede til den del af tarmen, så det er ikke sikkert, det bliver ligeså slemt for dig).
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf Sophies-mor » 16. sep 2016, 23:25

Sophies-mor skrev:
OberstNasig skrev:Jeg skal muligvis til een af de der helt skønne undersøgelser, hvor jeg skal undersøges i hoved og røv bogstavelig talt. Så det betyder et kamera ind i stjernen og hele vejen ind i tarmen og een ned i halsen.

Lad mig gøre det klart. Jeg er enormt bange for det med halsen. Jeg har lidt af emetofobi (fobi for opkast), da jeg var yngre og dette kunne snildt være mit skræk-scenarie i den sammenhæng. Jeg er bange for at trigge den gamle fobi. Jeg kan slet ikke tåle, at jeg kommer til at miste kontrollen og skal have noget ført ned igennem halsen på den måde. Jeg kan ikke gennemføre, medmindre jeg får noget helt vanvittigt narkoman-ish beroligende skudt i kroppen forinden.

Er der nogen, der har prøvet disse undersøgelser og kan fortælle lidt mere om jeres tanker i denne forbindelse og hvordan oplevelsen var i den sidste ende?

Jeg har kraftige svælgreflekser og måtte på trods af beroligende og bedøvende i halsen have noget at sove på.
Ikke pga angst, men pga at de ikke kunne få tuben ned.
Det blev gjort under meget rolige forhold.

Vi har lidt problemer pga dine reflekser, så du får lige lidt at sove på, hvis det er ok?
Ok.
Snork. 30 sek efter i.v sovemiddel. Sådan føltes det.
Havde kun let ondt o halsen, da jeg vågnede. Mindre end ved halsbetændelse.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sloejfen
Indlæg: 139
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:52
Kort karma: 29
Geografisk sted: København SV
Likede indlæg: 266

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf Sloejfen » 17. sep 2016, 09:28

Mange hospitaler udfører udelukkende endo og gastroskopier i det Dee hedder NAPS, det er hvor man er kortvarigt bedøvet med propofol.
Prøv at hør ad om ikke det er en mulighed. Så kaster du ikke op og du sover fra det hele.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf IrmaPigen » 18. sep 2016, 08:11

Jeg fik lavet en koloskopi i juli måned.

En kollega havde fortalt vidt og bredt om hvor ubehagelig en undersøgelse det var, så jeg var skide nervøs. Men helt ærligt, var selve undersøgelsen ikke særlig slem for mig. Udrensningen var værre. Jeg var frisk og klar igen et kvarter efter undersøgelsen, så jeg tog en tur på Louisiana (nu jeg var deroppe af alligevel).

Oplevelsen og ubehaget ved undersøgelsenkommer vist også lidt an på hvordan ens tarme er/ligger.

Jeg har også fået lavet en kikkert undersøgelse ned gennem halsen men det er nok næsten to årtier siden. Men det husker jeg som meget mere ubehageligt.
0
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf Hewlett » 20. sep 2016, 17:10

Jeg har prøvet at få foretaget en kikkertundersøgelse gennem halsen. Jeg vil, uden at det skal forstås som pral, mene at jeg er rimelig hardcore og absolut ikke pivet når det kommer til sådan noget, men jeg vil ikke lyve - ja, det var ubehageligt, men ikke så ubehageligt at det ville frembringe koldsved eller nervøse trækninger hvis jeg skulle have foretaget en sådan undersøgelse igen.

Både lægen og sygeplejersken var dog enormt søde og snakkede beroligende til mig, især fordi mine reflekser var konstante under undersøgelsen (normalt er det kun i starten at reflekserne kommer). Jeg savlede som en gal og følte mig generelt bare ikke skidegodt tilpas, men det var ikke så ubehageligt at jeg ikke kunne bevare roen. Jeg vidste jo hvad der skete og hvad lægen foretog sig, så for mig handlede det bare om at få overstået de 2-3 minutter undersøgelsen varede.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf Fræksak » 20. sep 2016, 20:17

Jeg fik lavet en koloskopi for et par år siden. Jeg takkede ja til at få lidt smertestillende. Jeg synes, det var lidt ubehageligt, men ikke mere. Måske var jeg heldig, at min tarm var nem at undersøge (?), men det var vitterligt ikke slemt. Det værste var faktisk det første 20 minutter efter undersøgelsen, hvor den luft, de pumper ind for at kunne undersøge, rumlede rundt. Men det var til at have med at gøre, fordi jeg jo vidste, at det bare drejede sig om, at luften skulle ud igen (:-D).

