Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40588

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Akehurst2 » 20. sep 2016, 13:01

MyGirl skrev:Nu er det længe siden, jeg har haft strafferet, så kan sagtens huske forkert, men kan virkelig ikke se, hvordan dette kan falde ind under anvendelsesområdet for uagtsomt manddrab. Der er vel intet som helst uagtsomt over denne situation. Og selv hvis det kan, så er der vel ikke tvivl om, at der (også) er tale med vold med døden til følge? - allerede derfor må det "uagtsomme manddrab" vel så kunne rummes i den "strengere" bestemmelse om vold med døden til følge (efter det der strafferetlige princip, jeg ikke kan huske, hvad hedder)? Eller er min barnelærdom helt tabt?

Er der virkelig i sagen snak om uagtsomt manddrab, eller er det opstået her i tråden?

Kan ikke se, det kan være andet end enten vold med døden til følge eller manddrab, alt efter om man kan løfte bevisbyrden for forsæt til drab.


Det er også ved at være nogle år siden, jeg havde strafferet, men jeg er aldeles enig med dig.

Jeg har tidligere skrevet, at det kræver forsæt til drab at dømmes for drab, hvilket fik Advocatus til at skrive at uagtsomt manddrab er selvstændigt kriminaliseret, hvorfor man godt kan dømmes uden forsæt. Og det er selvfølgelig rigtig, men overhovedet ikke relevant i den konkrete sag, som var den, jeg kommenterede på.
2
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf MyGirl » 20. sep 2016, 13:04

Akehurst2 skrev:
MyGirl skrev:Nu er det længe siden, jeg har haft strafferet, så kan sagtens huske forkert, men kan virkelig ikke se, hvordan dette kan falde ind under anvendelsesområdet for uagtsomt manddrab. Der er vel intet som helst uagtsomt over denne situation. Og selv hvis det kan, så er der vel ikke tvivl om, at der (også) er tale med vold med døden til følge? - allerede derfor må det "uagtsomme manddrab" vel så kunne rummes i den "strengere" bestemmelse om vold med døden til følge (efter det der strafferetlige princip, jeg ikke kan huske, hvad hedder)? Eller er min barnelærdom helt tabt?

Er der virkelig i sagen snak om uagtsomt manddrab, eller er det opstået her i tråden?

Kan ikke se, det kan være andet end enten vold med døden til følge eller manddrab, alt efter om man kan løfte bevisbyrden for forsæt til drab.


Det er også ved at være nogle år siden, jeg havde strafferet, men jeg er aldeles enig med dig.

Jeg har tidligere skrevet, at det kræver forsæt til drab at dømmes for drab, hvilket fik Advocatus til at skrive at uagtsomt manddrab er selvstændigt kriminaliseret, hvorfor man godt kan dømmes uden forsæt. Og det er selvfølgelig rigtig, men overhovedet ikke relevant i den konkrete sag, som var den, jeg kommenterede på.


Ah, på den vis.

Så beklager jeg, hvis det var mig der fik blandet mig i noget, jeg kun havde læst med at halvt øje, og som ikke er relevant for den konkrete tråd :)
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. sep 2016, 15:27

Æble skrev:
Tak for forklaring. Så det kommer an på om han vidste at hun var død på det tidspunkt han forlader hende? Betyde det ikke noget om det var sandsynligt at hun ville dø af skaderne?


Det kommer udelukkende an på hvad anklagemyndigheden reelt tror de kan bevise. De rejser tiltale efter hvad de tror de kan få vedkommende dømt for. Hvis de tror det er manddrab, men reelt tror at de kun kan bevise vold med døden til følge, så vælger de vold med døden til følge.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. sep 2016, 15:56

MyGirl skrev:Nu er det længe siden, jeg har haft strafferet, så kan sagtens huske forkert, men kan virkelig ikke se, hvordan dette kan falde ind under anvendelsesområdet for uagtsomt manddrab. Der er vel intet som helst uagtsomt over denne situation. Og selv hvis det kan, så er der vel ikke tvivl om, at der (også) er tale med vold med døden til følge? - allerede derfor må det "uagtsomme manddrab" vel så kunne rummes i den "strengere" bestemmelse om vold med døden til følge (efter det der strafferetlige princip, jeg ikke kan huske, hvad hedder)? Eller er min barnelærdom helt tabt?

