Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Allmost_Famous » 20. sep 2016, 20:18

Er der nogen, der har erfaringer med at lave en seng a la denne? http://www.pillowpancake.com/diy-ikea-platform-bed/

Hvor meget/lidt handyagtig skal man være for at bygge sådan noget, mon?
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf kidkomb » 20. sep 2016, 20:34

Jeg har set en del, som har lavet en seng med MALM kommoder under. Den lille model med to skuffer.
Man bør være opmærksom på, at der kommer luft til under sengen! -ligesom i videoen.
Hvis der ikke er luft under en madras kan fugten ikke komme ordentlig ud og man risikerer svamp.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Filipai » 20. sep 2016, 20:45

Allmost_Famous skrev:Er der nogen, der har erfaringer med at lave en seng a la denne? http://www.pillowpancake.com/diy-ikea-platform-bed/

Hvor meget/lidt handyagtig skal man være for at bygge sådan noget, mon?


Har bygget den med malm, desværre har den gamle debat slugt mine billeder. Men det var utroligt nemt.
Samle ikea møbler.
Sæt møblerne sammen, jeg havde sådan jeg kunne tage to væk, og derved kravle under sengen.
Få monteret et ben i samme højde
Done

Edit: jeg havde ikke alt muligt i mellem, den stod op af væggen, og min madras var en boxmadras, der derved hvilede på stellet.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Allmost_Famous » 20. sep 2016, 20:51

Jeg har et indhak på godt 130 på mit soveværelse, og min madres trænger til en udskiftning før eller siden alligevel, og jeg har egentlig altid tænkt, at man måske godt kunne finde på en løsning med det der indhak. Der skal lige måles op på det, og regnet lidt i omkostninger, men det ville frigive en del plads til de ting, jeg egentlig hellere vil have plads til.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Bimmerdyret » 20. sep 2016, 21:28

Allmost_Famous skrev:Er der nogen, der har erfaringer med at lave en seng a la denne? http://www.pillowpancake.com/diy-ikea-platform-bed/

Hvor meget/lidt handyagtig skal man være for at bygge sådan noget, mon?


problemet med alle de der DIY projekter er at der ikke er nok luftgennemstrøming.
1
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Lys » 21. sep 2016, 05:11

Bimmerdyret skrev:
Allmost_Famous skrev:Er der nogen, der har erfaringer med at lave en seng a la denne? http://www.pillowpancake.com/diy-ikea-platform-bed/

Hvor meget/lidt handyagtig skal man være for at bygge sådan noget, mon?


problemet med alle de der DIY projekter er at der ikke er nok luftgennemstrøming.


I forhold til hvad? Der findes da masser af senge, der er lukkede mod gulvet. Det meste af den fugt, man efterlader i madrassen om natten, fordamper vel også igen fra oversiden.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf kidkomb » 21. sep 2016, 07:43

Lys skrev:
Bimmerdyret skrev:
Allmost_Famous skrev:Er der nogen, der har erfaringer med at lave en seng a la denne? http://www.pillowpancake.com/diy-ikea-platform-bed/

Hvor meget/lidt handyagtig skal man være for at bygge sådan noget, mon?


problemet med alle de der DIY projekter er at der ikke er nok luftgennemstrøming.


I forhold til hvad? Der findes da masser af senge, der er lukkede mod gulvet. Det meste af den fugt, man efterlader i madrassen om natten, fordamper vel også igen fra oversiden.

Fælles for sengerammer som er lukket mod gulvet er, at de ikke er lukket under madrassen. En madras må ikke ligge på en uventileret plade. Der skal være (somewhat) cirkulation.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Lys » 21. sep 2016, 08:00

kidkomb skrev:
Lys skrev:
Bimmerdyret skrev:
Allmost_Famous skrev:Er der nogen, der har erfaringer med at lave en seng a la denne? http://www.pillowpancake.com/diy-ikea-platform-bed/

Hvor meget/lidt handyagtig skal man være for at bygge sådan noget, mon?


problemet med alle de der DIY projekter er at der ikke er nok luftgennemstrøming.


