Debattens mødregruppe

Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29281

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 21. sep 2016, 07:28

Jdg fik at vide af sp at brystpumpe heller ikke er effektiv :) . Men jeg pumper ud dagligt, fordi hun er præmatur og ikke selv kan holde produktionen i vejret, siger de.
I dag kommet sp'en, så vi krydser fingre!!!

Har virkelig følt mig som en mor i nat. Hun tissede i et sprøjt da jeg tog bleen af, så jeg fik tis i håret. Så gylpede hun alle vrgne sekundet efter. Så sked hun to gange i træk i den nye, rene ble jeg lige havde givet hende på. Herligt lille væsen :D
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Lilleluftballon » 21. sep 2016, 08:05

Snowdrop, træls at vægten ikke stiger. Tror nu alle mødre kender til at bekymre sig, første, anden eller tredje gang. Men de sundhedsfagliglige er jo ikke bekymrede og det er da godt.

Kan du høre hun spiser aktivt ved brystet. Altså sut synk, sut synk osv? Og falder hun i søvn ved brystet eller spiser hun færdig og slipper selv? Det er nogle af de ting amme vejlederen sagde var vigtige til mig. Går ud fra at hendes sutteteknik er blevet tjekket på hospitalet. Amme vejlederen foreslog mig også at vække hende efter første bryst og "tvinge" hende til at spise ved det andet også. Så kan man se om hun egentligt er lidt mere sulten, men bare giver op efter første bryst pga træthed... Hvis de ting er i orden ville jeg altså lige give hende et par dages fred uden vejninger og så se om det ikke går fint.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Lilleluftballon » 21. sep 2016, 08:07

Sangius skrev:Jdg fik at vide af sp at brystpumpe heller ikke er effektiv :) . Men jeg pumper ud dagligt, fordi hun er præmatur og ikke selv kan holde produktionen i vejret, siger de.
I dag kommet sp'en, så vi krydser fingre!!!

Har virkelig følt mig som en mor i nat. Hun tissede i et sprøjt da jeg tog bleen af, så jeg fik tis i håret. Så gylpede hun alle vrgne sekundet efter. Så sked hun to gange i træk i den nye, rene ble jeg lige havde givet hende på. Herligt lille væsen :D


Hehe, kropsvæsker fylder meget i ens liv pludseligt. .. synes nu det er meget nemmere med en pige, hun kan ikke tisse sig selv i ansigtet, det gjorde min søn tit og blev møg ked af det.
Min pige trækker Tilgengæld sig selv i håret. Og kan jo ikke forstå det eller finde ud af at give slip... ikke så smart.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Snowdrop » 21. sep 2016, 10:17

Sangius skrev:Jdg fik at vide af sp at brystpumpe heller ikke er effektiv :) . Men jeg pumper ud dagligt, fordi hun er præmatur og ikke selv kan holde produktionen i vejret, siger de.
I dag kommet sp'en, så vi krydser fingre!!!

Har virkelig følt mig som en mor i nat. Hun tissede i et sprøjt da jeg tog bleen af, så jeg fik tis i håret. Så gylpede hun alle vrgne sekundet efter. Så sked hun to gange i træk i den nye, rene ble jeg lige havde givet hende på. Herligt lille væsen :D


Hehe, hvor hyggeligt :lol:
Men kender det godt, Freya har også haft torpedonumse luge efter bleen blev taget af. Så blev mor jo ellers smurt ind i "sennep". Havde ellers lige været i bad... Alligevel kunne jeg ikke lade være at smile. Hun gør jo bare det hun skal, så kan hun ikke tage sig af at jeg står der helt nyvasket :D
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Snowdrop » 21. sep 2016, 10:30

Lilleluftballon skrev:Snowdrop, træls at vægten ikke stiger. Tror nu alle mødre kender til at bekymre sig, første, anden eller tredje gang. Men de sundhedsfagliglige er jo ikke bekymrede og det er da godt.

Kan du høre hun spiser aktivt ved brystet. Altså sut synk, sut synk osv? Og falder hun i søvn ved brystet eller spiser hun færdig og slipper selv? Det er nogle af de ting amme vejlederen sagde var vigtige til mig. Går ud fra at hendes sutteteknik er blevet tjekket på hospitalet. Amme vejlederen foreslog mig også at vække hende efter første bryst og "tvinge" hende til at spise ved det andet også. Så kan man se om hun egentligt er lidt mere sulten, men bare giver op efter første bryst pga træthed... Hvis de ting er i orden ville jeg altså lige give hende et par dages fred uden vejninger og så se om det ikke går fint.


Kan som regel høre hun sutter og synker og sammenholdt med at der kommer 3-4 lortebleer med varierende indhold, så er jeg ikke i tvivl om at hun får et eller andet. Kan selvfølgelig være bekymret for om hun når at få nok af den fede mælk og måske kan være derfor hun ikke tager på.