Er der virkelig i sagen snak om uagtsomt manddrab, eller er det opstået her i tråden?

Kan ikke se, det kan være andet end enten vold med døden til følge eller manddrab, alt efter om man kan løfte bevisbyrden for forsæt til drab.


Jeg nævnte at der objektivt var 3 muligheder (næstøverste indlæg på side 4), manddrab, uagtsomt manddrab og vold med døden til følge, men jeg sagde ikke at de var lige sandsynlige.

Eftersom han nægter drab, men erkender vold med døden til følge, (og dermed implicit at hendes død var uagtsom), så afviser han at have forsæt til at hun skulle dø. Da hendes død er forvoldt uagtsomt (ifølge ham), er gerningsindholdet i uagtsomt manddrab objektivt opfyldt.

Så det er en smags- og vurderingssag for anklagemyndigheden, om de vil gå efter uagtsomt manddrab (som ikke kræver forsæt, men bare en uagtsom død), eller om de vil gå efter vold med døden til følge, som ganske vist kræver forsæt, men det er bevist idet han erkender det.

De kan selvfølgelig vælge at forsøge at gå efter manddrab, men der har de allerede lidt et nederlag i retten, eftersom retten afviste at varetægtsfængsle ham med manddrab som grundlag, men at varetægtsfængsle ham på bestyrket mistanke om vold med døden til følge.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf MyGirl » 20. sep 2016, 16:57

Advocatus-Diaboli skrev:
MyGirl skrev:Nu er det længe siden, jeg har haft strafferet, så kan sagtens huske forkert, men kan virkelig ikke se, hvordan dette kan falde ind under anvendelsesområdet for uagtsomt manddrab. Der er vel intet som helst uagtsomt over denne situation. Og selv hvis det kan, så er der vel ikke tvivl om, at der (også) er tale med vold med døden til følge? - allerede derfor må det "uagtsomme manddrab" vel så kunne rummes i den "strengere" bestemmelse om vold med døden til følge (efter det der strafferetlige princip, jeg ikke kan huske, hvad hedder)? Eller er min barnelærdom helt tabt?

Er der virkelig i sagen snak om uagtsomt manddrab, eller er det opstået her i tråden?

Kan ikke se, det kan være andet end enten vold med døden til følge eller manddrab, alt efter om man kan løfte bevisbyrden for forsæt til drab.


Jeg nævnte at der objektivt var 3 muligheder (næstøverste indlæg på side 4), manddrab, uagtsomt manddrab og vold med døden til følge, men jeg sagde ikke at de var lige sandsynlige.

Eftersom han nægter drab, men erkender vold med døden til følge, (og dermed implicit at hendes død var uagtsom), så afviser han at have forsæt til at hun skulle dø. Da hendes død er forvoldt uagtsomt (ifølge ham), er gerningsindholdet i uagtsomt manddrab objektivt opfyldt.

Så det er en smags- og vurderingssag for anklagemyndigheden, om de vil gå efter uagtsomt manddrab (som ikke kræver forsæt, men bare en uagtsom død), eller om de vil gå efter vold med døden til følge, som ganske vist kræver forsæt, men det er bevist idet han erkender det.

De kan selvfølgelig vælge at forsøge at gå efter manddrab, men der har de allerede lidt et nederlag i retten, eftersom retten afviste at varetægtsfængsle ham med manddrab som grundlag, men at varetægtsfængsle ham på bestyrket mistanke om vold med døden til følge.


Jeg er så ikke enig med dig i, at gerningsindholdet i bestemmelsen om uagtsomt manddrab er realiseret i denne konkrete sag, men da jeg kan forstå, at ikke er relevant for tråden, tænker jeg, vi lader den ligge.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. sep 2016, 17:26

MyGirl skrev:
Jeg er så ikke enig med dig i, at gerningsindholdet i bestemmelsen om uagtsomt manddrab er realiseret i denne konkrete sag,


Jamen, så kom med et juridisk argument for hvorfor du ikke mener det er tilfældet. Gerningsindholdet i § 241 er opfyldt, når en person "uagtsomt forvolder en andens død". En person er død, og den person som har forvoldt døden, erkender at det er sket uagtsomt. Så hvorfor mener du ikke at gerningsindholdet ikke er opfyldt?

men da jeg kan forstå, at ikke er relevant for tråden, tænker jeg, vi lader den ligge.