I forhold til hvad? Der findes da masser af senge, der er lukkede mod gulvet. Det meste af den fugt, man efterlader i madrassen om natten, fordamper vel også igen fra oversiden.

Fælles for sengerammer som er lukket mod gulvet er, at de ikke er lukket under madrassen. En madras må ikke ligge på en uventileret plade. Der skal være (somewhat) cirkulation.


Klart, men det lægges der jo heller ikke op til i linket eller i det alternative forslag i tråden, hvor der bruges boxmadras. Så jeg tænkte, at det måtte være noget andet, der blev ment med omtalen af "alle de der DIY-projekter".
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Panton » 21. sep 2016, 08:25

Jeg har lavet det med malm kommoder til min søn. Købte seks kommoder (to skuffer høj) og satte det som et L, skruede en lang lægte på væggen (også formet som et L) så lamelbunden kan komme ned over og på den måde sidde fast. Der er kæmpe hulrum under knægtens seng og lamelbunden giver masser af luft til madrassen.

Min søns seng endte over en meter høj, for både med madras og topmadras bliver det hurtigt højt. Min plan var først malm med 3 skuffer, som vist passer med køkkenskabene du viser. Det ville bare blive alt for højt synes jeg.

Men det var nemt, skrue skabene sammen og sørg for at lægten passer præcis med lamelbunden, så skuer den ikke nogen steder.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Muuh » 21. sep 2016, 08:43

Vi har lavet en af stolmen kommoder i vores soveværelse, den har vi været godt tilfreds med
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Muuh » 21. sep 2016, 08:45

kidkomb skrev:
Lys skrev:
Bimmerdyret skrev:
Allmost_Famous skrev:Er der nogen, der har erfaringer med at lave en seng a la denne? http://www.pillowpancake.com/diy-ikea-platform-bed/

Hvor meget/lidt handyagtig skal man være for at bygge sådan noget, mon?


problemet med alle de der DIY projekter er at der ikke er nok luftgennemstrøming.


I forhold til hvad? Der findes da masser af senge, der er lukkede mod gulvet. Det meste af den fugt, man efterlader i madrassen om natten, fordamper vel også igen fra oversiden.

Fælles for sengerammer som er lukket mod gulvet er, at de ikke er lukket under madrassen. En madras må ikke ligge på en uventileret plade. Der skal være (somewhat) cirkulation.


Vores ligger ikke på nogen plade, men ligger direkte oven på kommoderne, som fungere som brede ben.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Buller » 23. sep 2016, 18:20

vi har vores seng hævet op på 4 af de bænke med skuffeudtræk IKEA også har. Det gør den lidt mindre høj end MALM. (og lidt billigere)

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/S59876659/
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Allmost_Famous » 23. sep 2016, 20:09

Tak for alle jeres indlæg :gogo:

Benspændet ved mit projekt er, at sengen vil skulle passe ind i et hak, så man altså ikke kan komme til en hel bredde, hel længde, og en del af den anden længde. Jeg tror lige, jeg får målt præcist op og lagt herind, for jeg har vist lidt svært ved at forklare det ordentligt.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Muuh » 24. sep 2016, 07:08

Så du vil kun skulle have kommoder foran, så er det jo bare at skrue et træstolpe op på indervæggen, som sengen kan hvile på i den ene side og så kommoderne i den anden side


Vores ser sådan ud
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Hævet seng, ikeahack? Erfaringer?

Indlægaf Lumin » 29. sep 2016, 15:23

Vi har bygget seng af 10 malm sengeborde, hcor vi har skruet to plader fast ovenpå og en lang plade forenden af sengen.
Vi haf to box madrasser ovenpå, og for at forhindre de kan rykke sig har vi sat vinkelbeslag så de låser sengene fast.
Det var super nemt at samle, vi skruede blot sengebordene sammen og pladerne nedi.
0

Tilbage til "Bolig"