Som oftest falder hun i søvn ved brystet og så må der lidt forskellige kneb i brug for at vække hende og se om hun var blevet mæt. Det er bare desværre ikke altid det virker med bleskift, kilden kind, fingre og tæer, at komme op for at bøvse eller snakke.
I nat spise hun ikke i 7 timer fordi vi ikke kunne få hende vågen nok til at ville. Det var jo luge præcis problemet inden vi blev indlagt. Så det er altså ikke sjovt! Her til formiddag har hun dog spist længe, så håber hun indhenter det tabte fra natten ift spisning.

Når hun er til at vække så bliver hun også tilbudt det andet bryst og tager det ind i mellem. F.eks her til formiddag.

Sundhedsplejersken var nok alligevel ikke helt upåvirket for hun ringede da her til morgen for at spørge til hvordan det gik. Hun ville gerne komme og veje på fredag. Takkede pænt nej, for det er slet ikke hende der egentlig er vores sundhedsplejerske. Hende der er havde bare et sygt barn i mandags og kan ikke finde tid til os i denne uge, så vi må vente på at hun evt kan i næste uge. Men hellere det, for vi synes begge at hende der kom i stedet for i mandags (og som tilbød at komme på fredag) var frygtelig. Havde meget travlt med at høre sig selv tale og lyttede overhovedet ikke til hvad vi sagde. Håber "vores" sundhedsplejerske er bedre ellers får jeg da et føl på tværs x.x
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Lulu » 21. sep 2016, 11:49

^ har du prøvet at nusse i nakken? Vi fik at vide af jdm at det var en af de bedste måder at stimulere baby til at sutte på (og det er rokker besværligt indtil man lige finder en teknik).
En anden gang når hun sover så meget, er det så muligt at gå med hende ind i stuen og tænder lys så der sker noget. Evt tænde radioen eller tv så hun også hører lyde? Normalt ville jeg jo bare lade en sovende baby sove men hvis I gerne skal have hende op i vægt så er det måske en ide.
0
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Nuttede-Nuser » 21. sep 2016, 12:21

Sorens BabyM er ikke super god. Eller jo, det vil sige når han ligger på bryster op af os er han god til det og vil gerne for så kan han jo kigge på os. Men jeg må med skam fortælle at vi først nu er begyndt at træne det med at ligge på maven sådan rigtigt, det har bare ikke lige været det der var overskud til mellem skrigturene. Hvis jeg får ham lagt rigtigt med armene, så vil han faktisk gerne ligge der et par minutter.
0
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Nuttede-Nuser » 21. sep 2016, 13:22

1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29281

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 21. sep 2016, 13:26

Så har sp'en været her. Thea har taget 300 gram på siden i fredags - og er groet 2-3 cm. Det var bare rart at vide. Vi er efterhånden officielt væk fra en eventuel sonde, når hun har bevist hun kan så flot selv. På fredag skal vi vejes på hospitalet, så vi håber det fortsat går den rigtige vej der. Synes hun er lidt svær at få til at spise i dag, de sidste to ammeture har været på knap 10 minutter, og der føler jeg ikke det bette pus får nok. Så håber hun snart melder sig til en ordentlig tår :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Snowdrop » 21. sep 2016, 16:04

Lulu skrev:^ har du prøvet at nusse i nakken? Vi fik at vide af jdm at det var en af de bedste måder at stimulere baby til at sutte på (og det er rokker besværligt indtil man lige finder en teknik).
En anden gang når hun sover så meget, er det så muligt at gå med hende ind i stuen og tænder lys så der sker noget. Evt tænde radioen eller tv så hun også hører lyde? Normalt ville jeg jo bare lade en sovende baby sove men hvis I gerne skal have hende op i vægt så er det måske en ide.

Den med nakken har jeg ikke hørt før. Det må vi prøve.
Ja vi burde nok have været "stået op" i nat, men vi var alle tre så søvndrukne. Og de 7 timer uden amning startede tidligere på aftenen med en skrigetur da det egentlig var meningen hun skulle sove, så da hun endelig gik omkuld var det næsten hendes spisetid og så var det min tur til at hyle fordi hun havde skrevet sig så træt...

Der er i hvert fald ikke meget romantik over sådan en ammeopstart!

Men på den positive side så sagde vores vægt 100 gram taget på siden igår. Det er selvfølgelig ikke realistisk og skyldes sikkert at hun ikke havde skidt endnu efter sidste måltid. Men som gemalen sagde "lort vejer ikke 100 gram" . Og jeg ved selvfølgelig også at det kan vende den anden vej igen lynhurtigt, men ligenu glæder jeg mig bare over at vægten gik op og ikke ned! Og prøver at lade være at tænke alle mulige bortforklaringer for at det absolut ikke kan passe...
Hvis jeg kan holde mig i skindet så lader vi være med at veje i morgen og venter til fredag eller lørdag.
0
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Nuttede-Nuser » 21. sep 2016, 17:47

Hvordan får i baby til at sove om aftenen? Jeg er simpelthen ved at være SÅ frustreret over det her evige gråd og skrig. Først havde vi et kolik monster og nu har vi et JEG VIL IKKE SOVEmonster. Og det er lige meget hvad jeg gør så græder og skælder han bare ud. Om han ligger selv eller er ved mig. Han vil ikke tage sutten han vil ikke ligge på ryggen eller på siden eller på maven. Han vil bare ingenting andet end at skrige her om aftenen.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9464

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 21. sep 2016, 18:36

Nuser, vil han køres i barnevogn eller svøbes?