Det er da toprelevant for tråden! Hvis du læser 1. indlæg i tråden, så spekuleres der netop over "drab vs. vold med døden til følge" samt om en forvaringsdom er en mulighed. Så det er toprelevant, når vi diskuterer om det er drab - og i givet fald hvilken type - eller om det er vold med døden til følge.

Selv hvis anklageren ender med at vælge at tiltale for manddrab, så betyder det ikke at gerningsindholdet i uagtsomt manddrab stopper med at være opfyldt. Det stopper heller ikke med at være relevant, for det er stadig en væsentlig del af mellemregningen og overvejelserne i denne sag.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf MyGirl » 20. sep 2016, 17:58

Advocatus-Diaboli skrev:
MyGirl skrev:
Jeg er så ikke enig med dig i, at gerningsindholdet i bestemmelsen om uagtsomt manddrab er realiseret i denne konkrete sag,


Jamen, så kom med et juridisk argument for hvorfor du ikke mener det er tilfældet. Gerningsindholdet i § 241 er opfyldt, når en person "uagtsomt forvolder en andens død". En person er død, og den person som har forvoldt døden, erkender at det er sket uagtsomt. Så hvorfor mener du ikke at gerningsindholdet ikke er opfyldt?

men da jeg kan forstå, at ikke er relevant for tråden, tænker jeg, vi lader den ligge.


Det er da toprelevant for tråden! Hvis du læser 1. indlæg i tråden, så spekuleres der netop over "drab vs. vold med døden til følge" samt om en forvaringsdom er en mulighed. Så det er toprelevant, når vi diskuterer om det er drab - og i givet fald hvilken type - eller om det er vold med døden til følge.

Selv hvis anklageren ender med at vælge at tiltale for manddrab, så betyder det ikke at gerningsindholdet i uagtsomt manddrab stopper med at være opfyldt. Det stopper heller ikke med at være relevant, for det er stadig en væsentlig del af mellemregningen og overvejelserne i denne sag.


Jeg mener, du drager en juridisk fejlslutning, når du synes at sætte lighedstegn imellem "ikke forsætligt" og "uagtsomt". Uagtsomt manddrab kræver uagtsomhed - altså en form for uforsvarlig adfærd, hvor man har tilsidesat "den påkrævede agtpågivenhhed", om man så må sige. Uagtsomt manddrab er mig bekendt primært en bestemmelse, der finder anvendelse ved færdselsuheld og vådeskud og andre steder, hvor gerningsmanden ikke indså eller burde have indset den umiddelbare fare, som handlingen indebar (og derfor ikke viste den fornødne agtpågivenhed.) Det er ikke uagtsomt at smadre en person til uigenkendelighed - det er vold. Om det så var din mening at slå hende ihjel eller ej, gør det til et spørgsmål om, om det er vold med døden til følge eller manddrab.

Derfor er bestemmelsen om uagtsomt manddrab efter min overbevisning ikke relevant i denne forbindelse (uanset om han skulle have udtalt, det var uagtsomt eller ej), da kravet om uagtsomhed ikke er opfyldt.

Og efter at have læst startindlægget igen, er det stadig ikke min opfattelse, at tråden var tiltænkt juridiske diskussioner om, om gerningsindholdet i § 241 er opfyldt.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. sep 2016, 19:34

MyGirl skrev:Jeg mener, du drager en juridisk fejlslutning, når du synes at sætte lighedstegn imellem "ikke forsætligt" og "uagtsomt". Uagtsomt manddrab kræver uagtsomhed - altså en form for uforsvarlig adfærd, hvor man har tilsidesat "den påkrævede agtpågivenhhed", om man så må sige.


Man kan konstatere at straffeloven opererer med forsæt på den ene side, og forskellige grader af uagtsomhed på den anden side. Hvis noget ikke er gjort forsætligt, kan det gyldigt sluttes at det sorterer under en variant af forsæt. Som der står i noten til § 241 i kommenteret straffelov: "Bestemmelsen omfatter efter sin formulering alle grader af uagtsomhed".

Uagtsomt manddrab er mig bekendt primært en bestemmelse, der finder anvendelse ved færdselsuheld og vådeskud og andre steder, hvor gerningsmanden ikke indså eller burde have indset den umiddelbare fare, som handlingen indebar (og derfor ikke viste den fornødne agtpågivenhed.)