Gastroskopi har jeg ikke fået lavet men har det meget svært ved tanken. Jeg har egentlig nogle symptomer, jeg meget gerne ville reagere på, men hvis jeg skal have gastroskopi for at få dem undersøgt ordentligt, har jeg mest lyst at takke nej :genert:.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf Delfin » 20. sep 2016, 22:33

Jeg tror helt sikkert, der er forskel på, hvordan de tarme ser ud, som kikkerten skal igennem. En af gangene forklarede lægen også noget med, at der er forskel på, hvilken type luft apparatet benytter, hvor nyere udstyr skulle være mere skånsomt. ( Almindelig luft eller co2 så vidt jeg husker, men jeg kan ikke huske, hvilken han mente var bedst).
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf Muddi » 21. sep 2016, 08:55

Jeg har også fået lavet kikkert undersøgelse begge veje.

Jeg har det som dig TS i forhold til opkast, så gik nærmest lidt i panik, da de skulle til at gå igang, og det bedøvende noget, de sprøjter ned i svælget, gjorde det ikke bedre, syntes det var ubehageligt. De havde dog givet mig noget beroligende i starten, som vist var noget at sove på, for jeg må have væk et øjeblik, for pludselig sagde lægen "så, nu er vi færdige", og jeg havde ikke opdaget noget som helst.

Ved den i endetarmen, fik jeg også noget beroligende, og kunne følge med på skærmen. Syntes ikke den undersøgelse var så slem. Det værste var bagefter, hvor jeg havde frygtelig ondt i maven pga alt det luft de puster derind, men så havde de nogle senge, hvor jeg blev lagt lidt på maven, for at slå prutter, og komme af med luften. Det hjalp.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf OberstNasig » 26. sep 2016, 18:44

TAK for jeres indlæg. Det er dejligt at høre det fra folk, der har gennemgået disse rædsler.
Jeg håber ved gud at jeg kan få noget af det gode dér, som får mig til at gå ud som et lys.

Den slange, de fører ned i halsen, er den meget tyk? Ellers føles den sådan? Jeg er bange for følelsen af at blive kvalt.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf Delfin » 1. okt 2016, 16:50

OberstNasig skrev:TAK for jeres indlæg. Det er dejligt at høre det fra folk, der har gennemgået disse rædsler.
Jeg håber ved gud at jeg kan få noget af det gode dér, som får mig til at gå ud som et lys.

Den slange, de fører ned i halsen, er den meget tyk? Ellers føles den sådan? Jeg er bange for følelsen af at blive kvalt.



Det lagde jeg faktisk ikke mærke til, men det føles ikke som kvælning.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf OberstNasig » 10. okt 2016, 15:41

Delfin skrev:
OberstNasig skrev:TAK for jeres indlæg. Det er dejligt at høre det fra folk, der har gennemgået disse rædsler.
Jeg håber ved gud at jeg kan få noget af det gode dér, som får mig til at gå ud som et lys.

Den slange, de fører ned i halsen, er den meget tyk? Ellers føles den sådan? Jeg er bange for følelsen af at blive kvalt.



Det lagde jeg faktisk ikke mærke til, men det føles ikke som kvælning.



Jeg har bare et familiemedlem, der er sygeplejerske og har set den slange og hun siger at den er horribelt tyk, men hun har trods alt ikke prøvet det. Så det er da en lettelse at vide.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf Annione » 3. nov 2016, 10:32

Min mand har lige haft en slange nede i halsen, da han skulle have tjekket sin galdeblære.

Han fik noget bedøvende, så han kan overhovedet ikke huske at få slangen ned i halsen. Han siger at det hele foregik i en døs, og han sov det meste af tiden.

Han var ret groggy efter, og jeg skulle hente ham på sygehuset. Han havde ret ondt i halsen resten af dagen, så se evt. om du kan få nogle bedøvende tabletter at suge på.


Jeg ville have været hysterisk angst - hvis jeg skal have lavet den slags, nogensinde - så må de putte mig i narkose :genert: Jeg har en vild angst for at blive kvalt.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Kamera i hoved og røv. Søger erfaringer.

Indlægaf Sophies-mor » 3. nov 2016, 10:43

Hvordan gik det, TS?
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Helbred"