Nogle babyer skriger desværre, inden de skal sove. Min dreng gjorde det, og jeg frygtede virkelig putningen hver dag. Jeg gik rundt med ham svøbt i dynen. Lige pludselig omkring de 3-4 måneder vendte det, og så ville han helst bare falde i søvn i liften efter en flaske (det var ikke alle aftener, som var lige lette).

Det er lidt forskelligt, hvor meget vi bøvler med M. Nogle dage græder hun og vil ikke overgive sig, mens det andre dage går lettere.

Jeg har lige lånt bogen, som hedder "Sov godt". Den handler om babyer, gråd og søvn og kommer med forklaringer på, hvorfor babyer græder "uden grund". Det vigtigste pointe er, at det ikke har noget med ens forældreevner at gøre, at de skriger/græder - husk det :kys:.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 21. sep 2016, 21:11

Sorenspige skrev:DP, hvordan gik det med SP?


Det gik fint tak. :)

Han tager godt på og vejer 6 kg nu, han er 62,5 cm lang.

Hun foreslog at gå ned til 1/2 brev Movicol om dagen, og jeg synes, hans afføring begynder at have en fornuftig konsistens efterhånden.

Ellers er hun stadig meget opsat på, at jeg kan prøve at få ham til at sove selv i barnevognen - at jeg jo kan sidde ved siden af på en stol med en hånd på hans mave. Jeg lukker altså af for det nu. For det første virker det ikke, for det andet får jeg ondt i ryggen af det. Han er 2 mdr., han skal nok lære at sove i sin barnevogn (og kan jo også godt nogle gange). I øvrigt har det overhovedet heller ikke givet mening at forsøge at putte ham på en sydvendt terrasse i den varme vi har haft.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 21. sep 2016, 21:15

Sorens: Jeg synes egentlig, han er rigtig dygtig til det efterhånden og gider også længere og længere tid ad gangen. Vi gjorde det ikke så meget i starten, fordi han jo gylpede meget så snart han kom på maven - men efter jeg er begyndt at lade mavetid trumfe gylp, så er det gået hurtigt. :)
Nogle gange gider han kun et par minutter, men af og til er han helt i hopla og snakker og griner løs, mens han er på maven. Overvejede faktisk lige forleden, at vi skal finde et eller andet til at underholde på maven - indtil videre sidder jeg bare på en stol foran og synger, snakker eller dingler med legetøj.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 21. sep 2016, 21:31

Nuttede-Nuser skrev:Hvordan får i baby til at sove om aftenen? Jeg er simpelthen ved at være SÅ frustreret over det her evige gråd og skrig. Først havde vi et kolik monster og nu har vi et JEG VIL IKKE SOVEmonster. Og det er lige meget hvad jeg gør så græder og skælder han bare ud. Om han ligger selv eller er ved mig. Han vil ikke tage sutten han vil ikke ligge på ryggen eller på siden eller på maven. Han vil bare ingenting andet end at skrige her om aftenen.


Det gør vi ikke. :rulle:

Han har været helt umulig her til aften. Jeg har vugget on/off siden kl. 17.00 og han har måske sammenlagt sovet 3 kvarter. Han gik omkuld kl. 23.00, efter jeg forsøgte med en flaske, selvom det ikke var spisetid - han spiste 30 ml og gik ud som et lys, endelig!

Her er der kun gråd og skælden ud, hvis vi forsøger at putte, ellers er han sådan rimelig tilfreds, men jo bare pissetræt. Han spytter sutten ud og sender os sit største charmesmil i håb om, at vi så glemmer, at han egentlig skulle sove.
Jeg vugger i armene, schhh'er og nynner godnatsange. Det virker tit, men ikke her til aften. Jeg holder også på hans sut, fordi han ligesom skal overgive sig til den. Og så pakker jeg ham meget ind med min krop, han skal helst have min hånd på den ene side af ansigtet/over øjnene og en sutteklud på den anden - her kan det også berolige, at jeg har hovedet helt nede mod hans, så vi rører hinanden og jeg bare siger "mmmm".
Generelt så stopper jeg, når han begynder at blive rigtig gal eller ked af det - så falder han alligevel ikke i søvn. Så giver jeg os begge to en pause og prøver igen lidt efter, når han er rolig igen.
0

Tilbage til "Forældre"