At det statistisk set primært bruges i andre typer af situationer, udelukker ikke at et gerningsindhold objektivt er opfyldt eller at bestemmelsen kan bruges på andre situationer end de mest hyppigt anvendte.

Det er ikke uagtsomt at smadre en person til uigenkendelighed - det er vold. Om det så var din mening at slå hende ihjel eller ej, gør det til et spørgsmål om, om det er vold med døden til følge eller manddrab.


Jeg er enig i at det ikke er uagtsomt at smadre en person til ukendelighed. Men så er forsættet at smadre en person til ukendelighed. Der er ikke forsæt til at personen også skulle dø som følge. Døden var en uagtsom følge. Han havde til hensigt at slå hende, men ikke nødvendigvis hverken til lirekassemand eller ihjel. At det gik som vidt som det gik, påstår han selv skyldes hans adhd, og at han ikke har en stopknap. Når en person forvolder en anden persons død, uden det var hensigten, så er gerningsindholdet i § 241 opfyldt. Dermed er det en teoretisk mulighed, om end ikke nødvendigvis den mest sandsynlige - præcis som jeg skrev allerede på side 4.

Og efter at have læst startindlægget igen, er det stadig ikke min opfattelse, at tråden var tiltænkt juridiske diskussioner om, om gerningsindholdet i § 241 er opfyldt.


Det fremgår ret tydeligt at mange debattører diskuterer om hvorvidt det er den ene eller den anden straf/konsekvens, hans handlinger skal udløse. Dermed også de facto en juridisk debat selvom etiketten ikke puttes på.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf MyGirl » 20. sep 2016, 19:44

Advocatus-Diaboli skrev:
MyGirl skrev:Jeg mener, du drager en juridisk fejlslutning, når du synes at sætte lighedstegn imellem "ikke forsætligt" og "uagtsomt". Uagtsomt manddrab kræver uagtsomhed - altså en form for uforsvarlig adfærd, hvor man har tilsidesat "den påkrævede agtpågivenhhed", om man så må sige.


Man kan konstatere at straffeloven opererer med forsæt på den ene side, og forskellige grader af uagtsomhed på den anden side. Hvis noget ikke er gjort forsætligt, kan det gyldigt sluttes at det sorterer under en variant af forsæt. Som der står i noten til § 241 i kommenteret straffelov: "Bestemmelsen omfatter efter sin formulering alle grader af uagtsomhed".

Uagtsomt manddrab er mig bekendt primært en bestemmelse, der finder anvendelse ved færdselsuheld og vådeskud og andre steder, hvor gerningsmanden ikke indså eller burde have indset den umiddelbare fare, som handlingen indebar (og derfor ikke viste den fornødne agtpågivenhed.)


At det statistisk set primært bruges i andre typer af situationer, udelukker ikke at et gerningsindhold objektivt er opfyldt eller at bestemmelsen kan bruges på andre situationer end de mest hyppigt anvendte.

Det er ikke uagtsomt at smadre en person til uigenkendelighed - det er vold. Om det så var din mening at slå hende ihjel eller ej, gør det til et spørgsmål om, om det er vold med døden til følge eller manddrab.


Jeg er enig i at det ikke er uagtsomt at smadre en person til ukendelighed. Men så er forsættet at smadre en person til ukendelighed. Der er ikke forsæt til at personen også skulle dø som følge. Døden var en uagtsom følge. Han havde til hensigt at slå hende, men ikke nødvendigvis hverken til lirekassemand eller ihjel. At det gik som vidt som det gik, påstår han selv skyldes hans adhd, og at han ikke har en stopknap. Når en person forvolder en anden persons død, uden det var hensigten, så er gerningsindholdet i § 241 opfyldt. Dermed er det en teoretisk mulighed, om end ikke nødvendigvis den mest sandsynlige - præcis som jeg skrev allerede på side 4.

Og efter at have læst startindlægget igen, er det stadig ikke min opfattelse, at tråden var tiltænkt juridiske diskussioner om, om gerningsindholdet i § 241 er opfyldt.


Det fremgår ret tydeligt at mange debattører diskuterer om hvorvidt det er den ene eller den anden straf/konsekvens, hans handlinger skal udløse. Dermed også de facto en juridisk debat selvom etiketten ikke puttes på.



Intet af det, du skriver, får mig til at ændre den holdning, du citerer mig for, så synes, vi skal stoppe den der.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. sep 2016, 21:01

MyGirl skrev:Intet af det, du skriver, får mig til at ændre den holdning, du citerer mig for, så synes, vi skal stoppe den der.


Jeg forsøger ikke at ændre din holdning. Men du kom med nogle påstande om at jeg tog fejl i faktuelle ting såsom opfyldelse af gerningsindhold. Det vælger jeg så at dokumentere, at jeg ikke gør, ved henvisning til jus og litteraturen. Mine argumenter er fra anerkendte retskilder, og de står stadig uimodsagt af dig.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Viskelæder » 20. sep 2016, 21:16

Paragraf-flueknepperi ødelægger endnu engang en tråd.
3
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. sep 2016, 21:55

Viskelæder skrev:Paragraf-flueknepperi ødelægger endnu engang en tråd.


Når man hverken magter at følge med i en diskussion, fordi det kræver at man har indsigt eller gør sig umage for at følge med, eller man har evnen til at erkende at man ikke har/kan, og derfor ignorerer den, kan man jo altid sætte et tudefjæs op.

Du VIL jo have tråden "ødelagt", så du kan bitche over det og skabe drama. Ellers havde du jo ignoreret flueknepperiet eller dem der flueknepper, og det havde været win for alle. Men så kunne det jo ikke handle om dig, vel?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
fisken80
Indlæg: 22079
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52051

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf fisken80 » 21. sep 2016, 04:33

Viskelæder skrev:Paragraf-flueknepperi ødelægger endnu engang en tråd.


Jeg synes nu det er væsentligt mere relevant at diskutere, hvad han kan dømmes for juridisk frem for, at han er et uhyre, der skal rådne op i helvede efter at han selv har fået samme tur i fængslet...

Så jeg synes faktisk på ingen måde den juridiske diskussion ødelægger tråden.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40588

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Akehurst2 » 21. sep 2016, 08:47

Advocatus-Diaboli skrev:
MyGirl skrev:Jeg mener, du drager en juridisk fejlslutning, når du synes at sætte lighedstegn imellem "ikke forsætligt" og "uagtsomt". Uagtsomt manddrab kræver uagtsomhed - altså en form for uforsvarlig adfærd, hvor man har tilsidesat "den påkrævede agtpågivenhhed", om man så må sige.


Man kan konstatere at straffeloven opererer med forsæt på den ene side, og forskellige grader af uagtsomhed på den anden side. Hvis noget ikke er gjort forsætligt, kan det gyldigt sluttes at det sorterer under en variant af forsæt. Som der står i noten til § 241 i kommenteret straffelov: "Bestemmelsen omfatter efter sin formulering alle grader af uagtsomhed".

Uagtsomt manddrab er mig bekendt primært en bestemmelse, der finder anvendelse ved færdselsuheld og vådeskud og andre steder, hvor gerningsmanden ikke indså eller burde have indset den umiddelbare fare, som handlingen indebar (og derfor ikke viste den fornødne agtpågivenhed.)


At det statistisk set primært bruges i andre typer af situationer, udelukker ikke at et gerningsindhold objektivt er opfyldt eller at bestemmelsen kan bruges på andre situationer end de mest hyppigt anvendte.

Det er ikke uagtsomt at smadre en person til uigenkendelighed - det er vold. Om det så var din mening at slå hende ihjel eller ej, gør det til et spørgsmål om, om det er vold med døden til følge eller manddrab.


Jeg er enig i at det ikke er uagtsomt at smadre en person til ukendelighed. Men så er forsættet at smadre en person til ukendelighed. Der er ikke forsæt til at personen også skulle dø som følge. Døden var en uagtsom følge. Han havde til hensigt at slå hende, men ikke nødvendigvis hverken til lirekassemand eller ihjel. At det gik som vidt som det gik, påstår han selv skyldes hans adhd, og at han ikke har en stopknap. Når en person forvolder en anden persons død, uden det var hensigten, så er gerningsindholdet i § 241 opfyldt. Dermed er det en teoretisk mulighed, om end ikke nødvendigvis den mest sandsynlige - præcis som jeg skrev allerede på side 4.

Og efter at have læst startindlægget igen, er det stadig ikke min opfattelse, at tråden var tiltænkt juridiske diskussioner om, om gerningsindholdet i § 241 er opfyldt.


Det fremgår ret tydeligt at mange debattører diskuterer om hvorvidt det er den ene eller den anden straf/konsekvens, hans handlinger skal udløse. Dermed også de facto en juridisk debat selvom etiketten ikke puttes på.


Det er efter min mening udtryk for en grundlæggende misforståelse at diskutere uagtsomt manddrab i en sag om grov vold, der efterfølgende har medført døden. Det handler ikke om uagtsomhed, det handler om forsæt til enten vold eller drab.

Kigger man afgørelser vedrørende uagtsomt manddrab igennem, så handler de som MyGirl påpeger alle sammen om færdsel (kørsel, flyvning, sejlads), vådeskud, fyrværkere og lignede ting, hvor handlingen at køre, skyde, fyre fyrværkeri af m.v. i sig selv ikke er ulovlig, men hvor den har medført døden på grund af uagtsomhed ved udførelsen. (En enkelt undtagelse med afgørelsen U1997.1414 vedrørende heroin, men det er stadig ikke noget med vold.)

En grov voldssag, hvor offeret efterfølgende er afgået ved døden, hvor den sigtede har erkendt at have udført volden, vil alene handle om vurdering af forsæt, hvor det skal afgøres om den pågældende kan siges at have haft forsæt til drab, hvor det vil være relevant at se på et sandsynlighedsforsæt - måtte det fremstå sandsynligt for gerningsmanden, at døden kunne være en konsekvens af handlingen?

Det er end ikke en teoretisk mulighed, at uagtsomt manddrab vil være inde i overvejelserne hos anklagemyndigheden.
5
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. sep 2016, 09:49

Akehurst2 skrev:
Det er efter min mening udtryk for en grundlæggende misforståelse at diskutere uagtsomt manddrab i en sag om grov vold, der efterfølgende har medført døden. Det handler ikke om uagtsomhed, det handler om forsæt til enten vold eller drab.


Det er måske din mening, men faktum er bare, at den hverken harmonerer med lovteksten eller kommenteret strafferet. Gerningsindholdet er opfyldt når en person uagtsomt har forvoldt en anden persons død. Har Marc forvoldt kærestens død - ja. Skete det forsætligt - nej. Når det ikke er sket forsætligt, så er det sket uagtsomt. Dermed har Marc forvoldt en anden persons død uagtsomt, og gerningsindholdet er opfyldt. Uanset hvordan du vender og drejer den.

Kigger man afgørelser vedrørende uagtsomt manddrab igennem, så handler de som MyGirl påpeger alle sammen om færdsel (kørsel, flyvning, sejlads), vådeskud, fyrværkere og lignede ting, hvor handlingen at køre, skyde, fyre fyrværkeri af m.v. i sig selv ikke er ulovlig, men hvor den har medført døden på grund af uagtsomhed ved udførelsen. (En enkelt undtagelse med afgørelsen U1997.1414 vedrørende heroin, men det er stadig ikke noget med vold.)


Nej, de handler IKKE alle sammen om ting, der er lovlige. Heller ikke det at man gør noget ulovligt, der indebærer en risiko for at andre kan dø, medfører i sig selv forsæt. Selv blandt færdsel, er der dømt for uagtsomt manddrab i sager, hvor tiltalte har kørt vanvidskørsel, påvirket, for hurtigt, osv. - alle ting, der ikke er lovlige i sig selv, men det er alligevel ikke ensbetydende med at man har forsæt til andre skal dø.

Det er end ikke en teoretisk mulighed, at uagtsomt manddrab vil være inde i overvejelserne hos anklagemyndigheden
.

Det er noget fjollet noget at skrive. Allerede dér hvor anklageren skulle tage stilling til forklaringen og vurdere hvad der skulle tiltales for, har alle tre muligheder været inde og vende i overvejelserne, før anklageren har låst sig fast på en. Det burde også sige sig selv. Det er ikke bare en teoretisk mulighed, men en konkret virkelighed. Selv hvis anklageren kun er 15 sekunder om at forkaste tanken og vælger at gå med manddrab, så er anklageren nødt til at forholde sig til at tiltalte kunne finde at påstå uagtsomt manddrab, og nægte manddrab, og tage det med i sine overvejelser. Ikke mindst når gerningsindholdet er opfyldt.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Livets forhold"